3 mån fortsätter vakna på natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Elvine

3 mån fortsätter vakna på natten

Inlägg av Elvine »

Vi har med hjälp av SHN-vagning lyckats få vår 2 1/2-månaders (som nu hunnit bli 3 mån) att bara äta en gång på natten. Det har fungerat bra från den fjärde natten (första tre nätterna vagnade vi från och till under 40-50 minuter vid ett tillfälle under natten, fjärde natten var vi nere i 10 minuter).

Vår ambition är alltså att sonen ska äta en gång efter kl. 03, inte att han ännu måste sova hela natten i följd. Han lägger sig kl. 20 och går upp kl. 07. Äter kring 03.30. Vårt problem är dock att han fortfarande efter 8 nätter vaknar 1-2 ggr och måste vagnas. Det är förstås bättre än när han åt varannan timme men vi vill ju att han ska sluta vakna annat än en gång för mat. Vad kan vi göra för att få det att fungera? Det går snabbt att lugna honom och få honom att somna om men fortfarande så styckas ju vår nattsömn upp. Jag börjar bli rädd att vi kommer fastna i det här nya mönstret!

En andra fråga - i Barnaboken står det att man ska vagna till sömns (sid. 222 i 2002 års upplaga), i SHN-boken är det strängeligen förbjudet!! Hur kan det komma sig?

Tacksam för tips om hur vi sätter nattrutinen ordentligt!
Mvh, Elvine :?:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej!

Bestäm en tid för nattmålet - t ex kl 3 eller vad du nu tycker är bra. Tanken är att du ska väcka bebis istället för att bebis ska ha ansvar för att väcka dig! Alltså väckarklocka! Är du med? Då behöver han inte vakna och fråga om det är dags för mat nu.

Anna är väl rätt person att svara på varför det står olika. Såg samma fråga någon annanstans, och svaret då var att man ska INTE vagna till sömns.

Kram J
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Elvine!
Jag har sett Anna svara på det någonstans, och hon svarade att det står fel i Barnaboken. Man ska bara vagna tills barnet är lungt, inte till sömns.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Ja, det står fel i Barnaboken - originalet, från 1983, och det är ändrat i den reviderade.

På den tiden hade jag inte alls arbetat ut SHN jag gjorde senare - för sömntrasslare, observera :!: Mina egna små hade ju inga sömnbekymmer så jag bara "vagnade över" nattmålet/n, och om de hann somna eller inte tog jag liksom inget extra för; inte de heller. (Skötta efter Standardmodellen "svalde" de lätt dessa nyheter.)

Och fortfarande menar jag att man mycket väl kan vagna riktigt små barn till sömns, men då talar vi små Skräp mellan ca tre veckors ålder (från den egentliga födelsen) till fem-sex veckor, inte mer.

Läs på i Verktygslådan eller i Sömnen (Barnaboken 2004) så har du effektiv vagning beskriven :wink: :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Elvine

Inlägg av Elvine »

Hej igen,
Ja, jag har följt anvisningen i SHN-boken och inte vagnat till sömns. Jag har verkligen läst och läst SHN-boken om och om igen och försökt göra allt som man ska. Det har inneburit att sonen fått ett mycket fast dagsschema där han sover och äter precis som han ska inom marginalkvartarna - fantastiskt! Men det känns bara som att nätterna blir värre. Nu är vi uppe och vagnar i flera perioder under natten och det börjar kännas värre än att amma på natten! Vi vet inte riktigt vad vi ska ta oss till. Vi har hållit på så här i två veckor och ser inga framsteg. Vi vagnar INTE för mjukt och mysigt, brutalare än så här och sonen flyger iväg som en projektil!

Vill understryka att vår son inte har några stora sömnproblem. Det var bara det att när han började gå från 6h till första nattamningen, till 4 timmar för att sedan börja amma varannan timme igen, då kände vi att vi var tvungna att göra något. Men som det är nu känns det som att han bara vaknar mer för varje natt. Några tips? Vi börjar bli desperata av sömnbrist! Ska jag lägga ner alltihop och börja amma igen och sedan invänta att han blir lite äldre då all amning ska bort?
Elvine

Inlägg av Elvine »

JennyH!
Menar du att om jag väcker honom en viss tid på natten så kommer han med tiden att sluta vakna vid andra tidpunkter för att han så att säga litar på att maten kommer ändå?
Har du testat och fått det att fungera?
Ska testa!
/E
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Det är så lätt att misströsta, och särskilt om man ser tillbaka och jämför. Det var allting någonting som fungderade då som inte fungerar nu. Men det är också alltid någonting (eller mycket) som fungerar nu som inte fungerade då. Men det hänger man inte upp sig på lika lätt :cry:

Försök alltså att inte se tillbaka eller åt sidorna, utan framåt :!: Och bara framåt :!:

Om han fortsätter vakna lika ofta natt för natt betyder det att han ännu inte anser sig ha fått nöjaktiga svar på sina frågor. Ni lyckas alltså inte lugna honom riktigt. Han undrar fortfarande om vargen står och dreglar eller om han möjligen törs sova lugnt. Han kommer att fortsätta fråga tills ni kan övertyga honom om att vargen INTE kommer och tar honom.

Det som ska till är att han först ska våga tro på det. Sedan ska hans personliga lilla erfarenhet säga honom att han verkligen kan lita på det också. Och där är vi inte än. Det är det som uppföljningsveckan normalt så att säga ska ombesörja.

Men först behöver vi hela nätter. Åtminstone i princip hela.

1. Var noga med skrattet-till-go'nattet, tillrättaläggandet - distinkt och säkert, utan egna "frågor" och "vädjanden" - och se förstås till att lilla magen är mätt. Även sedan dagen, inte bara sedan kvällen.

2. Vagna inte förrän han verkligen skriker. Aldrig annars. Men gör det då som för att verkligen få tyst på honom genast. Då krävs inte bara teknik utan också Attityden av total, tveklös Självklarhet. Ni ska kunna förmedla att ni vet exakt vad ni gör och varför, och tar ledningen alldeles själva, utan att fika efter hans godkännande nickningar och bekräftelser på att ni gör rätt. Ni ska VETA att ni gör rätt. Det ska KÄNNAS rätt. Inte bara för att det står si eller så i boken, utan för att ni personligen VET att ni gör rätt. Och han ska svara på det omedelbart.

3. Vagna kortare, mycket kortare för varje gång. Vi talar sekunder. Övergå till att i stället för vagning bara slå ner handtaget ett par gånger, häftigt så att det bryter skrikandet omedelbart, och skaka sedan vagnen i handtaget från sida till sida några snabba gånger, och GÅ. Häng inte kvar.

4. Ni har utan tvekan fastnat i det beramade vagningsträsket och han skriker er nu till sig för att ni ska hålla på och hålla på och hålla på. Nästa "nummer" är att han tror att det är något fel när vagnen står stilla. Kom ihåg det övergripande budskapet: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING. Då ska det heller inte upp och underhållas, händas saker, en gång i timmen :!: Därför kan punkt 3-förslaget fungera som mönsterbrytare - att ni helt enkelt slutar vagna.

5. Lägg definitivt nattmålet till en exakt tid och inget annat. Då ska han ha mat vare sig han vaknar eller ej. Men inte annars (vilket är vad han fortfarande frågar efter och "tror"). PÅ så vis lär ni honom att han varken behöver eller ska bevaka sina intressen själv utan att ni gör det åt honom. Ni har ledningen. Ni vakar över honom. Ni fyller hans behov - förebyggande. Han kan ägna sig åt att förlita sig på er, sina överlevnadsgaranter, och i övrigt sova, äta, skratta och må bra!
Elvine

Inlägg av Elvine »

Nu har det gått lite tid...
Att slå ned handtaget på vagnen fungerade inte men vi har faktiskt tagit oss upp ur vagningsträsket! Nu vagnar vi inte utom väldigt sällan i yttersta nödfall (t.ex. för att få honom att vakna för morgon som han ska och inte en timme tidigare :) ). Ett framsteg där! Gick över till att hålla en hand och peta in nappen istället. Vet att man inte ska röra barnet men jag var tvungen att finna ett alternativ. Nu har jagäven kunnat skippa handen och petar bara in nappen. Så vid varje vakenstund räcker det med att peta in nappen och så somnar han snabbt om. Inga problem.

MEN! Han har de senaste fyra nätterna vaknat en gång i timmen, nästan på minuten punktligt! Vet att spädbarns sömnrytm innebär att de lätt vaknar till en gång i timmen men inte har det varit så här förut! Så även om han somnar om snabbt, behöver han hjälp att somna om. Vet att napp inte är så bra men det var nödvändigt för att få honom att börja sova på dagarna. Visst är det ett problem att han behöver napp för att somna om men inte 17 vaknar alla nappbarn en gång i timmen då tror jag betydligt färre skulle använda sig av napp?!

Några tips???? Introducerade gröt igår kväll (helammar) men det påverkade absolut ingenting i natt (förutom dubbla blöjbyten...).
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Elvine skrev:Vet att spädbarns sömnrytm innebär att de lätt vaknar till en gång i timmen
:D Där vet du fel, är jag rädd. Ryggsovande spädbarn vaknar ofta just en gång i timmen, men det har inte med deras sömnrytm att göra (som inte alls är sådan - naturliga sömnrytmspass är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim) utan med ryggläget, som inte är sömnbefrämjande.

Om det nu används napp och hålls hand, kanske jag inte har så fel när jag tror att de täta uppvaknandena beror på ryggläge :shock: :?:

Kanske skulle du fundera på att genomföra SHN fullt ut, inte köra diverse light-varianter och speciellt inte göra det otåligt, SOM OM du följde de nogsamt detaljerade instruktionerna :wink: :!:

Man kan visst laborera med egna små finesser men då ha klart för sig att den goda sömnen tar betydligt längre tid på sig att infinna sig. Om den nu gör det alls :cry: Det är litegrann som att göra en ostomelett utan ost och tro att den ska smaka lika mycket ost som en med ost... :roll: :lol:

Valet är ditt :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"