Vi har en liten kille, Noah, på sex månader som vi ska börja kura i påskhelgen. Han sover inte katastrofalt dåligt nu men för lite och oregelbundet. Det har varit värre men kan bli mycket mycket bättre. Han äter (ammar) fortfarande tre gånger varje natt! Jag skulle gärna börja kuren idag men vi måste ta det på en helg då min man kan ta barnen så att jag får sova på dagen de första dygnen (han jobbar långa dagar mån-fre) och nu i helgen går det inte för vi åker bort några dagar i början på påsken och det går ju inte mitt i kuren. Nåväl... Det vi funderar över är hur vi kan börja förbereda oss så att allt blir så bra som möjligt när vi väl sätter igång.
Det kommer bli jag som tar alla nätter i början, min man kommer in i uppföljningsveckan. Kanske inte det bästa, men mest praktiskt och enklast för oss tror jag. Han kommer kunna vara med vid varje läggning och vid väckningen under helgerna (=de två första mornarna av kuren). Jag läser nu Annas bok för andra gången och hinner nog ta den några gånger till innan det är dags. Vi kollar också på DVD´n. Jag ska också öva ramsa och buffning innan såklart.
Funderar på schemat nu och kommer säkert be er om kommentarer när det är färdigt. När det är färdigt är det väl bara bra om jag försöker börja följa de tiderna utan att jag för den skull inleder kuren? Svårt med sovtiderna men kan ju åtminstone bli konsekvent med måltiderna.
Frågor; Då Noah trivs bra på mage är han van att sova sina dagslurar på mage i vagnen inne. Men ute sover han (oftast bra) på rygg. Måste han sova på mage även ute när vi börjar kuren?
Jag har kört min egen variant av buffning på honom för att söva honom sedan han var en liten färsking och jag upptäckte att det var den absolut bästa metoden. Tror ni då att jag bör vara lite restriktiv med buffningen under kuren för att inte "fastna" i det? Nu har jag ju buffat honom ända in i sömnen.
Har jag förstått rätt att man aldrig ska buffa mer efter andra (helst första) natten? Då är det väl bara ramsan man använder? Om han skulle vakna utan att vara ledsen första och andra natten ska jag ändå vara där direkt med buffningen (första natten) resp ramsan eller kan jag vänta och se om han somnar om? Eller när kan man börja "vänta och lyssna" annars?
Är det viktigt att använda ramsan då han ska sova även dagtid? Får man söva på annat sätt, tex enbart genom att dra vagnen då man är ute? Ska jag ändå stanna och ramsa då han håller på att somna?
Noah har napp nu, dag som natt (dock mindre på natten) och den ska ju bort. Ska försöka bli mer restriktiv med den också nu men han älskar den så helt lätt blir det inte. Nog lättare att sluta "knall fall" sedan när vi kurar.
Det är en del som snurrar i skallen nu som ni märker. Försöker odla rätt attityd här. Kan andra så kan väl vi
Tack för att du orkade läsa ändå hit!Kommer säkert hit ofta och ber om råd.
Varma hälsningar och glada tillrop
Annika m man och pojkar två i Eskilstuna