Hjelp! Problemer 2,5 mnd etter kurstart!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
hhaugen

Hjelp! Problemer 2,5 mnd etter kurstart!

Inlägg av hhaugen »

Først og fremst tusen takk til Anna Wahlgren for alle gode råd omkring søvn og rutiner! Har enormt stor tro på AWs metoder og tipser videre til alle småbarnsforeldre som sliter med dårlige netter.

Har selv en sønn på snart tre (til jul) og en datter på snart 11 måneder. Sønnen min sover som en SHN-reklame hver natt (19 -07) etter at jeg har fulgt standardmodellen, samt kjørt en "korrigering" med vogning rundt 9 måneders alder.

Datteren min har derimot ikke vært like lett å "kurere". Kjørte en grundig SHN-kur (m/maveleie, buffning, remse) i begynnelsen av august i år (begynte da hun var 8,5 mnd), og etter noen uker sov hun som hun skulle, bortsett fra at hun hadde en tendens til å våkne før jeg skulle vekke henne hver eneste morgen. Etter at jeg justerte skjemaet litt sluttet hun å våkne før jeg skulle vekke henne også, og alt var bare fryd og gammen. Men så, nå 2,5 måneder etter at jeg startet har hun begynt å våkne hyppig på natten. Og jeg må si jeg er usikker på et par ting:

1. Bør jeg avvente og se om hun roer seg selv før jeg setter igang å remse utenfor døren hennes? Eller bør jeg "pangremse" med én gang hun våkner sånn at jeg "tar ondet ved roten"?
(Har prøvd å pangremse, og det hjelper så lenge jeg ligger rett utenfor hennes rom og er sånn ca våken i det hun starter, men vil jo ikke venne henne til det heller? Har ikke problemer med å tåle at hun lager litt lyd uten å respondere umiddelbart, og har gjort det om hun har våknet tidligere, men nå som hun har våknet mye den siste uken begynner jeg å undre om jeg gjør henne utrygg ved å ikke respondere umiddelbart?

2. Intuisjonen min sier meg at jeg bør avvente å gå inn til henne til hun eventuelt skulle være helt oppløst i tårer og ingen remser hjelper. Bør jeg gjøre det, eller bør jeg kjapt sjekke om det er en grunn til at hun gråter?
(I natt avventet jeg veldig lenge, men da jeg gikk inn til henne rundt 04:30 viste det seg at hun hadde bæsjet. Tenkte da at det kunne vært grunnen til gråten og følte meg litt slem som hadde ventet så lenge med å gå inn... Skiftet da på henne i mørket i sengen, la henne på plass, tok solfjæren og gikk ut med remse x 4 og hun gav seg til slutt. Men begynte igjen etter ca 10 min. Og holdt på sånn fra og til frem til hun sovnet rundt 06:15).

Er svært takknemlig for svar! Er reellt i tvil om hva jeg bør gjøre, og kan ikke helt se hvorfor hun plutselig har fått et tilbakefall så lenge etter starten av kuren? Riktignok har jeg hatt lungeinflammasjon i litt over en uke, og min mann har tatt seg av vår datter, men han har også fulgt skjemaet (som vi har fulgt lenge) og tar seg av henne på en super måte. Kan likevel denne forandringen gjøre at hun får et tilbakefall så lenge etter at kuren hadde satt seg?

Vårt skjema er forresten som følger:
06:50 - Vekking. Morsmelkerstatning.
08:00 - Grøt/brød/frukt
11:00 - Grøt/brød/frukt
12:30 - 14:30 . Søvn ute i vogn, på rygg
15:00 - Middag
18:00 - Kveldsmat
18:45 - Nattslurk
Skrattet til go'nattet
19:00 - God natt

Svært takknemlig for svar!! :D
Mvh
HH
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Nej, det här skulle jag inte kalla återfall, utan nya frågor. Lilla barnet växer och åldras, höll jag på att säga, och nya frågor tillkommer då och då. Det är lätt att bli orolig då, särskilt eftersom barnet ju verkar vara det, men då får man verkligen försöka hålla i minnet att meningen är att man ska lugna, inte oroa ytterligare.

Lär henne inte att hon ska skrika er till sig :!: Ingenting blir bättre av det - ni bara "fastnar" och det gör henne inte tryggare. Tvärtom.

Ta det enkelt. Ligg inte utanför hennes dörr utan i din säng. När du hör henne, för tidigt på morgonen, så ge en glad, nästan hurtig ramsa x4, en som säger att det fortfarande är natt och att allt är fullkmligt toppenbra. Sätt sedan på lite musik. Gärna Mozart. Ingen sång ska det vara och inget radioprat.

Och gör sedan ingenting alls.

Skulle hon mot förmodan bli ledsen, så att det verkligen hörs att hon ber om hjälp, är det en ramsa till x4 som gäller. Ingenting annat.

Ge henne några morgnar (3-4-5) att förstå att på natten händer ingenting - då sover alla som grisar. De kanske mumlar någon betryggande ramsa, men de kommer inte in och stör. De är upptagna med att ladda bössan därute och hålla vargen stången!

Gör stor glad sak av morgonen när den kommer (på minuten) :wink: :lol:

Men fram till dess ska det vara urtråkigt och underhållningsfritt.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
hhaugen

Inlägg av hhaugen »

Tusen takk for så raskt svar!
I natt sov hun faktisk helt frem til vekking igjen, noe som selvfølgelig er supert, men er svært takknemlig for dine konkrete råd! Nå vet jeg hva jeg skal gjøre om det oppstår igjen. Fint å få back up når man er usikker! Tusen, tusen takk! :D

Hilsen HH
hhaugen

Inlägg av hhaugen »

Tusen takk for så raskt svar!
I natt sov hun faktisk helt frem til vekking igjen, noe som selvfølgelig er supert, men er svært takknemlig for dine konkrete råd! Nå vet jeg hva jeg skal gjøre om det oppstår igjen. Fint å få back up når man er usikker! Tusen, tusen takk! :D

Hilsen HH
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol: Vi finns här för dig :wink:
hhaugen

Inlägg av hhaugen »

Noen ganger når jeg leser om folk her på siden så lurer jeg på hvordan ting går i fortsettelsen. Derfor vil jeg gjerne fortelle at vi nå (og i grunnen i en veldig lang stund, har bare brukt tid på å skrive) har fått fine, stille netter hvor datteren vår sover som en stein, og ikke våkner noe særlig før hun skal. Hun er stort sett våken når jeg kommer inn for å lage morgen, men ligger og "prater" for seg selv til jeg kommer inn. Det skjer aldri at vi må opp på nettene lenger, og tiden da nettene var et problem føles allerede fjern.

Ønsker bare å si til alle at selv om barna deres ikke nødvendigvis følger oppskriften helt til punkt og prikke, og selv om ting tar lengre tid enn dere hadde antatt, så ikke gi opp! Dette en helt utrolig fin måte å hjelpe barna deres til en god søvn på. Stå på og lykke til!

HH
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tusen tack - härlig rapport :wink: :lol:

Pussa lilla älsklingen på lilla näsan från mig :lol:

Och pris och beröm för ditt lugn och din glädje. Det är ungefär allt som behövs :wink: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"