Massa frågor, nybörjare

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Nybee

Massa frågor, nybörjare

Inlägg av Nybee »

Hej till er alla. Kul att det är så många som förjer SHN-kuren :D .
Jag själv är nybörjare som är inne på min fjärde natt. Min dotter är sju månader nu. Innan dess sov jag någorlunda med förutsettningen att jag hade en "mjök"-igel vid mig som ammades hela tiden. Tack vare SHN sov hon nästan 12 timmar UTAN ammning :D (vaknar ca 22/23 och vid vargtimmen) plus att hon äter ganska bra med ca 3,5 timmars mellanrum :P . Dock har jag fallit i en "buffra"- tröskel :roll: samt en missbrukad ramsa. Detta har jag insett nu och har läst på i SHN- boken. Hon vaknar o gråter så fort jag slutar buffra. Detta ska börja rättas till från och med inatt. Ingen mer buffning och måste använda ramsan sparsamt vid rätt tillfälle.
Min fösta fråga är "Hur länge måste man avvakta med nästa ramsa som påminnelse och om hon gråter men stegrar inte gråtandet ska jag vänta och låta henne gråta (hon verkar vara arg/trött) och vänta tills hon mattas av :?: "

Sedan har jag varit dum nog och trott att om min ramsa inte innehåller ordet natt så kan den oxå användas på dagen. Nu har jag läst i boken att barnet asocierar denna ramsa med nattningen och blir på så sätt förvirrad på dagen.
Fråga två: Om jag är inne på min fjärde dag är det försent att hitta på en dag- ramsa eller kan jag fortsätta med samma ramsa dag o natt :?:

Min man reser mycket på tjänsteresor och denna gång följde vi med till Japan en månad. Redan från början började jag min SHN-kur, vi tog med hennes resesäng som hon har sovit i tidigare. Första två nätter gick bra. Vi kommer att vara här exakt en månad och sedan reser vi hem.
Min tredje fråga är: När vi reser hem då det är sju timmars skillnad bakåt hur gör jag för att återställa rutinerna som förhoppningsvis etableras någorlunda tills dess? Några tips? Är det bara att börja om från böjan :?:

Fråga: Lite förrvirrad, när jag såg SHN- DVD med Anna W. tyckte jag att hon ramsade medans hon buffrade. Ska man inte göra det framöver? När ska man börja ramsa efter den första/andra natten :?: Om jag går in för att lägga henne till rätta då hon vrider o vänder på sig ordentligt, dvs ligger ej på magen, ska jag ramsa på väg ut?
:shock:

Slutligen Mina sovstunder på dagen funkar ganska dåligt hon är trött vid rätt tidpunkt men har svårt att komma till ro och somna. Sedan vaknor alltid innan det är dags. Några tips? Hur får jag det att fungera :?:

Tack på förhand. Sorry för ett långt inlägg men jag behöver svar. Hoppas ngn kan svara innan det är dags för mig att ta bukt med natt fyra.[/i][/quote][/i]
mamma till en liten bestämd Esmeralda
Nybee

Inlägg av Nybee »

Hej allesammans ville uppdatera hur det har gått för mig inatt.
Läggningen gick jätte bra Esmeralda la sig på mindre än 2 minuter, utan nåra protester. :wink: Jag buffade tre gånger som en signal att det är dags att sova sedan en lätt solfjäder och ramsade på vägen ut. Hon blev tyst med en gång.
Under natten vaknade hon vid 3:30 men jag var sten hård på att inte gå in till henne utam ramsade utanför med olika tonläge. Jag lätt henne gråta (hon var arg samt trött) och ramsade när hon visade tendenser på att arbeta upp sig. Efter en kvart sov hon igen fram till 06:30 på morgonen. :D Tycker att det gick relativt fort med tanke på att hon ville bli buffad till sömns tidigare.
Hon låg tyst till ca 07:00 men sedan var det igång igen, :evil: hon ville upp och med detsamma. Hon har under 30 minuters protester lärt sig att vända sig på rygg och ibland var jag tvungen att ingripa med till rätta läggande för att hon låg fel med sin hand. Men efter skrammel i köket och flera ramsor somnade hon till slut. Suck

Nu till min dilemma. Jag känner mig helt slut och uppgiven efter denna dag. Esmeralda har nämligen stora problem att sova på dagen. Om hon somnar sover hon absolut ine tiden ut och det tar evigheter och MASSOR protester att få henne att somna om. Nu när jag lade henne för att sova eftermiddags lur var det rena cirkusen så att jag ville börja gråta. Ramsandet gick åt skogen och hon vände sig hela tiden på rygg och skrek tills hon blev hes. Jag gick in och buffade ngn gång då somnade hon med detsamma men så fort jag slutade var det igång igen. Är det ok att buffra på dagen :?:

:!: Snälla någon behöver lite tips och insperation :idea: för dags lurarna. :cry:
Elle

Re: Massa frågor, nybörjare

Inlägg av Elle »

Hej Nybee!

Välkommen till forumet :D

Min fösta fråga är "Hur länge måste man avvakta med nästa ramsa som påminnelse och om hon gråter men stegrar inte gråtandet ska jag vänta och låta henne gråta (hon verkar vara arg/trött) och vänta tills hon mattas av :?: "

:arrow: Hur länge är svårt att säga, du behöver träna på att lyssna av dotterns reaktioner och ge henne de svar hon behöver. Nu när du är inne på fjärde natten (man ska backa mer redan andra natten)ska du backa mer och mer och lämna över mer till dotterna. Men det är viktigt att hon inte somnar ledsen. Hon ska då ha en betryggande ramsa. Har du tränat att ramsa i olika röstlägen? För att kunna svara på dotterns olika frågor behöver du kunna ramsa: argt, bestämt, lugnande, mjukt osv. Träna med ordentligt magstöd!

Fråga två: Om jag är inne på min fjärde dag är det försent att hitta på en dag- ramsa eller kan jag fortsätta med samma ramsa dag o natt :?:

:arrow: Du kan i stort sätt säga vad som helst i ramsan, det är inte vad du säger utan HUR som har betydelse. Ha en nattramsa som innehåller ordet natt och sedan kan du använda samma på dagen om du vill och byta ut ordet natt mot annat passande ord.

Min tredje fråga är: När vi reser hem då det är sju timmars skillnad bakåt hur gör jag för att återställa rutinerna som förhoppningsvis etableras någorlunda tills dess? Några tips? Är det bara att börja om från böjan :?:

:arrow: Tills dess har nog det mesta satt sig och du kan göra på två olika sätt. Antingen förskjuta dygnet succesivt, sök på search så får du tips hur du gör, eller så kan du se resdagen som just en resdag. Försök hålla schemat så gott det går, ta sedan nya tag när ni landat hemma. Du vet ju vilka redskap du tar till om det trasslar i början.

Fråga: Lite förrvirrad, när jag såg SHN- DVD med Anna W. tyckte jag att hon ramsade medans hon buffrade. Ska man inte göra det framöver? När ska man börja ramsa efter den första/andra natten :?:

:arrow: Du ska säga första versen av ramsan vid sängen, sedan på väg ut ur rummet och sista versen/verserna utanför rummet.

Om jag går in för att lägga henne till rätta då hon vrider o vänder på sig ordentligt, dvs ligger ej på magen, ska jag ramsa på väg ut?

:arrow: Ja

Slutligen Mina sovstunder på dagen funkar ganska dåligt hon är trött vid rätt tidpunkt men har svårt att komma till ro och somna. Sedan vaknor alltid innan det är dags. Några tips? Hur får jag det att fungera :?:

:arrow: Här är ramsan ett mycket bra verktyg. Lägg tillrätta ordentligt, kort solfjäder och sedan ut med ramsan. Avvakta sedan och anpassa ev ramsande efter dottern reaktioner. Om hon vaknar, ge henne en ramsa som meddelar: "Det är inte dags att vakna än" och låt henne vara.

Jag vill be dig att läsa mer här på Föräldraforum under de låsta rubrikerna.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Nybee

Inlägg av Nybee »

Tack för hjälpen. :P Ska sätta mig nu och leta mer info på hemsidan. Skönt att veta att jag kan använda samma ramsa på dagen också, var så osäker om det var det som spökade. Ny tag imorgon :!: Gud vad är svårt med dagslurarna :cry: och det verkar som det är många som har samma problem. Hoppas att någon kan upplysa mig mer om problemet. :roll:
Nybee

Inlägg av Nybee »

PS Ville bara säga att den här hemsidan är det bästa verktyget för en förälder, i alla fall för dem som har bebisar. Den ger stöd, information, motivering och framför allt man känner sig inte ensam. Man vet att det finns massor av föräldrar som sitter där som jag och har samma funderingar och kämpar med samma saker. Toppen :!: :!: :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för varma ord, Nybee :lol: Jag är så glad att du hittat hit :lol: :lol: Och ända bortifrån Japan till på köpet :wink:

Läs och lär av Elle, äkta diplomerad SHN-kurare :!:

Du har ju själv insett en del "fel" du gjort - det berömda fastnandet i både det ena och det andra träsket. Och nu håller du på och rättar till alltihop för fulla gubbar. Det gör ju strålande :!: Pris och beröm :lol:

Fortsätt så. Läs på och läs på och läs på... :roll: och hämta stöd och inspiration och, förstås, förnyade och förfinade kunskaper :D

Du förstår antagligen redan vad ordet "backa" innebär :wink:

:arrow: Mer förtroende för lilla barnet (hon kan mycket bra vända sig själv åt alla möjliga håll och dra händer både in och ut - don't worry, be happy och ge henne chansen :lol: Du kan ändå inte sova åt henne och vissa s k livskriser måste hon komma på att hon faktiskt kan lösa själv - och ska lösa själv :wink: );

:arrow: Mer förtroende för dig själv (och det tycker jag verkar vara på klar ingång :lol: :lol: ) för du KAN och du VET och du arbetar i lilla barnets intresse :heart:

Tidsomställningen tar du hand om tids nog. Man kan nyttja marginalkvartarna förebyggande några dagar innan, om man vill. Det finns mycket skrivet om det här :!:

Ser fram emot fortsatta rapporter!
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nybee

Inlägg av Nybee »

:cry: Nya saker att ta överleva. :?
Nu sitter jag här klockan är snart halv ett på morgonen och jag kan inte sova. Varför? Jo, därför lilla Esmerlada vänder sig super snabbt på rygg. Hon må visserligen somna på rygg (tänkte att "det spelar ingen roll hur hon sover utan att hon sover") men hon sover så dåligt pga att hon vaknar av att hon stör sig själv. Har nu försökt vända henne fort efter exakt tio minuter och har båda gånger väckt henne som i alla fall slutar upp med att hon vänder sig på rygg efter små protester "mamma du stör :evil: ". Vad ska jag göra :?: störa :?: eller låta henne sova dåligt :?:

PS Läggningen gick suveränt. Somnade utan ens säga ett pip, på mage. :wink:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Jag tycker nog du ska låta henne vända sig om hon vill, för visst kan hon vända sig från rygg till mage också :?:
Om hon somnar på mage, och vänder sig till rygg, vill hon nog sova så...
Hur menar du med att hon sover oroligt :?: Är det gruff och gnöl - som du såklart låter henne fixa själv :wink: - eller är det riktig kris :?:
Kanske är det bara hennes "sömnljud" du hör...

(Men jag vet att någon annan här på forumet hade liknande problem för ett tag sedan, och hon vände sitt barn, när det vaknade och skrek... Blixtsnabbt in och vände, ut med ramsan snabbt.)

Lycka till :!:
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nybee

Inlägg av Nybee »

Vaken efter hennes vargtid, dock tog det inte lång tid (slängde in ramsan och ngra påminnelse då hon vaknade till flera ggr) :-$
Sorry jag är för trött därför var jag så ospecifik. ](*,)
Nej Esmeralda kan inte ännu vända sig från rygg till mage. När jag skriver att hon sover oroligt menar jag att hon kan t.ex. flaxa med armar :arrow: då vaknar hon, eller klia sig i ögat är populärt :arrow: vaknar av det också. Hon kan då antigen somna om själv utan gnöl eller börjar gnöla och får sina "livskriser", som jag låter henne lösa själv och ingriper med ramsan om hon börjar gå upp i varv. Avslutar med bekräftelse ramsan.
Känns som att när hon sov på magen var det knäpp tyst fram till hon vaknade. 8-[ Jag tror om jag kommer in för att vända henne hela tiden kommer det var mkt trafik för hon kommer defenitivt att protestera. :roll:
PS tar tillbaka att hon sover det gör hon inte alls, hon är vaken, dock tyst...än så länge. DS
Nybee

Inlägg av Nybee »

Tack för snabba svar. Uppskattas när man sitter här nästan hopplös mitt inatten (natt i Japan). :sleep:
PS Vad kul miar70, snart kommer en ny familje medlem till världen. Trots att det var bara sju månader sedan så känns det sååå länge sen man upplevde den bästa stunden i hela universum. DS
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Nybee! :)
Om hon vaknar när du går in efter 10 minuter, så kanske hon inte somnade när du trodde, utan låg tyst en stund? Du kan ju prova att vänta en kvart, när hon somnat på rygg, och sen vända. Att gå in och vända när hon är vaken tror jag också blir för mycket trafik.
Om jag går in 10 minuter efter att Karl somnat så kan jag vända honom uppochner utan att han skulle vakna.
Nybee

Inlägg av Nybee »

Jag var trött när jag skrev igår o var ej specifik nog. Esmeralda somnar om efter bekräftelse ramsan, sedan väntar jag tio minuter efter det att hon har somnat. Likväl när jag vänder henne vaknar hon till och blir arg. Jag har försökt vara försiktig samt rask i vändandet men det har inte fungerat. :cry: Ska försöka vänta längre tid innan jag vänder henne inatt, för att hon sover inte lika bra på rygg.
Lite solsken i det hela att hon sov bra sina dagslurar. :lol:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag är säker på att det kommer att fixa sig, prova du att vänta en stund till innan du går in och vänder henne, akta dig bara för 20-minutersgränsen, då hon sover ytligare :!:
Skönt att dagslurarna funkar bra :!:
Ha det gott
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nybee

Uppdatering

Inlägg av Nybee »

Tänkte berätta lite hur det har gått för mig.
Esmeralda har som tidigare inga problem att lägga sig på kvällen, nattningen går som på smör :D . Hon vänder sig inte på rygg längre på natten :D . Kanske har själv förstått att det är bäst så eller för trött för det bara :wink: . Dock så gör hon det fortfarande på morgonen, som hon fortfarande har stora problem med. Vaknar 1- 1 1/2 h innan "morgon" :cry: . Jag brukar låte henne vara på rygg. Sen vänder hon sig ibland på dagslurarna oxå men då låter jag henne vara så och ramsar om hon är arg. Hon somnar så småningom och om det är dagslur så vänder jag henne inte utan låter henne sova så.
Esmeralda har varit sjuk dem sista tre dagar, med feber. Jäkla AC överallt här i Japan :evil: . Då har jag varit mindre sträng och har buffat då o då på natten då hon var ledsen för att hon kunde inte sova pga snor och slem. Men nu är hon back on track.

Våra dagslurar funkar relativt bra om vi är hemma. Hon blir trött vid rätt tid och sover oftast tiden ut. Men går vi ut med barnvagnen e det kört :( . 1: det e en paraplyvagn utan möjlighet till magläge. 2: vagnen går inte att "vagga" så bra 3: största problemet att Esmeralda har inga planer på att sova då. Hon blir överstimulerad och har svårt att somna då vilket leder till massa skrit och gråt i barnvagnen, brukar låta henne ligga där med liggdelen fullt neddragen. Och då är jag helt uppgiven, suck.

Men mitt stösta problem är morgonen. Hon vaknar alderes för tidigt och är jätte pigg. Dags att gå upp enligt henne :!: (Levererar en pangramsa.) Hon kan ligga lugn på sin höjd tjugo minuter och sedan är det igång. Skrik och mera skrik. Först är hon arg vilket jag besvarar med ramsa och sedan låter jag henne vara, efter ett tag blir hon ledsen vilket jag igen besvarar med ramsa med lugnande tonläge. Det känns som om ramsan inte tar så bra på henne, och tro mig jag tar i. Sen kan hon gå ner i varv men fortfarande gnälla eller så går hon upp i varv och börjar gråta. Och så håller vi på hela morgonen tills det är dags att gå upp. :(
Nybee

Frågor...

Inlägg av Nybee »

Nu har jag lite frågor som har dykt upp på vägen :? :?: . Hoppas ngn kan hjälpa till.
När Esmeralda vaknar för tidigt på morgonen och börjar låta ledsen efter ett tag, vad/hur ska jag göra :?: och om hon börjar gråta :?: Pangramsa funkar natten igenom men inte på morgonen hon kan vara lugn en stund men sen börjar cirkusen. Har försökt att pyssla i köket medans men problemet är att hon börjar gråta efter ett tag, och gråta= ledsen eller hur?...och ledsen ska ju hon inte vara.... :-s
När Esmeralda är på väg att eskalera sitt skrikande ger jag henne en ramsa men den verkar inte tränga igenom trots att jag tar i, vad ska jag göra då :?: hur länge ska jag vänta med en ny ramsa då :?:
Hon är så envis :!: Verkar som om hon vill överrösta mig med sitt skrikande. Jag har ganska svårt att skapa en dialog med henne.

Hur ska jag få ihop daglurarna och barnvagnen, med problemet som jag beskrev ovan :?:

många :?: som ni ser.... :oops:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"