Fjärde dagen....gör jag rätt????

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
bebe

Fjärde dagen....gör jag rätt????

Inlägg av bebe »

Hej Anna och alla andra!!
Började kuren i lördags kväll med min älskling och vill gärna ha råd och synpunkter på hur det går för mig...
först och främst ser schemat ut såhär:

20-08 - Natt
08-09.30 vaken
09.30-11- sova
11--12.30 vaken
12.30-14 - sova
14-16 - vaken
16-16.45- sova
16.45-18.30 vaken
18.30-18.50 sova
18.50 - 20. vaken

första natten gick ...med en massa buffning och flera 10-20 minuter långa uppvaknanden med buff...efter det har det gått bättre och bättre...men varje gång jag lägger honom gråter han....sedan igår gör jag såhär, lägger honom tillrätta, solfjädern snabbt och ramsar ut, han gråter från fem minuter till en halvtimma innan han somnar..lakanet blir helt blött av svett..men jag känner inte att han panikskriker riktigt som han gör när han är ledsen...därför gör jag ingenting ...några gånger när han skriker upp sig rejält har jag ramsat några gånger...annars låter jag han vara helt ifred...
undrar bara....är det rätt??
på dagen under hans långa pass vaknar han alltid i mitten ungefär, jag ramsar och låter han somna om själv...tar kanske 5-10 minuter...
alltid med protester....
nu till exempel la pappa honom halv 7 och klockan är tio i 7 och han gråter fortfarande... :shock:
jag vill bara veta om jag gör rätt, för tålamod har jag men vill inte gärna att han gråter så när det inte är meningen....ja ni förstår säkert...
kan tillägga att han inatt sov från 20.30 till 04.45 och därefter smög jag ut ur rummet och ramsa och lät honom vara...han vakna och somna om flera gånger tills jag väckte honom klockan prick 8...

En undring till...kan jag lägga honom i vagnen imorgon på dagen när han ska sova (hittils har han sovit i spjälsängen bara)..

tacksam för svar, råd och synpunkter!!

:P
Gabriela med Emiliano född: 06.06.06 ;)
Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Hej bebe!

Välkommen till forumet :D !

Jag tycker att antalet dagslurar kunde krympas till tre stycken nu då lillen sover tolv timmar natt. Du kunde tänka på t.ex. följande tider (bara förslag):

kl 8 Morgon
kl 9.30-11 Sova 1,5 t
kl 13-14.30 Sova 1,5 t
kl 16.45-17.30 Sova 45 min
kl 20 Natt

Som det är nu har han lite väl mycket sömn på schemat. Folk i tre-fyra månaders åldern behöver 15,5 timmars sömn per dygn. Skippar ni lur fyra blir det sammanlagt 15,45 för lillens del. Ifall att han hinner bli ordentligt trött någon kväll kan ni ge honom en fem minuters lur under det sista vakenpasset.

Nu ska man ju inte ändra schemat mitt i kuren. Men i det här fallet är det ju bara sista luren som faller bort och lur nr tre flyttas fram lite. Finputs alltså. Det är viktigt att lillen hinner få tillräckligt med mat, social delaktighet, umgänge och allmänt hålligång mellan sovpassen. Då sover man som en stock då det är dags för vila.

Första natten innehåller en hel del spring, men sen blir det som du ser mindre och mindre för varje natt. Du gör helt rätt vid läggningsproceduren. Du ska ramsa då han behöver få svar och är ledsen. Reagera på alla möjliga andra sätt kan han få göra. BRA att du känner att du hör skillnad på ledset skrik och allmänt gnölskrik. Solfjäder eller ett par buff kan man använda ifall det skulle bli totalkris någon gång, annars är det ramsa som gäller. Senaste natt sov ju lille superbra! Det var först i vargtimmen som han ställde ett par frågor.

Även på dagen ska han somna om på ramsa själv. Jag tycker dock som sagt att ni skippar sista luren och kör ett långt vakenpass innan läggdags (inkl. ev 5-minutare). Då blir det förhoppningsvis slut på gnölet. Eller åtminstone bör det minska från dag till dag.

Du kan lägga honom i vagnen. En av dagslurarna (eller alla) ska vara utomhus i vagnen. För den friska luftens skull. Alltid samma dagslur ute, alltid samma inne. Sedan då sömnen sitter kan man byta ibland.

I början av kuren är det lite berg-och-dalbana. Allt går inte spikrakt framåt. Det viktiga är att föräldrarna har målet i siktet - lillen ska få sova lugnt, tryggt och skönt. En flaska välling och lite annat gott i magen under dagen brukar oxå göra sitt för den goda nattsömen :D !

Lycka till och återkom gärna med fler frågor!
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
bebe

tack...

Inlägg av bebe »

för hjälpen...
inatt sov han från 20.18 till 02.45..somnade om efter en stund efter jag ramsat...men inte direkt...nu vaknade han halv 7 och gnällde cirka 25 minuter...jag ramsade när jag gick ut...annars försöker jag ignorera....
han brukar få lite smakportion vid lunch...tror du han kan behöva något mer?
han e rätt så stor....67 cm och 8 kg vid 4 månader....
hur gör jag om jag lägger honom i vagnen idag?tillrättalägga och ramsa bara och köra?
tack för schematipset, vet dock inte om han orkar att vara uppe 2 timmar i sträck mitt på dan..blir lite gnälligt ibland...(kanske uttråkad också.... :roll: )
ska försöka....
sen undrar jag..innan har vi burit honom i en sele...för att inte ha med vagnen jämt...kanske inte nu men senare när han är lite mer "kurad" går det bra att somna honom i den om vi är ute någon gång...?

tack för svar!
:P :P
bebe

Inlägg av bebe »

hmm...imorse vid hans första sovpass 9.30 la ja honom i vagnen och gick ut...tog 15 min och sen somnade han...dock ganska orolig sömn...sov kanske 40 minuter sedan vaknade han och först var det bara gnäll och skrik som vanligt...argt...sedan blev det riktigt tårigt och hemskt....väntade till kvart i 11 och tog upp honom....han blev glad med en gång....
behöver lite råd och vägledning tror jag om jag ska fixa detta....
Elle

Re: tack...

Inlägg av Elle »

Hej Bebe!
bebe skrev: han brukar få lite smakportion vid lunch...tror du han kan behöva något mer?

:arrow: Brukar du amma/ge ersättning efteråt? Isf räcker det.

hur gör jag om jag lägger honom i vagnen idag?tillrättalägga och ramsa bara och köra?

:arrow: Har du tränat vagning? Läs på under Verktygslådan här på Föräldraforum. Öva upp så du får in rätt teknik. Lägg tillrätta ordentligt, vagna ngr bestämad tag, kort skak på handtaget och gå från vagnen med ramsa x4. Avvakta hans reaktioner. Vid bök o gnäl, gör inget. Jobbar han upp sig igen börjar du om, men med kortare och kortare ingripande per gång. När han sedan sovit i ca 10 min kan du promenera iväg.

tack för schematipset, vet dock inte om han orkar att vara uppe 2 timmar i sträck mitt på dan..blir lite gnälligt ibland...(kanske uttråkad också.... :roll: )
ska försöka....

:arrow: Ta till alla trix du kan. Mutor är tillåtna :wink:

sen undrar jag..innan har vi burit honom i en sele...för att inte ha med vagnen jämt...kanske inte nu men senare när han är lite mer "kurad" går det bra att somna honom i den om vi är ute någon gång...?

:arrow: Om det är dags för lur när ni är ute någonstans så gör ni som jag beskriver ovan. Inga problem. Det är jätte bra att han får sova mycket ute i friska luften :!:
Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Elle

Inlägg av Elle »

Hej igen!
bebe skrev:hmm...imorse vid hans första sovpass 9.30 la ja honom i vagnen och gick ut...tog 15 min och sen somnade han...dock ganska orolig sömn...sov kanske 40 minuter sedan vaknade han och först var det bara gnäll och skrik som vanligt...argt...sedan blev det riktigt tårigt och hemskt....väntade till kvart i 11 och tog upp honom....han blev glad med en gång....

:arrow: Jag missade denna fråga. Öva upp vagningstekniken. Det är så du hjälper sonen att komma till ro.
Det här fixar du :!:
Kram Elle
bebe

Inlägg av bebe »

en tanke...........
la honom halv 1 enligt schemat....han somna på 2 (!!!!!!!) minuter......
jag blev helt stum...
nu sover han fortfarande....klockan är snart 2...
tänkte att han kanske behöver vara uppe lite längre för att somna skönt...
i och med hans lilla anfall tidigare i morse när vi var ute o gick så sov han ju bara till halv elva...
han kanske bara borde sova 45 minuter på morgonen...1,5 sedan och en till 45 min....blir det för lite?
alltså:
9.45-10.30 sova
12.30-14.00-sova
16.15-17.00 sova
20.00-08.00 natt...

:?: hur blir det tror ni?? blir ju 15 timmar...
ge mig lite tips på hur vi ska få det att gå ihop...
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Gabriela/bebe!

Sonen är ju 4 månader och behöver sina 15,5 h ett tag till. Jag rekommenderar att du sätter schemat ordentligt med 1,5 h fm, 1,5 h efter lunch och 45 min på em. Det kan ta ett par veckor innan allt sitter glasklart så gör inga ändringar. Det viktigaste är inte att sonen sover exakt de minuter han ska, utan att ni ger honom förutsättningarna. Så ladda med lite extra attityd och klistra schemat och MÅLET framför ögonen :!:

Lycka till!
Kram Elle
bebe

Inlägg av bebe »

hej igen...
de verkar gå bättre och bättre...inatt vaknade han vid 3..och sedan flera gånger mellan halv 6 och halv 7 för att sedan sova till 8 då jag väckte honom..
nu vid 9.30 passet la jag honom i sängen...(inte i vagnen som igår.)och han sover fortfarande 5 i elva....jag misstänker att vagnen är för smal för att sova mage...får liksom inet plats med händerna...men hoppas och tror att han kan sova på rygg där sedan när han "lärt" sig att sova bra?
en än gång denna fråga om selen?hur blir det om vi somnar honom i den senare....
tack!!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej bebe!
bebe skrev: de verkar gå bättre och bättre...inatt vaknade han vid 3..och sedan flera gånger mellan halv 6 och halv 7 för att sedan sova till 8 då jag väckte honom..

:arrow: :thumbsup:

nu vid 9.30 passet la jag honom i sängen...(inte i vagnen som igår.)och han sover fortfarande 5 i elva....jag misstänker att vagnen är för smal för att sova mage...får liksom inet plats med händerna...men hoppas och tror att han kan sova på rygg där sedan när han "lärt" sig att sova bra?

:arrow: Bestäm var sonen sover sina lurar nu under kuren. Ha samma sovplats på resp lur varje dag. Sedan när schemat sitter kan han sova var som utan problem. Det gör inget om det är lite trångt. Men om du tror att det blir för tajt kan han sova på rygg. När väl dagslurarna sitter blir han sin egen klocka och kommer somna där ni lägegr honom :wink:

en än gång denna fråga om selen?hur blir det om vi somnar honom i den senare....

:arrow: Vad är det för sele du menar? Jag rekommenderar att ni låter sonen sova i sängen eller vagnen ist. Han är ju van nu att sova själv och sova i sele är nog inte så bekvämt.
Kram Elle
bebe

Inlägg av bebe »

vi har en ergo bärsele....tänkte mest på när vi e utan vagnen nångång vid resor etc...
men detta ilandsproblem får jag ta itu med då :wink: ...

tack för hjälpen!
bebe

Inlägg av bebe »

la honom 9.30 men han bara skrek o skrek till kvart över 10....föröskte lugna med ramsan men de går inte så bra....vände honom till rygg sedan och då blev han jättelugn och log och somnade enliten stund...5 min...
va ska jag göra....
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Bebe!

Det är inte meningen att han ska ligga och skrika hela luren. Gör så här: Skratta ordentligt även innan dagslurarna, lägg tillrätta ordentligt, kort solfjäder och ut med ramsa. Avvakta sedan och lyssna av sonens protester. Här kan bara du avgöra när han behöver hjälp och när han behöver vara ifred och ta hand om sin irritation själv. Om han fastnar i ett klagande ge en HÖG HURTIG ramsa. Du kan vid behov gå in EN gång, lägga tillrätta och solfjädra tills kroppen blir sömntung och sedan ut med ramsan. Efter det låter du honom vara, nu har han fått besked av dig.

/Elle
bebe

Inlägg av bebe »

Det gick bättre vi nästa lur 12.30 igår..
han var så trött emellan eftersom han bara sov cirka 3 minuter vid 10..
somnade nån minut vid bröstet och sedan när jag la ner honom på hans lekfilt för att hjälpa pappa...helt plötsligt ligger han o sover..på rygg...haha...väckte honom och la honom sedan vid 12.30...somnade på 5 minuter...
Vet att han somnar snabbare när han lekt mer...var kanske lite snåla med det igår...inatt gick det toppen..somnade 20.05 vaknade 07.11...men väldigt arg...skrek/gnällde nån kvart tystnade när jag satte på klassisk musik och vaknade sen igen...arg...tog upp honom tjugo i 8.. :oops: ..men jag märkte att han var väldigt hungrig...
kanske ska ge honom välling innan han somnar??tycker han äter lite dåligt sista målet...
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Gabriela!

Proppa i så mycket mat du kan under dagen och fyll på med ex en flaska ersättning (el urpumpad mjölk) som nattslurk. Kvällsmjölken kan vara lite blaskig. Mätt mage är A och O för att kuna somna och sova gott hela natten.

Kom ihåg den sociala delaktigheten, ta med sonen i det arbete ni gör i hemmet. än så länge är han ju mest passiv men snart kommer han kunna aktivt hjälpa er. På så sätt känner han sig behövd och att ni faktiskt klarar er sämre utan honom. Hur är det med ensamleken, har ni infört den? Det är skönt att efter morgonmål och skötning få leka och upptäcka saker på egen hand en stund i sin säng.

/Elle
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"