Hejsan!
Vår dotter är nu 8 månader och jag kan ju berätta hur våra måltider ser ut.
Kl. 7.30 Frukost. Då äter vi gröt tillsammans. Havregrynsgröt, fyrkornsgröt m.m. Kokar på vatten och blandar i ersättning i Olivias portion ca 50ml. Ibland blandar jag också i frukt t.ex. rivet äpple eller päron som jag låter koka med i gröten. Blir det banan så blandar jag in i den fördiga gröten. Portionen blir på ca 200g. Här brukar jag inte ge någon måltidsdryck.
Kl. 11 Lunch. Här blir det kött- o grönsakspure ca 200g. Antingen hemlagad eller burkmat. Ibland äter hon allt medan vissa dagar äter hon bara hälften. Sedan dricker hon ca 100ml Nan ur flaska.
Kl. 14 Mellanmål. En liten fruktburk + ca 100 ml Nan
Kl. 17 Middag. Som lunchen.
Kl 18.30 Kvällsmål. Välling 220-250ml
Till lunch, mellanmål o middag ger jag också bitar av mjukt bröd eller gurkstavar som hon sysselsätta sig med. Annars blir det ett väldigt kladdande i maten.
Kött kan man börja ge från 5 månader så om du inte börjat så kan du mycket väl göra det nu. Men börja med bara 1 köttmåltid per dag. Jag har förstått att det är sen när barnet blir rörligt o börjar krypa som det behöver 2 köttmåltider per dag. Att börja för tidigt eller med för mycket kött ger magbesvär.
Jag förstår att det är besvärligt om flaskan inte duger. Som Jenny skriver så kunde du prova med mugg, med eller utan pip.
Som 7 månaders åt hon ungefär samma mängder mat som nu. Då gav jag ännu välling på morgonen ca 200ml och gröten serverades till lunch. När hon blev 8 mån slopade jag morgonvällingen och flyttade gröten till morgonen o tog in en köttmåltid till.
Hoppas det var til någon hjälp.