Några frågor inför kur-start

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Binca

Inlägg av Binca »

Natt 3 SHN-kur.

Det var pappa som la Bianca 3. kvällen på kuren. Och det gick så här:
19.35 lägger en glad tjej, solfjäder, gnöl
19.36 ut med ramsa x4 (tyst) + direkt bekräftelseramsa x3
19.37 gnöl och tyst omvartannat, verkar ha svårt att komma tillrätta
19.44 Bianca börjar låta lite småarg och sen ledsen
19.46 påminnelsermasa x4 (lyssnar), reagerar och är småirriterad kanske. gnöl, gnöl
19.49 tyst, bekräftelseramsa x2
19.51 frågar igen, gnöl, tyst 19.53 bekräftelseramsa x4 (tar emot med tystnad)
19.57 gråter till och låter ledsen, tystnar själv
19.59 tyst, bekräftelseramsa x4 Bianca har somnat
ca 2-tiden pep till (ingen åtgärd)
7.29 hör vi hur Bianca pratar lite. Stormar in och gör godmorgon. Bianca ligger i fotändan på mage och leker), glad när vi kommer in! :heart:

Det tog alltså 25 min för henne att somna. Vi kanske gav bekräftelseramsan i onödan nån gång och störde henne, men det kändes som att det behövdes. Men att hon låg nöjd i sin säng fram tills vi gick in 7.29 var ju alldeles underbart. Vi sov båda, min man och jag, hela natten förutom det korta uppvaknandet vid 2-tiden då vi hörde ett litet pip från Bianca men hon somande om själv och vi med. Härligt! :D

Vid första luren idag tog det 15 min för henne att somna. Men hon gjorde det utan vår hjälp dvs jag la henne tillrätta i sängen (hon var trött men glad) coh hon la huvudet själv åt höger. Solfjäder. Sen gick jag ut med ramsa x2 + bekräftelseramsa x2 och hon svarar med tystnad. Gnölar sen ännu och har tydligen lite svårt att hitta bekväm sovställning men hon somnar själv :heart:

Livet känns härligt. Nu har vi sista natten på kuren kvar och sedan förståss uppföljningsveckan och säkert ett tag till innan allt sitter riktigt bra. Undrar när och om det kommer ett bakslag när allt har gått så fint hittills, men det är vi beredda på!

Eva
Stolt mamma till Bianca 060217 och Lucia 081227
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Så himla glad jag blir :D
Mycket bra jobbat, så roligt att läsa :!: :thumbsup:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Binca

Inlägg av Binca »

Hej igen!
Jag skulle behöva rådfråga om det som hände vid eftermiddagsluren idag. Så här gick det:
Bianca ska sova em-lur 16.30-17.15
16.29 Jag la en leende tjej i sängen, tillrättaläggning, solfjäder, ramsa x2 + bekräftelseramsa x2 (i ett svep då hon tar emot ramsan med tystnad). Sen hörs det lite gnöl, joller osv.
16.35 är hon tyst och har somnat
Jag går ut och tar en promenad och min man ska väcka Bianca 17.20.
17.12 vaknar hon och gnölar men somnar om av sig själv
17.20 väcker min man henne och när han lägger handen på henne för att lyfta upp så börjar Bianca gråta :( . Han låter Bianca vara kvar i sängen för att lugna henne där för att sedan ta upp henne när hon inte mer gråter.

:?: Var det fel att jag som la henne inte fanns där och väckte henne när vi bara har kommit till kurens 3.dag?
:?: Borde min man ha tagit upp henne 17.12 när hon vakna? Eller borde han ha väntat så att Bianca hade fått sova 20 min (hade nästan rymts inom marginalkvarten) eller kanske då exakt 5 min?
:?: Hur skulle ni ha gjort? Hoppas vi inte har förstört något!

Med vänlig hälsning
Eva
Binca

Inlägg av Binca »

Så här var 4. kurnatten:
19.30 Pappa lägger Bianca. Säger fel ramsa på väg ut ur rummet. Korrigerar med rätt ramsa x4 (som allt tas emot med tystnad). Gnöl och prat.
19.34 tyst
19.49 gråter till men tystnar snabbt själv utan åtgärd
07.15 Bianca har vaknat, det hörs tyst joller från hennes rum.
07.26 Vi gör god morgon, Bianca glad.

Det vill säga på natten hände det ingentig :D
Jag är så glad :D \:D/ , tack Anna som utvecklat en sån bra metod för att få små älsklingar att sova så gott!!!! [-o<

Kram Eva
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härlig läsning :lol: Tack för varma ord :lol: :lol: Och pris och beröm på er alla :lol: :lol: :lol:

Ingen fara med den där e m-luren :wink: Eftersom hon vaknat till 17.12 hade hon halkat ur sömnrytmspasset lite och var inte "färdig" 17.20. Tycker den ömme fadern gjorde helt rätt. Men han hade inte behövt "lugna henne där" (vad han nu gjorde :?: ) utan bara låtit henne ligga lite till och vakna. Hon hade förmodligen slutat gråta alldeles av sig själv, om hon bara fått lite respit.

:!: Nej. Ni ska kunna alternera nu utan problem.

:!: Nej, vi har ingen marginalkvart att spela på här, på en 45-minuters.

:!: Nej, ni har absolut inte förstört någonting - tvärtom :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Binca

Inlägg av Binca »

Tack Anna för ditt svar :D ! Härligt att du och andra finns här på forumet för att hjälpa till! :heart:

Första natten på uppföljningsveckan gick bra . Bianca vaknade dock nästan en timme för tidigt, men fick ligga kvar och gnöla/jollra fram till 7.26. Jag påminde en gång under den timmen att det fortfarande är natt.

Jag har en fundering då jag igår kväll drabbades av missmod :( . Visste inte riktigt vad som var rätt.
Jag la Bianca på rätt tid och hon tog emot ramsa x2 + bekräftelseramsa x2 tyst. Sen började hon gnöla och jag hade så svårt att avgöra om hon var ledsen eller inte, men hon skrek inte upp sig, sedan när hon tystnat av sig själv efter ca 10 min så smög jag in en bekräftelseramsa x2. Efter några min började hon gnöla igen och låter irriterad, ev aningen ledsen omvartannat. Jag ger en påminnelseramsa x3 + bekräftelse x 3 direkt då hon tystnar under ramsan. Hon svarar med gnöl (lite irriterad) men tystnar själv. Varefter jag ger en bekräftelseramsa x2 som hon tar emot med tystnad.

Jag funderar på detta för jag tror nästan att jag var där för mycket med ramsan. :oops:
:?: Om hon tystnar direkt jag lägger ner henne i sängen och solfjädrar lite kort och är tyst då jag börjar ramsan så ska jag då direkt säga bekräftelseramsan dvs ha en bekräftande ton? Då behövs väl ingen påminnelse om hon direkt är tyst?!
:?: Men hon börjar ju alltid gnöla efter en liten stund och håller på att bra tag. Ibland är det svårt att avgöra om hon är ledsen eller har bara svårt att komma till ro. Ska jag säga bekrätelseramsa när hon sen tystnat själv? Eller ger jag bekräftelse enbart om hon varit riktigt ledsen och jag behövt påminna? Hur ska man göra för att inte ramsa för mycket?
Meningen är väl att det så småningom ska räcka med att ge bekräftelseramsa direkt när man lagt henne och går ut ur rummet?

Eva
Binca

Inlägg av Binca »

Hjälp! :(
Bianca har nu efter en lyckad kurstart börjat gråta varje gång jag gör tillrättaläggandet. Hon lägger sig i stort sett platt, jag rätar ut armarna, benen och lägger huvudet till höger och då börjar hon kämpa emot. Håller med solfjädern en stund och ramsar mig ut. Hon lyfter huvudet och gråter direkt när jag släpper taget. Nu vid em-luren grät hon i 45 min innan hon somnade. Lät omsöm arg, irriterad, ledsen,pratig osv. Jag var tvungen att påminna med ramsa några gånger, gav bekräftelsen flera gånger, och vid ett tillfälle gå in göra tillrättaläggandet och buffa tills hon slappnat av (vilket jag inte behövt göra sedan 2 kurnatten). Men hon grät fortfarande. Lyssnade emellanåt på ramsan när jag gick ut, men började gråta lite lätt igen efter det, sen somnade hon. Är detta kanske ett återfall på dagen?
:?: Är det ok att hon direkt när jag lagt tillrätta ändrar på sin position?
:?: Varför har hon nu plötligt börjat vara ledsen när jag lägger tillrätta, när hon tidigare funnit sig i det och varit tyst när jag ramsat ut?

Jag hade några frågor om ramsan i mitt tidigare inlägg också. Hoppas på svar till dem med. (kontentan i det var om jag måste fortfarande ha sista ordet med bekräftelseramsa, även om hon bara gnölat högljutt innan hon tystnar).

MEd vänlig hälsning Eva
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Binca skrev:Jag funderar på detta för jag tror nästan att jag var där för mycket med ramsan. :oops:
:D Ja, det var du :oops: Man kan säga att du flyttade in igen. Med sällskap av små vargar (=osäkerhet). Och nu har de små vargarna hunnit få sällskap av ett gäng stora :cry: Du skulle ha fortsatt flytta ut, om du förstår. Lilla barnet kan inte (fortsätta) göra framsteg, om inte den ömma kuraren gör "baksteg" - först, och kontinuerligt.

Bekräftelseramsan drar man ihop med påminnelsen så fort barnet tystnar under påminnelseramsan (eller rentav beskedet, från början).

Om lilla älsklingen sedan behagar reagera lite, muttra, gnöla, t o m ge ur sig mindre ädla svordomar - EFTER beskedet och/eller påminnelsen - resepekterar man det och låter barnet vara i fred. Vi vill inte förbjuda folk att reagera!

Man ingriper först om det verkligen är förtvivlan på gång, och det har det ju inte varit - polletten trillade ner och hon visste så väl vad som gällde, och fann lättnad i det. Det är i det läget man måste backa, i förtroende och respekt, och backa mer och mer, i allt större förtroende.

Det är under uppföljningsveckan det hela faller på plats, framför allt barnets trygghet i sig själv att våga sova, våga somna om, våga sova så gott och VILJA sova så gott :lol: Stör för Guds skull inte den processen med några orosvargar. Skjut dem, hela bunten, NU :!:

:!: Backa. Se ovan, noga. Tjata inte med separat bekräftelse, som bara irriterar när man (barnet) VET och VILL men kanske inte genast KAN.

:!: Naturligtvis. Lägg tillrätta snabbt och distinkt, tryck till och gå. Det är en markering, ett besked. Det får hon sedan hantera som hon vill. Fastna varken med solfjäder eller "frågor" där du fikar efter HENNES beskräftelse på att du gör rätt :evil: Det ansvaret tar hon inte på sig :!: Det är det hon som bäst försöker visa ifrån sig, så ta det och GÅ :!:

:!: Därför att hon inte kan freda sig mot dina vargar :cry: Oro är den största skurken i all barnavård. För små barn är föräldrarnas oro lika med vargen.
Binca

Inlägg av Binca »

Tack Anna återigen för ditt svar!
Nu ska jag ta mig samman och glömma all oro och jaga bort alla vargar som börjat smyga omkring här i knutarna. :roll:
Jag märker ju att Bianca kan själv om jag ger henne möjlighet. Det var min osäkerhet som gjorde att hon inte har fått göra framsteg :oops: Men nu ska jag backa vidare och ge min lilla älskling sköna sovstunder och nätter med inga vargar smygandes i knutarna.
Nu gäller alltså att direkt säga bekräftelseramsan efter beksedet om hon tystnar under beskedet eller övergå direkt från påminnelseramsa till bekräftelseramsa om hon tystnar under påminnelseramsan. :idea:

Med förbättrad attityd kör jag vidare! :D
Kram Eva
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:thumbsup:
Binca

Inlägg av Binca »

Hej!
Nu har det gått 4 veckor sedan vi startade SHN-kuren. Allt har gått över förväntan och Bianca sover nu 11,5-12 timmar per natt. Dagslurarna fungerar oftast bra. Det tar dock nästan alltid 10-15 min innan hon somnar. Ibland pratar hon lite för sig själv innan hon somnar och emellanåt är det mer gråt och skrik då hon låter arg. Nu har Bianca hunnit bli 7,5 mån och vi har inte ändrat på schemat än. Det börjar kännas som att vi kanske borde förkorta någon av lurarna.
Så här ser schemat ut nu:

7.30 God morgon. Frukost (amma)
9.15 Sova 45 min
11.00 Lunch (gönsakspurè och fruktpuré)
12.30 Sova 1,5 h
14.30 Mellanmål (amma)
16.30 Sova 45 min
17.30 Middag (gröt)
18.30 Bad, pyjamas osv
19.00 Nattslurk. Skrattet till go´nattet
19.30 Sova natt

Det har börjat ta lång tid innan hon somnar på förmiddagen och på eftermiddagen. Men ibland sover hon bra alla sina tre lurar.
Nu funderar jag om jag ska ändra schemat så här:

7.30 God morgon. Frukost (amma)
9.30-10.15 Sova 45 min
11.00 Lunch (gönsakspurè och fruktpuré)
12.45-14.15 Sova 1,5 h
14.30 Mellanmål (amma)
16.45-17.05 Sova 20 min
17.30 Middag (gröt)
18.30 Bad, pyjamas osv
19.00 Nattslurk. Skrattet till go´nattet
19.30 Sova natt

Eller ska jag bara ändra eftermiddagsluren till 20 min (16.30-16.50)? Hoppas någon hinner ta en titt på det nya schema förslaget!

Kram Eva
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag tycker det ser alldeles utmärkt ut :wink: :lol:

Genomför bara, säker på handen, i den absolut tveklösa Attityden av Självklarhet :!: Ge det hela en vecka innan du ens drömmer om att utvärdera :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"