Hej NancyDrew!
Det är så roligt att läsa om Leia, att hon sover så fint nu och att allt verkar gå så bra! Jag håller egentligen med alla andra; minimera trafiken, etc, men jag har en tanke till... Montessori säger ju att "allt du gör för att hjälpa ditt barn hindrar det i dess utveckling".
Jag har tänkt jättemycket på det, speciellt under de faser då min flicka arbetar hårt för att nå nästa fas. Nu håller hon på att lära sig gå, och det är MYCKET frustration kring det! Jobbiga (för henne) övriga perioder var just vid vädning och när hon lärde sig stå i sängen (kunde ställa sig, men inte sätta sig igen). Då var det svårt att inte gå in och hjälpa.
Grejen är väl att du självklart ska gå in om hon är vaken, ledsen och du misstänker att hon fastnat eller något. (Utgå ifrån att hon inte är vaken, lägg henne rätt och ramsa hastigt och säkert) Övrig tid; tänk "det här klarar du fint, vända sig om är en baggis, du bara häver över tyngdpunkten..."

Ramsa om du tror att hon är vaken - utanför alltså - men inte om hon gnäller för att det är obekvämt, tycker jag.
Det var en mycket klok forumnist som myntade "ett av verktygen är att inte använda det alls!"
Det handlar bara om några dagar (om hon måste anstränga sig själv det vill säga, annars tar det längre tid), men akta dig för att under den tiden fastna i att "mamma hjälper", vilket vi gjorde.

Vi fick nästan kura om, hon var rätt så förvirrad faktiskt.
Du har en så stark och intelligent flicka, det här går på nolltid! Lycka till!
Kram