Dagslurs-krångel!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
eliselinda

Dagslurs-krångel!

Inlägg av eliselinda »

Hej!

Sablar :x

Jag får inte dagslurarna att fungera. Precis som det står överallt så är det dom som krånglar, nätterna/kvällarna fungerar smärtfritt. Men hur länge får dagslurarna krångla inom ramen för normalt?

Det är svårt att få det att fungera. Han är skriker ett bra tag innan han somnar (här ramsar jag vår dagsramsa) och sen vaknar han efter 30 min och skriker. Jag ramsar. Men det biter inte som det känns.

Jag är noga med skrattet innan. Jag håller tiderna. Han äter MYCKET. Jag försöker att inte lägga mig i för mycket. Undviker i det längsta att gå in. Men han har en tendens att bajsa om det tar för länge innan han somnar och då måste jag ju byta blöja. Det har ju hänt att jag gått in och han inte har bajsat också, men att jag har tänkt att nu måste det ju vara nåt sånt (eftersom han verkat så uppriven). Jag försöker jobba under barnas lunchlur, så jag tror inte att jag "hänger vid dörren". Jag försöker verkligen koncentrera mig på annat.

Kan det vara så att dagsramsan aldrig riktigt satt sig? Att jag inte har fått den att ta? Det känns som att det skulle kunna vara nåt sånt. Men hur gör jag då?

Hälsningar
Linda :x
Mamma till två helt magiska söner
2004-07 Kurad
2006-03 Kurad
Lua

Inlägg av Lua »

Vad har du för schema och hur länge har du hållit på med kuren?

Kram Lua.
eliselinda

Inlägg av eliselinda »

Hej Lua!

Vi började kuren kring den 15:e september. Det hör ju såklart till saken (konstigt att jag glömde nämna det) att han tidigare har legat ute i vagnen och sovit. Nu har jag inte kunnat göra det, utan måste få en dagsramsa att fungera inomhus. Detta pga att äldste pojken inte längre kan ligga i vagnen och sova (han är lite för lång och lille charmmakarn protesterar högljutt och förtvivlat över komforten :), och jo, det ser verkligen obekvämt ut :) ) och han har samma sovtid som lillebror. Den här förändringen blev för ungefär en vecka sedan.

Förmiddag och eftermiddag sover lillebror ute i vagnen som vanligt, men lunchluren måste jag alltså ha inomhus för att det ska fungera. Jag provade först att ha lillen ute och storkillen inne, men det funkade inte. Storebror blev stressad över att lillen låg ute. Han kände kanske att han inte var trygg med att jag skulle stanna inne, eftersom jag fick gå till ytterdörren och ramsa till lillen och sen in och ramsa till honom. :shock:

På de andra lurarna kan lillkillen protestera lite grann men då funkar det att ramsa nån gång medan vi (jag och storebror) pysslar med annat ute på gården. Det går mycket fortare för honom att somna då, även fast det aldrig sker utan protest.

Jag vet att man inte ska ändra någonting från början, men jag ansåg mig tvungen. Nu känns det som att jag får välja mellan vilken av killarna som ska somna smärtfritt, för storebror har inga problem nu, även fast lillebror skriker. Det har dock aldrig fungerat ordentligt innan denna förändring heller.

Lillebrors schema:

07:00 God morgon
07:15 Frukost
08:45 Förmiddagslur (45 min)
10:30 Mellis
12:00 Lunchlur (1 h)
13:15 Lunch
15:15 Mellis
15:30 Eftermiddagslur (45 min)
17:30 Middag
18:45 Nattslurk
19:00 God natt

:heart:
Linda
2004-07 Kurad
2006-03 Kurad
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :lol:

Har några råd då jag har mycket egen erfarenhet av trassel med daglurar :oops: :lol:

:arrow: Gå inte in
:arrow: Öva på ramsan och använd den inte för mycket utan istället precis när du känner att du "måste gå in"
:arrow: Sätt på musik för din egen del så du inte överkoncentrerar dig på att lillkillen ska vakna efter 30 minuter!
:arrow: Lyssna verkligen av hans frågor. Är det ledsna eller arga frågor? Är det arga frågor måste du låta honom försöka lösa dom själv.

Den stora boven i dramat är din överkoncentration tror jag. Ramsan kommer att ta när du använder den rätt 8)
Ge honom en upplysningsramsa när han vaknar till och låt honom sedan vara. Att du tror att han har bajsat är ingen anledning att gå in. Du måste inte byta blöja på honom. Låter hårt kanske men att ha bajs i blöjan max två timmar är inte farligt. Smörj ordentligt vid sista bytet innan luren.
Min Emma bajsar ganska ofta på långluren men vaknar inte av det och har heller inte någon röd rumpa av det :wink:

Lycka till, avrapportera

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

Du har fått jättebra svar av Tessan! Låt oss få höra hur det går för er!

Kram Lua. :heart:
eliselinda

Inlägg av eliselinda »

Hej på er!

Åh, tack så hemskt mycket. Tessan slog nog huvudet på spiken! Idag funkade det så mycket bättre.

Jag gjorde som du sa, och jag förstod också så fort jag läste ditt inlägg att det var precis där som skon klämde.

Det var ju lite gnöl idag också och ilska (upptäckte jag när jag verkligen lyssnade). Men när han fick klara av det själv så gick det mycket fortare över, och det GICK över. Det har inte riktigt gjort det förut, utan då har jag fått gå in under en "lugn" stund och låtsas som ingenting när tiden är ute.

Så tack! Nu känner jag hopp om dagslurarna.

Tack till dig också Lua!

Kramar :heart:
Linda
2004-07 Kurad
2006-03 Kurad
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:thumbsup: \:D/

Du ser!!
När du slappnar av gör han likaså :lol:

Kram och återrapportera gärna hur det går :heart:
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
eliselinda

Inlägg av eliselinda »

Hej igen!

Nu har det gått några dagar och dagslurarna fungerar jättebra. Tack så hemskt mycket! Vad underbart det är att kunna få svar här och bli hjälpt.
:heart:
Kram
Linda
2004-07 Kurad
2006-03 Kurad
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:lol:

Va glad jag blir av att läsa :P

Kram Tessan :heart: