Plutten sover inte 15 h/dygn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kristin

Plutten sover inte 15 h/dygn

Inlägg av Kristin »

Hej!

Jag sitter och skriver från Japan :D och vi har nu varit här i 5 dagar. Det har gått rätt bra att få ordning på vår sons dygnsrytm, men än haltar den lite. Han läggs senare och väcks i och med det senare. Nattsömnen ökas dock på för var dag som går. Det jag undrar över lite är det här med totalt antal sovtimmar per dygn. Innan vi åkte sov plutten 15,5 h och det har vi inte kommit upp i än. Vi kör så att vi lägger honom lite tidigare för var kväll som går. Igår lade vi honom 21 och ikväll tänkte vi lägga honom 20.30 (imorgon 20 osv). Hur ser detta ut i era ögon? Han får bara sova drygt 3 h på dagen (precis som vanligt). Låter jag honom sova mer så finns det väl en "risk" att han får svårt att somna, right? Målet är ju att han skall sova på sin vanliga tid 19-07.

Just nu kör jag med vaken 2 h, sova tills han vaknar (jag håller koll så att det inte blir för länge) och mat var tredje timme. Finns det en "risk" för att han inte kommer att sova som förrut, dvs 30 min-2,5 h-30 min?

Vi har nästan fått kurat om honom de senaste två dagarna. Det var bara första natten som han fick mat. I lördags fick vi buffa, i söndags buffa och ramsa och i går bara ramsa så det går ju åt rätt håll :D .

Skulle vara intressant att höra era synpunkter och ev råd.

Kan tillägga att hans humör är toppen och att han inte har några problem med att somna in dag som natt.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
olivia

Inlägg av olivia »

Är det inte dags för 15 timmar vid 5 månader? Kommer inte riktigt ihåg :roll: . Men i vilket fall så skulle jag kanske inte tordas skjuta en hel halvtimme varje kväll om han inte är rejält trött och då kanske ta en halvtimme ibland och annars köra med marginalkvarten. Det tar iofs längre tid, men är nog enklare att genomföra...
Sommarbebis -08
olivia

Inlägg av olivia »

Har kollat nu och Anna rekommenderar 15 timmar från 5 månader och det är han väl redan...
Sommarbebis -08
Kristin

Inlägg av Kristin »

hej o tack för svar!

Kan du vara snäll och specificera vad du menar med "en halvtimme ibland"? Jag kanske går ut för hårt :roll: ?? Plockar nämligen upp honom en halvtimme tidigare också varje morgon...

Har denna vecka sett till att kvällsluren inte infaller för tätt inpå natti natti. Det vi har "drabbats" av är att plutten vaknar och skriker (varierad styrka)i ca en timme efter läggning på kvällen (han vaknar alltså till efter en timmes sömn). Efter ramsning mm somnar han om.

Hm...hur skall jag göra???

Tack för svar

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Kristin!
Kul höra att ni är på plats och att det går bra, internet är fantastiskt! Skippa buffandet, ni är ju väl förbi det ni och ramsan räcker, även som kristilldelning. Passa på timmarna, 15 timmar totalt med MÖJLIGHET att sova, inte som faktiskt sovna timmar. Är han maxtrött kan du alltid marginalkvarta dagslurarna men var försiktig med mängden, annars blir det tidiga morgnar direkt (så gör lille E iallafall). Den extra halvtimmen kan man lägga in på kvällen, att lägga 30 min tidigare till natten ibland ska inte påverka schemat men det är ju när schemat sitter. Jag tycker du verkar har tänkt ut detta väl redan, kör på som du har tänkt men som sagt, max 15 timmar möjlighet att sova per dygn.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Kristin

Inlägg av Kristin »

God morgon (ser att kl är god natt för er :D :sleep:)!

I natt sov plutten fr 21.45-07.45 :D (strävar efter vår vanliga natt 19-07). Vi nattade honom 20.30, men så vaknade han ju till 21.20 och somnade om 21.45. Jag tog upp honom 08.15 enl planerat. Hade ju först tänkt ta upp honom 08.00, men ändrade mig igår kväll eft konsultation med er :wink:.

Jag har ju ännu inte spikat längden på dagslurarna, borde jag göra det och i så fall varför :roll:? Har väl inget bra svar på varför jag inte har gjort det. Tänker väl att han skall få sova efter det behov han har just då (lägger honom eft 2 timmar av vakentid). Innan vi åkte var han ju som en klocka... Min plan är att styra längden när vi börjar ha morgon 07, men det tar ju några dagar innan vi är där... I och för sig styr jag längden lite på dagslurarna då jag ser till så att det inte blir för många sovtimmar på dagen (vill ju ha timmarna jämt fördelade över dagen) eller att någon lur blir för nära natten.

Vad anser ni om detta?

Sov så gott!
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
father of sons

Inlägg av father of sons »

Jag har ju ännu inte spikat längden på dagslurarna, borde jag göra det och i så fall varför ? Har väl inget bra svar på varför jag inte har gjort det.
:D
Kristin, Du kan det här (fortfarande) :!:
SHN i Japan fungerar på samma vis :wink:
Styr upp dagarna som det var här hemma, ta ledningen :!:
Du bestämmer när han ska sova, på natten och på dagen.

Låt inte sonen ansvara för hur dagarna ska se ut.
Om Du bestämmer dig för att han ska sova sina 15 h, kommer han att göra det.

Ingen ifrågasätter det som är självklart :wink:

Konsekvens!

:D
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej FoS!

Jo men visst vet jag att SHN-kuren fungerar här i Japan också :wink:, men jag blir liiiiiite osäker nu när jag nästan skall börja om...

Jag styr dag och natt till den grad att det är moi som bestämmer när läggning sker, dvs efter 2 vakentimmar. Han somnar alltid på en gång :D, så det fungerar. Det jag inte styr är längden på luren (bara om jag märker att det blir en obalans på dagen). Hittills har han lagts vid olika tider på kvällen pga tidsomställningen (vi lade honom först en halvtimme tidigare varje kväll, men nu en kvart tidigare) och vi tar upp honom på morgonen vid olika tider. Allt är dock en medveten strategi :wink:. Det gäller ju att komma tillbaka till 19-07.

Eftersom vi ännu inte är vid 19-07 så är det svårt att säga att fm-luren skall vara då och middagsluren då osv eftersom God Morgon är vid olika tidpunkter varje dag (än så länge..). Jag håller dock 2 h vaken, sova, mat var tredje timme, nattslurk sov.

Det som gör mig osäker det är HUR jag kommer tillbaka till hans ordinarie dagslurar när väl 19-07 sitter? Han har ju haft dessa tider i minst 2 månader. Jag har ju blivit så van.... Denna vecka har han sovit olika längd på dagslurarna. Inget mönster går att se.... Man skall ju lägga lurarna efter barnets egen rytm eller hur?

Hm...vad göra?

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
olivia

Inlägg av olivia »

Hmm... Jag kanske inte var så tydlig, men om han är jättetrött på kvällen är det ju inga problem att lägga honom en halvtimme tidigare, om han inte är så trött skulle jag (obs, det är jag det, ingen shn-expert) bara köra marginalkvart. När det gäller dagslurarna skulle jag nog gjort ett schema så som jag velat ha det när han till sist sover sina 19-7, dvs 3 timmar fördelade på 3 lurar kanske. Sedan skulle jag kört det, men utgått från den tid jag verkligen tagit upp honom (så som man gör när det är vinter- sommartidsomställningar) dvs. du skjuter hela tiden dagen en kvart varje morgon, men behåller intervallet och längden på dagslurarna. Tex. om han sover 9-11 och 14-15 i ditt schema (bara ett exempel med två lurar för att visa principen), natt 19-7 så skulle jag ta upp honom 8, sova 10-12, 15-16 och natt 19.45 (eller möjligen 19.30 om han är riktigt trött). Dagen därpå så blir det morgon 7.45, sover 9.45-11.45 och 13.45-14.45, natt 19.30 (eller 19.15 om han är riktigt trött) osv tills du är i fas igen!
Sommarbebis -08
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

I natt sov plutten hela 11 h 30 min :D! Det går absolut åt rätt håll. Vi lade honom 20.15 och han vaknade själv 07.45. I natt blir det läggning 20.00.

En fråga: jag lade honom 09.30 för att sova fm-lur. Tyvärr blev han väckt av sirener utanför 10.00. Eftersom vi inte har kommit in i några standardlängder på hans lurar ännu så visste jag ju inte om han var utvilad eller bara vaknade till tillfälligt pga sirenerna. Kanske var jag för snabb med att ta upp honom :roll: .

Efter bara 10 min vaken blev han rätt kinkig. Han kunde inte ligga själv på filten t ex. När jag märkte att han blev kinkig även uppe i famnen tog jag ett beslut att lägga honom igen (kl 10.40). Han somnade på en gång! Rätt beslut med andra ord.

Jag väckte honom 45 min senare, vilket inte var populärt! Han sov så sött, så sött.... Gjorde jag fel som väckte honom? Det känns så. Jag ville bara undvika obalans under dagen. Dagen är lång och sovtiden måste fördelas fram till kvällen.

När han vaknade efter 30 min fm-lur tänkte jag "JA! NU är han inne i sin vanliga rutin att bara sova 30 min" för det brukar han göra, men icke.

Vet inte riktigt hur jag skall hantera detta. Skall jag låta honom sova tills han vaknar (inom rimlig tid) eller skall jag införa 30 min-2 h-30 min redan NU? Skall jag vänta tills vi är i hamn med 19-07?

Hoppas ni kan hjälpa mig.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
olivia

Inlägg av olivia »

Jag skulle infört fasta sovlängder på dagen av den anledningen att jag tror det blir lättare att få till nätterna då! När man kurar så är det ju inte alltid (ganska sällan faktiskt) som de sover hela nätterna från början och då har man ju ändå fasta sovtider på dagen (med en 5-minutare om det behövs). Hoppas ni har det bra i Japan annars. Min syster har bott där i ett år och trivdes jättebra!
Sommarbebis -08
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Olivia och tack för att du alltid svarar :D!

Det jag är "rädd" för med att införa de gamla lurlängderna det är att jag går emot hans nuvarande rytm (vilken den nu är). Jag inser kurens värde nu då jag tycker att det är jättejobbigt att inte veta hur länge han kommer att sova... idag tycker jag att jag har varit den elaka morsan då jag har väckt honom så mycket. Han har varit kinkig vid varje uppvaknande. Innan Japan var det alltid han som vaknade av sig självt när luren var slut.

Egentligen så är vi ju faktiskt i hamn med nätterna eftersom han i natt sov fr 20.15-07.45. Nu skall vi bara vrida tillbaka den sista timmen. Det jag oroar mig för det är att hans vanliga 2 h-lur (11.30-14) inte kommer att sitta bara så där... Kommer jag att bli tvungen att "kura" honom på dagen också :roll:?

Ja du, svar får man nog bara om man försöker eller hur? Imorgon provar jag 30 min-2 h-30 min och så återkommer jag.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"