Nykurad sjukling

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
1sa

Nykurad sjukling

Inlägg av 1sa »

Hej,
Vi har kurat vår lilla tjej på 6 månader för ca 3 veckor sedan. Vi är verkligen så imponerade och glada över resultatet :lol: . Hon är så duktig vår lilla tjej. Vi har precis börjat känna att schemat sitter förutom morgonen då hon vaknar 1-1½ timme för tidigt. Men hon ligger mest och är nöjd och jollrar och somnar om efter en stund.
Men imorse somnade hon inte om och jag fick ta upp en ledsen tjej....dunderförkyld och med feber.

Dagen har blivit lite rörig och jag lät henne sova lite över 1 timme på em isället för 45 min :oops:

Hon hade problem att somna ikväll och det tog 25 min. Hon var ledsen och arg :( Vet inte om det beror den långa em vilan eller febern?

Min fråga är; följer ni schemat även när barnen är sjuka. Behöver de inte extra mycket sömn då??

Tack för ett bra forum!! Brukar annars hitta svar på mina frågor i andras trådar. Hoppas någon kan svara snart.

Isabel
Mamma till två små tjejer födda april 04 och mars 06
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Isabell! :)
Välkommen hit :!:
Jag kan inte svara för alla förstås, tror det är lite olika hur strikt man är. Det rekommenderas väl att man håller tiderna ungefär men lägger till tid i början och slutet på lurarna.
Min Karl hade feber en gång, då var han nästan inte vaken alls :) Jag tror inte det gör så mycket, bara man håller vaken några timmar innan natten, och försöker hålla mattiderna(även om det inte äts så mycket). man får nog titta hur sjuk barnet är och anpassa därefter.
1sa

Inlägg av 1sa »

Hej,
Tack för snabbt svar!! Ja, hon får nog sova lite extra tills hon kryar på sig. Försöker hålla schemat så gott det går. Nu får jag hoppas att natten blir bra.
/Isabel
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag skulle låta henne sova, precis som du skriver.
Tänk på att om hon sovit för mycket sista dagen hon är sjuk, så kan ju natten påverkas, eftersom hon kanske inte är så trött.

Det viktiga är att inte fundera så mycket över det och bekymra sig, utan gå tillbaka till normala rutiner så fort hon är frisk.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
1sa

Inlägg av 1sa »

Hej igen,

Jag har ytterligare en fråga. Ibland vaknar hon till under det långa sovpasset (se schema nedan). Speciellt nu när hon har varit förkyld. Jag tycker att det är svårt att få henne att somna om. Försöker med dagsramsa men lyckas inte lika bra som på kväll/natt. Ibland har jag lagt tillrätta när jag ser att hon ligger helt tokigt med benen mellan spjälorna tex.

Är det viktigt att alltid säga bekräftelseramsan om hon har varit ledsen? Jag försöker backa så mycket som möjligt. Jag brukar sysselsätta mig med saker för att inte bara stå och lyssna när hon skriker. Ibland har hon då tystnat och somnat om själv utan att jag fått "sista ordet". Ofta växlar hon mellan gråt, prat och tystnad. Hon låter mest arg och besvärad över att inte somna om så hon låter ju inte jätte förtvivlad. Jag känner mig lite stressad över att jag inte med hjälp av ramsa kan få henne att somna om snabbare. Det kan ta upp till 30 min och då är det inte långt kvar på passet. Ska man lägga till marginalkvarten i dessa fall?

Schema vid 6 månader
20-08 Natt
Sova: 9.30-11.00, 13.30-14.15, 16.45-17.30
Mat: 8 frukost, 11.15 lunch, 14.45 mellanmål, 17.45 middag, 19.30 nattslurk

Ursäkta om inlägget blev lite rörigt. Hoppas jag inte varit alltför otydlig och att någon kan ge mig lite tips :D .

/Isabel
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nä, är hon mest arg och irriterad över att inte komma till ro, så gör du rätt i att backa så mycket som möjligt. Hon gnäller och bökar runt efter påminnelse/besked. Då behövs ingen regelrätt bekräftelse. Den kan istället bakas in i sista delen av beskedet, så att du liksom bekräftar det direkt.

Men gråter hon förtvivlat bör du vara noga med att få sista ordet. Men det vet du ju.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
1sa

Inlägg av 1sa »

Hej Lotta,
Tack för svaret :D . Då vet jag att jag gör rätt som backar. Hoppas att hon snart lär sig somna om snabbare eller ännu bättre, sover tiden ut :D
/Isabel
1sa

Förlorad sömn, schemaänding????

Inlägg av 1sa »

Hej igen,
Det verkar som vi har fått ett litet bakslag :( . Jag vet inte om det beror på förkylningen hon fick för en vecka sedan. Nätterna fungerar fortfarande bra :D förutom att hon vaknar till någon gång och framförallt på morgonkvisten vid 6-7. Nästan alltid är hon glad och ligger och pratat oavbrutet. Hon kan ligga så till och från i en timma. Redan då har hon ju förlorat en timmes sömn (även om hon haft förutsättningen att sova).

Som det har varit de senaste dagarna strular samtliga 3 dagslurar. Det tar tid att somna och hon vaknar oftast tidigare än hon ska, ledsen. Jag ramsar, lyssnar av och har någon gång snabbt lagt till rätta. Som det är nu sover hon 1-2 timmar mindre än hon ska. Det blir som en ond cirkel som jag måste bryta. Vet som sagt inte om det är förkylningen som spökar eller vargar. Tycker att jag följer boken till punkt och pricka och har attityd av självklarhet.

Kan det vara ide att ändra schemat? Kanske natt 19.30-07.30 eftersom hon alltid vaknar tidigare än 8??

Jag tänkte givetvis inte ge upp men det känns tungt just nu och jag är i stort behov av tips och uppmuntran.

/Isabel
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Attityden av Självklarhet måste nog dammas av och ruskas upp en smula - den finns inte på plats om du mitt i alltihop börjar vingla kring schemat och fundera på nya tider.

Du frångick schemat en del när hon var sjuk - är hon frisk nu :?: - och då måste du helt enkelt återinföra det, lugnt och säkert. Hon frågar om vad som gäller. Hon trodde hon visste det (lisom du) men så plötsligt kullkastades allting, både Attityd och tider, när hon just var i färd med att så att säga lära sig klockan. Ändra nu inte på visarna och byt inte plats på sifforna :wink:

Återgå alltså till ordningen och var extra tydlig - inga marginalkvartar ens, nu. Ge henne förutsättningarna exakt att följa det genomtänkta schemat och minns att det viktiga inte är att hon sover varje minut hon "ska" utan just att hon har förutsättningarna. Ge henne dem och ge henne samtidigt förtroendet att hantera dem efter gottfinnande och egen god bedömning. Det kan hon, men inte om du stör och lägger dig i och tar ifrån henne den möjligheten.

Avvakta alltså, gör ditt, så att säga, och se med nyfikenhet och intresse och glädje och beundran vad HON gör med resten :!:

Man får också förstå att det är en utomordentligt obehaglig upplevelse för små barn att bli sjuka och feberheta och nte ha en aning om vad som händer i lilla kroppen, annat än att "vargen" tycks ha invaderat den, dvs något väldigt farligt och fel. Fel för att ingenting känns som det brukar och farligt för att man inte har en aning om att det är rätt "normalt" att bli sjuk och lika normalt att man blir frisk igen. En liten sexmånaders har inga sådana perspektiv att referera till.

Desto viktigare alltså att du med en alldeles kolossalt tveklös Attityd av Sjävklarhet kan förmedla till henne att allting inte bara är i sin ordning utan kommer att bli alldeles kolossalt bra, igen och alltid :wink: :!:

Oro är den största boven i all barnavård. För barnet är föräldrarnas oro lika med vargen. Föräldrarna är barnets överlevnadgaranter. Sviktar de, är det ju kört :shock: :cry:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
1sa

Inlägg av 1sa »

Hej Anna,
Tack för att du tog sig tid att svara, och så snabbt dessutom :D

Du har rätt!! Jag ska odla ännu mer attityd och hålla schemat utan minsta avvikelse....eller ändring!

Hon har inte feber längre men har en väldigt förkyld liten näsa. Jag har höjt upp spjälsängen med böcker men oftast bökar hon runt och somnar tillslut på rygg i fotändan sluttandes nedför :? Jag ska prova att lägga henne till rätta efter 10 min. Gjorde det idag men hon vaknade ändå efter 30 min.

Jag tror att hon kan höra en viss irritation eller snarare frustration när jag ramsar. Försöker låta bestämd (det har faktiskt fungerat när min sambo ramsat bestämt) men eftersom hon svarar med att skrika ännu mer har jag nog inte lyckats :( . Jag får helt enkelt öva på det.

Det är kanon att det finns ett så bra forum där alla strävar efter samma sak och VET vad det handlar om.

Hoppas jag snart kan återkomma med en uppdatering från en GLAD och UTVILAD liten tjej...och mamma :D .

/Isabel
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol:

Tack för varma ord :!:

Tips: Satsa på en riktigt hurtig ramsa - kjempeglad, som norrmännen säger :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"