Kura syskon?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
olivia

Kura syskon?

Inlägg av olivia »

Har insett att jag måste göra något åt att jag fastnat i vagnandet av lillebror... Det går förstås inte i längden, och just nu går vi bara bakåt! Men vi har även haft problem med storasysters kvällsläggningar ett tag, så jag tänkte i första hand ta hand om det :!: . Men när det så blir lillebrors tur... De har delat rum den senaste månaden, men det bästa är kanske att kura lillebror i eget rum, för att slippa störa storasyster? Vi har ytterligare ett rum, som vi kan använda för detta ändamål så länge han sover i vagnen. Men sedan, när det funkar lite smidigare, så ska han förstås över i spjälisen. Fast, å andra sidan, med tanke på att det är vagningen vi fastnat i, ska man bryta helt, och buffa istället? Jag är inte alls orolig för natten, för då vaknar hon inte, utan det är kvällen och morgonen som kan bli ett problem. Kan tillägga att lillebror har ett schema, som vi följer sedan flera veckor tillbaka, så det funkar rätt så bra, men vi har fortfarande inte fått till långa sovpasset mitt på dagen... Han sover på mage i princip sedan födseln, och vaknar numera oftast en gång per natt, vid 3.30-tiden. Vi har provat med lite smakisar, men det har inte funkat så bra, så för andra gången tar vi nu en paus... Lite gröt på sen eftermiddag har dock kunnat gå ner de flesta dagar, och till nattslurk får han ersättning.
Sommarbebis -08
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Olivia.

Ska du köra en regelrätt kur på lillebror kan det nog vara värt att flytta honom till eget rum tills allt har satt sig.

Angående vagnandet. Här måste du nog känna efter själv vad som känns bäst. Fördelen med vagnen och vagnandet är förstås att du känner dig bekväm i det och VET att det funkar. Där slipper du en massa onödiga vargar som förstås påverkar sonen. Sedan måste du lära dig att backa helt enkelt för att inte hamna i träsket. Men där kan vi hjälpas åt.
Fördelen med buffning är att det kan kännas som en nystart för er båda och att han då ligger i spjälsängen som jag antar att ni kommer att ha honom sovandes i framöver.

Angående långluren kan ett tips vara att promenadkura honom några dagar så att tiden sätter sig.

Lycka till!

/Åsa
olivia

Inlägg av olivia »

Tack för svaret! Jo, jag kan hålla med om att vagningen behärskar jag ju, så jag slipper bekymra mig om det... Jag buffade storasyster en del när hon var liten, men det fåtal gånger jag kört på lillebror har jag inte alls fått till det :roll: . Så jag kanske ska satsa på vagnen i alla fall :!: Och från kurstarten får han nog bo i lekrummet, i vagnen, och när det sitter så kör vi i spjälsängen istället... Förhoppningsvis så ska ju storasysters sömn då ha "rättat till sig". Började redan igår med att se till att få henne att somna "snällt" på kvällarna :D . När det gäller långluren så får jag ta ett krafttag denna veckan och köra dubbla långpromenader :lol: . Storasyster går på dagis tre dagar i veckan, och vi går dit på förmiddagen, men vi får väl ta en långpromenad även mitt på dagen! Hundarna blir nöjda i alla fall :wink:
Sommarbebis -08
olivia

Inlägg av olivia »

Hmm, första promenaddagen för att få middagsluren att sitta... Somnade snällt i vagnen, utan ett pip! Jag snabbade i mig lite lunch, och traskade sedan iväg, innan han hade hunnit vakna. Sov snällt över 45-minutersskarven, men vaknade däremot ungefär 45 minuter efter att jag börjat gå :shock: . Kan han ha vaknat till, fast jag inte märkte det, och sedan sov 45 minuter? Nu fortsatte jag bara att gå, och han somnade om efter ca 10 minuter, men jag skulle kanske stannat istället, och låtit honom somna om i stillastående vagn eller?
Sommarbebis -08
olivia

Inlägg av olivia »

Puh, första natten är här! Bestämde mig hastigt och lustigt att nej, nu får det vara nog! Sonen har senaste veckan vaknat två gånger varje natt för att äta, och inatt blev det redan kl.23 :roll: . Alldeles för tidigt för min del, så jag bestämde mig för att nu kör jag! Nu, 1,5 timma senare, och tre insomningar, så verkar han sova, igen... Mycket gnöl, men inte så jätteledsen egentligen. Men en del ramsande, och vagnande har det blivit!
Sommarbebis -08
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Olivia

Angående uppvaken i vagnen. Jag skulle ha gjort som du - fortsatt att traska på. Målet är att han ska få tjing på lurens längd och brygga över uppvaket i skarven. När det satt sig kan du lägga honom i säng eller vart du vill och han sover sin lur ut. Bra att du låter honom somna in i vagnen dock, alltså i början av luren.

/Åsa
olivia

Inlägg av olivia »

Mången tack för svaret! Jo, det är ju om inte annat smidigast att fortsätta gå, för annars vet man ju inte var man befinner sig när det är dags för mat till exempel... Har ju ingen lust att stå två tre kilometer hemifrån då :lol:
Sommarbebis -08
olivia

Inlägg av olivia »

Gav tyvärr upp mina föresatser om att sova hela natten förra veckan :oops: , då både han och jag insjuknade och blev förkylda... Men nu är det nya tag! Insomningen gick hur bra som helst, men nu sitter jag här och "håller vakt" i nattimmarna... Lilleman sov hur gott som helst fram till klockan 2, men har nu vaknat ett antal gånger. Men det går ganska lätt ändå! Men jag börjar bli lite slak jag :wink:... Kan tillägga att jag bestämde mig för att använda vagnen, för att kunna ha honom i lekrummet under nätterna för att slippa störa storasyster, som faktiskt återgått till en god kvälls- och nattsömn!
Sommarbebis -08
olivia

Inlägg av olivia »

Hoppas någon kan svara på en liten fråga som hastigt och lustigt dykt upp! Min lilleman blir snart 5 månader, och jag har precis börjat kura honom, men han har ju alltid sovit på mage, och ligger även mycket på mage under sin vakentid också. Men under de senaste dagarna har han vid ett par tillfällen lyckats vända sig i vagnen! Och han är ingen hejare på att vända tillbaka ännu, så vad gör jag? Vänder tillbaka snabbt och låtsas som ingenting? Storasyster började inte göra så förrän hon blev en 8-9 månader, och då var hon ju kurad sedan länge...
Sommarbebis -08
olivia

Inlägg av olivia »

Inga svar? Jag har i alla fall fortsatt tippa över honom vid de tillfällen han inte somnar på en gång utan plötsligt vänt sig... Annars går det faktiskt över förväntan! Har varit tvungen att ta en del sovstunder på "gående fot", och det har fungerat bra, men som idag, så har han sovit i stillastående vagn och båda insomningarna har gått riktigt bra! Har inte vagnat idag på dagen, men gjorde det vid ett par tillfällen inatt :oops: . Jag vet, jag borde inte vagna så här tredje natten... Men jag vill ju inte att han ska väcka storasyster heller! Jaja, det går i alla fall bra, igår sov han ända till 4.45 innan han vaknade första gången. Inatt vaknade han redan vid 3-tiden, men det gick lätt att få honom att somna om. Sedan sov han till 5.30, då han låg och gnällde en del, men till sist somnade han om, och sov tills dess att jag väckte honom 6.45!
Sommarbebis -08
olivia

Inlägg av olivia »

Hur snabbt ska jag ingripa nu? Är nu inte på femte natten om jag räknat rätt, och lilleman vaknar fortfarande, åtminstone en gång på natten (klockan är ju bara 4, så han hinner ju en gång till... har vaknat två gånger alla nätter, vid 3-4 och sedan vid 5.30). Men han är inte direkt ledsen nu när han vaknar, gnäller lite bara. Ska jag ramsa i det läget, eller borde jag invänta att han blir ledsen först?
Sommarbebis -08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Lyssna av. Han börjar verkligen veta vad som gäller nu och han VILL sova. Men han kan kanske inte genast, varje gång han vaknar till. Man får lära sig höra på gnölet: ställer han en fråga? Eller muttrar han bara, letar ny ställning, bekvämar in sig, småsur för att han alls vaknade till? I så fall ska man inte störa. Men ställer han en fråga - och den behöver inte vara olycklig alls, men man måste kunna höra om den helt enkelt lämnar ett frågetecken efter sig i luften - så ska han ha svar, i form av ramsax4. Förutsatt alltså att han har sovit emellan.

Det är ö h t ramsan som ska ta över nu :!: Och den i sin tur ska ransoneras. INte till längd men till förekomst.

Den berömda dialogen ska uppstå helst redan andra natten av kuren, men det kan dröja till femte eller vad du vill - dvs tills DU får den till stånd. Och då är det så häftigt :lol: Då är resten i princip bara transportsträcka.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Och bekymra dig inte för storasyster. När hon väl fått sin goda sömn tillbaka, vilket hon ju har nu, ska du inte ifrågasätta den och inte tro att lillebror STÖR i stor stil, än mindre att ramsan stör. Känn det som att du ramsar dem bägge två över en kam. Storasyster tycker bara det är skönt att någon (annan) tar hand om lillebror, så att hon inte själv behöver bekymra sig. Barns beskyddarinstinkt är stark. Hon kommer att sova vidare när hon väl konstaterat att du/ni bevakar hans intressen här i världen så hon slipper.

Så trilla inte i fällan att tro att det är synd om henne som blir störd, för det blir hon inte om inte du/ni förmedlar att det ÄR synd om henne.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
olivia

Inlägg av olivia »

Tack för svaren! Jag har slutat vagna på nätterna nu, ramsar bara... Men jag har haft lite svårt att bestämma mig för om jag ska, eller inte ska, när han väcker mig på natten... Ska försöka avvakta lite mer, för han låter ju mest som att han är lite bekymrad över att han är vaken, och nog skulle vilja somna om lite skönt igen. Nya tag inatt!
Sommarbebis -08
olivia

Inlägg av olivia »

En ramsa blev det i natt bara! Hörde honom gnälla en sväng vid 5.30 tror jag det var, men han somnade om själv :D . Dock väckte han storasyster kl.6.30 (de gör morgon 6.45 annars), men det kan man väl ta! Dagarna krånglar dock fortfarande ganska mycket... Dels så blir han oftast ledsen innan han somnar + att vi inte får långpasset att fungera. Han vaknar minst en gång, ibland flera, och går nästan alltid upp en kvart tidigt! Detta gör att det känns som han alltid är trött på eftermiddagen. Ska göra ett nytt försök med "promenera" över skarven (eller skarvarna, det känns som att han kan vakna när som helst ibland :roll: ). Men jag började även fundera på ev schema justering, är det läge att göra det redan nu, trots att det krånglar så pass mitt på dagen? Nuvarande schema:
6.45 Morgon m amning
8.15-9 Sova
9.30 Amning + gröt
11-13 Sova
13 Amning + smakis + ersättning
15.15-16 (blir oftast 15-15.45 då han blir såååå trött pga att han vaknat tidigare på middagsluren) Sova
16.30 Gröt + ev amning
18 Ersättning, bus och skoj till läggdags
18.45 Sova natt!
För närvarande har sonen alltså 15,5 timmas sömn, det kanske är lite mycket nu när han blir 15 månader? Natten brukar vara 11,45-12 timmar, och på dagarna är det alltså middagsluren som är största problemet + att han ofta vaknar efter 20-30 minuter på eftermiddagen med... Men igår fick jag honom att somna om då i alla fall.
Sommarbebis -08
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"