Skall jag ramsa efter att jag vänt henne?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack för svar emb :D
Skönt att det finns mammor med mer attityd i frågan än vad jag har :? :D Det låter som om ni lyckats hantera situationer som beskrivet på ett bra sätt.

Själv lyckas jag inget vidare. I natt har jag behövt gå in hela 7 gånger pga ledsna frågor från litet barn fastkilat med huvudet bakåt. Jag skulle inte heller vilja sova så :(

:arrow: Jag vet ju att det du skriver stämmer, att ramsa, avvakta och inte gå in mer än i nödfall. Bara det att inatt var det "nödfall" varje gång...

I nuläget binder jag dessutom ris åt allas ryggar genom att ge dubbla budskap :evil: Ramsa OCH sedan gå in och lägga tillrätta.

:evil: Arg på mig själv men har ingen lösning.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Gå in och vänd henne som en robot vid första pipet - plafs - och ut igen. Ingen ramsa. Hon ska inte märka att du varit där. Gör så i 2 nätter till. Därefter låter du ramsan ta! :D
emb

Inlägg av emb »

Kom igen NancyDrew
VAR ÄR ATTITYDEN, den som du peppar andra med? Du e ju suverän - låt nu int din gullunge utsättas för dina vargar...
Såklart ska du gå in och lägga tillrätta om hon ligger så att det gör ont - men annars skall du nog avvakta - annars får du springa natt efter natt... Gå snabbt in och lägg tillrätta snabbt som attan men kom ihåg att Budskapet är ju att på natten sover man. Inget velande här! KOM igen - på med attityden igen så att din tös får sova hela natten ;)

Kram från mej o Lycka till
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Stort tack emb och Maria :D

Ni har ju receptet på en "minikur" för nattakrobatik :!: :arrow: Mammut Marias taktik i kombination med den attityd emb med krafttag manat fram 8) :D :lol:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Har följt era råd men ja, lillebus har nu förfinat sin teknik så att hon hinner vända sig tillbaka till rygg redan innan jag lämnat rummet :?

Hon blir ju iskall om sina små ben där hon ligger. Jag lugnar frågor med ramsa och musik men just kylan kan jag ju inte ta bort om jag är utanför rummet :?:

Inser att det är här min mesta oro sitter. Hur jagar jag köldvargen på flykten :evil: :?:

Ja för jag tror ju i själ och hjärta att det går att lösa situationen på ett sätt som gör att Leia får sova bättre men jag hittar inte svaret (eller också finns det rakt framför näsan på mig utan att jag ser det).
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Höj värmen i rummet så att det är varmare - åtminstonde vid nattningen. Gå sedan in och lägg på henne täcket och sänk temperaturen.

:idea: Annars så funkar det att de sover i lagom varmt rum utan täcke. Det har de mina gjort upp till ca 18 månader - så det är väl beprövat... :wink:

:idea: Kom ihåg att sömn inte är någon konstart bestående av en massa hokus pokus för att den ska infinna sig. Barn vill sova och sover helt enkelt. Krångla inte till det för mycket - det är väldigt enkelt om man inte gör det svårt :wink: :lol: !
Nancy

Inlägg av Nancy »

Men Mammut Maria, är inte du på spa :wink: :D Iväg och basta eller drick juice och strunta i våra vargar, du har sannerligen gjort dig förtjänt av några vargfria dygn :twisted: :wink: :lol: :lol: :lol:

(men tackar såklart för svar :D )
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Åker nu........ Adios!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag är också rädd att lillan ska frysa och det har hänt några gånger att fötterna var iskalla på morgonen. :cry:
Därför har jag kallt i rummet, och Smilla är bara iklädd i en kortarmad body plus sockor. Nu blir åtminstone fötterna inte kalla även om hon skulle råka ligga utan täcke efter en lång natt. Och det fungerar utmärkt för oss :)
Lisa S

Inlägg av Lisa S »

Hej NancyDrew!

Det är så roligt att läsa om Leia, att hon sover så fint nu och att allt verkar gå så bra! Jag håller egentligen med alla andra; minimera trafiken, etc, men jag har en tanke till... Montessori säger ju att "allt du gör för att hjälpa ditt barn hindrar det i dess utveckling". :roll:

Jag har tänkt jättemycket på det, speciellt under de faser då min flicka arbetar hårt för att nå nästa fas. Nu håller hon på att lära sig gå, och det är MYCKET frustration kring det! Jobbiga (för henne) övriga perioder var just vid vädning och när hon lärde sig stå i sängen (kunde ställa sig, men inte sätta sig igen). Då var det svårt att inte gå in och hjälpa. :oops:

Grejen är väl att du självklart ska gå in om hon är vaken, ledsen och du misstänker att hon fastnat eller något. (Utgå ifrån att hon inte är vaken, lägg henne rätt och ramsa hastigt och säkert) Övrig tid; tänk "det här klarar du fint, vända sig om är en baggis, du bara häver över tyngdpunkten..." :wink: Ramsa om du tror att hon är vaken - utanför alltså - men inte om hon gnäller för att det är obekvämt, tycker jag.

Det var en mycket klok forumnist som myntade "ett av verktygen är att inte använda det alls!" :D

Det handlar bara om några dagar (om hon måste anstränga sig själv det vill säga, annars tar det längre tid), men akta dig för att under den tiden fastna i att "mamma hjälper", vilket vi gjorde. :shock: Vi fick nästan kura om, hon var rätt så förvirrad faktiskt.

Du har en så stark och intelligent flicka, det här går på nolltid! Lycka till!

Kram
Lisa
Lisa S

Inlägg av Lisa S »

Oj, det var ju massor av sidor på den här tråden, det märkte jag inte först! :lol:

Vilken massa värdefull pepp, det här går utmärkt utan mina Montessori-citat. :roll:
Lisa
a

Inlägg av a »

Hej1 Vi hade jättemycket problem med ryggläge och att ligga på tvären när vår pojke var 5-6 månader. Jakob var expert på att slänga ut benen mellan spjälorna över spjälskyddet. Jag tror att han tillslut gjorde det för att han visste att han kunde få hjälp av mig då. Jag monterade två själskydd i sängen så att inga ben kunde åka ut. Han fick ett lätt täcke som han inte kunde trassla in sig så lätt i och sedan fick han somna bäst han ville så länge det inte blev panikaartat. Ett tag valde han att sova på rygg tvärs över sängen. Vi hade en uppgörelse en natt där han ropade på mig en gång i timmen men jag gav mig inte. jag avvaktade och ramsade. Nu väljer han att sova på mage i rätt riktning. Men det tog lite tid! Jag valde när det var som värst med att vända sig (och han hade svårt att vända sig tillbaka), att lägga en solfjäder i ca 1 minut vid läggningen. Då lugnade han sig och kom lite till ro innan jag gick och valde oftast att somna istället för att rulla. Och jag behövde inte gå in igen(vilket har kännts viktigast för oss).

Det går över med trasslet!

Annika
Nancy

Inlägg av Nancy »

Åh tack kära ni för råd och peptalk :D

Blir riktigt rörd öer att ni orkar engagera er i min efterhängsna vändningstråd :wink: :D

nickan; bra tips :!: :D Det svåra är ju att hitta en bra balans mellan inte för kallt så barnet fryser men inte för varmt så sömnen och ron påverkas negativt. Kanske ett mellanting i klädväg precis som du skrev :D

Lisa S; dina ord är ALLTID välkomna :D Tack för kloka ord och fina råd :D Leias akrobatik har ju varierat och "trasslet" tett sig lite olika över tid. Numera KAN hon vända tillbaka (om hon inte sitter ordentligt fast med huvudet bakåt) så problemet sitter alltså i huvudet på mamman själv. Är bra på att komma med till synes slagfärdiga råd till andra men pinsamt usel på att följa dem själv :oops:

a; du sätter nog huvudet på spiken där, att barnet fortsätter för att det vet att det fungerar... Beundrar din envishet och tilltro till barnets förmåga den där natten då du ramsade varje timma :!: :D

ps. inatt var jag inne två ggr för att vända tillrätta, Leia hade då redan hunnit somna om med kroppen i sidoläge formad som en båge... 8)
Lovis

Inlägg av Lovis »

Åhh, den här tråden ska jag lägga på favoriter! Min lilla har börjat vända på sig i sängen och jag tror nog att det kan bli mer av den vanan snart! Bra att vara förberedd.
Kan tillägga att hon har 17 grader i sitt rum och tunn pyjamas och vanligt vadderat täcke. Om hon börjar sparka av sig det så får jag sätta på henne små strumpor, tror i alla fall att jag fortsätter med 17 grader.

Kram
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ja, vilken tur att denna tråd fanns! Jag har också fått samma bekymmer och är lite nyfiken på hur det har gått för Leia...

Disa sov 9-10 timmar i sträck innan vi startade kuren för 16 dagar sen och det har gått riktigt bra, men hon är fortfarande lite olycklig vid läggning. Inte på en gång utan efter en liten stund - antagligen irriterad över att hon inte KAN somna direkt. Men hon har tidigare somnat på ca 15 minuter. De senaste 6 kvällarna har hon börjat med vändningarna. Först 1 gång på natten, men nu också vid läggning. Några nätter har hon sovit fint utan att vända sig, men vänder sig vid läggning varje kväll numer. Igår tröttnade jag och tänkte att, ja, man KAN ju faktiskt somna på rygg också. Och lät henne ligga - och ramsade... och ramsade... Mest var hon bara urarg, men blev så småningom förtvivlad också. Och efter 45 minuter orkade inte JAG mer så då gick jag in och vände henne, men då var hon förstås för upprörd för att somna direkt som hon gjort tidigare och jag fick ramsa en 10 minuter till innan hon slutligen somnade.

Tycker också hon fått svårare med daglurarna sen vändningarna startade, det tar längre tid och hon ber om hjälp mer än hon gjorde tidigare, så det känns som om hon lite grann tappat koncentrationen på ramsan när hon vant sig vid vändningshjälpen. Än vänder hon sig inte på dagarna dock. Och jag låter henne vara med bara något/några snabba skak i vagnen och ny ramsa om det krisar. Men helt klok blir jag inte på hur jag bäst bör gå tillväga. För precis som Leia tycks hon verkligen inte somna om hon vänt sig - eller så är hon bara uthålligare än jag. :wink:

Hade trott att det skulle bli bättre vid det här laget. Med min första gnölades det rätt bra i början, men efter 3,5 vecka var allt över och sen dess har han sovit som en prins. Men såna här tricks hade han inte för sig, och just nu känns det som om vi går flera steg tillbaks utan att alls komma framåt. :? Ska jag acceptera vändningarna och snabbt åtgärda och tänka att den fasen snart är över, eller gör min hjälp att vi står och stampar och inte kommer vidare i processen. Några tips/erfarenheter någon?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"