Matmängd 7-mån.'s baby?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Nybee

Matmängd 7-mån.'s baby?

Inlägg av Nybee »

Hej jag undrar om ngn kan ge svar på ett ungefär hur mkt en sju månaders barn ska äta under dagen :?: T.ex. hur mkt välling eller barnmat ska mat ge per måltid?

Min dotter vägrar ta flaska. Har försökt med välling. Har använt mig av "lilla" järnmetoden (kommer inte ihåg exact hur AW kallar den) men hon har bara blivit värre. Förrut var hon lite intresserad av den, men nu så fort hon ser den eller man närmar den hennes mun stänger hon läpparna och vrider och vänder på sig. :( . Vi har gett henne välling från tallrik med sked och det funkar utmärkt. Dvs hon äter med sked men inte ur flaska. Ska jag ge upp och inse att det e kört med flaska eller finns det flera trick :?: Känns som om jag pressar blir flaska ngt som hon associerar negativt med.

Till sist, det här med kött m.m när kan man börja ge det. Det står på burnmaten att " det beror på hur långt dem har kommit i sitt ätande". :| :?: Några rekomendationer? Vad händer om man börjar för "tidigt"
PS min dotter är 7- månade DS

Tack på förhand
mamma till en liten bestämd Esmeralda
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Nybee! :D

Det låter onekligen som lilla damen skulle vilja äta mat! :wink: Läs igenom den här tråden, för råd och recept, där är vi flera föräldrar till (tidigt) matglada småttingar som skrivit :D

Om du har frågor/funderingar efter läsningen hojta där eller här! 8)

Må matglädjen blomstra :D
/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Ville bara ge lite enkla svar på dina frågor:
:arrow: Hur mycket en 7-månaders ska äta vet jag direkt inte, men 4 mål mat plus en kvällslurk ska rymmas under dagen. Kanske någon annan med barn på 7 månader kan berätta hur mycket deras små äter :?:
:arrow: Många ger välling i mugg med eller utan pip, eller kopp. Kanske kan du pröva det?
:arrow: Om hon har ätit fruk- och grönsakspureer i någon/några veckor så kan du absolut börja med kött (eller kyckling eller fisk).

Och så läs i fjällmors mattråd!! Många goda recept och tips! :wink:

Kram Jenny
Nybee

Inlägg av Nybee »

Tack så mycker för era tips. Ska absolut lägga denna länk på mina favoriter. :D
mamma till en liten bestämd Esmeralda
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:D Kul! :wink: :lol:

Hojta i recepttråden om du har frågor..

Häpp! 8)
/Fjällmor
Nette

Inlägg av Nette »

Hejsan! :D

Vår dotter är nu 8 månader och jag kan ju berätta hur våra måltider ser ut.

Kl. 7.30 Frukost. Då äter vi gröt tillsammans. Havregrynsgröt, fyrkornsgröt m.m. Kokar på vatten och blandar i ersättning i Olivias portion ca 50ml. Ibland blandar jag också i frukt t.ex. rivet äpple eller päron som jag låter koka med i gröten. Blir det banan så blandar jag in i den fördiga gröten. Portionen blir på ca 200g. Här brukar jag inte ge någon måltidsdryck.

Kl. 11 Lunch. Här blir det kött- o grönsakspure ca 200g. Antingen hemlagad eller burkmat. Ibland äter hon allt medan vissa dagar äter hon bara hälften. Sedan dricker hon ca 100ml Nan ur flaska.

Kl. 14 Mellanmål. En liten fruktburk + ca 100 ml Nan

Kl. 17 Middag. Som lunchen.

Kl 18.30 Kvällsmål. Välling 220-250ml

Till lunch, mellanmål o middag ger jag också bitar av mjukt bröd eller gurkstavar som hon sysselsätta sig med. Annars blir det ett väldigt kladdande i maten.

Kött kan man börja ge från 5 månader så om du inte börjat så kan du mycket väl göra det nu. Men börja med bara 1 köttmåltid per dag. Jag har förstått att det är sen när barnet blir rörligt o börjar krypa som det behöver 2 köttmåltider per dag. Att börja för tidigt eller med för mycket kött ger magbesvär.

Jag förstår att det är besvärligt om flaskan inte duger. Som Jenny skriver så kunde du prova med mugg, med eller utan pip.

Som 7 månaders åt hon ungefär samma mängder mat som nu. Då gav jag ännu välling på morgonen ca 200ml och gröten serverades till lunch. När hon blev 8 mån slopade jag morgonvällingen och flyttade gröten till morgonen o tog in en köttmåltid till.

Hoppas det var til någon hjälp. :D
Nette

mamma till 2 flickor födda : dec-2005 och okt-2008
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"