Kurning på fredag

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Ciao

Inlägg av Ciao »

Tack än en gång Anna!

Jag tror att jag känner mig lite småstressad av att han inte sover enligt schemat ännu och därför börjar jag tvivla på det jag gör (vilket självklart bara gör saker värre). Nu kör jag på som jag har gjort, men med ett större självförtroende, och sedan får jag utvärdera om en vecka. Jag tror att jag ibland funderar för mycket och inte låter allt ha sin tid. Jag ska också läsa på mer om ramsandets varande och icke varande och sedan återkommer jag om en vecka med en ny rapport.
Kram :lol:
Mamma till lilla Mio f. i februari 2006
Ciao

Inlägg av Ciao »

Jag har en fundering :roll: . Jag tänkte börja ge min son smakportioner och undrar om det är okej att göra det nu eller blir det extra förvirrat för honom :?: Det är 13 dagar sedan vi började kuren.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Ciao!

Jag ser inga hinder i att du börjar med smakportioner. Ge ngr teskedar i början av målet o fyll sedan på med amning/flaska. Mosad banan brukar vara populärt :D

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Ciao

Inlägg av Ciao »

Tack Elle för det. Jag kommer börja idag (spännande) :D

Jag vet att jag tidigare skrev att jag inte skulle ställa några fler frågor förrän nästa vecka men nu bara måste jag få hjälp. I natt vaknade han under vargtimmarna (som under alla andra nätter) klockan 04.30 och gnällde högt i ca 20 minuter för att sedan [b]gallskrika[/b] i 1 h. Han hade vissa lugnare stunder men det kändes mer som om han då hämtade andan. Så här hanterade jag situationen:

När han vaknade ramsade jag direkt i förebyggande syfte. Efter ca 30 minuter gick jag in och vände honom till mage i samband med att han gallskrek. Han tystnade inte helt under ramsan men lugnade sig lite men fortsatte sedan att gallskrika. Efter ytterligare 20 minuter ramsade jag x 8 i en arg och bestämd ton och lite mjukare de två sista. Han tystnade inte helt denna gång heller utan lugnade sig lite men bara för att sedan fortsätta gallskrika. Min sambo börjar nu tycka att vi ska ta upp honom (självklart när Mio är tyst) för att ge honom mat. Jag kan tyvärr inte göra andra ljud i lägenheten just pga att vi bor i lägenhet. Slammer i köket och rinnande vatten (som krävs som ljud för att överrösta hans skrik) låter för mycket och jag tror inte heller att något lju egentligen kan överrösta hans gallskrikande. Klockan 06.00 somnade han om och vi gick in glada och spralliga och väckte honom 07.00. Han fick inte med sig någon bekräftelseramsa när han somnade, rätt eller inte :?:
Vad skall jag göra :?: Det är inte första natten det är så här utan kanske 4:e eller 5:e.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära rara, du är alldeles för ängslig :cry: Det får man inte vara :cry: Små barn orkar inte med det. (Ja, det gör väl kanske inte så många av oss vuxna heller.)

Jag skulle önska jag kunde skicka på dig sjutton bebisar till som behöver komma i ro NU :roll: :!: :lol: Så att du fick korn på en enkel och effektiv - och snabb :!: - saklighet. Därtill nödd och tvungen, om man säger :wink:

Gå in direkt om han ligger på rygg och gapar, lägg tillrätta distinkt så som står beskrivet, exakt så, tryck till under tystnad någon sekund eller två och gå ut med ramsan.

Och tänk sedan på annat. (Jag utgår från att du ser till att han blir proppmätt vid varje mål på dagen.)

Klart du kan göra lite ljud även om du bor i lägenhet. Att ha radion eller tv:n på lär inte vara förbjudet :?:

Diska, tvätta, dammsug (före nio :shock: ) eller spela mild musik och läs en bok, så att du kan koncentrera dig på annat, när nu inte de sjutton andra bebisarna faktiskt skriker på hjälp:!:

Din sambos idé är inte särskilt bra annat än för stunden, och efter den stunden har du femtioelva stunder i femtioelva nätter framför dig. Hälsa från mig att han ska skärpa sig och läsa på så att han begriper att hans lilla barn har samma intressen som han: att få sova på nätterna, till att börja med :!:

Ett antal gånger upprepar du ordet gallskrika. Vad menar du är skillnaden mellan att gallskrika och att skrika? Förlåt om jag låter provocerande, men det är inte så att lilla barnet gallskriker av PROTEST och elände och för att världen håller på att gå under. Han skriker. En fyramånaders (4,5) bebis har inte så många andra sätt att uttrycka sig på, när han frågar efter någonting eller undrar över någonting, än att skrika. Skriket är en fråga. Det är din och er uppgift att ge svar, i handling. Antingen genom att lägga tillrätta/buffa/solfjädra (men inte allt på en gång :shock: ) eller genom att "bara" ramsa, och den ramsan ska övas upp - inte på barnet utan innan man tillämpar den på barnet. Svaret ska vara lugnande, betryggande i ordets sanna mening, och man får inte ge sig förrän det fungerar just lugnande. Det är inte meningen att man ska oroa ytterligare, annonsera vargen och sedan "rädda" barnet, som din sambo föreslår :roll:

Så jag vill påstå att han varken gallskriker eller att det är något annat "fel". Han bara undrar vad som gäller och framför allt undrar han om han kan sova tryggt och lugnt, fredad för vargen. Håller ni koll på vargen? Eller släpper ni in sjutusen stycken genom ert vinglande, er ängslighet och er osäkerhet :?:

Ett väldigt bra sätt att få fart på Attityden av Självklarhet, den omistliga och avgörande, är att läsa på, läsa igen och läsa på igen, tills ni känner att ni vet exakt vad ni gör och varför, och att ni gör det i lilla barnets intresse :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Ciao

Inlägg av Ciao »

Heja Anna :D :heart:

Det är ju självklart att du har rätt i allt du säger. Ska idag öva extra på ramsan och attityden. Måste också tillägga att denna natt var mycket, mycket bättre (trots åskan och den kvalmiga luften):

03.50 vaknar han och jag ramsar x 4, han skriker ytterligare och jag hör på skriket att han ligger på rygg. Jag går in och lägger tillrätta och han tystnar direkt och somnar.
06.10 vaknar han och tystnar på ramsan x 4
06.30 vaknar han och ligger och pratar fram till 07.00 då vi "stormar" in och gör GOD MORGON.

Det kan ha varit så att han igår natt var hungrig (han kräktes en hel del under dagen), men igår började jag med smakportioner och han hittade tekniken att äta med sked direkt så jag gav honom ordentligt med gröt på kvällen. Tanken var att vi under natten inte skulle behöva fundera på om han var hungrig eller inte (och se hur bra han sov) :sleep:

Imorgon åker vi norrut till mina föräldrar och är då borta i två veckor. Mamma har ordnat med avskärmning (han kan tyvärr inte få eget rum) och mörkläggning. Ska bli skönt att byta miljö för ett par veckor.

Jo en fråga:
Har hört att det är bra om små barn får suga på napp eller bröstet vid start och landning för att tryckutjämna. Vi har slutat med napp och det är inte dags för lillen att äta under flygresan. Har någon annan något annat förslag :?:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Nu har ni redan rest och jag är tämligen säker på att det gick alldeles utmärkt utan både napp och bröst :lol:
Ciao

Inlägg av Ciao »

Nu har vi kommit tillbaka från vår första semester (åker till Spanien i september) hos mina föräldrar. Nätterna har blivit mycket bättre. Sedan två veckor tillbaka somnar han direkt när vi lägger honom kl. 19.00 (vet ju inte om han somnar men han är i alla fall knäpptyst). Sedan kan han vakna 1-3 gånger under vargtimmarna, men somnar om fort efter ramsan :D .

:arrow: Det som vi har det jobbigt med, och det har vi haft hela tiden, är dagslurarna. Jag har funderat mycket på vad vi gör eller inte gör som gör det svårt för Mio att somna. Vi har 45 minuter på förmiddagen, 2 timmar runt lunchtid och 45 minuter vid middagstid. 45-minuterspassen sover han inne i sin spjälsäng och 2-timmarspasset i vagnen ute medan jag promenerar. När han sover inne så skriker han mellan 10 och 45 minuter (får ibland sova i 20 minuter, ibland i 45 minuter och ibland ingenting alls). Vi har självklart en dagramsa och det är bara de gånger han skriker väldigt länge som vi ramsar en extra gång (brukar inte lugnas av detta). Nattramsandet fungerar bra men inte dagramsandet. Vi följer schemat "slaviskt".
Har någon något tipps att ge :?:
:arrow: Jag behöver också hjälp och tipps hur jag skall göra med tiden mellan 11.30 och 13.30 då han sover i vagnen. Jag har sedan vi startade kuren för 4 veckor sedan gått med vagnen under 2 timmar (dvs jag vagnar honom inte som AW menar med vagning). Har ibland stannat till och då har han vaknat efter 10 - 20 minuter. Skulle vilja hjälpa honom att somna i vagnen när den står stilla eftersom jag nu blir låst om dagarna med att promenera. Vi övade aldrig på vagningstekniken då vår son om nätterna sover i sin säng. Hur gör andra föräldrar om dagarna :?:
Ciao

Vargtimmarna + daglurarna?

Inlägg av Ciao »

Hej igen!

Nu är det 8 veckor sedan vi började sovkura vår lilla prins. Han har än inte sovit 12 timmar i sträck, men vi är ganska nöjda ändå eftersom han sover mycket bättre än innan kurningen :) .
Jag skulle dock vilja veta om det finns någonting vi kan göra annorlunda för att han skall kunna sova 12 timmar i sträck :?:
Som det nu ser ut så vaknar han 2-3 gånger per natt och då mellan kl. 04.00 och 07.00. När han vaknar mellan 04.00 och 06.00 så räcker det att ramsa så somnar han om inom 5 minuter. När han vaknar efter 06.00 (vilket han gör varje natt) så somnar han ibland om efter ca 20 minuter eller inte alls. När han är vaken så ligger han och skriker varvat med gnäll. Om han skriker när klockan är 06.45 tar vi upp honom då (självklart när han för stunden är tyst) och hinner han somna om väcker vi honom 07.00. Är det någon som har något tipps till oss :?:

Dagslurarna fungerar fortfarande inte så bra. Vårt schema ser ut så här:

07.00 God morgon + amning
08.45 - 09.30 sova (i spjälsäng)
10.00 lunch
11.45 - 13.15 sova (i vagn medan jag promenerar)
13.30 mellanmål
16.00 - 16.45 sova (i spjälsäng eller i vagn medan jag promenerar)
17.00 gröt
18.00 bad och mys
18.30 nattslurk + mycket bus
19.00 God natt

I vagnen sover han bra (så länge jag går med vagnen), men det tar alltid lång tid innan han somnar i sin säng och han skriker mellan 10 och 40 minuter innan insomning. Han vaknar ofta nästan exakt efter 30 minuter och beroende på hur länge han har skrikit innan så brukar jag antingen ta upp honom då eller låta honom ligga kvar tiden ut (har då ramsat direkt då han vaknat). Låter jag honom ligga kvar så har han ALDRIG somnat om. Känner mig lite orolig inför vintern om jag någon gång vill att han skall sova i sin säng under det långa sovpasset. Känns ju inte så kul om han vaknar efter 30 minuter och sedan ligger och skriker i 1 timma för att han inte somnar om.

Utöver allt detta så äter han jättebra och är en glad och utforskande liten kille. Skulle bara önska lite tipps från andra mammor och pappor :!:
annawahlgren

Re: Vargtimmarna + daglurarna?

Inlägg av annawahlgren »

Ciao skrev:
I vagnen sover han bra (så länge jag går med vagnen), men det tar alltid lång tid innan han somnar i sin säng och han skriker mellan 10 och 40 minuter innan insomning. Han vaknar ofta nästan exakt efter 30 minuter och beroende på hur länge han har skrikit innan så brukar jag antingen ta upp honom då eller låta honom ligga kvar tiden ut (har då ramsat direkt då han vaknat).
:D Sängen står still. Det gör inte vagnen. Genom att inte vagna som man "ska" (eller alls), dvs vänja honom vid att somna själv UTAN att vagnen är i rörelse, har du lärt honom förknippa sömn, sovande, liggande ö h t med rörelse/vaggning. Han vaknar till - vilket vi alla gör - och vet helt enkelt inte att det är som det ska vara att sängen står still. Han har fortfarande ingen aning om att, eller hur, man kan somna om själv i en sådan ickerörlig tingest :shock:

Så lär honom det. Då måste du börja med att lära dig själv vagna effektivt vilket först och främst innebär att SLUTA i tid - rättare sagt, strax innan! Läs på i Verktygslådan.

Är man ute ställer man ifrån sig vagnen med jämna mellanrum (under en sådan här minikur) och väntar på att barnet vaknar till. Då vagnar man kort, kortare, kortast, som markering och lugnande besked - inte som ett desperat försök att till varje pris få tyst på ungen. Det handlar om konsten att besvara barnets frågor på ett för barnet nöjaktigt sätt. (Jag är glad att du inte längre talar om att han GALLSKRIKER - jag ser det som att du har börjat lyssna betydligt bättre och utvecklat en dialog med honom :!: )

När barnet somnat om i vagnen - själv - låter man den stå i fem, tio minuter innan man börjar gå igen. Och upprepar, enligt ovan.

När han inser att allt är OK med att somna om själv i stillastående vagn, kommer han att sova över sina skarvar i sängen också. Vakna till, men utan att du märker det, och utan att han tar något extra för det själv. Då vet han att allt är lugnt.

Om tidiga morgnar kan du läsa i Tips på vägen.

Minns att för mycket underhållning, eller underhållning alls, i vargtimmen meddelar honom i handling 1. att morgonen har kommit (för honom), 2. att vargen är där. Eftersom ingetdera är särskilt sant, vill vi inte att han ska tro det. Ge upplysningsramsa - glad, hurtig, tveklös - på en gång, x4, och gör sedan andra ljud i huset, som inte har med honom att göra alls. vare sig han somnar om eller inte. Vargtimmen går förbi till slut. Bär er åt när ni går in som om han hade sovit som en liten lycklig gris och snarkat ner hela huset :!: :lol:
Ciao

Inlägg av Ciao »

Tack Anna än en gång för dina kloka ord :lol:
En vagnkurning är nog på plats. Vi åker till Spanien på tisdag så minikuren får antingen göras där eller när vi kommer hem. En anledning till varför jag tror att vargtimmen fortfarande spökar är för att vi under fem veckor av kurningstiden har bott borta och kommer inte komma hem förrän om tre veckor. Hemma sover han i egen säng, men nu sover vi i samma rum. När han gör för tidig morgon runt 04.00 så har vi en benägenhet att ramsa lite för mycket. Vi blir mer störda av hans frågor när vi sover i samma rum (och även de som vi bor hos) och dumt nog så ramsar vi nog för ofta i någon slags förhoppning om att han skall somna om fortare (självklart blir det inte bättre av det). När vi bodde hemma så vaknade han bara 1ggr/natt och somnade om fort. Om tre veckor är vi hemma igen, men vi har redan nu börjat vara mer konsekventa med att bara ge ramsa i samband med uppvak.

Jag skriver igen om en månad och då har jag förhoppningsvis glada nyheter :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ha det så trevligt i Spanien!! Kanske skriver och frågar lite saker när ni är tillbaks igen, vi ska dit om ett tag också!

Kram Jenny
:D
Ciao

Minikurning

Inlägg av Ciao »

Vi är nu tillbaka från vår semester i Spanien och vi har haft det underbart :lol: . Vi var ute och gick med Mio varje dag i vagn under de längre sovpassen. Nu till veckan kommer jag göra minikuren i vagnen som jag fick tipps om från dig Anna W. för att göra honom trygg i att somna och somna om i en stillastående vagn. Vi hoppas på så sätt att han somnar fortare under sovpassen i spjälsäng och att jag inte är tvungen att gå ut och promenera varje dag.

Jag har dock några frågor till dig Anna W. gällande en minikur för vargtimmarna. Mio har fortfarande inte sovit till 07.00 någon natt utan vaknar 2-3 gånger under vargtimmarna. Ibland somnar han om, men vaknar alltid efter 30-60 minuter igen och ibland skriker han fram till dess det är dags att göra morgon. Jag läste om en minikur som du rekomenderade en kvinna vid namn Ann-Britt och som i korta drag gick ut på att man ramsade direkt vid uppvak, satte på klassisk musik, tolkade ljuden, vid klar och tveklös olycklighetsbedömning gjordes solfjädern till dess barnet var tyst och kroppen avslappnad och sedan gavs en bekräftelseramsa och musiken sattes på igen på låg volym. Du skrev att musiken enbart skulle spelas vid detta tillfälle. Mina frågor till dig är:

:arrow: Vi sätter alltid på en och samma Mozartskiva :-({|= vid läggningen 19.00 och han somnar omedelbums :sleep:. Är det ett plus om vi använder samma skiva under vargtimmarna också eller ska det vara andra musikstycken av Mozart :?:

:arrow: När Mio har somnat om efter uppvak under vargtimmarna skall jag då låta musiken spela ända fram till 07.00 eller ska jag stänga utav den :?:

Mycket tacksam för svar :D .
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt att ni hade det så underbart i Spanien :D

Jag tror nog att mitt tidigare långa svar ger dig en del kött på nuvarande ben också. Läs (om) och begrunda :wink: :lol:

:!: Ja, använd samma skiva. Den associerar till sömn. Det är inte underhållning och trevliga nyheter vi far efter - det tar man på dagarna :wink:

:!: Dämpa eller stäng av. Han ska vänjas vid både ljud och tystnad. Musiken är ett "verktyg" om och när han vaknar till igen och härjar. Då kan ni sätta på igen respektive höja volymen, i stället för ramsan och i stället för solfjädern (som verkligen bara får tas till vid stor, olycklig, ja, förtvivlad KRIS).

Der är så oerhört viktigt att lyssna av och verkligen förstå vad lilla barnet "säger" :shock: :!: :!:

Tänk efter. Är det verkligen synd om honom :?: Eler har han fått allt han behöver här i världen och har ett underbart liv :?: Borde ha :?: :!: Överlåt dessa livskriser till honom själv att lösa. Han kan det. Men inte så länge du gör det åt honom :idea:
Ciao

Schema

Inlägg av Ciao »

Halloj :D !

Nu har jag lite funderingar gällande schemat. Lillprinsen har nu blivit 8 1/2 månad och hans schema ser ut så här:
06.30 god morgon
07.00 välling
08.45-09.30 sova
10.30 lunch
11.45-13.15 sova
14.00 välling
16.00-16.45 sova
17.00 middag
18.00 bad
18.30 välling
19.00 god natt

Dilemmat är att han har jättesvårt att somna vid 16.00 (ibland somnar han inte alls) :( . Har funderat på två sovpass, som jag har märkt att många i hans ålder har, men eftersom han är så trött inför de första två sovpassen så förstår jag inte hur jag skall kunna senarelägga dessa för att sprida ut sovpassen jämnt under dagen. Kan jag tex korta lunchpasset till 45 minuter så att han blir tröttare till kl. 16.00 :?:
Finns det någon som istället för att ha två sovpass har valt att ha 3 sovpass på 45 minuter vardera och hur har det i sådana fall fungerat :?:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"