Hej igen!
Liten lägesrapport + några nya frågor.
Idag avslutas uppföljningsveckan och Gabriel har sovit hela natten de två senaste nätterna

. Läggningen på kvällen tar fortfarande 10-20 minuter av skrik, prat, ramsande, men det antar jag blir bättre så småningom. Daglurarna krånglar ordentligt. Han blir oftast riktigt ledsen när jag ska lägga honom, trots skrattet, och sen tar det honom 15-40 minuter att somna. Han sover aldrig igenom hela eftermiddagsluren, utan han vaknar efter 1-1,5 timmar. Ibland somnar han om, ibland inte.
Och så var det frågorna.

Vi skulle vilja förlänga natten, så att den blir 19-7. Är det lämpligt att göra det nu? Ska jag i så fall förlänga en kvart i morgon och en kvart i övermorgon?

Han fyller 1 år om en vecka - kan problemen att somna på dagen bero på minskat sömnbehov? Ska vi i så fall ta bort förmiddagsluren? Eller ska vi bara korta den till 20 minuter. I och med att daglurarna än så länge inte sitter så bra är det svårt att veta om han behöver dem eller inte. Han gnuggar sig i ögonen en timma efter han vaknat, men när han väl ska sova på förmiddagen verkar han inte trött alls.

Om vi förlänger natten - kan vi ha kvar övriga tider i schemat eller bör vi göra någon ändring där också?

För tillfället sover han sina daglurar inne i spjälsängen, vilket gör mig ganska låst. Jag skulle behöva ett bra förslag på hur jag ska gå tillväga för att vänja honom vid att somna i vagnen i olika situationer med lite högre ljudnivå än hemma i hans rum. Jag tror inte att han accepterar att sova på mage i vagnen - jag har provat det en gång och han blev helt vansinnig.
Det här forumet blir viktigare och viktigare ju längre vi kommer i kuren. Fantastiskt att vi kan få individuell hjälp. Tack
Jenny