Fragor fore och under kurandet av Joanna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
joannasmamma

Fragor fore och under kurandet av Joanna

Inlägg av joannasmamma »

...och hennes mamma och pappa ville jag skriva i rubriken men det fick inte plats :) Kanns som det ar lika mkt vi som ska kuras in i nya o battre vanor!

Hej alilhopa

Kanns som vi antligen har hittat hem nar vi hittade SHN. Har hemma ar det kaos pa natterna och ingen mar bra. Ar evigt tacksam for svar pa mina fragor om ngn har tid! Har nu last boken en forsta ggn.

- Den mest "sakliga" av oss ar definitivt pappa, sa han bor borja kura. Kruxet ar bara att han ar engelsman och laser inte svenska. Tror ni det funkar att jag forklarar for honom hur kuren gar till och vad han ska gora och gar igenom verktygen noggrannt (kanske skriver en lathund pa engelska?) Vi tittade pa dvdn tillsammans igar, den var ju till valdigt stor hjalp ur den synpunkten. Buffningen forstar han ju nu t ex.

- Bor vi infora Standardmodellen for matning innan vi kurar? Min tjej ater ofta men inte sarskilt mkt varje ggn, dessutom ater hon pureer men det gor vi nu mellan amningarna, inte sa bra eller hur? Kanns svart att fa till 3,5 tim mellan malen... Har borjat med schemat sa smatt i huvudet, kanske kan aterkomma till detta nar det ar klart, lattare for er att hjalpa da?

+ en ordningsfraga. Har forstatt att man ska halla sig till en och samma trad med sina fragor, darav rubriken pa traden. Ar det ratt uppfattat (la en liten fraga redan igar, men det ser jag som "forberedande" :o
/Katarina

Joanna född 14 april 06, kurad i oktober 06.
Samuel född 4 september 09, försöker oss på SM från början
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Till er glädje kan jag meddela att en engelsk översättning av lathunden finns om du trycker på den engelska flaggan längst upp till höger på forumets sida. Klicka på fliken Anna Wahlgren. Där till höger finns bl.a. The cheat sheat.

Standardmodellen är får småttisar, din tjej börjar ju bli lastgammal ;-) Regelrätt kurning gäller.

Med god sömn och hunger som krydda kommer maten att bli godare.

Jo fortsätt gärna att fråga i samma tråd. Då är det lättare att komma ihåg bakgrunden.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
joannasmamma

Inlägg av joannasmamma »

Tack for svar LO! Inte hade jag sett den lilla engelska flaggan heller...

Nu har jag last och last och last och jobbar nu pa att tillskansa mig Attityden som bast. Det har kommer ga som hejsan! :D Fick pepp idag nar jag sag hur mkt piggare lilla froken var efter en "bra" natt med bara fyra uppvak (efter var nuvarande patetiska standard). Hur kommer hon da inte vara efter 12 timmars somn??!!

Har nu gjort ett schema som jag garna far respons pa. Har utgatt utifran att hon idag lagger sig 20 men ofta ar valdigt trott da (tidigarelagt laggningstiden 30 min). 19 ar for tidigt, da hinner pappa knappt komma hem. Min enda fundering ar egentligen maltiderna (se tidigare inlagg). Idag ater hon ju oftare an detta och for att fa i sig pure far hon inte vara alltfor hungrig, da skriker hon bara efter brostet. Det har fort med sig att jag endera ammar fore puren (vilket betyder att hon inte ater sa mkt) eller lagger maltiderna mellan amningarna = dubbelt sa manga mal. I

ngen losning kanns bra. Nagra tips? Tror ni detta kommer losa sig med okad aptit? Ar det i sa fall okej att ge henne mat oftare under de forsta dagarna tills schemat sitter, sa lange vi haller sovtiderna? Som ni marker har jag en matvarg i halarna :( Kan jag fa hjalp att jaga bort den?

Har kommer schemat iaf

19.30 – 7.30 Sova natt

7.30 Frukost (amning + fruktpure)

9.30 – 10.15 Sova 45 min

11.00 Lunch (amning + gronsakspure)

12.30 – 14.00 Sova 1,5 tim

14.30 Mellis (amning + pure?)

16.30 – 17.15 Sova 45 min

18.00 Middag (amning + kott el fisk o gronsakspure)

18.30 Bad

19.00 Nattslurk

19.30 Skratt o gonatt!
/Katarina

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Det ser väl bra ut. :D
Du kan ju börja så och sedan så smått ta bort amningen vid ett mål i taget (när du vill alltså). Till slut kommer hon ju lära sig att pure faktiskt också är mat, vilket hon säkert inte riktigt har förstått än.

Något som jag tänkte på var att Vera var vrålhungrig varje gång hon vaknade. Så jag kunde inte vänta någon trekvart med mat efter en lur.
Du kommer ju att märka om det går, men annars är det ju bara att lägga målitderna direkt i anslutning till sömnen. Det blir lite kort mellan frukost och lunch då men du kanske kan skippa fruktpuren i så fall på frukost.

Du kommer att märka hur det funkar. Får hon sova bra så kommer hon att äta bättre och därför bli mättare. Det innebär att hon inte kommer att behöva äta så ofta. Allt hänger ihop.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
joannasmamma

Inlägg av joannasmamma »

Tack for input! Har funderat pa schemat under dagens aventyr pa stan. Idag sov hon 1,5 timme under sin morgonlur vilket hander ett par ggr i veckan. Att hon sover 1,5 timme mitt pa dagen hander aldrig... Vilket iofs kanske beror pa att vi oftast ar ute da. Det kanns ju "naturligare" med en langre lur mitt pa dagen, men ar det OK att lagga den pa morgonen istallet? Eller blir det for mkt somn sa tidigt pa dagen?

Det dar med maten har du nog helt ratt i ocksa. Speciellt eftersom hon ar van vid att ata varannan timme....

Modifierat schema ser da ut sa har:
19.30 – 7.30 Sova natt
7.30 Frukost (amning + ev fruktpure)
9.30 – 11.00 Sova 1,5 tim
13.30 – 14.15 Sova 45 min
14.30 Mellis (amning + ev pure)
18.00 Middag (amning + kott el fisk o gronsakspure)
18.30 Bad
19.00 Nattslurk
19.30 Gonatt!
(att det ar sa mkt pure hit o dit beror pa att lilla froken vagrar valling o grot)

Tycker detta ser battre ut, om det ar okej med langa luren pa fm. Det kan tjorva till sig att fa henne att sova andra luren nar hon varit utan mat i 2,5 timmar... Ar en extraslurk tillaten? :wink:
/Katarina

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Så hade vi.
Vera var jättetrött på förmiddagarna så vi valde att ha långlur då och kortare tid mellan morgon och lur än på kvällen mellan lur och natt.

Så kör så, det tycker jag verkar jättebra. Och precis som du säger, då kan hon ju lätt sova sina 45 minuter om ni är på stan eller iväg på annat. Det är enklare än att få till 1,5 timme (även om det är många som kör så och får det att funka).

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
joannasmamma

Inlägg av joannasmamma »

Tack igen! Da kor vi sa.

Ursakta att jag tjatar om det har med maten, men jag kanner att jag maste fa det utrett. Idag ater Joanna med 2-3 timmars mellanrum. Det medfor att hon av vana kommer vilja ha mat precis nar det ar dags for lur 2 o 3, innan hon borjar att ata mer och darfor inte sa ofta.

Mao, nar jag lagger henne sa kommer hon sannolikt skrika efter mat och det blir tokigt tycker jag. Jag vill darfor ge henne en slurk precis innan lurarna. Skulle garna vilja ha input pa det sa jag kan avgora om det ar en vettig temporar losning.

Eller... sitter och funderar pa detta med Attityden nu. Om jag lagger henne med Attityden sa kanske hon "glommer" att hon vill ha mat? Jag ar fullt medveten om att detta med att hon ska ha mat sa har ofta ar lika (eller mer!) inpraglat i mig som i henne. Ibland nar vi ar ute pa stan och jag glommer klockan ar hon ju utan mat langre och lika glad for det...

Fredag natt kor vi igang iaf!
/Katarina

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen
TJata på du, det är ok :D

Välj!
Mat före luren ELLER mat efter luren, inte både ock. Det är ny tillvaro nu, inte snuttätande och inget duttätande. Hon kommer säkert att vara hungrig, eller snarare van att få mat innan luren, men inom ett dygn kommer hon att ha lärt sig vad som gäller med mat. Och hon kommer att äta mer de tillfällen som bjuds.

När det är småttebäbisar vi pratar om så kan de behöva en liten insomnings-knock out, men din tjej är ju stor dam nu, så det behövs inte.

Just det - attityden av självklarhet. Om du inte tvekar att hon ska sova så kommer hon inte heller att göra det. Hon ställer säkert frågor och de ska du besvara.
Men nu när ni börjar på fredag så ska schemat vara klistrat på näsan, så här glöms inga tider på stan!!! ;)

Ni kommer att fixa detta, det märks och känns att du har bestämt dig för att det ska funka. Är man då påläst och det känns rätt i magen, så gör det det.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
joannasmamma

Inlägg av joannasmamma »

Tack for uttommande svar och pepp! :lol: Suverant att du vill ta dig tid.

Andrade lite i schemat sa maten ligger direkt i anslutning till uppvaknandet hela tiden, som du papekade forut. Sa nu ser det ut sa har. Final version :)

En fraga fran sambon: om han ar uppe hela natten dag ett o tva, ska han sedan ta daglurarna ocksa? Jag tror han undrar nar han ska fa sova... :wink:
/Katarina

joannasmamma

Inlägg av joannasmamma »

Glomde schemat...

19.30 – 7.30 Sova natt

7.30 Frukost (amning + fruktpure)

9.30 – 11.00 Sova 1,5 tim

13.30 – 14.15 Sova 45 min

14.15 Mellis (amning + pure?)

17.15 Middag (amning + kott el fisk o gronsakspure)

18.30 Bad

19.00 Nattslurk

19.30 Gonatt!
/Katarina

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Det ser jättebra ut.
Klart att du kan ta dagarna, så att han får sova.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
joannasmamma

Inlägg av joannasmamma »

Var bara tvungen att skriva en liten blankare...

Var precis inne och kollade dottern som sover sin morgonlur (enligt schemat som vi tjuvstartat med). Hon har sjalv vant sig pa magen och sover som en stock! Detta har aldrig hant forut.

Ar inte det ett gott tecken for fredagens kurstart, sa sag :D

Dessutom lade jag henne vaken i sangen och hon somnade sjalv efter en minuts gnol. Min duktiga lilla tjej! Det kommer ga sa bra i helgen!
/Katarina

joannasmamma

Inlägg av joannasmamma »

Nu har vi kort igang! Pappa klarade natten med den aran, men kanner sig som "the bad guy" och behover nog lite pepp! Jag ska ge honom massor ikvall, men om ngn har kan tanka sig att skriva nagra rader direkt till honom pa engelska skulle det nog ocksa gora susen :lol:

Sjalv har jag precis klarat av forsta daglaggningen. Lite skakig i buffningen till en borjan, men det gick iaf pa 15 minuter. Buffade tre pass, kortare och kortare varje gang, ramsade sedan ut..

Sa har sag natten ut:

19:30 Gonatt. Buff 10 minuter, ramsa x 4, paminnelse x 4, bekraftelse x 4
19:40 Ylar. Buff 2 minuter, ramsa x 4, paminnelse x 4, bekraftelse x 4
00:02 Skrik. Buff 15 min, ramsa x 4, paminnelse x 8, bekraftelse x 8
00:22 Skrik. Buff 1 min, ramsa x 4, paminnelse x 4, bekraftelse x 4
01:10 Vaknar, gnaller. Solfjader, ramsa x 4, paminnelse x 4, bekraftelse x 4
03:08 Vaknar, gnaller. Solfjader, ramsa x 4, paminnelse x 12, bekraftelse x 4
04:21 Vaknar, gnaller. Solfjader, ramsa x 4, bekraftelse x 4
04:42 Buff 30 sek, ramsa x 4, paminnelse x 4, bekraftelse x 4
04:58 Buff 1 min, ramsa x 4, paminnelse x 4, bekraftelse x 4
Har kommer sedan vad pappa beskriver som "the hour from hell" med mangder av skrik, buffande och ramsande. Inga detaljer finns.
06:06 Somnar till slut
07:00 Piper, tystnar, ingen atgard
07:05 Piper, tystnar, ingen atgard
07:10 Piper hogre. Ramsa x 4, tystnar.
07:25 Gnaller. Ramsa x 4, tystnar
07:26 Mamma och pappa stormar in och gor morgon till en trott och mosig men glad Joanna

Ratt okej va? Hon vaknade ungefar lika mkt som hon brukar. Det var ju egentligen bara den dar timmen mellan 5 och 6 som det forekom nagra riktiga protester, och det ar jag overtygad om blir battre imorgon.

Alla synpunkter och pepp ar mycket valkommet! Men det kanns bra!
/Katarina

joannasmamma

Inlägg av joannasmamma »

Liten rapport fran andra natten:

19.25 Mamma fanar sig som aldrig forr for att fa mkt trott bebis att skratta
19.30 In i sovrummet i sambatakt med nu glad bebis. Mamma sager gonatt med manga pussar och tjo och tjim och gar ut, pappa nattar
19.31 Mamma satter igang med hogljudd middagslagning, med oronen pa helspann. Inte ett knyst fran sovrummet.
19.32 Pappa ramsar ut
19.40 Gnall. Har vant sig i sangen. Pappa gar in o lagger tillratta. Ramsar ut. Aterigen tyst.
19.42 Pappa bekraftar i dorrspringan. Bebis sover som en stock.
19.45 Glada foraldrar haller upp varsitt glas vin i koket :lol:
22.00 Mamma gar och lagger sig efter peppsamtal med pappa
24.00 - 06.00 Mamma vaknar sin vana trogen varannan timme (3 manaders vana forsvinner inte sa latt, antar jag...). Tar ut oronproppen och lyssnar. Inte ett knyst. Tyst som i graven. Somnar om med ett leende pa lapparna... :)

Kvallen och natten var mao toppen. Den duktiga alsklingen sov 11 timmar i strack! Pappa satt sysslolos pa soffan hela natten. Men han kande att han maste ju skriva ned NAGOT iaf. Har ar hans anteckningar :)
23:31 Snyftar till
02:22 Hostar
02:32 Vaknar, tror jag. Kanske. Ingen atgard.
05:27 Hostar lite
06:29 Hostar mkt

Tyvarr blev morgonen inte lika bra, men vi far ta nya tag i morgon bitti, med ny Attityd.
06.44 - 07.20 Bebis vaknar och ar mkt ledsen. Pappa buffar och ramsar, men inget hjalper. Han ar dessutom nastan forbi av trotthet, sa mamma tar over med det funkar inte heller. Till slut stormar vi in nar det ar tyst en sekund, trots att vi vet att vi gor fel. Blir ANNU ledsnare nar vi kommer in.

Eftersom vi inte fick chans att praktisera ramsan sa mkt i natt, sa ar det val inte sa konstigt att den inte tar annu. Far se hur det blir i natt, nu ar det min tur. Tankte sova pa soffan, jag vet ju att jag vaknar vid minsta knyst fran henne.

Nagra tips nar det blivit som det blivit? Antar att Attityden ar annu viktigare i morgon bitti. Ska lasa pa ordenligt ikvall om morgonramsning.

Forsta dagluren gick bra, trots att jag kande mig lite tafflig nar jag lade henne. Dock ar jag battre pa Attityden utanfor dorren. Nar protesterna borjade, satte jag pa fonen och fixade haret. Bebis somnade innan jag var klar...
/Katarina

Elle

Inlägg av Elle »

Pris och beröm till den ömma pappan :thumbsup:

Du slog själv huvudet på spiken. ATTITYDEN är A och O vad gäller barnavård. Öva ramsan med maken under dagen så att ni kan svara rätt på de frågor hon ställer. Att sätta på hårtorken var ju kanon, då släppte du överkoncentrationen och dottern kände att mamma har fullt upp med annat och jag kan somna lugnt :sleep:

Fortsätt att läsa på här på Forumet. Under de låsta trådarna finner du massor att läsa om bla uppvak i vargtimmen.

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"