Tack, dykmorsan
smulan3 skrev: jättekonstigt och väldigt läskigt med en så hysterisk unge, hon höll på i 20 minuter varje gång. Vad gör man vid dessa tillfällen när man inte får kontakt med barnet
Där sätter du fingret på problemet: du/ni/man får inte kontakt.
Det är det ramsan ska upprätta, redan andra natten under kuren: kontakt. Kommunikation.
Det är en väldigt häftig upplevelse att känna hur barnet lyssnar, svarar, frågar och köper (eller inte köper

) svaret, protesterar, beklagar sig, surnar till, frågar igen fast på ett annat vis, osv osv osv. Det är då man känner att ramsan "tar", vilket alltså inte ndvändigtvis måste betyda att barnet omedelbart måste bli tyst.
Ramsans uppgift är inte att tysta. Ramsan ska ge upplysningar om saker och ting. Som gamla tiders vakter som gick runt i städerna och tände gaslyktorna och hojtade, med jämna mellanrum: "All is well!" (Jag har det från Gullivers resor och vet faktiskt inte vad man sa i Sverige på medeltiden, men gissa om man ramsade

) Vakternas hojtande gjorde att folk kunde sova lugnt. De som vaknade till - vilket alla människor gör flera gånger under natten; vi minns det bara inte för vi "vet" att "all is well" - kunde somna om lugnt eftersom det hölls just betryggande vakt. Mot fienden, elden, vargen i diverse skepnader...
Så jag skulle vilja be dig försöka backa bandet, helt enkelt. (Inte så enkelt, nej, jag vet, men det enda raka.) Låtsas att det är andra natten på kuren och försök få till stånd den där kommunikationen. För att lyckas med det måste man förstås först och främst lära sig lyssna, lyssna av och lyssna igen.
(Se Lathunden så du kan inbilla dig vara i startgroparna!)
Jag vågar faktiskt lova dig att bara du får korn på den där dialogen, har du kuren klar som i en liten ask inom kort. Mycket kort.
Som det nu är känner sig lilla barnet inte särskilt lyssnat på

och därmed heller inte förstått

och lider av icke-kontakten med dig/er minst lika mycket som du/ni av icke-kontakten med henne
Och det gör henne förbannad och det gör henne förtvivlad; där har du anledningen till "hysterin".