Hur kan jag förbereda oss?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
EtunaAnnika

Hur kan jag förbereda oss?

Inlägg av EtunaAnnika »

Hej hej!

Vi har en liten kille, Noah, på sex månader som vi ska börja kura i påskhelgen. Han sover inte katastrofalt dåligt nu men för lite och oregelbundet. Det har varit värre men kan bli mycket mycket bättre. Han äter (ammar) fortfarande tre gånger varje natt! Jag skulle gärna börja kuren idag men vi måste ta det på en helg då min man kan ta barnen så att jag får sova på dagen de första dygnen (han jobbar långa dagar mån-fre) och nu i helgen går det inte för vi åker bort några dagar i början på påsken och det går ju inte mitt i kuren. Nåväl... Det vi funderar över är hur vi kan börja förbereda oss så att allt blir så bra som möjligt när vi väl sätter igång.

Det kommer bli jag som tar alla nätter i början, min man kommer in i uppföljningsveckan. Kanske inte det bästa, men mest praktiskt och enklast för oss tror jag. Han kommer kunna vara med vid varje läggning och vid väckningen under helgerna (=de två första mornarna av kuren). Jag läser nu Annas bok för andra gången och hinner nog ta den några gånger till innan det är dags. Vi kollar också på DVD´n. Jag ska också öva ramsa och buffning innan såklart.

Funderar på schemat nu och kommer säkert be er om kommentarer när det är färdigt. När det är färdigt är det väl bara bra om jag försöker börja följa de tiderna utan att jag för den skull inleder kuren? Svårt med sovtiderna men kan ju åtminstone bli konsekvent med måltiderna.

Frågor; Då Noah trivs bra på mage är han van att sova sina dagslurar på mage i vagnen inne. Men ute sover han (oftast bra) på rygg. Måste han sova på mage även ute när vi börjar kuren?

Jag har kört min egen variant av buffning på honom för att söva honom sedan han var en liten färsking och jag upptäckte att det var den absolut bästa metoden. Tror ni då att jag bör vara lite restriktiv med buffningen under kuren för att inte "fastna" i det? Nu har jag ju buffat honom ända in i sömnen.

Har jag förstått rätt att man aldrig ska buffa mer efter andra (helst första) natten? Då är det väl bara ramsan man använder? Om han skulle vakna utan att vara ledsen första och andra natten ska jag ändå vara där direkt med buffningen (första natten) resp ramsan eller kan jag vänta och se om han somnar om? Eller när kan man börja "vänta och lyssna" annars?

Är det viktigt att använda ramsan då han ska sova även dagtid? Får man söva på annat sätt, tex enbart genom att dra vagnen då man är ute? Ska jag ändå stanna och ramsa då han håller på att somna?

Noah har napp nu, dag som natt (dock mindre på natten) och den ska ju bort. Ska försöka bli mer restriktiv med den också nu men han älskar den så helt lätt blir det inte. Nog lättare att sluta "knall fall" sedan när vi kurar.

Det är en del som snurrar i skallen nu som ni märker. Försöker odla rätt attityd här. Kan andra så kan väl vi :) ! Det ska blir så SKÖNT för oss alla att få sova och för oss vuxna att få lite mer "fritid" på kvällen!

Tack för att du orkade läsa ändå hit!Kommer säkert hit ofta och ber om råd.

Varma hälsningar och glada tillrop :) från
Annika m man och pojkar två i Eskilstuna
Annika, mamma till Samuel f?dd nov-03 och Noah okt-05
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Sortera tankarna lite. Du läser ju boken och finner en väg där att gå, och det är inte så konstigt, strängt taget :wink:

Har du sövt honom genom att buffa och sedan ändå ammat honom flera gånger på natten, är det bara att tillämpa och genomföra kuren - alltså inte buffa till sömns utan bara till ro, och sedan inte ge mat på natten.

Och ta bort nappen i samma svep.

Läs alla frågor och svar i boken och läs framförallt Lathunden, baklänges och framledes och om igen :lol:

Man ramsar inte med barnet i vagn ute.

Du kan ha honom på rygg i vagnen ute men om och när han vaknar och gnölar kan du lägga över honom på mage, lägga tillrätta och vagna en (kort) smula som markering. Han kommer förmodligen att vilja sova på mage konsekvent.

Han "älskar" inte nappen. tro mig - du har bara anlagt napp åt honom och han tror det ska vara så. Ta ur honom det. Han glömmer den på en natt (om du gör det).

"Om han skulle vakna utan att vara ledsen första och andra natten ska jag ändå vara där direkt med buffningen (första natten) resp ramsan eller kan jag vänta och se om han somnar om? Eller när kan man börja 'vänta och lyssna' annars?" Läs på - snälla, läs på, så att du förstår och begriper allting precis - INNAN.

Skulle han vakna utan att vara ledsen kan du ge en fin, glad, "vanlig" upplysningsramsa om att det är natt, allt är väl, du har bössan skjutklar, vargen kommer inte, han kan fortsätta sova så gott.

"Väntar och lyssnar" gör man efteråt.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
EtunaAnnika

Då var vi igång!

Inlägg av EtunaAnnika »

Tack för ditt svar tidigare Anna!

Pga diverse omständigheter körde vi inte igång under påsken men nu har vi kurat Noah i tre nätter. Det går bättre och bättre. Första natten frågade han mycket, var vaken ganska långa stunder men fick ihop ca 8 timmars sömn. Andra natten sov han nonstop från läggning 19.30 till 03.20. Men sedan var han vaken nästan tre timmar! Första timmen ganska nöjd men sedan var han ledsen/gnölig om vart annat och det blev en del buffningar när jag inte pallade längre och ramsande såklart. Till slut somnade han iallafall och vi fick väcka honom med marginalkvart. Den natten sov han ca 9 timmar. I natt sov han utan att höra av sig till 5.10! Var sedan vaken 1,5 timme, från början nöjd men sedan riktigt ledsen och då jag gick in för att buffa till slut så låg han på rygg (vänder sig typ aldrig själv annars) längst ner i sängen utan täcke. Jag vände, buffade kanske en halv minut, ramsade ut. Han var nu mycket lugnare och somnade på en kvart. Blev väckt med marginalkvart. I natt har han sovit 10, 5 timme. Till saken hör att Noah blev kanonförkyld första kurnatten. Så typiskt! Så de första nätterna höll hostan honom vaken/ väckte honom flera gånger. Han är fortfarande väldigt hes och snorig men jag tror att det är på bättringsvägen.

Han har ätit och sovit bra på dagarna (med marginalkvart åt båda hållen vid det långa sömnpasset). Han har varit mycket trött och gnällig, säkert också beroende av förkylningen.

Jag som tagit alla nätter är ganska slut. Igår när jag verkligen kunde sova låg jag vaken till 01 och väntade på att han skulle vakna! Övertröttheten gör mig överspänd!

En undran har jag ang. marginalkvarten. Får man använda den även på 45-minuterssömnpassen eller är det bara vid den långa "middagsvilan"?

Trötta men glada hälsningar från Annika m grabbarna tre!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Fantastiskt bra jobbat :lol:

Förstår att du är slut. Och det dröjer ett bra tag innan man kan sova själv, som folk... Bara så du vet :roll:

Nej, inga margonalkvartar på "sömntyrmspassen" 5 min, 20 min och 45 min.

Man får se till att man får ihop åtminstone 20 min på 45-min-luren, om du förstår hur jag menar. Och inte ge sig till att försöka kompensera sedan.

Håll tiderna alltså, och tänk helst inte på marginalkvartar på det här stadiet - när lilla älskligen just ska lära sig tiderna är det viktigt att de är extremt tydliga :idea: :lol:
EtunaAnnika

Fjärde natten

Inlägg av EtunaAnnika »

Tack för ditt snabba svar! Ok, han fick sova en halvtimme extra vid dagens långa sömnpass de två första dagarna (så att det blev två timmar) då han var så jättetrött men sedan har vi hållit tiderna även om han inte fått ihop exakt 45 min vid varje sådant pass.

Jag tycker själv att det har gått bra detta :) . Men i morse visste jag inte hur jag skulle hanterna situationen. Han somnade igår 19.45 (läggning 19.30) utan några som helst protester. Sov sedan lugnt hela natten (vi hörde inte av honom något alls). Och tom jag sov ganska lugnt! Men så imorse, så
DUMT av mig, smög jag in vid 6.25 för att kolla att allt var OK. Då låg han vaken (helt tyst, jag trodde ju att han sov) och fipplade med sin snuttefilt, på rygg. Hmm... han hann se mig, jag la snabbt honom tillrätta, buffade en omgång och gick ut med ramsan. Det var ju en timme till väckning då (7.30) och jag hoppades och trodde han skulle somna om. Men icke. Först glada ljud, sedan lite mer gnöl, sedan ledsen. Då var kl 7.15 och jag hoppades hela tiden att han skulle somna om. Då ramsade jag bestämt 4 ggr (annars fick han vara "i fred" hela tiden). Men han blev mer och mer ledsen.

Hmm... vad göra? Jag väntade på att han skulle lugna sig så att jag kunde ta upp honom hyfsat glad. Men han hojtade på mer och mer. Vid 7.40 tystnade han en liten stund så då stövlade jag in. Tände och han bara över tröskeln så bröt han ihop, jätteledsen. Jag visste inte vad jag skulle göra riktigt, så jag låtsades som om allt var som vanligt, tjo och hej, glatt tog jag upp honom, ut i badrummet, pratade, skojade och bytte blöja. Men han lugnade sig inte riktigt förräns han fick mat sedan.

Usch, det här var ett litet bakslag :( . Hoppas innerligt inte att detta äventyrar det vi hunnit bygga upp dessa dygn? Vad kunde jag gjort i detta läge? Vänta ännu längre innan jag gick in till honom? Naturligtvis skulle jag inte gått in överhuvudtaget första gången. (Å andra sidan fixar han inte att vända sig om till magläge själv än men kanske han ändå somnat om så...).

Hälsningar från Annika
EtunaAnnika

Fortsättning dag 4

Inlägg av EtunaAnnika »

Usch, den här dagen har inte varit bra. Det har varit svårt för Noah att sova på daglurarna, har somnat "sent" och inte fått ihop så mycket sömn. Nu ikväll låg han nästan 40 min innan han somnade, förut har han somnat på mindre än en kvart. Sedan vaknade han efter 45 min. Gnöl och gnäll. Somnade efter en kvart. Vaknade efter 10 min igen, gnöl och gnäll. Jag känner mig lite osäker nu på när jag ska ramsa. Nu har jag väntat några minuter för att se om han somnar om, sedan har jag ramsat en gång bestämt bara för att tala om att det är natt och gett bekräftelseramsan när han somnat igen. Fråga; Ska jag ramsa direkt jag hör att han vaknar för att tala om att det är natt när han håller på så här eller ska jag vänta med att ramsa tills han blir ledsen? Vill inte bli överkoncentrerad men vill inte heller vara "osäker/otydlig" om han vill ha besked. Gör det något om man "missar" bekräftelseramsan när han ligger och gnölar så där, försöker ge honom den men det kan ju bli så att man inte hinner någon gång. Undrar om det här har med det jag skrev ovan att göra eller om det är normalt att det är lite så här upp och ner medan man kurar. Det här är ju första natten på uppföljningsveckan så det kanske inte är onormalt? (Han tycker säkert att han är utsövd också då han sovit så bra de senaste nätterna.)

MVH/Annika
EtunaAnnika

Kurningen av Noah forts.

Inlägg av EtunaAnnika »

Vi är nu inne på femte natten i uppföljningsveckan (i natt) och det hela sätter sig mer och mer. Mest framsteg men också några bakslag ibland. Men nu har det uppstått ett nytt problem. Noah har kommit på hur han ska vända sig om i sängen. Hamnar på rygg längst upp i sängen. Detta händer både när han ska somna på kvällen och på mornarna (vargtimmen). Först är han glad och nöjd och jag har låtit honom vara men det har varje gång slutat med att han brytit ihop och blivit ordentligt ledsen. Då har jag snabbt gått in och lagt honom tillrätta. På kvällen har han då somnat snabbt men på mornarna har han inte somnat om efter detta.

Hmm...hur ska jag göra tycker ni? Fortsätta som jag gjort eller lägga tillrätta så snart jag hör att han ligger vaken på rygg? Med risk att han gör om det igen och igen naturligtvis...

Han vänder sig aldrig från rygg till mage på dagtid så det tar nog lite tid innan han kan göra det på natten.

Hälsningar från Annika m Noah, snart 7 månader.
EtunaAnnika

Eländet fortsätter

Inlägg av EtunaAnnika »

Nej nej nej! Nu vet jag inte hur jag ska göra! Noah som nu sovit hela nätter hela denna vecka i princip har i natt (femte i uppföljningsveckan) gråtit i natt pga av att han vänt sig till ryggläge, hamnat längst upp i sängen utan täcke. Han hojtade först vid 02.30. Jag visste inte hur jag skulle göra. Vi har ju jagat iväg alla vargar och jag är rädd att släppa in någon nu men samtidigt kan inte Noah vända sig tillbaka till magläge själv så jag vet inte hur jag ska förhålla mig. Jag gick in (innan han hann blir riktigt ledsen), la snabbt tillrätta och ramsade ut. Han somnade direkt. Kl 5 samma visa igen. Jag gjorde likadant och han somnade om. Men det här känns INTE BRA! Han har ju sovit så bra hittills "på natten händer ingenting". Men nu detta :( .

Alla kloka mammor här; hjälp oss med råd, please! Hur ska jag göra :?: Ramsa och vänta på (hoppas) att han somnar om? Ska jag överhuvudtaget lägga tillrätta i vaket tillstånd eller ska jag vänta tills han somnat om även om det tar timmar? Men om han blir helt förtvivlad? Ska jag lägga tillrätta då eller ska jag "endast" fortsätta ramsa utanför? Det jag gjorde i natt kändes som sagt inte bra! Så kan man ju inte hålla på!

Känns som om jag måste ha en strategi inför nästa natt. Just nu strular vår 2,5-åring med sömnen också och kommer in till oss flera gånger varje natt. Och i morgon åker min man utomlands en vecka på tjänsteresa och jag känner viss oro inför att vara själv med våra små strulputtar.

Hälsningar från Annika m grabbarna tre
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ingen fara. Ta inte ut några bekymmer där inga finns. Det här går ju så fint och du är så strålande duktig :lol:

Han vänder sig nu för att han "måste" - det är gymnastiska övningar som han kommer att lära sig att man lämpligen bedriver på dagen, i vaket tillstånd. Han blir inte glad själv när han upptäcker att han hamnat på rygg - det är inget medvetet. Så du kan visst lägga över honom. Det här kommer att gå förbi. Du släpper inte in några vargar så länge din atttyd är orubbligt tveklös och självklar.

Det finns en särskild, utförlig tråd här om att vända, som du kanske kan hitta via search :wink:

:arrow: Vänta tills han låter ledsen. Trött och "ber" om hjälp. Då går du in mycket snabbt och vänder utan att göra någon apparat av det. Du kan rentav bara ta hans lilla hand och ge honom en puff i rätt riktning, så att han vänder sig själv - nästan. Ut genast med en liten bekräftelse x3 kanske, som sakligt talar om för honom att det är rätt och bra och sömnbefrämjande att ligga på mage, med lite berömmande tonfall som om han hade kommit på det själv.

:arrow: Låt honom sova på mage ute också, tycker jag. Det blir lätt lite rörigt om han ska växla och den röran kan han ta med sig i sängen på natten.

:arrow: Lägg honom flitigt på rygg på dagen, på golvet, bordet, ute på underlag :!: Med några intressanta saker vid sidan om kan du möjligen "tipsa" honom om att vända sig själv. (Hjälp honom aldrig på dagen.)

Lycka till nu och vilken j-a otur att den ömme fadern skulle iväg just nu :!: Men 2,5-åringen klarar du galant så fort du repat lite styrka och självförtroende, och det ska du få nu genast, tänkte jag :wink: :lol:
EtunaAnnika

Nya frågor...

Inlägg av EtunaAnnika »

Hallå igen!

Nu har Noah hunnit bli 9,5 mån och han är sedan länge en säker sovare. Vi har sovit på flera olika ställen i sommar, ibland har han fått eget rum och ibland har han sovit med oss andra i familjen. Det har gått väldigt bra i det stora hela :lol: . Har varit noga med att mörklägga bra. I början (för flera månader sedan) hade vi som många andra nykurade lite problem med vargtimmen men också det löste sig med tiden :thumbsup: .

Tack Anna för denna suveräna kur!!!

Noah har sovit ute i vagn alla dagslurar sedan länge. För tre dagar sedan bytte vi från liggdel till sittdel på vagnen då det börjar kännas farligt att ha honom där nu när han lärt sig att resa sig upp. Nu måste han alltså ligga fastspänd på rygg (i plant läge så klart) och det gillar han INTE! Han har sovit väldigt dåligt dessa dagar då han vaknar när han försöker vända sig i sömnen och det är ofta. Han ska enligt schemat sova två timmar på dagen (uppdelat på två tillfällen) men nu har det blivt kanske halva den tiden.

Hmm... någon som har något tips hur man kan underlätta? Funderade på att låta honom sova inne i spjälisen istället men han "måste" ju lära sig sova i vagnen ute också då jag tycker han ska sova ute så mycket som möjligt.

Har försökt söka här för att hitta någon med samma problem men gått bet.

Kanske dags att odla lite på attityden igen men det är inte lätt att få en inbiten magsovare att plötsligt sova på rygg!

Tips mottages tacksamt!

/Annika
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Annika :lol:

När mina barn kommit upp i din sons åler, har jag förlagt sömnen inomhus, just pga att det inte blivit någon god sömn på rygg i vagnen.
Inom en nte alltför avlägsen framtid kommer han ju också att sova bara en gång per dag, och en längre stund, och då tycker jag spjälisen har varit toppen... Du kan ju förlägga utevistelsen när han är vaken, så han får sin friskluft då :!:

Annars läste jag att nån här på forumet hade en gammal spjälis - eller om det var resesäng? - ute på altanen, att sova dagssömnen i. Ganska smart, tyckte jag :D

Såklart GÅR det att lära honom sova på rygg, men jag tycker det har varit synd om mina kära magsovare, att tvingas på rygg, och med den attityden kan man ju räkna ut hur det blir :wink:

Skönt att kuren annars funkat så bra för er :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, miar 70 :wink: :D

:D Härligt, EtunaAnnika, GRATTIS till ett suveränt jobb och ett skönt liv :lol:

Så roligt att du ville berätta. Du är nu medlem i SS-klubben :lol: Eller lilla älsklingen är det, ska jag säga. Och han klagar inte, eller hur :!:

Jo, han klagar när han ska sova på rygg, vilket han inte trivs med alls. De små barn jag kurat här har nästan alltid sovit på rygg på dagslurarna och sovit hyfsat bra så, men så fort de fått korn på magläget har de inte alls kunnat sova lika bra på rygg (eller velat). Dagens märkvärdiga vagnar duger ju knappt till att sova på mage i, eller alls; de ömma föräldrarna har då med olika tricks och metoder försökt göra ett plant läge av ett vinklat underlag. Och jag har stått och rivit mig i huvudet och undrat vad som är vad: är dessa svindyra vagnar gjorda för barnet eller är det meningen att barnet ska göras om för att passsa vagnarna :?:

Det finns gammaldags hederliga plana, rymliga barnvagnar att köpa billligt på Blocket, t ex, och de kan också efterlysas här på Barnasaker.

Annars är alternativen du fått tips om här inte att förakta :wink:

Men låt honom sova på mage :!:
EtunaAnnika

Vagnfunderingar

Inlägg av EtunaAnnika »

Tack för så värmande ord och goda råd!
Nej, han klagar verkligen inte över medlemskapet i SS-klubben :D ! Och vi i övriga familjen njuter av lugna "lediga" kväller och skön nattsömn! Noah gillar sin säng och är alltid pigg, glad och kvittrande när han vaknar (ofta strax innan "väckning") på morgonen. När vi lägger honom på kvällen blir han faktiskt lite irriterad om vi drar ut på det för mycket, han vill ju ner i sängen. I vanliga fall tar nog läggningen max en minut men ibland fumlar ju mamma lite med persiennen eller gardinen och då måste man ju skynda på henne lite :wink: ! Vi minns ju hur det var då han vaknade förton gånger varje natt, hur trötta vi var... hua!

För att komma till saken; vi har just "en gammal hederlig plan vagn", dvs liggdelen och Noah ligger fortfarande bra i den men problemet är att han just nu över på att resa sig upp=livsfara. Därför bytte vi till sittdelen, den är mycket lägre och utrustad med sele. I dag sov han i den med sele på mage och det funkade faktiskt bra, men den känns i trångaste laget och liggställningen blir inte den optimala.

Undrar om man kan fästa en sele i liggdelen så han ändå kan fortsätta sova där? Någon som prövat? Borde kunna fungera...

Vi ställer nog fram resesängen på altanen ändå förr eller senare. Men det vore praktiskt om det fungerade även med vagnen...elller varför inte helt enkelt ställa själva liggdelen "lösmonterad" på altanen? Hade jag inte tänkt på själv tidigare... :oops:

Nu är det bäst att jag slutar tror jag!
Godnatt alla!
/Annika
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Se där, där gav du dig själv ett bra råd :lol:

Annars finns ju också selar att köpa som man kan använda till stora vagnen och man behöver inte spänna så härt alls, bara så att lilla älsklingen inte kan trilla ut. Utan i värsta fall blir hängande på tvären med halva kroppen ute :shock: :lol: (Hoppas du förstår att detta inte är någon rekommendation: ha ungen hängande halvvägs utanför vagnen... :roll: :lol: :lol: )

Underbart att lilla älsklingen är en sådan inte bara S utan också L sovare (=lycklig). Pris och beröm :lol:
EtunaAnnika

Till sist blev det syskonvagnen!

Inlägg av EtunaAnnika »

Tack för svar Anna :D !

Tänkte bara berätta om den "slutgiltiga" lösningen på vårt lilla problem med dagslurarna; syskonvagnen! Jo, vi köpte ju en sådan när lillskrutten kom. Har använt den en del, men inte så mycket som vi trodde då nu storebror är en STOR kille och helst går själv när vi ska någonstans. Hur som haver så var det naturligtvis en enkel och bra lösning, att "damma av" den igen. Vi fäller ner båda ryggstöden i liggläge. Lägger ner Noah i magläge med selen på. Han har jättegott om plats att bre ut sig och sover hur bra som helst! That´t it, om någon skulle ha undrat eller ha samma funderingar som vi hade :lol: .

Hälsningar från Annika!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"