Har selv en sønn på snart tre (til jul) og en datter på snart 11 måneder. Sønnen min sover som en SHN-reklame hver natt (19 -07) etter at jeg har fulgt standardmodellen, samt kjørt en "korrigering" med vogning rundt 9 måneders alder.
Datteren min har derimot ikke vært like lett å "kurere". Kjørte en grundig SHN-kur (m/maveleie, buffning, remse) i begynnelsen av august i år (begynte da hun var 8,5 mnd), og etter noen uker sov hun som hun skulle, bortsett fra at hun hadde en tendens til å våkne før jeg skulle vekke henne hver eneste morgen. Etter at jeg justerte skjemaet litt sluttet hun å våkne før jeg skulle vekke henne også, og alt var bare fryd og gammen. Men så, nå 2,5 måneder etter at jeg startet har hun begynt å våkne hyppig på natten. Og jeg må si jeg er usikker på et par ting:
1. Bør jeg avvente og se om hun roer seg selv før jeg setter igang å remse utenfor døren hennes? Eller bør jeg "pangremse" med én gang hun våkner sånn at jeg "tar ondet ved roten"?
(Har prøvd å pangremse, og det hjelper så lenge jeg ligger rett utenfor hennes rom og er sånn ca våken i det hun starter, men vil jo ikke venne henne til det heller? Har ikke problemer med å tåle at hun lager litt lyd uten å respondere umiddelbart, og har gjort det om hun har våknet tidligere, men nå som hun har våknet mye den siste uken begynner jeg å undre om jeg gjør henne utrygg ved å ikke respondere umiddelbart?
2. Intuisjonen min sier meg at jeg bør avvente å gå inn til henne til hun eventuelt skulle være helt oppløst i tårer og ingen remser hjelper. Bør jeg gjøre det, eller bør jeg kjapt sjekke om det er en grunn til at hun gråter?
(I natt avventet jeg veldig lenge, men da jeg gikk inn til henne rundt 04:30 viste det seg at hun hadde bæsjet. Tenkte da at det kunne vært grunnen til gråten og følte meg litt slem som hadde ventet så lenge med å gå inn... Skiftet da på henne i mørket i sengen, la henne på plass, tok solfjæren og gikk ut med remse x 4 og hun gav seg til slutt. Men begynte igjen etter ca 10 min. Og holdt på sånn fra og til frem til hun sovnet rundt 06:15).
Er svært takknemlig for svar! Er reellt i tvil om hva jeg bør gjøre, og kan ikke helt se hvorfor hun plutselig har fått et tilbakefall så lenge etter starten av kuren? Riktignok har jeg hatt lungeinflammasjon i litt over en uke, og min mann har tatt seg av vår datter, men han har også fulgt skjemaet (som vi har fulgt lenge) og tar seg av henne på en super måte. Kan likevel denne forandringen gjøre at hun får et tilbakefall så lenge etter at kuren hadde satt seg?
Vårt skjema er forresten som følger:
06:50 - Vekking. Morsmelkerstatning.
08:00 - Grøt/brød/frukt
11:00 - Grøt/brød/frukt
12:30 - 14:30 . Søvn ute i vogn, på rygg
15:00 - Middag
18:00 - Kveldsmat
18:45 - Nattslurk
Skrattet til go'nattet
19:00 - God natt
Svært takknemlig for svar!!
Mvh