Frågor efter tredje natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
jennymaria

Frågor efter tredje natten

Inlägg av jennymaria »

Nu har vi äntligen kommit igång med kuren och det känns väldigt bra att få verktyg för att bli konsekvent i hanteringen av sonens sömn (vilket jag inte varit tidigare :oops: ). Men jag har såklart några frågor.

Tidigare har Gabriel (11,5 månader) sovit ute i vagn på dagarna och endast somnat om jag promenerat med honom i 10-15 minuter. Sen har han nästan aldrig lyckats sova den tid han ska, utan har vaknat tidigare och tidigare och jag har inte lyckats få honom att somna om. :( För att bryta det här har vi valt att låta honom sova inne i sin säng under kuren (för att sen kunna alternera mellan säng och vagn). Och det funkar bättre än jag trodde :) , framför allt med tanke på att vi även har tagit bort hans älskade napp. Men... det är så svårt att få honom att somna. Jag har inte rullgardinen neddragen på dagarna och vi har en annan ramsa på dagarna, så att det ska bli skillnad mot natten. Men han ställer sig bara upp hela tiden och det finns ju så mycket intressant att titta på och prata med. Är det bättre att ha mörkt i rummet även på dagarna? :?:

Sen undrar jag hur jag ska hantera honom när han ställer sig upp i sängen. :?: Jag försöker att bara påminna med ramsa då och då. På kvällarna leder det till att han blir ledsen (jag tror han är för trött för att lägga sig ner själv), så jag får gå in och lägga honom tillrätta och buffa lite. Men vid eftermiddagsluren pratar han bara vidare. Om jag går in och lägger honom ner då blir han bara arg. Idag tog det 45 minuter att få honom att somna och det känns lite länge.

Gabriels schema ser ut så här:
6.30 Godmorgon
6.30 Frukost
8.30-9.15 Lur
9.30 Fruktmellis
11.30 Lunch
12.30 - 14.30 Lur
14.30 Mellis
17.00 Middag
19.00 Sova natt

En sista fråga (för den här gången) - Skrattet till gonattet - gäller det även till lurarna? :?:
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej jennymaria!

Det kan ta tid innan daglurarna sitter. Men så plötsligt blir de sin egen klocka och somnar fint. Snack och joller är ju inget brottsligt att syssla med innan man somnar. Han har väl lite att gå igenom helt enkelt. En del bluddrar på, andra bökar runt för att hitta sin sovställning, några ser till att ha alla attiraljer på rätt ställe (nallar, snuttefiltar etc). Det kan ta lite tid att boa in sig alltså. Ni är inte igenom kuren än, så ta det bara coolt och handla enligt konstens alla regler.

Att han ställer sig upp tar man inget extra för. Han lägger sig snart. Ramsan är vad som gäller nu. Jag tycker att du gör rätt i som skiljer på natt och dag. Blir det inte bättre kan du mörklägga men jag anser inte att det är nödvändigt så här kort in i kuren, då det är vanligt att allt inte sitter ännu. Blir han ledsen kan du gå in och lägga tillrätta som du gör. Detta är ju ett lugnande verktyg som man använder sig av vid kris. Men blir han förbannad av att du går in, talar han om för dig att du faktiskt stör.

Skrattet till daglurarna är lika viktigt som till go´nattet. Glada miner och skratt bubblandes i magen är det bästa att somna på.

Hoppas att du fick svar på dina frågor.
Lycka till :!:

/Åsa
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Hej Kantarella!

Tack för bra svar! Jag tycker att jag läst på, men det är ändå svårt att få allt rätt...

Men jag har en ny fråga. Både i morse och på eftermiddagsluren vaknade han 15-25 minuter innan han skulle gå upp och bara grät. Jag försökte med ramsa i olika tonlägen, tillrättaläggande, att backa och att buffa. Inget hjälpte - han stod i sängen och var alldeles randig i ansiktet av tårar. Och det klarade jag inte riktigt av. Hur ska jag hantera det?? :?:
Min nödlösning i morse var att jag kramade honom tills han blev lugn medan han stod kvar i sängen och sen fick pappa komma in och göra stor glad morgon. I eftermiddags hjälpte inte det heller, så då fick jag kortslutning :oops: och kröp ner i spjälisen till honom. Då skulle jag i alla fall inte rädda honom från sängen....

Generellt är han ganska klängig och mammig nu. Beror nog delvis på att vi slutat med napp. Det gör inte det hela enklare. Så jag behöver lite råd!!!

Jenny
En solstråle okt-05
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej igen.

"Jag försökte med ramsa i olika tonlägen, tillrättaläggande, att backa och att buffa. Inget hjälpte - han stod i sängen och var alldeles randig i ansiktet av tårar."

Den här gubben går inte. :wink: Inte på 15-25 minuter. På tok för mycket trafik :!: Detta är inte att backa. Ramsan ska lugna nu och det är du som måste se till att den tar. Du svarar honom utifrån hur han frågar.

Ledsna frågor: vänlig, men bestämd, betryggande ramsa
Självömkande frågor: glad och hurtig ramsa
Arga frågor: ingen åtgärd. Här biter inga verktyg. Arg får man vara och det måste man få ur sig.

Imorse kramade du honom lugn, i förmiddags var det ramsa, buff, tillrättaläggande m.m och i eftermiddags kröp du ner hos honom i sängen. Du ger honom alldeles för många olika besked. Följden blir förvirring och jag är ganska säker på att han undrar vad fasen du sysslar med helt enkelt. :wink: Buffa och lägga tillrätta gör du bara vid TOTALKRIS. Mitt råd är att lyssna av mer och öva upp ramsan i olika tonlägen. Det får inte finnas något tröstande i den. Ha mer förtroende för barnet och inta en attityd av absolut självklarhet. Med det kommer du långt :!:

/Åsa
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Nu har jag skärpt mig och minskat radikalt på trafiken och ramsorna - och det verkar funka ganska bra :)
Men en ny fråga har dykt upp. Förmiddagsluren är 45 minuter och i dag hade han inte somnat efter 45 minuter. Han pratade, gnällde ibland och lyckades till och med ta av byxorna (märkte jag när han somnat) :lol:
Ska han ändå få sova 45 minuter eller ska jag hoppa över luren? :?:

Tack för bra råd och välbehövliga tillrättavisanden.

/Jenny
En solstråle okt-05
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Du är mitt uppe i en kur nu. Det betyder att du måste hålla schemat för att lilla gossen ska få en chans att lära sig. Annars blir det som Anna brukar säga: Man försöker lära barnet klockan men håller hela tiden på att flytta omkring visarna.

Somnar han efter 45 minuter, vilket är hans lur-tid, så ge honom 5 minuters sömn - så att han får smaka på att det faktiskt är sovdags - men som sagt ta upp efter fem minuter för att hamna inom marginalkvart.

Det viktigaste är inte att han sover varje minut han ska, men han ska ges förutsättningarna. Ligger han och snackar och smågnäller så är det inte hela världen.

/Åsa
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Hej igen!

Liten lägesrapport + några nya frågor.

Idag avslutas uppföljningsveckan och Gabriel har sovit hela natten de två senaste nätterna :D . Läggningen på kvällen tar fortfarande 10-20 minuter av skrik, prat, ramsande, men det antar jag blir bättre så småningom. Daglurarna krånglar ordentligt. Han blir oftast riktigt ledsen när jag ska lägga honom, trots skrattet, och sen tar det honom 15-40 minuter att somna. Han sover aldrig igenom hela eftermiddagsluren, utan han vaknar efter 1-1,5 timmar. Ibland somnar han om, ibland inte.

Och så var det frågorna.
:?: Vi skulle vilja förlänga natten, så att den blir 19-7. Är det lämpligt att göra det nu? Ska jag i så fall förlänga en kvart i morgon och en kvart i övermorgon?
:?: Han fyller 1 år om en vecka - kan problemen att somna på dagen bero på minskat sömnbehov? Ska vi i så fall ta bort förmiddagsluren? Eller ska vi bara korta den till 20 minuter. I och med att daglurarna än så länge inte sitter så bra är det svårt att veta om han behöver dem eller inte. Han gnuggar sig i ögonen en timma efter han vaknat, men när han väl ska sova på förmiddagen verkar han inte trött alls.
:?: Om vi förlänger natten - kan vi ha kvar övriga tider i schemat eller bör vi göra någon ändring där också?
:?: För tillfället sover han sina daglurar inne i spjälsängen, vilket gör mig ganska låst. Jag skulle behöva ett bra förslag på hur jag ska gå tillväga för att vänja honom vid att somna i vagnen i olika situationer med lite högre ljudnivå än hemma i hans rum. Jag tror inte att han accepterar att sova på mage i vagnen - jag har provat det en gång och han blev helt vansinnig.

Det här forumet blir viktigare och viktigare ju längre vi kommer i kuren. Fantastiskt att vi kan få individuell hjälp. Tack :!: :D

Jenny
En solstråle okt-05
jennymaria

Jag blir tokig!

Inlägg av jennymaria »

Vi påbörjade kuren för att Gabriel hade så svårt att komma till ro, både på dagarna och på kvällarna. Nattningarna tog en evighet och jag blev argare och argare för varje dag. Till slut dominerade hans sömn, eller snarare svårighet att somna, hela mina dagar och jag tyckte att livet var ganska trist.

Efter en vecka med kuren tyckte jag att vi hittat ett sätt att hantera insomningen som nog skulle fungera och jag såg fram emot att det skulle bli bättre. Men det blir det ju inte!!!!! 18 dagar efter kurstart tar det fortfarande 15-30 minuter för Gabriel att somna på kvällen och på dagen tar det ofta ännu längre tid. Och nu är jag arg igen - när ska jag slippa skriken, när ska jag kunna byta till vagn och få tillbaka min frihet?? Nu är jag låst av hans sovtider i spjälsängen och jag börjar undra om jag någonsin ska kunna åka in till stan och äta lunch med jobbande vänner igen..... Jag tänkte förut att jag skulle vänta tills schemat sitter som berget, men när den dagen kommer är antagligen min föräldraledighet slut.

Jag vet att jag låter pessimistisk och jag behöver lite pepp och råd och tips om hur vi ska komma över det här. Om jag går omkring och är arg hela tiden blir förutsättningarna inte så bra för att "njuta och njutas".

Konkret undrar jag också om jag ska dra ner på sömnen. Dessutom vill jag som sagt förlänga morgonen till 7, men har inte lyckats komma fram till ett schema jag känner mig tillräckligt säker på för att genomföra.

en uppgiven
Jenny
En solstråle okt-05
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"