Ledsen gråt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hum humlan

Ledsen gråt

Inlägg av Hum humlan »

Ledsen gråt

Jag har gjort SNH-kuren för ett par veckor sedan med min snart fem mån gamla son. Även om jag inte fått det fungera riktigt sover han mycket bättre efter kuren :D , men vi har kört fast ordentligt på en punkt:

När han vaknar för tidigt på fm- el em-luren (vilket han ofta gör) kan jag få honom att somna om fem min men sen fastnar han ofta i en gråt jag inte vet hur jag skall tolka. Han kan snyfta i gråten och är så inne i den att han inte "märker" vad som händer. Från början var jag strikt med att inte ramsa för mycket - han kunde få ligga och gråta i 15 min i samma lågmälda tonläge innan jag ramsade igen :oops: - sen provade jag att ramsa mer och på olika sätt och när jag ändå inte fick kontakt med honom har jag testat att buffa. Han tonar ut gråten när jag buffar men lämnar inte tillståndet, utan går tillbaka i samma tonfall som innan buffningen när jag slutar, men börjar snyfta mer. Ju längre han ligger i den här gråten desto svårare är det att få kontakt med honom när han skall upp. Jag "väcker" honom med glad röst och efter mycket glädje kommer han tillbaka. Det känns inte bra att låta honom vara i den här gråten då jag tolkar honom som olycklig och övergiven, men jag vill heller inte plocka upp honom när han vaknar efter 20 (el 40) min.

Någon som vet vad det kan vara och vad jag kan testa mer :?:
Hum humlan
Lua

Inlägg av Lua »

Somnar han inte om om du låter honom hållas? Om han verkligen verkar ha fastnat i det här tillståndet skulle jag ha ramsat väldigt högt och liksom "väckt" honom. Då blir han förmodligen antingen ARG eller ledsen och det vet du ju hur du ska hantera.

Önskar att du får svar också från någon som har mer erfarenhet :!:

Kram Lua. :heart:
Hum humlan

Inlägg av Hum humlan »

Hej Lua!

Tack för ditt svar!

Jag har provat att ramsa högt också, utan resultat. Pyssla med annat som att skramla i köket, musik eller gå ut ur huset fungerar inte heller. Eftersom det har varit på dagslurar han fastnat så har tiden gått ut och jag har gått in och fått honom på andra tankar innan jag plockat upp honom. Möjligt att det är den här gråten han varit i när det tagit 2-3 timmar att få honom att somna om längre än 5 min på natten. Jag måste erkänna att jag ammar 2ggr per natt nu - skjuter den avvänjningen framför mig :oops: - och då sover han gott utan minsta gnäll i 12 timmar. :sleep:

Att låta honom gråta på det här sättet längre utan att alls ingripa känns inte heller bra för mig. Om jag har förstått idén med kuren rätt så skiljer den sig från 5 min metoden genom att ansvaret för att barnet skall komma till ro ligger hos den vuxna och inte på barnet. Då kan det väl inte vara meningen att ett barn skall ligga och gråta länge och ofta ensamt. Eller? :roll: Vad säger ni diplomatiserade och mer erfarna SNH-are!

Hoppas också på fler svar! [-o<

Kram tillbaka :heart:
Hum humlan
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Lua skrev: Om han verkligen verkar ha fastnat i det här tillståndet skulle jag ha ramsat väldigt högt och liksom "väckt" honom. Då blir han förmodligen antingen ARG eller ledsen och det vet du ju hur du ska hantera.
:D Tack, Lua :wink: :D På kornet.

:D Välkommen är du, Hum humlan :lol:

Det var bra att du erkände dina synder :oops: dvs att du ger honom mat två gånger på natten. Det förklarar det hela. Har jag fel när jag tippar att du ger honom mat när han vaknar och väcker dig på natten och du bedömer honom som hungrig :?: Eller närhetstörstande :?: Eller båda :?:

Det du gör där är att du lägger ledningen på barnet. Du lämnar honom att själv bevaka sina intressen. Han vaknar och tror att han ska äta, dvs han gör som du lärt honom. Han tror att det ska vara så. Man vaknar och äter. Och att det blir av ser man till själv. Det gör ingen annan åt en. Skriker man inte, händer ingenting.

Men så på dagarna gäller plötsligt något helt annat. Då skriker man också när man vaknar, men då händer ingenting. Möjligen kommer mamma in och "får honom på andra tankar innan jag plockar upp honom" (hur då :?: ). Långa stunder ligger man och halvgråter och smågråter och har ingen aning om vad som gäller. Ska man bevaka sina intressen själv eller ska mamma göra det? Vem är det som har ledningen här? Vem kan man lita på vet hur det ska vara :?:

Jag vet inte om du förstår vad jag försöker säga. Men den gråten, den absolut icke acceptabla gråten, kan du helt skriva på förvirringens konto :!:

Så hela mitt SHN-jag skriker NEJ: detta är inte att kura. Detta är inte att lugna, att i ordets sanna mening betrygga. Detta är inte att hålla vargen stången. Detta är inte att freda barnet från ledsen oro och förvirring. Detta är, kort sagt, inte att ge glädje och ro, så att lilla barnet kan sova lugnt, djupt och gott.

Med ena benet står du i femminutersmetoden och det vill du, av förklarliga skäl, inte. Genomför då Sova hela natten-kuren helhjärtat, genomtänkt och med total, positiv, konstruktiv övertygelse :!:

Eller inte alls.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hum humlan

Inlägg av Hum humlan »

Tack för ditt svar Anna! :heart:

JAG VILL VERKLIGEN KURA! SNÄLLA, HJÄLP MIG!

Vill göra allt jag kan för att hjälpa min lille son att somna in lugnt och slippa den ångest han har vid insomnande nu. Det är tydligt att han gör motstånd mot att somna in tills han inte orkar mer och brister ut i gråt (som visserligen inte varar mer än 2-15 min om jag hjälper honom till sömns). När han somnar in lugnt är det oftast genom att suga (på bröst, napp, sina händer el tungan). Det här är inget som är speciellt för just sova i egen säng utan så är det var han än ska somna in – famnen, bilbarnstolen, vagnen el sängen.

Jag kurade så som ”man skall” för några veckor sedan som sagt, men fick det inte att fungera riktigt. Första natten sov han 7.5 timmar, andra 9.5, tredje 10.5, fjärde 9 och under uppföljningsveckan 10-11 av de 11 han skulle sova. De längre dagslurarna var svåra med 30-45 min kämpande 2 ggr per dag. Jag slutade efter uppföljningsveckan av flera skäl, men nu är jag motiverad att göra kuren igen om jag kan komma till rätta med den ledsna/rädda gråten och anpassa schemat.

Schemat jag hade då var

Natt 19.00-6.00 mat 6.30
Lur 7.30-9.30 mat 9.30
Lur 11.45-12.30 mat 13
Lur 14.00-14.45 mat 15.30
Lur 16.00-17.30 nattslurk 18.30

Det lade jag efter hur vår dag brukade se ut före kuren och när det var lättare att få honom att sova längre. Han har länge varit en short-napper, har försökt på alla sätt och vis att få honom somna om. Innan kuren åt han bra men oftare och matningen blev ännu bättre och stabilare under kuren.

Läste på massor i din SNH-bok då och tittade flera ggr på videon och har följande frågor inför ny kurning:

1. Verkar det här schemat rimligt? Min son är exakt 5 mån gammal nu.

Sova natt 18.45-06.45 (12h) mat kl 7
Dagslur 8.30-9.15 (45min) mat kl 10.30
11.30-13.00 (1.5h) mat kl 13.30
15.15- 16.00 (45min) mat 16.30
Nattslurk kl 18.15

2. Jag matar bara en gång vid matdags, men har förstått från tidningen ViFöräldrar att jag kanske borde amma honom två gånger med paus mellan vid varje måltid. Är det viktigt för att han skall klara 12 timmar utan mat på natten?

3. Kan det vara så att han inte står sig på amning hela natten, utan faktiskt blir hungrig för att mjölken är för blaskig? Jag vill helst inte ge välling ännu. Om jag skulle vilja ge ett nattmål, skall jag då väcka honom en speciell tid? Jag är inte rädd att han skall gå ned i vikt för han har ordentligt med bebishull.

4. Under uppföljningsveckan vaknade han några gånger på nätterna, var först tyst ca en kvart och somnade om av sig själv efter en kvart till efter att ha gnällt/gråtit lite i omgångar. Här missade jag att ge bekräftelse vilket jag tror kan göra stor skillnad om jag gör kuren igen. Eller?

5. Efter jag gett beskedet nu ser det ut så här: Han försöker lyfta/vrida huvudet men när jag hållit ett tag ligger han sedan still med vidöppna ögon. När jag tar bort händerna åker huvudet upp och han lyfter överkroppen på armarna. Ligger och styrketränar så tyst och stelt i ca 10 min, varefter han testar hela sin repertoar; sprattlar, jollrar, piper, tjuter, stånkar, flämtar, spottar, grymtar, pratar, gnäller mm. En liten stund senare kommer frustrerad gråt (inte ledsen) som ebbar ut och han somnar på 5-10 min. Jag ger bekräftelse när han somnar in. Kan jag göra något mer eller kommer han så småningom att somna in lugnt när jag varit konsekvent tillräckligt länge och aldrig låter honom somna in utan besked och bekräftelse? Visst är det så att beskedet alltid måste ges vid läggning? Som det är nu får beskedet honom att bli klarvaken som att han säger ”Shit, nu har hon bestämt sig för att jag skall sova. Men jag är ju inte trött!!!!”. Den här reaktionen på beskedet växte fram under uppföljningsveckan och är en av anledningarna till att jag slutade kura. När jag slutade med kuren har jag lagt honom i sängen när han är lugn och dåsig, utan besked, att somna in själv och det fungerar bättre (styrketräningen uteblir). Jag var jättenoga med skrattet till godnattet under kuren men det hjälpte inte.

6. Vid vår kvällsrutin badar, busar och skrattar vi innan amning och sedan dåsar han till vid amningen. När jag kurade försökte jag busa lite med honom efter amningen men det gjorde honom mest sur för han ville ju sova då och inte skratta! Hur nära inpå läggningen måste skrattet komma?!

7. För tillfället är han inne i en period där han vaknar efter 30-35 min (inte 20 el 45!) vid alla dagslurar och ibland går att söva om ifall jag går med täckt vagn – som sagt jag kurar inte nu, vet att vagnen skall stå still vid insomning. När han vaknar själv är han tyst och glad. Ler när han får syn på mig och sprattlar till av glädje när jag säger ”god morgon” eller ”dags att gå upp”. När jag kurade ryckte han till lite i sömnen efter ca 35 min och då och då när jag väckte honom efter 45 min var han svår att få kontakt med, nedstämd och ledsen. Prata med glad röst, le och skratta fick honom att le lite tillbaka då. Kan det vara så att han har andra sömncykler än de generella?! Kan jag plocka upp honom efter 35 min då när han är tyst och glad också när jag kurar, även om marginalkvartarna inte gäller på 45 min-lurarna? Väntar jag 10 min så är det precis när han börjat gnälla igen som jag skall plocka upp honom.

8. Kan jag lugna honom med napp på dagen innan jag lägger honom utan napp i sovläge?

9. Jag bor i en pytteliten etta och är stilla så han inte kan se mig när han skall somna in. Tänker att det blir för svårt för honom att somna om jag svansar runt så att han ser mig. Kan jag skärma av sängen på dagtid, så som jag planerar att göra på natten? När jag kurade förra gången var jag på landet med helt andra förutsättningar.

10. Är det så att jag aldrig skall låta honom gråta/klaga mer än någon/några minuter utan att gripa in om det inte är på väg att ebba ut?

11. Vad gör jag om/när den ledsna gråten kommer? Häromdagen fastnade han vid återinsomnande (efter 10 min styrketräning), som att han drömde något otäckt. Då sänktes gråten lite efter varje gång jag påminde. Han somnade in några gånger men vaknade av att han ryckte till, ungefär som när man själv somnar in och känner att man faller. När han håller på att somna in men fastnar i samma tonläge – som inte är en klagan – är det då bättre att försöka bryta det helt än att låta honom somna in därifrån?

Oj, oj. Jag har många frågor som jag hoppas få svar på. Jag önskar verkligen att det här faller på plats så jag kan hjälpa min lilla älskling.

Tack för att du finns!
Hum humlan
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Hum humlan!

Jag är inte Anna, men jag ger dig gärna support :wink:
Hum humlan skrev: 1. Verkar det här schemat rimligt? Min son är exakt 5 mån gammal nu.

Sova natt 18.45-06.45 (12h) mat kl 7
Dagslur 8.30-9.15 (45min) mat kl 10.30
11.30-13.00 (1.5h) mat kl 13.30
15.15- 16.00 (45min) mat 16.30
Nattslurk kl 18.15

:arrow: Schemat täcker sonens sömnbehov och mat. Om det passar familjen så blir det kanon!

2. Jag matar bara en gång vid matdags, men har förstått från tidningen ViFöräldrar att jag kanske borde amma honom två gånger med paus mellan vid varje måltid. Är det viktigt för att han skall klara 12 timmar utan mat på natten?

:arrow: Har du börjat med smakportioner? Sonen börjar bli stor och kan behöva lite mer tex mosad banan, gröt, grönsks-/köttpuré. Ett förslag är att du tex helammar till frukost och då ger du först bröst 1 tills sonen släpper, rap och sedan bröst 1 igen, truga tills det är tvärstopp och sedan rap. Sedan sköter du honom, umgås, låter honom vara med i det dagliga arbetet. Inom en timme efter du gav bröst 1 så ammar du igen. Då ger du honom bröst 2 och gör likadant som vid bröst 1. Övriga mål föreslår jag att du ger smakporrtion först och sedan fyller på med amning. Förutsättningen för att kunna sova gott är mat, mat och mer mat under dagen.

3. Kan det vara så att han inte står sig på amning hela natten, utan faktiskt blir hungrig för att mjölken är för blaskig? Jag vill helst inte ge välling ännu. Om jag skulle vilja ge ett nattmål, skall jag då väcka honom en speciell tid? Jag är inte rädd att han skall gå ned i vikt för han har ordentligt med bebishull.

:arrow: Om han får ordentligt med mat under dagen, klarar han utan problem 12 h natt utan mat. Släpp inte in några matvargar :!: Jag föreslår att du pumpar ur under morgon/fm och sparar tills kvällen och ger det i flaska som nattslurk. Kvällsmjölken är ganska blaskig och mättar inte så bra.

4. Under uppföljningsveckan vaknade han några gånger på nätterna, var först tyst ca en kvart och somnade om av sig själv efter en kvart till efter att ha gnällt/gråtit lite i omgångar. Här missade jag att ge bekräftelse vilket jag tror kan göra stor skillnad om jag gör kuren igen. Eller?

:arrow: Under första natten ska sonen ha betryggande besked (ramsa) DIREKT när han vaknar. Vid behov går du in, lägger tillrätta, buffar tills kroppen blir avslappnad, kort solfjäde roch ut med ramsan. Under andra natten ska ramsan ta över som verktyg och du buffar endast kort som markering vid läggningen. Alltså ger du ramsa direkt vid uppvak även under andra natten. Sedan börjar du backa mer och mer. Vid uppvak under natten, lyssna av sonen först, kanske han bara drömmer och somnar om själv? Jobbar han upp sig så ger du en bertyggande ramsa. Vakanra han under vargtimmen ger du en ramsa DIREKT vid första pip som ger beskedet: Lilla vän, det är inte morgon än, du kan somna om" LÄS PÅ MER UNDER LATHUNDEN, DÄR DET STÅR OM HELA KUREN.

5. Efter jag gett beskedet nu ser det ut så här: Han försöker lyfta/vrida huvudet men när jag hållit ett tag ligger han sedan still med vidöppna ögon. När jag tar bort händerna åker huvudet upp och han lyfter överkroppen på armarna. Ligger och styrketränar så tyst och stelt i ca 10 min, varefter han testar hela sin repertoar; sprattlar, jollrar, piper, tjuter, stånkar, flämtar, spottar, grymtar, pratar, gnäller mm. En liten stund senare kommer frustrerad gråt (inte ledsen) som ebbar ut och han somnar på 5-10 min.

:arrow: Det är helt tillåtet att böka och låta innan man somnar. Tänk själv hur du gör innan du somnar på kvällen :wink: Bra att du börjat träna på att lyssna av sonen, det är A och O för att kunna hjälpa och att inte störa :!: Efter kurnatt 2 "bakar du ihop" bekräftelsen med ramsan du ger på väg ut från rummet, genom att "gå ner" i tonläge de sista två verserna. Vid behov ger du en påminnelseramsa som du drar ihop med bekräftelsen. Som ger beskedet: Precis så, du kan somna lugnt och skönt!

Den här reaktionen på beskedet växte fram under uppföljningsveckan och är en av anledningarna till att jag slutade kura. När jag slutade med kuren har jag lagt honom i sängen när han är lugn och dåsig, utan besked, att somna in själv och det fungerar bättre (styrketräningen uteblir). Jag var jättenoga med skrattet till godnattet under kuren men det hjälpte inte.

:arrow: Se inte bakåt och "älta" det som varit. Har du bestämt dig för att kura :?: I så fall ser du framåt och du ska se till att ge sonen svar som lugnar och gör att ahn kan somna av sig själv.

6. Vid vår kvällsrutin badar, busar och skrattar vi innan amning och sedan dåsar han till vid amningen. När jag kurade försökte jag busa lite med honom efter amningen men det gjorde honom mest sur för han ville ju sova då och inte skratta! Hur nära inpå läggningen måste skrattet komma?!

:arrow: Se till att ahn får skratta och busa under dagen och REJÄLT på kvällen innan läggning. Du får ta till alla trix du har och locka fram skratt :lol:

7. För tillfället är han inne i en period där han vaknar efter 30-35 min (inte 20 el 45!) vid alla dagslurar och ibland går att söva om ifall jag går med täckt vagn – som sagt jag kurar inte nu, vet att vagnen skall stå still vid insomning. När han vaknar själv är han tyst och glad. Ler när han får syn på mig och sprattlar till av glädje när jag säger ”god morgon” eller ”dags att gå upp”. När jag kurade ryckte han till lite i sömnen efter ca 35 min och då och då när jag väckte honom efter 45 min var han svår att få kontakt med, nedstämd och ledsen. Prata med glad röst, le och skratta fick honom att le lite tillbaka då. Kan det vara så att han har andra sömncykler än de generella?! Kan jag plocka upp honom efter 35 min då när han är tyst och glad också när jag kurar, även om marginalkvartarna inte gäller på 45 min-lurarna? Väntar jag 10 min så är det precis när han börjat gnälla igen som jag skall plocka upp honom.

:arrow: Först och främst, bestäm var sonen ska sova sina lurar unde rkuren och tills de sitter. Efter den tiden kan han sova var som, men första måste schemat få sätta sig. Kanske låta honom sova fm och em-lurarna i vagnen utomhus. Lunchluren kan han ju sova i splälsängen med öppet fönster. Bara ett förslag :wink: Det rä viktigta tt du har schemat klistrat på näsan hela tiden! Det viktigaste är inte att sonen sover exakt de minuter han ska utan att du ger honom förutsättningarna. Efter ett tag kommer poletten trilla ner och då kommer han bli sin egen klocka.

8. Kan jag lugna honom med napp på dagen innan jag lägger honom utan napp i sovläge?

:arrow: Ta bort nappen dirket :!: Att ha napp för en så här stor kille stör mer än är till nytta. Att ha napp ibland skapar stor förvirring hos sonen, så bort med den för alltid :!:

9. Jag bor i en pytteliten etta och är stilla så han inte kan se mig när han skall somna in. Tänker att det blir för svårt för honom att somna om jag svansar runt så att han ser mig. Kan jag skärma av sängen på dagtid, så som jag planerar att göra på natten? När jag kurade förra gången var jag på landet med helt andra förutsättningar.

:arrow: Skärma av hans spjälsäng med ex tyg, du sätter i skena från taket. Eller en vikvägg, kanske? Han ska inte se dig när han vaknar. Ljud däremot gör inget, det ska han vänja sig vid.

10. Är det så att jag aldrig skall låta honom gråta/klaga mer än någon/några minuter utan att gripa in om det inte är på väg att ebba ut?

:arrow: Här handlar det om att träna att lyssna av sitt barn. Du känner nog skillnad om du VERKLIGEN lyssnar. Är han sur, f-bannad etc får han hantera det själv. Är han riktigt ledsen så ger du honom en betryggande ramsa.

11. Vad gör jag om/när den ledsna gråten kommer? Häromdagen fastnade han vid återinsomnande (efter 10 min styrketräning), som att han drömde något otäckt. Då sänktes gråten lite efter varje gång jag påminde. Han somnade in några gånger men vaknade av att han ryckte till, ungefär som när man själv somnar in och känner att man faller. När han håller på att somna in men fastnar i samma tonläge – som inte är en klagan – är det då bättre att försöka bryta det helt än att låta honom somna in därifrån?

:arrow: Om han fastar i ett klagande, ge honom en HÖG HURTIG ramsa.
Lycka till!
/Elle[/b]
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Hum humlan

Inlägg av Hum humlan »

Hej och tack för dina svar :D

Om du läser en del av mina frågor noggrannare hoppas jag att det framgår att det inte är det som står i kurboken jag är osäker på. Tex var det under uppföljningsveckan och inte de första nätterna som jag undrade om det var viktigt att bekräfta med ramsa när han somnar om av sig själv utan att jag påmint honom någon gång. Är det så att man inte längre bekräftar vid insomning senare under kuren? När jag säger ramsan tystnar han inte under den utan en stund efteråt - är det det som är problemet? Skall jag ramsa ända tills han tystnar?! Även om det blir ramsa x 10 eller mer?

Sen känns det viktigt att veta om han måste ligga i sängen (vagnen eller vart han nu sover) i exakt 45 min när han skall sova det. I så fall kommer han att börja gråta lagom till det är dags att ta upp honom eftersom han vaknar efter 35 min och håller sig nyfiken 5-10 min innan han brister i gråt. Konstigt är också att när jag väckte honom efter exakt 45 min under kuren så verkade han vara i djup sömn som han inte blir på bra humör när jag väcker honom ur.

Den ledsna gråten är fortfarande ett frågetecken för mig. Som jag skrev i min allra första fråga har jag försökt bryta den med alla varianter på ramsor och till och med buffning utan resultat - han liksom sover, är inne i sig själv och är ledsen/rädd. Jag lyckades få det att ebba ut häromdan som sagt, men jag är osäker på om det är bra att låta honom somna in därifrån.

Hej och hå. Jag kanske inte kan bli klokare än så här. Jag tycker jag fattar kuren och har verkligen läst på och lyssnat av hans läten hur mycket som helst men jag lyckas inte finnas där för honom vid de tillfällen jag uppfattar att han behöver mig. Då når jag inte fram. Får sova på saken och se... :wink:
Hum humlan
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Är det några trevliga polletter som har trillat ner? Hos lilla barnet ? Hos lilla stora mamma :?:

Du förklarar en massa saker som mest bekräftar status quo; gör inte det. Vi förstår, vågar jag påstå, och ingenting är nytt under solen. Men om du verkligen vill kura ska du börja från scratch - inte se tillbaka, inte se åt sidorna, "bara" framåt :wink: med målet för ögonen och Lathunden, bl a, klistrad på näsan, tillsammans med schemat.

Du har fått väldigt utförliga goda råd och du kan lita på att dina frågor blivit mycket noggrant lästa. Och besvarade därefter :wink:

Du skulle kunna inspireras av att bland introduktionerna läsa "Vill du kura ditt barn? LÄS DETTA FÖRST" och den upplyftande tråden på Kurbarnens hjälpforum upp till ett år, "Livet efter kuren - en uppmuntran."

LYCKA TILL :!:
Hum humlan

Inlägg av Hum humlan »

Tänk att de ger oss sådant huvudbry - våra små skatter :D :lol: Jag tror att jag har hittat mig själv mer nu i denna fantastiska och skrämmande roll som mamma.

Det jag frågat efter är detaljer eftersom jag skulle vilja ha svar på PRECIS ALLT för att slippa göra fel - jag vill ju guldklimpens bästa :heart:

Tack för lästips- men det har jag ju redan läst såklart. Är påläst upp över öronen :mrgreen:. Handlar mer om att jag måste våga testa och våga göra fel -hitta mitt eget förhållningssätt och väg. Där måste jag säga att jag ger bvc en eloge - till sist handlar det om att göra som känns bäst för en själv. Problemet är bara att man behöver kopiera andra för att hitta vad som passar en själv och där är bvc inte till mycket hjälp när de säger "gör som känns bäst". Bäst av vaddå :?: :!:

Det finns en del jag inte köper i SNH-kuren men MASSOR MASSOR ÄR JÄTTEBRA! ...och har hjälpt mig tro på mig själv som mamma.

Tack för att du vågar tycka och stå på dig Anna fast du inte vet allt - även om du låtsas det :wink: ...eller lilla jag tolkar det som så :lol:

Det här utbytet på nätet har gett mig lika mycket som kuren!

Jag känner mig äntligen nöjd med den respons jag fått - så någon polett måste ju ha ramlat ned :wink:

Kram!
Hum humlan
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Hum humlan skrev:jag skulle vilja ha svar på PRECIS ALLT - - - - -
fast du inte vet allt - även om du låtsas det.
:D Logisk kullerbytta, madame :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"