Osockrad industrigröt och välling??

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Gäst

Osockrad industrigröt och välling??

Inlägg av Gäst »

Hej!

Ja, alltså, hur ligger det till egentligen?? :-k

PÅ mitt (oöppnade) paket med Sempers majs och havregröt står det osockrad på framsidan. Annars hade jag inte köpt det. Fast nu, när det ämnet kom upp i annan tråd, så tittade jag på näringsinnehållet på paketet :shock: .

Inget tillsatt socker, men dock 30 g mjölksocker per 100 g pulver :shock: :shock: :? . Men, vad betyder det? Vad är skillnaden på mjölksocker och vanligt socker :?: :?: För ett "strösocker"-innehåll på 30% skulle ju vara TOKIGT??

Om inte annat, så kan jag göra lite industrigröt till mig när jag inte orkar gå till affären och köpa godis :lol: :lol: :wink: .
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Nja, jag har samma sorts gröt och inte är den sockerfri, den är osötad. MEN om vi gör havregröt enligt recept ovan med 2 msk mjölk och en klick smör så blir näringsinnehållet i den inte heller sockerfritt. Men, visst, inte kommer vi upp i 30%. :wink:

Tack för tipset om mixade havregryn, ska testa det. :D
En goding till son född 0603 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Okej, nu har vi tre olika begrepp. Har jag förstått dom rätt :?:

Sockerfri , helt utan socker. Vare sig tillsatt eller naturligt.

Osötad, inget extra socker. Men det som fanns där från början, med grundingredienserna, är fortfarande med, t ex fruktsocker, mjölksocker osv.

Osockrad, samma som osötad? Osockrad är det som står på mitt paket.

Och, hur kan det vara 30% mjölksocker i gröten, när vanlig mellanmjölk innehåller 5% mjölksocker? Alltså, jag är inte rabiat egentligen, bara förvirrad! :lol: :oops: :roll: :wink:
nilam

Inlägg av nilam »

Varför inte ringa till Semper direkt, dom om någon måste ju veta hur det ligger till :wink:

brukar alltid finnas 020 nr på baksidan av paketet, och vet dom inte så KRÄV att de ska ta reda på det.

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D På Semper får man "lugnande" besked. Det är bara "naturligt" socker.

Bla, bla, bla :cry:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Å jag som trodde att det var så här.

Osockrad: inget tillsatt socker men med sötningsmedel eller "naturligt" socker från ingredienserna
Osötat: helt utan socker och sötningsmedel
Sockerfri: samma som osockrad. Tänker på tuggummipaketen som står sockerfri på men innehåller xylitol, eller läsk som är sockerfri men innehåller sukralos.

Det här måste vi reda ut! :-k

Någon som känner en diabetiker eller dietist. De borde ju veta!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag håller nog med dig Kantarella i begreppen. Men osötad kan fortfarande innehålla naturligt socker. Ett äpple är ju osötat, men det är ju inte sockerfritt för det.

Men när det gäller industrigröt/välling.
De har torkad mjölk i. Mjölk är sött och tar man bort vätskan så blir det mycket socker %-uellt. Alltså om du häller vatten i pullvret så blir det ungefär lika mycket socker som om du gör egen gröt/välling baserad på standardmjölk.

Att den sedan är industriprocessad kan man ju fundera på hur bra det är, men det är ju å andra sidan allt mjöl och gryn man köper i affären.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Från Livsmedelsverkets hemsida (varför kollade jag inte där meddetsamma?? #-o ):
Får en produkt märkas med begreppet sockerfri och vad innebär det?

Begrepp som sockerfri får användas frivilligt.

"Sockerfri" eller "utan socker" betyder att livsmedlet inte innehåller någon sockerart, varken tillförd eller naturligt. Däremot kan andra sötningsmedel finnas. De ska i så fall stå i ingrediensförteckningen. Produkten måste vara märkt med en så kallad näringsvärdesdeklaration.

"Socker inte tillsatt" och "osockrad" betyder att ingen sockerart har tillförts. Däremot kan socker finnas naturligt i någon råvara, som t ex i mjölk eller juice. Produkten måste vara märkt med en näringsvärdesdeklaration.

"Utan vanligt socker" betyder att livsmedlet inte innehåller vanligt socker (sackaros), utan andra sockerarter, t ex frukt- eller mjölksocker. Dessa ska tydligt anges på förpackningen i anslutning till uttrycket "utan vanligt socker". Produkten måste vara märkt med en näringsvärdesdeklaration.

"Vanligt socker inte tillsatt" betyder att någon annan sockerart än sackaros har tillsatts. På förpackningen ska tydligt anges vilken/vilka sockerarter som har tillförts. Produkten måste vara märkt med en näringsvärdesdeklaration.

"Osötad" eller "icke sötad" betyder att inga ämnen som ger söt smak har använts. Det finns inga krav på att produkten ska ha en näringsvärdesdeklaration.
:arrow: LO: Jo, jag inser nu att det blev en tokig jämförelse med mjölksockret i gröt och mellanmjölk. SOm att jämföra äpplen och päron, om man säger. Fast osockrade äpplen och päron då :wink: .

:arrow: Okej, då tar jag nästa fråga då, som gäller industrigröt och välling:
BVC rekommenderade mig att inte bara servera hemgjord gröt, utan även industrigröt pga av det extra järn man tillsatt där. Späda barn behöver extra mycket järn (iaf efter 6 mån, då reserven från mamman tar slut). Hur resonerar ni andra om det? Hittills har jag tänkt att broccoli och c-vitaminrika bärpureer väger upp. Men jag kanske är på god väg att orsaka järnbrist hos stackars Anton, genom att koka egen gröt?! :shock:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag tror att om man bara ger sitt barn gröt och välling, så kanske inte det räcker, men ger man varierad kost med både frukt och grönsaker så tror inte jag att det är något problem.

Det finns något som heter Järnrikebröd. Det är knäckebröd som är järnberikat. Det går säkert att smula i lite i gröten om man är orolig.

Jag har inte brytt mig i alla fall. Industrivälling, för att den är så smidig och havregrynsgröt för att det är lika enkelt som industrigröt.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej!

Intressant detta...en hel djungel! :roll: :?

Vi har valt som så:
:arrow: "Industrivälling" - smidigheten! Men vi har valt att "stanna" på havrevällingen (8 mån), de fullkornsvällingar som kommer efter har äpple/päronjuice tillsatt :shock: :evil: :roll:

:arrow: Egen havregrynsgröt, från start...och alltid. Samma skäl som /LO, men tillägger att då kan hela familjen äta av samma mat :heart:

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åh, tack. Precis de svar jag ville höra!
:heart:
Mamma til Isak f.30.03.06

Inlägg av Mamma til Isak f.30.03.06 »

Så nyttig fråga!! og svar!
Men eg undrar, om eg får...,- vällingen,- när kommer den inn i bildet egentleg?? Er det som nattslurk etterkvart? Og när evt. behövs det ein meir slik "matig" nattslurk??

:) /anette
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vi började med välling morgon och kväll när Vera var ca 6 månader. Hon äter fortfarande varje morgon men eftersom vi numer äter middag eller kvällsmat så sent, men innan sommaren åt hon även varje kväll.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej!

Lillprins Lo började med välling när amningen började fasas ut, minns inte när. Välling i mugg + smörgås + frukt till frukost. STOR flaska som nattslurk erbjuds varje kväll, men intaget varierar :wink: :lol:

Mina stora drack morgon och kväll från ca: 6 mån och lååång tid framåt 8)

/Fjällmor
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej!
Det här receptet på gröt fick jag på BVC. Den innehåller lika mycket järn som den köpta, står det.
Servera helst inte med mjölk för det försämrar järnupptaget!! Det är väl därför de måste tillsätta så mycket järn i köp-gröten, den är ju gjord på mjölk. :shock: Bär eller sylt är bättre (utan läskiga sötningsmedel, hellre lite socker då, tycker jag)

GRÖT
½ dl havregryn
1-1½ dl vatten
1 tsk smör eller rapsolja(inte margarin, usch :-& )
2 tsk smulat tunnpaltbröd (blir bäst malet)

Koka som vanlig havregrynsgröt, ha i smör sist. Till de minsta kan man finkrossa havregrynen först så blir det slätare.
Det där med margarin har jag lagt till själv förstås, om ni vill veta varför kan ni läsa här:
http://www.ehdin.com/Fetter.html#ohalsosamt%20margarin
Titta i menyn på sidan efter "det ohälsosamma margarinet" Det gick inte att länka direkt.

Signaturen Krümel hade ett bra recept på välling i en annan tråd, jag klistrar in det också. Den är lite "rejäl" eller vad jag ska säga, så den är nog inte för de allra minsta.

VÄLLING
1 dl havremust
1 dl dinkelmannagryn
0,5 dl rismjöl
0,5 dl quinoaflingor (mycket protein)
0,5 dl hirsflingor (mycket järn)
0,5 dl bovetemjöl
1-2 msk nyponskalsmjöl (mycket vitamin C)
1 msk råsocker (kan antagligen uteslutas)

Jag kokar drygt 1 msk pulver med 1,5 dl sojamjölk(osötad) i 5 minuter. Späder sen med havremjölk tills det är bra, ca 1 dl. Då blir det ca 200 ml.
Krümel gjorde lite annorlunda:
Kokar drygt 2 msk pulver med 1,5 dl sojamjölk och 1,5 dl mjölk i ca 5 minuter. Späder sen med mjölk eller vatten tills det är bra.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"