Blev jag lurad av vargen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Blev jag lurad av vargen?

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Hej!
I natt hände en episod som jag inte riktigt vet vart jag ska placera, om det är varg eller ok.
Min lillkille vaknade 4 i morse, med ett avgrundsvrål, (vargtimmen) och som vanligt var vi där och strök på kinden ramsade och tänkte gå och sova igen.
Då blev Elliot helt förtvivlad, och berättade att han var bajsnödig, och vi gick upp på pottan. Efter 15 minuters stånkande kom ett bowlingklot, och tårarna rann. :cry: :cry:

Nu undrar jag lite så här efteråt, har inte hunnit kolla i barnaboken, är på jobbet redan, hur gör man i sådana situationer, låter man honom gå upp om det är pottan som begärs, trots att han fortfarande har nattblöja, eller låter man honom vara kvar i sängen och byter där?
Låter som en nästan lite korkad fråga egentligen, men ibland får man hjärnsläpp. :?
För när väl bajset var ute och vi satt på ny blöja så var det inga problem att gå tillbaka till sängen och somna om.
Sen har han sovit hela natten. :sleep: :sleep: :sleep:

För mig var det ju egentligen inget problem att han kom upp för att bajsa, men nu funderar man ju på om jag släppt in något (vargen) som kanske senare sätts i system, att bajsa mitt i natten.
Nu har ju Elliot sovit bra i flera veckor, trots resor över julen och dylikt, så det kändes lite skumt att bli väckt 4 på morgonen igen.
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Nja, jag luktar nog inte bara bajs här utan lite varg också, precis som du misstänker :roll:

PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING, är budskapet :!: "Som vanligt var vi där och strök på kinden, ramsade och tänkte gå och sova igen" - det är rätt mycket happenings, det :D Han har fortfarande inte "klämt" vargtimmen, och det måste ni hjälpa honom att göra. Då kan ni inte gå in och stryka honom över kinden "som vanligt". Det är inte tröst eller ömhet han behöver under vargtimmen. Han behöver veta sig trygg nog att sova lugnt tills det är morgon :D

Och då bajsar han heller inte under vargtimmen. Nu bajsade han för att han var vaken, inte tvärtom.

Så ta nya tag - fortsätt och fullfölj kuren :D Det tar inte många morgnar, nu när ni har hunnit så långt. Men ni måste göra "baksteg", FÖRST och kontinuerligt, om han ska kunna (fortsätta) göra framsteg. Läs på Lathunden och Tips på vägen, så ser du att ni nog - tyvärr - har "fastnat". Det tycker jag ni kan låta bajset göra i blöjan i stället :lol:

I nödfall får man naturligtvis byta, men då i sängen i mörker och utan minsta tröst, prat eller annat pyssel. Sådant, liksom pottan, får "hända" på dagarna :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Jag missade att lilla älsklingen var så stor att han är pratbar :oops:

Då är det lite grammofonskiva på kvällen som gäller. "Inatt ska du sova så gott HELA natten och när mamma och pappa kommer in är det MORGON och då ska vi ha så ROLIGT när du har sovit HELA natten utan att vakna en enda gång och sedan kommer mamma och pappa in och då är det MORGON!" - några glada varv så, innan han läggs, som verkligen ska gå in 8)

Sedan gäller det för er att INTE gå in, om och när han ändå vaknar. Se det elände som möjligen uppstår som så övergående som det är, om ni bara envist förmedlar budskapet PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING :D
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej Katarina... Med risk för bannor :wink: så tänker jag protestera bara LITE mot AW:s inlägg. Om nätterna har fungerat bra tills nu och det här nattbajsandet bara var i natt så skulle jag lägga det till facket "en gång ingen gång" och låta grabben gå upp och bajsa. Man kan ju faktiskt vakna och ha ont i magen...
Jag skulle däremot ha hämtat in pottan i sovrummet så att det blir så tråkigt som möjligt. Mörkt och ingen yttre underhållning under tiden (samtal, böcker, leksaker eller liknande).
Ni märker ganska snart (ett par nätter) om han sätter detta i system och då vet ni ju hur ni ska göra.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack liw :D Jag hängde upp mig på det där "som vanligt" :shock: Inga bannor här :D Pris och beröm :D Du är en klippa :lol:
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Jag förklarade mig nog lite luddigt. :oops: :oops:

Elliot har inte vaknat på flera veckor på natten, och när jag skrev som vanligt strök vi honom på kinden, då menade jag att det är så vi nattar, en smekning på kinden, en godnattpuss och sedan nattinatt. Det brukar räcka. Jag tror/ läs hoppas, [-o< att detta var en följd av en hård och ond mage som gjorde att det blev ett nattvaknande den här gången.

Vi lär märka ikväll om det händer igen eller om han bara kände avv magen inatt, men nu är jag förberedd inför natten på ett annant sätt, tack alla ni som är snabba att ge bra råd, och tack Anna för ditt svar :lol:
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"