Natt vid 19 eller 22???

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Kristin

Natt vid 19 eller 22???

Inlägg av Kristin »

Hej!

Börjar så smått tänka på ett schema (ja, om två veckor alltså) då lillen imorgon blir 6 v .

Jag blir lite konfundersam när det gäller NÄR "natten" skall inträffa. Här på forumet lägger vissa föräldrar sina mini-pluttar vid 19 medan andra har dem uppe till 21/22.

Vi har inte fått till det på kvällarna för vår son. Ibland tar det upp till 2h :shock: innan han somnar in djupt. Ibland har det fungerat med att ge mera mat (som igår kväll), men ibland inte :roll:. Om man tittar på de senaste dagarna så har det sett ut på följand sätt:

Dag 1: Lades 18:45. Somnar på direkten. (får slurk i sömnen 22 - sover vidare)
Dag 2: Lades 18:30. Sov lugnt i en timme. Lyckas ej vagna tillbaka till sömns. Får mer mat. Sover 20:15. (får slurk i sömnen 22 - sover vidare).
Dag 3: Lades 18:45. Sover 19. (får slurk i sömnen 22 - sover vidare). ?Denna kväll fick vi i honom en liten slurk innan han knoppade in.
Dag 4: Lades 19. VÄLDIGT SVÅRSÖVD. Får mer mat (ej skrivit vilken tid). Somnar in 21 ( :shock: :shock: ). (Får slurk även kl 22 enl "schema").
Dag 5: Lades 18:05 (jättetrött). Sover ej djupt 19. Får mer mat. Äter lite. Somnar djupt 19:15. (får slurk 22).
Dag 6: Lades 18:10. Sov ej djupt 18:55. Får mer mat. Sover djupt 20:15. (slurk 22).
Dag 7: Lades 18:45. Vaknar 19:25. Svårsövd. Får mer mat. Sover djupt 20:45. (slurk 22).

Vilka slutsatser kan dras? 1) det fattas honom mat 2) han vaknar inte till och blir pigg utan efter att han fått mer mat somnar han in djupt. Ser ni något mer?

Hade han blivit pigg efter påfyllningen hade jag tänkt att han kanske skall ha en minilur innan natten, men han är ju inte pigg. Sover nästan sig igenom påfyllningen.

Oftast har han sovit sista luren klart vid 17 (det skiljer sig lite ffrån dag till dag) och ibland lyckas vi hålla honom vaken till 19, men då är han aptrött. Han orkar inte äta påfyllningen då. Normalt sätt är han redo att sova efter ca 1 h 15 min (efter ett vakenpass).

När jag tittar i mina anteckningar verkar det som att det ÄR lite lite mat totalt sett över dagen. Jag får inte i honom några 200 ml som AW säger. På förpackningen står upp till 150 ml och det har jag ibland kommit upp i. Ibland bara 65 ml och det är på tok för lite. Oftast har det blivit så när en lur havererat (dvs jag har inte fixat skarvarna). 4 mål, men skall det inte vara en nattslurk också, ett 5:e mål? Plus 1-2 nattmål (vi ger ju honom ett kl 22 + MÅLET att det bara skall vara ett ytterliggare vid 03. Inte där än...).

Vad tror ni?

Jag blir inte klok på hur vi skall hantera detta. Hur kan vi rätta till det?

Det blev långt det här...

//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej!

Ja hellre 19 än 22 min spontana reaktion. Vi hade 20-6 natt när sonen var så liten, när natten flöt med bara ett nattmål förlängde vi morgonen till 7 - när vi samtidigt la nattmålet vid 4. Sedan när han var 4,5 månad ungefär tidigarela vi kvällen till 19 och har därifrån haft 19-7 natt. Här får man tänka vad som passar familjen, jobbar kanske andra föräldren sent och vill hinna se barnen innan de läggar sig passar kanske 20 bättre? Vill man ha 11 eller 12 h natt så småningom. Allt bestämmer man själv. :wink:

Men jag har förstått att det är enklare att i efterhand tidigarelägga kvällen och allt svårare att flytta fram morgonen allt eftersom bebisen blir ändre. Så en lämplig morgontid som man (orkar :roll: ) kan stå för är att rekommendera.
En goding till son född 0603 :heart:
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej o tack för svar!

En fråga: när ni hade natt 20-06 och fortfarande hade 2 nattmål, NÄR inföll dessa nattmål då?

//K.
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

När Skruttis var runt månaden hade vi natt mellan 22-08, med nattmål vid 01 och 05. Vi jobbade som sjutton med att få bort det ena nattmålet, och tillslut lämnade han bort dom båda vid 8 veckor! Undan för undan flyttade vi sedan fram natten först till 21-08 vid tre månader och sedan till 20-08 vid fyra.

Vi antog att det är svårare att flytta fram mogonen än kvällen, och dessutom stiger ingen i detta hus upp före kl åtta. Det fick lilleman glatt vänja sig vid! (vi hade trots detta lite strul med tidiga morgnar något tag, men det var snabbt övergående.)
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
carin73

Inlägg av carin73 »

Hej Kristin! :D

Apropå när natten "ska" inträffa så har jag precis insett några fördelar och nackdelar med respektive modell. Vi har haft modell natt 20-07 nästan från start (3 mån gammal nu). I början försökte vi hålla vaken 20-22 och förstås då ha sovtid 18-20 och sov gjorde han men grejade inte att vara vaken mer än någon timme 20-21. Därför tog vi tillvara hans seneftermiddags- och tidiga kvällspigghet och kör sedan dess sista vakenpasset 17.45-20.

Det innebar att det blev 2 nattmål i början, 01 och 04. Plus att jag gav honom en kort skvätt vid 21 innan jag lade mig. Hade inte börjat med ersättning då. När det var dags att ta bort nattmål 1 (kl 01) började jag med ersättning före nattning och ammade en slurk i sömnen kl 21.45. Det blev då 6 timmars sammanhängande 22-04.

Sedan försvann 22-slurken och vi har haft 20-04 sedan någon månad (= 8 timmar).

Fördelen med lång nattsömn är för vår del att man får kvällarna efter 20 för sig själv. Nackdelen (fast för mig är det ingen nackdel) är att det blir något kortare lurar dagtid. Det går inte riktigt att hålla standardmodellen med 2h-sömnpass dagtid och sova 11 timmar natt framåt 3 månaders ålder. Det blir lite mycket sömn och lite för lite vakentid.

En fördel med senare läggning, som om man kör standardmodellen fullt ut, är att det verkar vara lite smidigare att få bort nattmålen. Då förlängs ju hela natten successivt. Vi har ju tagit bort nattmål i sömnen så att säga. :lol:

Med standardmodellen och succesivt längre natt kan det ju bli så här:
22-06 med nattmål 04 (1 månad och 6 timmar sammanhängande ömn) :arrow: 22-06 utan nattmål (2 månader och 8 timmars s h sömn) och :arrow: 20-06 (3 månader och 10 timmars s h sömn). Sedan är man ju i princip i hamn :wink: .

En nackdel med vår modell är att vi "måste" hoppa över 10-timmars sammanhängande sömn eftersom det skulle innebära 20-06 och sedan somna om en timme; en rejäl och lite onödig utmaning. Om man nu inte är beredd att börja morgonen kl 06. (not a chance :wink: ). Dessutom blir det klurigt med första målet som ska infalla runt 7.30-8.30.
Är du med?

Varma hälsningar
Carin
Varma hälsingar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
MagdalenaE

Hänger på med en liten följdfråga...

Inlägg av MagdalenaE »

Hej på er!
Jag har en dotter som är lika gammal som din skrutt Kristin och läser gärna dina trådar eftersom jag känner igen mig :) Det här med när natten börjar har vi dock ungefär samma upplägg som du Carin; 20-07, nattslurk i sömnen vid 23(pappa ger ersättning och jag snusar sött), ammas vid 04. Min fråga rör nattslurken, du skriver att den "försvann" men jag undrar hur ni gick till väga för att få den att försvinna och om det var svårt? För det kan väl vara dags att försöka ta bort det målet om ett par veckor och det är aldrig fel att förbereda sig.... :)

/Magdalena
Två barn;
Cassandra 20020402 och Josefin 20060822
carin73

Inlägg av carin73 »

:arrow: MagdalenaE! 2-slurken (23 i ditt fall) var bara att just "plocka bort" i ditt fall. Dessförinnan fick jag vidta alla befintliga kittelåtgärder för att han överhuvudtaget skulle öppna mun. :shock: När han var mindre (läs 4 v) så åt han rätt bra. Men senare (2 mån) började han klunka på men tappade tempo ganska snart och gled in i djupare sömn igen. :sleep: Så han var nog bara glad över att slippa bli störd. :lol: :lol:

Hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej o tack för svar!

Jag behöver nog hjälp att tänka klart här :D. Vad räknas som "natt" egentligen :roll:? Vår son knoppar in omkring 20 (lite tidigare). Han får mat 22 i sömnen och sedan omkring kl 02. Vi har haft svårt att hinna väcka honom då han har vaknat mellan 01.30 och 02. Därefter sover han till omkring 06 och då gör vi morgon. Egentligen är det alldeles för tidigt men just nu ser jag gärna att han är färdigmatad innan storebror väcks vid 07-tiden.

Jag menar att "natt" är fr kl 20? Vad menar ni? Är 22-målet ett "nattmål"? Var skall vi få ihop 6 h sammanhängande sömn utan mat? Skall vi ta bort 22-målet och se om han sover ända fram till ja....vilket klockslag??? Skall jag räkna från 20 eller från 19/18 när matning påbörjas? Han är ju 6 v nu och jag känner att jag ligger "efter". Om 2 v skall han ju klara 8 h utan mat...????

Jag är förvirrad..... :? :oops: :D

//K.
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
carin73

Inlägg av carin73 »

Jag skulle säga att er "natt" är 20-06 då. :D Själv tycker jag att det har varit skönt att förekomma, d v s väcka lillen på natten, även om han börjat skruva lite på sig själv. Inväntar jag skrik så har liksom redan hungern slitit tag och det kanske blir svårare att äta lugnt och sedan snabbt somna om. Det är en känsla jag har fått. Dessutom är det ju skönt för husfridens skull att slippa skriken. :wink:

Glömde förresten säga att du bör sätta nattmålet en viss tid och sedan tillåta maximalt marginalkvartar där. Så att lillen slipper undra s a s. Du sköter matningen åt honom när han behöver det! Och det senare vet du bäst! Han ska bara sova gott. :D

Jag tror inte du behöver stressa. Även om en 1-månads KAN och BÖR sova 6 timmar i sträck så måste man inte börja på 1-månadsdagen. Min lille kändes inte redo vid 1 månad. Han svarade inte på vagningen, förmodligen i kombination med bristande teknik och inställning från min sida. :roll: Så jag gjorde en nystart vid 1,5 månad och då gick det bättre. Då fick han 6 timmars sammanhängand och vidare 8 timmar vid 2,5 månad. Kom också ihåg också att 4 veckor inte är samma som 1 månad.

För MIG är nattmål ett rejält mål efter läggning men före morgon. D v s kl 01 och 04 i början och nu bara 04. Jag kallade 22-slurken för en nattslurk (en liten toppåfyllning för att klara den långa natten sedan. Nattslurk. Ja, jag vet inte hur andra benämner det. :?

För din del skulle jag föreslå ett nattmål redan kl 24 (det brukar gå mycket bra att mata i sömnen, har du provat? :wink:). DÅ har du morgon kl 6 och han får 6 timmars sammanhängande från 24 till 06. Natten börjar kl 20 och innan läggning skulle jag föreslå en ersättningsslurk. Själv ammar jag kl 17.45 för att sedan även fylla på med ersättning 19.30. Det blir ett långt mål på kvällen alltså. =P~

När lillen blir större kan du ju flytta nattmålet bakåt till 22 (8 timmars) och sedan 20 (10 timmars). Eller så flyttar du nattmålet till 23 och förlänger morgonen till 07. Men ju tidigare du sätter morgontiden desto bättre. Det är lättare att tidigarelägga kväll än att senarelägga morgon sedan.

Vill du kan du ju även ha nattmålet kl 02 (20-02 = 6 timmar) och sedan senarelägga detta till 04 resp 06. Tänk från läggning, eller eventuell påfyllningsslurk och 6 resp 8 och 10 timmar framåt. Eller så tänker du från väckning och 6 resp 8 och 10 timmar bakåt. :D

Är du med :?: :wink:

hälsningar
Carin
marie-d

Inlägg av marie-d »

Det är en smaksak. Beror på när man vill ha morgon och hur man vill att middagssömen ska ligga. Vi hade 22.00 vid den åldern eftersom vi själva la oss då, så man får så lång sammanhängande sömn som möjligt. Han sov då från 22-4(Från 1 månad) och från 22-6(från 2 månader. Personligen har jag hellre nattmålet 6 än 3) Han sov sedan om till 8-9 på morgonen. Storebror går upp 8. Vartefter han sov fler timmar la vi honom tidigare på kvällen. Vi har fortfarande 21 på kvällen för honom och det beror på att vi vill att middagssömnen ska ligga någorlunda samtidigt med storebror. Han sover då till 9 på morgonen. För oss har det inte varit problem att tidigarelägga sömnen längre fram.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
kokos

Inlägg av kokos »

Jag hade också hellre haft natt från 22 i den åldern - vårt första schema hade natt 21. Men med en sådan kvällstrött unge som Edvin var det bara omöjligt. Det var ett enda långt ylande från kl 18. Men just nu känner jag mig otroligt nöjd med nätterna (19-04 och sover sedan vidare till 7). Det är väl bara att kolla in barnets tendenser och sedan göra ett schema som fungerar med resten av familjen. Svårare än så är det ju faktiskt inte :D .
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Kristin

Inlägg av Kristin »

Heeeej :D! I´m back :wink:!

Jag har varit datorlös denna vecka och har således inte varit inne på forumet. Skönt att vara tillbaka :D.

Dagarna flyter på och vi har väl inga bekymmer direkt. Några 6 h utan mat om natten får vi dock INTE till och jag förstår inte vad vi gör för fel? Om någon vecka eller två är det ju meningen att han skall klara ÅTTA timmar utan mat.....NOT :evil: som det ser ut idagsläget.

Så här ser det ut idagsläget (med något undantag): det verkar som att det passar lillen att knoppa in för natten senast kl 20.00 (helst lite tidigare). Vi ger en slurk i sömnen omkring kl 22/22.30. Därefter skulle vi ju önska att han sov utan mat fram till åtminstone kl 03/04 (vi vill ha morgon 06.30/07), men detta sker alltså INTE varje natt. Igår natt fungerade det fiiint. Men dessför innan har han varit så oregelbunden och vaknat både kl 01 och ca 04.

Enl Anna bör/skall ju en sådan här liten krabbat dricka ca litern/dygn (vår son flaskmatas endast) att jämföra med BABY SEMP där det står att de dricker 600-800 ml....... Jag är noga med att skriva upp hur mycket han dricker (en mentalt viktig grej för mig) varje dag och inför 22-slurken har han oftast kommit upp i snitt 600 ml. Jag upplever det OMÖJLIGT att få i honom mer mat om dagen. Han äter väldigt låååååångsamt. Många gånger tar det 1 h att få i honom 135 ml och då tar jag lite pauser.

Jag tycker att det känns lite knepigt med matning enl Standardmodellen om man ger flaska. Jag menar, jag låter honom få äta ur flaskan och äter han inte upp på första matningen alt han äter upp så får han tills han inte vill ha mer/får ytterliggare (inom timmen brukar det bli). Vad mer kan jag göra?

Om vi skall snacka "problem" så är det att han inte fixar att vara vaken mer än MAX 1,5 h mellan lurarna. Detta gör att han äter rätt precist var tredje timme (oftast klämmer han 2 h på lurarna). Jag antar att jag får vänta tills han blir större att glesa ut måltiderna och han på så sätt får en ökad hunger. Inuläget är detta omöjligt. Jag kämpar verkligen att hålla honom vaken. Oftast kinkar han efter dryga timmen....

Så...vad säger ni? Äter han för lite på dagen för att fixa mindre mat om natten? Kan vi påverka?

Tacksam för svar.

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej igen (tillbaka efter lillens lilla nattslurk i sömnen)!

Tänkte på det här HUR man skall räkna vad som är NATT..?? Lillens natt börjar ju kl 20, men kanske skall man räkna fr minislurken jag ger innan JAG går och lägger mig vid 22-tiden????. Jag ser inte DET som ett NATTMÅL utan bara en minipåfyllning (ikväll drack han 65 ml). Skall jag räkna "utan mat, sammanhängande sömn" från kl 22 då? Då "borde" han alltså klara sig utan mat fram till 04??? Det har ju inte hänt hittills skall jag säga...

Morr...varför inte då??????

//K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag tycker att du kan avvakta och se vad som händer. Dessutom tycker jag att du ska kolla flaskan och nappen! Han verkar ha för litet hål i nappen eller för "dålig" flaska. Eller för hårt åtskruvad det samma. Det verkar rinna för sakta. Dr Brown´s flaska är den i särklass bästa vad det gäller flödet! Second best är Avents falskor. De andra är :roll: sisådär :wink: . 8) Erfarenheter från en moder med tre flaskmatade barn - say no more 8) :lol: !
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej o tack för svar!

I natt vaknade lillen bara EN gång (01.45 - drack 100 ml) :D! Sov sedan ända fram till 06.15, vilket kan ses som ett framsteg (även om vi hellre hade sovit en halvtimme till :wink: ).

Hm...intressant det där med flasknappen :-k .....vi har Avent-flaskan och trivs med den. Han har nappen ämnade för upp till 2-månaders om jag inte minns fel. Men eftersom han är 2 månader nästa vecka kanske det är dax för en uppgradering :roll: ...??? Som sagt, han tar vääääldigt lång tid på sig att äta nästan varje gång (ibland klunkar han rätt fort därför undrar jag om det verkligen ÄR nappflödet det är fel på.. :roll: ).

Suck vad man håller på :wink: ...jag provar med nya nappar.

God morgon på er!

//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"