Nybörjare, frågor efter 2:a natten!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Nannapanna

Re: Nybörjare,nu är vi inne på 4:de natten, vilken läggning!

Inlägg av Nannapanna »

sorry, jag vet inte vad som hände :oops:
* Mycket stolt mamma till Ettan, född 050928 *samt Tvåan, född 120420*
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, det händer både det ena och det andra här i världen :shock: men den frågan ska du INTE ställa när det gäller lilla älsklingen :lol: :lol: Då ska du veta precis vad det var som hände (även om du inte har den blekaste :roll: :lol: ).

Härligt jobbat :!: Håll nu bara tungan rätt i mun och fortsätt i samma självklara Attityd med lite lagom hejsan-svejsan över det hela, så är resten bara transportsträcka :!: :lol:

Och DÅ - när ni har en liten SS (och därmed en GS=glad sovare) kan vi väl få en sådan där tjusig rapport, att ställa som EFTER på ditt nyciterade FÖRE :?: :lol:

En puss på lilla barnanäsan från mig, tack :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Jodå, allt går bra ännu. Den som mår mest dåligt är min storasyster... 4 barn har hon. Hon är såååå impad, och bedrövad att inte HON upptäckt denna metod från början, som hon tragglat med alla 4 :lol: Yngste sonen är snart 4 år, och hon får ännu sitta någon timme med honom varje kväll.
Så hon har tingat på att få låna min bok ;)

Min mor var här igår, och när jag gått och lagt Ida vilket tog 3 min., vart hon också otroligt paff :!: :D

Så allt går som på räls. Dagspassen sitter inte riktigt som de ska, men vi har itne jobbat så hårt på dom med ramsa :oops: Hon sover dock minst 14 timmar/dygn nu.

Igår förresten så gick jag in till Ida 10 min. efter att hon somnat, skulle öppna fönstret. Då låg hon och jollrade o lekte i sin säng, så nöjd ;) Jag trodde ju såklart hon sov eftersom det hade varit knäpptyst 10 min... Jag öppnade fönstret, la på en ramsa och gick ut. No problem :)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt, Marina. Hälsa mamma :lol: Och hälsa storasyster att det inte är för sent än. Fyra barn är väl ingenting :shock: :?: :lol: :lol:

:D Dämpa dina gracer till de dagslurar som möjligen krånglar lite till - överlåt alltmer åt henne själv efter devisen MER FÖRTROENDE FÖR LILLA BARNET :!: (Och mer förtroende för dig själv. Men det har du ju på verkligt stark ingång nu, eller hur :?: :D )

Pris och beröm :lol:
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Tack för berömmet! Känns inte som jag egentligen gjort så mycket (iofs var jag vidrigt trött efter de 2 vaknätterna.. :roll: )
Jag ska hälsa mamma :D Tyvärr blir det inga fler barn för syrran...

Jo jag ska ta nya krafter o tag med dagssömnen, hon fick ihop knappt 1,5 timme idag bara :(

Nu har hon sovit i 50 min. Vi är inne på sjunde kvällen, och ursäkta uttrycket- men det är ju fan LÖJLIGT lätt att lägga henne nu :idea: :!: Bara går in, lägger henne på mage (hon lägger ut sig själv i position) Ramsar en gång på väg ut och det är knäpptyst :!: :?: :!:
Inatt sov vi i sovrummet, och jag hörde att hon vaknade till en sväng men jag sa inget och hon somnade om så gott. Ska åka och köpa mörkläggningstyg i veckan och hänga för hennes "vrå".

Tusen tack så länge Anna!!! Vilken grej du hade här :shock: :P :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Så ska det låta :lol: "Löjligt lätt" - precis :wink: :lol:

Vilket bara bevisar att det är vad lilla barnet vill ha :heart:
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Liten uppdatering från oss! Läggandet på kvällarna är fortfarande lika lekande lätt! Ikväll var hon sååå trött, så när vi hade busat gick vi till hennes säng, jag skulle som vanligt krama om henne och pussas lite, då trycker hon BORT mig, vänder sig om och sträcker armarna mot sängen sin :oops: :roll: :D
"Jäkla morsa, låt mig VARA, jag vill soooova" :!: :!: menade hon nog då :wink:

Ah.. det är så skoj det här :)

(ska krypa till korset och erkänna en sak... vi gav upp med schemat för dagarna, det funkade inte, troligen hade vi inte tänkt igenom det ordentligt innan :? Mattiderna är dock fasta, fast med en halvtimmes marginal ungefär, hon sover 2 ggr/dag men vi springer inte iväg någon "klockan prick" utan mer när hon börjar se mosig ut. Jag trodde lite i mitt sinne att sambon skulle ta tag i dagslurarna och "kura in" henne på det, men icke... och min energi har inte riktigt infunnit sig än.. :oops: Fast iofs funkar ju det här bra nu, vi tänkte gå på ett riktigt schema till hösten. )
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Marina :D

Bra jobbat med nätterna :thumbsup:
Marina skrev:ska krypa till korset och erkänna en sak... vi gav upp med schemat för dagarna, det funkade inte, troligen hade vi inte tänkt igenom det ordentligt innan :?
:? Jag vet inte hur snart du räknar "hösten" men jag vill be dig tänka över detta med dagschema en och två ggr till. Att vänta tills barnet blir "mosigt" är ingen bra idé i längden. Behöver du bolla schemaidéer hjälper jag gärna till med support :D

Nancy
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Tack Nancy. Nä efter att ha varje sovpass stått o trugat me vagn i nästan en timme varje gång, gav jag upp. Men uppenbarligen funkade inte schemat.
Tar gärna och tacksamt mot tips på det! Vill gärna ha natt 20.00- 08.00. Hon är 11 mån. nu.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Marina!

För lite inspiration kan du kolla den klistrade tråden "Mat-och-sovtider" här på detta forum.

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Joo jag har gjort det, men hittar liksom inte rätta rytmen ändå :? :oops:
Har ganska svårt att bestämma när hon ska sova och hur länge, på dagarna?
Hon sover ju 12 timmars natt :D
Ska man ta 45 min. x 2 eller 1,5 timme + 20 min. ?
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Marina :D

Pm:a ert nuvarande schema och tankar bakom så skall jag titta på det imorgon :D
Nannapanna

Re: Nybörjare, frågor efter 2:a natten! UPPDAT efter 1 år!!

Inlägg av Nannapanna »

Marina skrev:Hej! Jag är stolt mor till en tjej på 10 ½ mån. Hon sover ganska bra tycker jag, men för sent på kvällen och alldeles för lite på dagarna. Nu ser hennes tider ut ca; somnar 21.30-22.30, vaknar oftast vid ca 01.00 på natten och vill komma över i vår säng o snutta på mamma... snuttar ett par minuter innan jag vänder mig på rygg o drar upp täcket, det brukar hon acceptera och somna om gott. Sen blir det vid ca 05.00 på morgonen lite snutta, och sen vid ca 07.00, 08.00 och vi brukar gå upp ca 09.00-10.00.

Hon sover igen vid ca13.30/14.00, ibland en timme (ovanligt) men oftast 20 min., henne berömda power-nap... Och likadant en sväng på sen e.m. vid ca 18.30, en 20-minuters... Så hon kan sova ibland inte ens en hel timme under en hel dag, stackarn :( (och jag får inte mycket gjort heller) Får hon sova PÅ mig, kan hon sova en timme- en och en halv... men det vill jag inte varje dag. Hon får göra det ibland för jag tycker att hon måste få sömn.

Nu ska jag sluta amma snart, för jag ska åka utomlands i okt. utan henne och pappan (hur jag ska kunna vara ifrån dom är ett annat kapitel :oops: ).

Men iaf, jag köpte boken för att 1. jag ska sluta amma och vill veta hur jag ska få henne att somna om utan det. 2. Hon sover så himla lite under dagarna.

Igår kväll var jag lite nyfiken på att prova lite buffning o solfjädern (jo har förstått att man ska ju inte prova, utan bestämma sig att NU SKA DET SKE. Men iaf..) Jag började vid 20.30. Kl. 21.45 gav jag upp och bar på henne 5 min. så somnade hon... Min undran är, hon var väldigt ledsen igår, tyckte inte alls om att bli "nertvingad" och tillrättalagd hela tiden. Så mkt som hon grät igår har hon inte gjort i hela sitt liv :( Jag brukar inte ha problem alls att lägga henne annars, det är välling, sitta med henne (orkar itne gå längre) och vagga lite med benen. Och sedan trillar jag ner henne i sängen så somnar hon gott. Det tar ca 10 min. Så jag fick lite skräck nu :S, om jag ska få henne till att bli så ledsen och orolig. Det kändes riktigt hemkst att gå från rofyllt läggande till skrik & grin :(

Jag kommer att göra ett ordentligt upplägg, schema och fråga om allt jag är osäker på innan jag helhjärtat börjar med kuren. Tänker inte "prova" igen heller, så ni kan vara lugna för det;) Nästa gång det sker så SKA det ske.

Men som sagt nu blev jag lite orolig efter igår. Jag kanske är hönsig eller löjlig eller något, men min känsla sedan jag fick lilla Ida är att hon ALDRIG ska behöva vara ledsen! (jag kan helt klart skilja på ledsen och gnäll/fjant)
Nu, nästan ETT ÅR senare tänkte jag komma med en liten uppdatering!
vi fick aldrig något bakslag... det har gått som på räls hela tiden :) Fast jag lyckades aldrig få henne sova på dagen i vagn, men i sängen går utmärkt. Och efter några månader med tom säng så började vi ta upp henne på natten om hon vaknade, det är ju så himlans mysigt o sova o gosa med henne ;) Sedan har vårat liv blivit lite "väl" styrt av hennes rutiner. Men det får vara, hon är en mycket nöjd tjej med välutvecklade sinnen. Inte ens 2 år och pratar meningar redan :)

såhär ser våra läggningar o dagar ut nu. (faktum är att hon säger ibland att hon är trött och vill sova, då kan vi lägga henne 20 min-halvtimme innan)

Vi lägger henne senast kl 20.00. Ibland vaknar hon till strax efter tio, men då ramsar vi ett par ggr bara, så hon iaf hör att vi är inne. Ibland vaknar hon när vi går och lägger oss (nej hon har ännu inte fått sitt egna rum), eller vid två-tidne på natten. Då får hon komma till våran säng och där somnar hon om direkt. Hon vaknar ytterst sällan före kl sju på morgonen. Då trallar hon och leker själv tills hon är hungrig och kommer o kastar kläder på mig och skriker VÄLLING! Hon sover dag kl. 12. Då sover hon minst 1½ timme, men i perioder 2½-3 timmar. (tror det beror på olika perioder i hennes livsutveckling??)
Så hon sover ännu, 22 mån. gammal, minst 11 timmar varje natt :) Och får då totalt minst 13,5 timmar/dygn.
Deet vi kan tycka är jobbigt är att alltid behöva passa hennes tider på dagen, ska vi ex. åka till köpcentrat som är en halvtimmes bilväg enkel resa, så hinner vi inte på f.m., och blir det på e.m. så måste vi äta ute, annars blir det så sent. Lika om man ska åka till någon park, iom att hon sover til lminst kl två på dagen så blir det lite sent... Men det blir väl ändring framöver när hon behöver sova mindre!

Just det ja, bara ett par månader efter kuren, eller när hon var ca 15 mån. så lärde hon sig att klättra ur spjälsängen :shock: Fy 17 så jobbigt det var!! Hon var ur på två röda och man fick lägga henne femtioelva gånger. Efter 2 dagar sa jag till sambon att nu MÅSTE vi göra något. Så han snickrade en ram, ca 15 cm hög, som vi satte på. Sen dess har hon stannat däri ;)

Om några månader ska hon få eget rum, och då ska vi väl börja lära henne att sova själv hela nätterna... mina axlar o nacke pallar inte längre att hon oftast ska sova PÅ mig. Så det blir säkert lite trassel med det, eller så går det utmärkt då hon märker att vi är i ett annat rum! Det var ju lite det vi hade problem med också, att när ho nvaknade på natten och vi ramsade från sängen 3 meter från hennes- det kändes falskt... därför hon får sova hos oss nu.

Tusen rosor eller vad du nu gillar för blommor- till dig Anna! som delar med dig av din "metod". Tycker bara det är så sorgligt att många verkar välja att inte tro på den eller tycker dne är hemsk på något vis, tycker så synd om deras barn :( Har bl.a. två kompisar med barn i samma ålder som Ida, och de har haft sovtrassel jämt med sina. Det jag tror de inte grejade var att ha schema, de vill nog kunna åka runt som de behagar DEM, med barnen sovandes skvättar i bilen, kommer hem sent ibland osv. De barnen är ljusår ifrån så nöjd som Ida är, och de ligger lååångt ifrån Idas utveckling vad gäller tal och motorik (ja jag tror nog det har en del i det hela, att hennes kropp och sinnen får sova skönt). Jag har tjatat på dessa mammor så många gånger, men de har alltid någon "dum" ursäkt til latt de inte vill köra kuren. Egoister säger jag bara, bara för det inte passar deras livsstil att ha schema :evil:
Elle

Inlägg av Elle »

Tack Marina för att du delar med dig av era erfarenheter! Tjoa till om du har några funderingar som du vill bolla.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"