Nybörjare, frågor efter 2:a natten!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Nannapanna

Nybörjare, frågor efter 2:a natten!

Inlägg av Nannapanna »

Hej! Jag är stolt mor till en tjej på 10 ½ mån. Hon sover ganska bra tycker jag, men för sent på kvällen och alldeles för lite på dagarna. Nu ser hennes tider ut ca; somnar 21.30-22.30, vaknar oftast vid ca 01.00 på natten och vill komma över i vår säng o snutta på mamma... snuttar ett par minuter innan jag vänder mig på rygg o drar upp täcket, det brukar hon acceptera och somna om gott. Sen blir det vid ca 05.00 på morgonen lite snutta, och sen vid ca 07.00, 08.00 och vi brukar gå upp ca 09.00-10.00.

Hon sover igen vid ca13.30/14.00, ibland en timme (ovanligt) men oftast 20 min., henne berömda power-nap... Och likadant en sväng på sen e.m. vid ca 18.30, en 20-minuters... Så hon kan sova ibland inte ens en hel timme under en hel dag, stackarn :( (och jag får inte mycket gjort heller) Får hon sova PÅ mig, kan hon sova en timme- en och en halv... men det vill jag inte varje dag. Hon får göra det ibland för jag tycker att hon måste få sömn.

Nu ska jag sluta amma snart, för jag ska åka utomlands i okt. utan henne och pappan (hur jag ska kunna vara ifrån dom är ett annat kapitel :oops: ).

Men iaf, jag köpte boken för att 1. jag ska sluta amma och vill veta hur jag ska få henne att somna om utan det. 2. Hon sover så himla lite under dagarna.

Igår kväll var jag lite nyfiken på att prova lite buffning o solfjädern (jo har förstått att man ska ju inte prova, utan bestämma sig att NU SKA DET SKE. Men iaf..) Jag började vid 20.30. Kl. 21.45 gav jag upp och bar på henne 5 min. så somnade hon... Min undran är, hon var väldigt ledsen igår, tyckte inte alls om att bli "nertvingad" och tillrättalagd hela tiden. Så mkt som hon grät igår har hon inte gjort i hela sitt liv :( Jag brukar inte ha problem alls att lägga henne annars, det är välling, sitta med henne (orkar itne gå längre) och vagga lite med benen. Och sedan trillar jag ner henne i sängen så somnar hon gott. Det tar ca 10 min. Så jag fick lite skräck nu :S, om jag ska få henne till att bli så ledsen och orolig. Det kändes riktigt hemkst att gå från rofyllt läggande till skrik & grin :(

Jag kommer att göra ett ordentligt upplägg, schema och fråga om allt jag är osäker på innan jag helhjärtat börjar med kuren. Tänker inte "prova" igen heller, så ni kan vara lugna för det;) Nästa gång det sker så SKA det ske.

Men som sagt nu blev jag lite orolig efter igår. Jag kanske är hönsig eller löjlig eller något, men min känsla sedan jag fick lilla Ida är att hon ALDRIG ska behöva vara ledsen! (jag kan helt klart skilja på ledsen och gnäll/fjant)
Senast redigerad av Nannapanna den ons 16 aug 2006, 06:54, redigerad totalt 1 gånger.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Marina och välkommen :D

:arrow: tänk inte i termer om "vill" eller "brukar". Din dotter gör som ni lärt henne. Om ni med attityd av självklarhet presenterar nåt annat kommer hon att acceptera det också. Men, kanske inte utan frågor och det är där ni måste vara ordentligt pålästa och förberedda.

:arrow: Din dotter är 10,5 månad. Skrik i olika tonarter är hennes sätt att kommunicera. Hon kan inte säga "men mamma, nu känner jag mig förvirrad av detta nya" och verbalt få och förstå svaret "jo vi buffar för att hjälpa dig komma till ro och på sikt somna på egen hand".

:arrow: Ni måste svara på hennes frågor i handling :!: Ex. ramsan i sig betyder egentligen inte ett skvatt. AW:s exempel på att man lika gärna kan säga "snöre med klister och konserv" belyser detta så fint tycker jag. Det är tonfallet och andemeningen bakom som lugnar och betryggar, inte orden i sig.

:arrow: Att det blev lite tokigt med "smygbuffandet" igår har du ju redan förstått så där skall jag inte "skälla" :wink: men väl uppmana att lägga det som en parantes och tänka nytt och fräscht när ni väl startar.

:arrow: Angående oro för din resa så vill jag berätta följande som inspiration:

Var iväg på SHN-kurs mån-fre förra veckan. Hade aldrig varit borta från min dotter mer än över en natt. Grät floder då vi lämnade henne hos mormor på söndagen.

Väl på kursen upptäckte jag att jag inte tänkte på min dotter med ledsen saknad utan med stolthet och glädje. Hon var i ypperligt goda händer hos mormor och sedan med pappa. Hon åt och sov "som folk" och var omgiven av kärlek. AW brukar påminna att man som mamma inte är Guds enda välsignelse för barnet. Så sant och så bra sagt.

Jag kom hem till en make som växt flera meter i sin papparoll :heart: och till en dotter som hälsade mig med det vackraste leende jag sett i hela mitt liv.

Önskar dig all lycka med kurandet :!: :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Nancy :wink: :D Strålande - underbart :lol:

Läs och lär, kära Marina, och välkommen :lol:

"Det kändes riktigt hemskt att gå från rofyllt läggande till skrik & grin" skriver du, och då måste jag bara säga två saker:

:arrow: Antingen bestämmer du dig för att verkligen hjäpa lilla älsklingen till god, sammanhängande, skön nattsömn (och lika goda dagar), och då måste du läsa på och lära tills du verkligen förstår vad alltsammans handlar om, så att du vet exakt vad du gör och VARFÖR och att du arbetar i barnets intresse, för livet;

:arrow: Eller också tar du fasta på dina tvivel och din tvekan och din oro och fortsätter som det var förut/är. Och är nöjd med det :wink: :!:

Små barn tycks ha uppfattningen att antingen är man nöjd med sakernas tillstånd, eller också förändrar man dem :wink: :P

SHN är ingen "sömnmetod" rakt av, à la skrikmetoden (5mm). Det är en hel livsfilosofi.

Kram och LYCKA TILL, vad du än väljer :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Hej igen, och tack för svaren.

jo självklart har jag BESTÄMT mig för att genomföra detta. Som sagt hon är ju inte så "superjobbig", men ändå är jag rätt trött... och hon behöver nog få sova hela nätterna ;)

Vi har tänkt att börja nästa vecka, då Idas pappa är ledig. Jag/vi har redan nu denna vecka börjat införa ett schema. Hoppas det ska underlätta. Såhär ser det ut;

ca 08.00 vakna
frukost 08.30-09.00
12.30 lunch (varm, lagad)
13.00-15.00 sova. Hon brukar sova ca 1 timme i vagnen men sen måste jag amma om henne till sömns, inte alltid men ofta

ca 15.30 mellanmål. Kex o fruktpuré (hon brukar inte äta mkt av det dock, hon har aldrig gillat det riktigt, fruktpureérna alltså..)
ca 18.00 middag med oss
vid det här laget börjar hon bli trött, så vi går ofta en sväng med vagnen och hälsar på kusinerna eller mormor. Hem till ca 19.30 och bada eller duscha. Välling fem i åtta och så går vi in till sovrummet då. Siktar ju på att hon SKA somna åtta. Hon somnar ju alltid men vaknar på en gång när vi ska lägga ner henne. Så det brukar nu ta minst en halvtimme att lägga henne.

Nåja, iaf var det schemat jag undrade över, verkar det bra..? Jag tycker det funkar bra, hon äter bra förutom mellanmålet, och hon somnar bra på dagen osv.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Börja med att läsa in dig, tycker jag :!:

För ska du kura, kan du inte gå efter vad hon brukar och inte brukar. Då måste du verkligen börja från scratch som om du aldrig hade sett lilla ungen förut, höll jag på att säga :lol: :lol:

Bestämmer du dig för att genomföra Sova hela natten-kuren, blir du t ex tvungen att planera in en f m -lur. Hon kommer aldrig att orka vara vaken från 8 till 1.

Då kommer du också att planera in ett entimmespass inför läggningen, där man alltså inte är ute på promenad till en halvtimme före läggning utan matar, badar, ger nattslurk och, sist men inte minst, odlar skrattet-till-go'nattet riktigt rejält :lol:

Så läs hela boken först och främst, ber jag dig, och tänk sedan igenom ett schema utifrån det du verkligen tror och tycker att hon behöver, så att du kan genomföra det sedan utan att darra på handen :wink: :lol:

LYCKA TILL :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Jo jag har läst boken, är inne på andra vändan nu... Kanske jag är lite trög eller så är den väl lite svår att förstå då :?:
Men det är väl ändå bättre att fråga här om man inte förstår, som jag nu gjort. Än att misstolka boken och göra fel :!:
Vi har haft ganska svårt att komma på något bra schema, och undrade efter exemplet om hon verkligen skulle kunna somna på f.m., bara ett par timmar efter uppvaknandet på morgonen Därför trodde vi då det var bättre att lägga in ett långpass mitt på dagen. Samt att ge välling så tätt inpå middagen, vi har tur om vi öht. får i henne välling innan sovdax. Därför hade vi lite längre mellan det.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Marina!

Jag instämmer med Anna, att vara påläst och säker på sin sak är A o O när man ska genomföra SHN-kuren :idea: Men självklart är det okej att ställa frågor :wink:

När du ska göra ett schema för dottern är det viktigt att det passar övriga familjen men även täcker dotterns behov av mat och sömn. Under detta hjälpforum finner du inspiration till schema i den klistrade tråden "Mat-och-sovtider". Börja med att lägga den natt ni vill ha, 11, 11.5 el 12 h och fördela sedan övrig tid under dagen. Dottern behöver ca 14 h sömn under ett dygn. Förslagsvis ett kortare pass under fm och ett längre(1.5-2h) efter lunch.

Oftast är barnet trött ganska tätt inpå natten, så en fm-lur blir inga problem :sleep:

Fortsätt läsa på, skissa på schema, odla ATTITYDEN och fråga mer om något är otydligt innan du genomför kuren.

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Marina!
Såklart är det bäst att fråga! :thumbsup:
Tänkte komma med några tips på schemat. Jag förstår hur du tänker med långa luren, men jag tror det är alldeles för lång vakentid på förmiddagen. Jag antar att du utgår från att hon har lång vakentid nu innan. Nästan alla 10 månaders har två lurar (det baserar jag på vad jag läst här på forumet så det gäller kur-barn)

När hon lärt sig att sova utan att vara stuptrött skulle jag gissa att hon blir lagom trött mellan 10.30-11.30, om morgonen är 8.00. Min Karl blev trött så tidigt som 1,5 timme efter morgonen, han sov sin första lur då i flera månader. Men då var han yngre. Nu sover han ca 3 timmar efter att han gått upp, han har fortfarande två lurar.
Om du har lång lur (1,5 h eller 2 h) på förmiddagen, blir det kort (45 minuter) på eftermiddagen. Eller så gör du tvärtom. Jag vet inte om det ena är bättre än det andra, en del barn är kanske mer trötta på förmiddagen och en del på eftermiddagen. Ta det som passar familjen, mattiderna och sånt.
Dina mattider verkar bra, det ska vara 3-4 timmar emellan målen, förutom vällingslurken som ges "extra".
:thumbsup:
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

En sak jag tänker på när jag läser boken, är ang. första natten. Då man ska vara på dem "som en hök". Innebär det att jag ska sitta direkt utanför vårt sovrum?( Hon sover i spjälsäng bredvid vår säng, har inte hennes rum färdigt än.) Hur snabbt måste jag vara inne hos henne? Kan jag sitta i vardagsrummet framför datorn under natten, ett rum mellan, eller måste jag vara precis utanför sovrummet? Jag hör/märker nog inte om/när hon vaknar direkt om jag sitter i v-rummet, men hon brukar ställa sig upp snabbt och ganska direkt "ljuda" om att hon är vaken. Inte skrika eller grina, men hon gnäller. Ska jag springa dit då och ramsa i dörren eller?
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Marina :D
Prova du och se ifall du inte kan sitta vid datorn. Varför inte "ljudtesta" en kväll innan ni startar kuren :?:

Ramsa vid behov i dörrspringan. Glöm inte magstödet, ramsa betydligt högre och kraftigare än du kanske tror :!: :D

Ju mer tiden går desto längre från dörren kan du ramsa.

Lycka till :!: :D
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Har skissat lite på ett nytt schema, och vill gärna ha åsikter om det!

08.00 vakna
08.15 välling
08.30 äter vi frukost, och Ida får en smörgås
10.00-11.00 sova
11.30 varm lunch
14.30 mellanmål (frukt & kex)
15.00-16.00 sova (blir det för sent? för nära inpå kvällen? )
17.30 middag hela familjen
19.00 bad
19.30 välling, bus
20.00 sova

Det börjar närma sig, Idas pappa är ledig hela veckan och därför passar det utmärkt att börja imorgon eller på tisdag...

Vill gärna ha fler åsikter om det jag frågade om tidigare, hur snabbt man måste vara inne hos henne under kvällen/natten FÖRSTA natten? Räcker det om man hinner in när man hör ljud? Alltså när hon gnäller, eller är det för sent? Hon reser sig ju alltid upp och sen börjar hon gnälla.
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Marina! :)
Det verkar bra förutom en sak. Naturliga sömnrytmpass är: 5, 20, 45 min, 1,5 tim, 2 tim och 2,5 timmar. En timme är inte bra, för då kommer du att väcka honom i fel sömncykel.
Du kan ju ha lurarna 10.15-11.00 och 14.30-16.00 (nej jag tror inte det är för sent, tiden är bra. Mellanmålet får du ta lite tidigare då.)
Eller: 10.00-11.30 och 15.00-15.45.
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Ursäkte jag glömde sista frågan.
Ja det räcker bra om du går in när du hör ljud. :thumbsup:
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Tack för svaren!

Nu har vi så börjat, första natten... Lade henne 20.05 och hon somnade ganka precis 20.30. Efter ca5 buffningsomgångar. Hon somnade några gånger men vaknade när jag gick och gjorde ramsan. Hon ställde sig upp på en gång i sängen och när hon såg att jag var ute ur rummet eller vid dörren, gallskrek hon. Då gick jag snabbt tillbaka, lade tillrätta och buffade.

Hon har iaf sovit sedan dess, det brukar hon ju göra. Vargtimmarna blir nog värst här, och att få henne att somna om vid 7-tiden och sova till kl 8.
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Måste också fråga.. När hon STÅR upp i sängen, då måste jag väl in och lägga henne tillrätta? Inte kan jag väl bara ramsa då..? Hon ställer sig ju på 5 röda...
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"