Sjuk - hur mycket kan/bör man ändra i rutinerna?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Johanna G

Sjuk - hur mycket kan/bör man ändra i rutinerna?

Inlägg av Johanna G »

God lördagmorgon på er alla!

Lillkillen är sjuk - 38-39 graders feber, snorig, hostig och hes... :(

Vi har hållt på med kuren i 1,5 vecka och jag är nu lite undrande till hur mycket man kan/bör ändra i rutinerna?

Han vaknar ofta på nätterna och det känns som om han skulle behöva sova ikapp det dagtid, får han göra det? Eller förstör vi de rutiner vi lyckats bygga upp då?

Det känns jobbigt att ha honom i eget rum och bara ramsa till honom genom dörren när han vaknar. Instinktivt vill jag ha barnen hos mig så mycket som det går när de är sjuka. Dels för att ge dem närhet och trygghet och dels för att kunna "hålla koll" på hur det utvecklar sig (om febern verkar stiga, om de får jobbigt att andas osv.) Stora killen är också sjuk och han sover inne i min säng nu tills han blir piggare igen. Har gjort så flera gånger tidigare och det har inte varit några problem att komma in i gamla vanliga rutiner igen när han blivit frisk. Han är dock inte kurad...

Jag har självklart gått in till lillkillen och tittat till honom flera gånger under nätterna, men det känns inte riktigt bra ändå...

Hur "bör" man göra? Hur brukar ni göra? Hur har det gått att eventuellt vända allt tillrätta igen när barnet är piggt igen?

Tacksam för svar!

Kram J
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Lägg en madrass på golvet hos den lille och sov där! Då kan man också vara snabb och ramsa vid första pipet - vilket ofta behövs då de är sjuka.

:idea: Låt honom använda marginalerna så får han sova ordentligt. 8) Jag hade inte trilskats med ramsning om han vaknat för tidigt i en långlur. Nej - jag hade bjudit på en extralur istället lite senare. Detta är ju inte helt kurmässigt men för mej har det fungerat utan krux!

:idea: Skulle allt bli tokigt så tar man bara tag i verktygen och fixar till det sedan när barnet är friskare! Men han ska ABSOLUT sova i sin säng! Och tiderna ska hållas så gott det bara går!

:D Krya på er och lycka till!
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

Stort tack för ditt snabba och konkreta svar!

Madrassen är bäddad inne i hans rum! :D

Kram J
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ok, nattit-natti-nu-sov-så-gott!

:D Lycka till!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej! Kopierar in några rader jag skrev i en annan tråd om hur vi gjorde när lille E ble vsjuk nyss. I princip gjorde vi tydligen precis som Mammut Maria skrev ovan, fast vi körde på käsnla. (Kul när känslan stämmer med facit! :D )

Min lille E - nu 5,5 månad - fick sin första snuva efter nyår och jag gjorde så här: Utnyttjade i princip alla marginalkvartar på dagen så att han fick sova så mycket som möjligt. Lät honom klara sina nattuppvaknanden (2-3 nätter bara) i huvudsak själv, fick ramsa nån enstaka gång men tog ALDRIG upp honom, lite utsmetat snor går ta bort på morgonen.
Han vaknade som regel en timme före morgon - som vi har 07 - och vi ramsade några gånger och avvaktade in ett omsomnande, men om det inte kändes som om det verkade gå vägen tog vi upp honom och sket i om det rubbade schemat. Jag tyckte det kändes viktigast att det inte blev för mycket bråk runt honom när han var sjuk.
En morgon somnade han i min famn (efter en tidig morgon) redan en dryg timme före förmiddagsluren och då lät jag honom sova ett extra pass den dagen och snickrade om lite och växlade in på schemat först på eftermiddagen. Detta var den dag han var sämst och han var helt slut! Kändes inte okej för mig att hålla honom vaken med alla metoder bara för att hålla schemat. När jag själv är sjuk är det enda jag vill göra att sova och det gör folk friska fortast igen, anser jag
Jag slirade med andra ord frisk på schemat om jag tyckte att hans allmäntillstånd "behövde" det, men jag var hela tiden fullt medveten om att det kunde innebära några dagar av extra fasta tider när han blev bättre igen för att åter befästa schemat. Nu visade det sig att det inte behövdes några åthävor, vi gick båda bara in på schemat igen när han blev bra.
Hoppas det går bra inatt!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

Tack för din berättelse, mammamy!

Jag vill till er alla berätta att jag sov inne hos honom inatt, vilket kändes väldigt bra för då hade jag mer koll... :shock: Måste också få berätta hur positivt överraskad jag blev över hur mycket han var vaken/halvvaken under natten utan att ge ett ljud ifrån sig! Vilken duktig bäbis jag har!! :D

Jag har oxå "slirat" lite med schemat idag och låtit honom sova mer än vanligt och det har känts bra :) Man måste få ha det lite mysigt och avspänt när man är liten och sjuk :lol: ...

Må så gott allihopa och tack för er hjälp!

Kram J
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Så bra!

8) Jag brukar också klema bort de mina när de är "suuuuukaaa".... Självklart! Gärna med extra sömn :roll: :lol: och en massa GOS :heart: i soffan när de är vakna!

:!: Duktig bäbis och än duktigare MAMMA - tycker jag :D !
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

Tack Mammut! :D :oops:

Självklart ger jag barnen massor med kramar, pussar och mys i soffan när de är suuuuka! :D Det blir ju på något sätt ens egen belöning - att få ha dem nära mycket och myyyysa! :lol:

Utelämnade kanske den delen lite väl mycket. Det blir så lätt att man bara fokuserar på problemen... Jag och killarna har faktiskt haft en jättemysig helg helt själva trots att de har varit sjuka. (Min man har varit bortrest.) Vi har bara sonkat inomhus i myskläder, tagit det lugnt, legat i saccosäckarna framför TV-n, kramats, pussats (tvååringen äääällskar att pussas!) lekt lite med lera, tvättat lite, badat lite, barnen har fått dricka välling mest hela tiden....

Det är ju nästan så att man längtar till nästa gång... :lol:

Kram J
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Åh, vi verkar gilla samma saker!

:idea: Mellansonen sa att han var förkyld idag och jag kände genast efter en lagom febrig panna att ta hand om och ställde mej in på pyamas hela dagen [-o< \:D/ ... Men INTE :twisted: !

:idea: Nu går det dock vattenkoppor i bekantskapskretsen så vi inväntar dem - ingen har haft det :shock: ! Kanske är det mer jobb med dessa koppor som kliar :roll: . Så jag passar på att ta det LUGNT just nu 8) !
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

:D Jo, tack, "pyjamasparty" med förkylda älsklingar är en sak... Att ta hand om barn med kliande vattkoppor är nog en heeelt annan sak!...

Minns när jag själv hade det - vilken plåga!

Som lite info kan jag berätta att det första barnet som smittas i en familj blir oftast minst sjuk. Det barnet har ju fått smittan "utifrån" och då bara fått i sig relativt lite bassilusker. De barn som sen smittas i hemmet av det första barnet får i sig maasssooor av bassilusker eftersom barnen lever så tätt inpå varandra så de barnen blir sen mycket sjukare än det första var...

Jag blev smittad av min ena brorsa och jag kommer ihåg mina vattkoppor som en två veckor lång plåååågan!

Och hur var det nu...du hade tre barn eller.... :twisted: :D

Ha det gott!

Kram J :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Alla goda ting är tre - gäller inte det vattenkoppor också?! SNÄLLA - säg att det är så [-o< :wink: :lol: !

:idea: Fast jag måste vara lite motvalls! Min tvillingbror hade vattenkoppor då vi var 13 år. Men JAG fick inga vattenkoppor! Så där rök den "sanningen" :twisted: :lol: . Av den anledningen så känns det som att det kan vara dags för mej nu också och DET ska inte vara kul i min aktningvärda ålder :lol: !
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

:D Jo men viiiissst, vi säger att det är så! :wink:

Jag hoppas verkligen du slipper få vattkoppor själv! :shock: Det räcker nog gott och väl med att barnen har det :!:

Här har lillkillen bara blivit värre och värre, men tack vare dina handfasta råd (nu och tidigare) så vet jag ju preciiiiis hur jag ska hantera situationen :!: :D

Öroninflammation konstaterades idag och han luktar unket ur munnen och dreglar något vansinnigt så han har väl ont i halsen också. Han hostar så han kräks och orkar max vara vaken 1,5 timme i taget dagtid. :cry:

Och mamma bara längtar efter att få ssoooovvaaaaa.... :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"