ytterligare en fråga angående vargtimmen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
HannaManna

ytterligare en fråga angående vargtimmen

Inlägg av HannaManna »

Vår flicka har nu också börjat somna bättre på kvällarna och rätt så bra på nätterna, ända tills hon vaknar och börjar gny vid 4-tiden på morgonen. Samma sak har hänt nu tre nätter i rad. Jag har försökt med att ramsa och vänta, ända tills hon börjat gråta så hårt att jag inte kunnat låta bli att gå och solfjädra henne.

Alla gånger jag stigit upp för att se till henne har hon legat på tvären i sängens huvudända i ställning som ser väldigt obekväm ut. Huvudet lyckas hon på natten få inkört mot sängens hörn så att det är böjt bakåt, med ansiktet mot sängens ena långsida.Det ser väldigt obekvämt ut!

Nu undrar jag alltså: Borde jag stiga upp och flytta henne i en bättre ställning genast vid första pipet, i fall att hon på det sättet skulle somna om före hon hinner vakna ordentligt, eller ska jag lita på att hon kan flytta sig själv om hon har för obekvämt för att sova? Som det är nu har jag väntat, sen ramsat och till sist gått upp till hennes säng. Hon läggs klockan 20, och borde vakna klockan 7. Nu har vi i flere nätter alltså haft gnissel, gråt, skrik och gnäll mellan klockan 4 och 7. Kanske vi måste försöka få ramsan effektivare... Vaknar hon på kvällen eller tidigare på natten somnar hon om ganska fort efter ramsa. Vad gör ni om era små hamnar tokigt i sängen?

Trots dessa små problem på morgonnatten, är jag såååå nöjd och glad att vi började med kuren med nya rutiner och allt det andra! De härliga rosorna Alexandra har fått på sina förut ganska bleka kinder är en underbar belöning!! :D
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Hanna!
Har du kikat in i smyg någon annan tid på natten? Kanske sover den lilla med huvudet uppkört i hörnet hela natten, för att hon trivs med det? Barn som legat med ansiktsbjudning i moderlivet fortsätter att söka sig uppåt bakåt med huvudet länge efter att de fötts, knepigt! :o
Det är lite tidigt att utvärdera redan efter tre nätter med samma problem, efter en hel veckas strul kan man kanske dra några slutsatser. Ifall du ändå efter 20 min måste in och lägga henne tillrätta kan du alltid testa med att göra det direkt, snabbt, ytterst kort och konkret för att genast sätta P för ytterligare aktivitet med en rejäl ramsa på väg ut genom dörren och sedan avvakta helt.
I vanliga fall råder vi folk som har problem med vargtimmen att göra så absolut lite som möjligt och korrigera sovställningar tio minuter efter att barnet somnat om, ifall man orkar hålla sig själv vaken så länge :lol: :lol: Vargtimmen kan kräva ett antal veckors arbete att komma till rätta med men odla ramsan så fixar ni detta!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
HannaManna

Tack, tack, tack...

Inlägg av HannaManna »

Tack för hjälpen alltså! Nu kan jag med glädje rapportera att föregående natt gick utan ett enda pip från Alexandra! Lite vred och vände hon sig nu och då såklart, vid fem-tiden trodde jag ren att hon skulle vakna, men nix :!: :D Hon sov vidare, och nästa gång vaknade jag 6.50 av att hon började röra på sig. (Vi har ingen möjlighet till skillda sovrum)

:D Härligt! Nu ligger sötnosen på golvet här brevid mig och tittar på sig själv i en spegel. Snart dags för dagssömn nr. 1. Livet ler! :wink:
HannaManna

Inlägg av HannaManna »

Och jo mammamy, Alexandra försökte faktiskt komma ut med ansiktet före! Sen slutade förlossningen nog i akut kejsarsnitt, men ändå.
camilla

Inlägg av camilla »

Min ena flicka sparkade sig uppat i sangen da hon blev arg sa jag lade bylsiga kuddar i huvudandan sa hon inte skulle trycka huvudet mot de harda spjalerna for det var obekvamt!
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"