Kura syskon?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

olivia skrev:För närvarande har sonen alltså 15,5 timmas sömn, det kanske är lite mycket nu när han blir 15 månader?
:D Ja, det kan man säga, onekligen, det låter lite mycket :lol: :lol: :lol:

Lugn, jag förstår att du skrev fel :roll:

Lite uppstramning här anbefalles :!: Vi vill varken veta av otålighet eller osäkerhet :evil:

Du befinner dig i uppföljningsveckan och kuren är INTE genomförd. Gör det. Fortsätt framåt, med målet för ögonen. Snegla inte åt "brukar". Här brukas ingenting under pågående process.

SHN-kuren är en process. Det kan vara fem steg fram, två tillbaka, som vid alla processer. Håll målet för ögonen och schemat klistrat på näsan, bildligt talat. Naturligtvis kan man inte ändra schema mitt i alltihop. Det vet du, egentligen :!: Eller borde veta.

Läs på Lathunden, peppa dig, håll fast vid linjen FRAMÅT :!:

Återta ledningen. Förvirra inte barnet med dina frågor i retur. Jaga alla orosvargar på porten. Gå vidare, säker på handen, och odla Attityden. LÄs på, läs på :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
olivia

Inlägg av olivia »

Se framåt! Det måste jag verkligen intala mig nu! Lillklumpen har precis vaknat för tredje gången på en halvtimme... Det ska gå, jag vet ju att det går! Men det är ju lite jobbigt just när man är mitt i det :roll: . Nu verkar han lugna sig i alla fall :wink: . Fast någon mer sömn för mig blir det inte i alla fall :lol: .
Sommarbebis -08
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :lol: Pepp, pepp :lol: :lol:
olivia

Inlägg av olivia »

Tack! Inatt gnällde han till vid 3 och vid 6-tiden, men somnade om utan ramsa! Så skönt :D
Sommarbebis -08
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol:

Odla Attityden av Självklarhet :wink: Den formligen omfamnar honom :lol:
olivia

Inlägg av olivia »

Åter tillbaka i forumet! Lillebror sover nu fram till 5.30-6 innan han vaknar... Morgon gör vi först kl. 6.45 är det tänkt :roll: . Inte helt ovanligt, jag vet, men svårt, då man har två barn tycker jag... I morse blev storasyster väckt redan 5.30, och det är bara en gång den senaste veckan som hon har fått sova till 6.30 i alla fall. Det var ju lättare när man bara hade ett barn, och inte ett större som sitter i sängen och ropar - mamma, L är vaken! Mamma, han gråter! Jag antar att jag vet hur jag ska göra, pangramsa och avvakta? Men det känns så jobbigt när det går ut över storasyster... Tips och peppning önskas gärna :) . En liten fråga också, om lillebror vaknar efter 20 minuter istället för efter 45 minuter, tar man upp då?
Sommarbebis -08
olivia

Inlägg av olivia »

Ok, har hittat svaret på sista frågan... Men jag behöver även lite tips när det gäller långluren :( . Får det inte att funka. Har nu haft samma tider i 1,5 månad, men han har fortfarande bara sovit utan att vakna då jag varit ute med vagnen. Och jag kan inte, rent fysiskt, vara ute och gå 1,5-2 timmar varje dag, det funkar inte... Jag har fastnat något så kopiöst i vagnandet nu på dagtid. Men jag kan ju inte ha det så heller förstås. Usch, jag känner mig så värdelös (dottern vaknade 5.30 idag med, sonen var vaken mellan 4.30-5.15, 6-6.10 och vi gick upp 6.30 allihop). Vill bara gråta och strunta i alltihop, men jag vet ju att det inte blir bättre av det :( . Jaja, just nu sover de små gryna i alla fall...
Sommarbebis -08
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ta dig en titt på tråden "Bot mot vagningsträsket", tycker jag :wink:

Misströstan skjuter ingen hare :shock: om man säger :lol: Se nu till allt som är så underbart mycket bättre än förut, spänn musklerna och peppa dig med pris och beröm :!:

Efter 1,5 mån av icke fungerande vad-det-nu-är, bör man nog ta sig en omtänkare. Lilla barnet försöker tala om saker.
olivia

Inlägg av olivia »

Tack, ska genast sätta mig och läsa på lite ikväll! Jadu, lite bättre är det ju, jag får oftast sova till efter 5 i alla fall... Att jag sedan inte kan somna om ifall barnen vaknar efter den tiden, det är ju inte deras fel :roll: . Jag önskar jag vore en sådan som sov som en klubbad oxe :wink:
Sommarbebis -08
olivia

Inlägg av olivia »

Jag vet inte om jag är blind eller? Har sökt efter tråden, men hittar den inte :?
Sommarbebis -08
olivia

Inlägg av olivia »

En betydligt mer utvilad mor, som fick väcka båda sina barn kl 6.45 imorse :D . Tänk så mycket bättre man känner sig när man fått sova, så mycket bättre alla känner sig! Lillebror vaknade iofs till två gånger tror jag det var, men somnade om efter att jag varit in och snabbt tippat över honom på mage. Men på morgonen hittade jag honom sovandes på sidan i alla fall... Jag vet ju att jag kan fixa det här, ska genast se tiden an med tillförsikt och sluta se problemen!
Sommarbebis -08
olivia

Inlägg av olivia »

.Halli hallå i torpet! En mycket gladare mamma, som faktiskt inte kan förstå att jag stått och vagnat så mycket i helgen :shock: :oops: . Varför göra problem av det som egentligen inte är ett problem! Läste en bra tråd om sömnen, och någon skrev där angående "sova mindre än behovet" . Och det gav mig verkligen en tankeställare! Någon klok svarade (kanske Anna, kanske någon annan :wink: ) att det inte är någon katastrof om barnet sover "för lite" under en period innan man fått lurar och annat att sätta sig... Att man inte måste stå och vagna för att de ska sova sina hela långa lurar! Detta, i kombination med att min man var hemma efter att ha jobbat hela helgen, fick mig att inse att det var dags att göra slag i saken! Lillebror fick sova inne i spjälsängen första luren (har nästan alltid sovit i vagnen på dagarna tidigare). Somnade ganska snällt, och vaknade efter kanske en 20 minuter, har inte hel koll, men han tystnade och var tyst tills maken gick in efter exakt 45 minuter. Om han sovit eller inte vet vi förstås inte, men han kunde ju, om han ville :) . Långluren - lades av pappan i vagnen ute, när jag kom hem sov han fortfarande, men vaknade vid 45-minutersskarven. Jag ramsade en gång, och se på maken, han somnade ju om :shock: . Utan problem :lol: . Vaknade tydligen en gång under sista luren också, och det hade tagit en stund innan han somnade om, men sov gjorde han allt när vi gick in efter ytterligare 20 minuter storasyster och jag :D . Lite stolt och mallig är jag allt :lol: . Nu är det bara att "keep up the good work" imorgon!
Sommarbebis -08
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Var du stolt och mallig :lol: Pris och beröm :lol: :lol:

Det kallas för att backa :wink: medan Attityden av Självklarhet växer sig kämpastark :!: Å, då njuter barnet :lol:
olivia

Inlägg av olivia »

Nej, idag gick det uselt igen... Varannan dag går dt rätt hyggligt att få honom att somna om, och varannan dag så gråter han och blir av och till superarg! Vad gör man? Han vaknar ALLTID efter ca 30 minuter (inte efter 20 minuter, och inte efter 45 minuter, aldrig, inte på någon lur numera, och det är inte som jag tror, jag VET att han vaknar efter 30 minuter). Ska jag ändra schemat, eller vad gör man, det blir ju inte bättre, och jag har ju ingen lur där jag får väcka honom... Ska jag göra ett nytt försök med att promenera över skarven? Någon som gjort det, och hur länge har ni behövt göra det i så fall, innan långluren fungerat? Han sover i vagnen ute långlur och i spjälsängen inne kortlurar den senaste veckan.
Sommarbebis -08
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Nu får du vara så snäll och skjuta vargarna. Vad är detta :?: Du bombarderar honom med frågor (kan också kallas överkncentration) och din osäkerhet och oro tassar verkligen som småvargar kring dina fötter. Med vilka du närmar dig barnet.

Backa, backa! Jag skickar dig sjutton andra bebisar på posten, tillsammans med arton kor per lastbil. Du har annat att göra :P

Och tyck inte synd om storasyster. Hon slutar vakna av lillebror i samma stund hon känner sig fullkomligt förvissad om att du/ni, inte hon, tar hand om honom. Barns beskyddarinstinkt är stark. Hon ropar på dig - vaknar - för att hon ännu inte fått klart för sig att lillebror INTE är hennes problem. Så gör klart för henne det :!: Genom din totala Attityd av Självklarhet, och ditt omedelbara ramsande, upplysningsvis, starkt och hurtigt, självsäkert. Som lika mycket riktar sig till henne och i sitt tonfall och sin säkerhet säger: "Jag hör, älskling, jag tar hand om det, du ska bara precis sova."

Håll tiderna. Lyft blicken. Se målet. Sköt de sjutton, och korna. Också :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"