Hej!
Det här receptet på gröt fick jag på BVC. Den innehåller lika mycket järn som den köpta, står det.
Servera helst inte med mjölk för det försämrar järnupptaget!! Det är väl därför de måste tillsätta så mycket järn i köp-gröten, den är ju gjord på mjölk.

Bär eller sylt är bättre (utan läskiga sötningsmedel, hellre lite socker då, tycker jag)
GRÖT
½ dl havregryn
1-1½ dl vatten
1 tsk smör eller rapsolja(inte margarin, usch :-& )
2 tsk smulat tunnpaltbröd (blir bäst malet)
Koka som vanlig havregrynsgröt, ha i smör sist. Till de minsta kan man finkrossa havregrynen först så blir det slätare.
Det där med margarin har jag lagt till själv förstås, om ni vill veta varför kan ni läsa här:
http://www.ehdin.com/Fetter.html#ohalsosamt%20margarin
Titta i menyn på sidan efter "det ohälsosamma margarinet" Det gick inte att länka direkt.
Signaturen Krümel hade ett bra recept på välling i en annan tråd, jag klistrar in det också. Den är lite "rejäl" eller vad jag ska säga, så den är nog inte för de allra minsta.
VÄLLING
1 dl havremust
1 dl dinkelmannagryn
0,5 dl rismjöl
0,5 dl quinoaflingor (mycket protein)
0,5 dl hirsflingor (mycket järn)
0,5 dl bovetemjöl
1-2 msk nyponskalsmjöl (mycket vitamin C)
1 msk råsocker (kan antagligen uteslutas)
Jag kokar drygt 1 msk pulver med 1,5 dl sojamjölk(osötad) i 5 minuter. Späder sen med havremjölk tills det är bra, ca 1 dl. Då blir det ca 200 ml.
Krümel gjorde lite annorlunda:
Kokar drygt 2 msk pulver med 1,5 dl sojamjölk och 1,5 dl mjölk i ca 5 minuter. Späder sen med mjölk eller vatten tills det är bra.