8,5 mån och dags för 8 mån ångest, ty

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mrs tall

8,5 mån och dags för 8 mån ångest, ty

Inlägg av mrs tall »

Hej på er allihopa, och det var ett tag sedan sist! Nu går det undan med Skruttis, han har på en vecka lärt sig åla sig framåt med armbågarna och fort går det också! :D Han är fortfarnade snäll och go, och sover som en stock gör han både på dagen och natten. :D

Men, men... Nu har han mitt i allt blivit väldigt gnällig och verkar ha det lite svårt med sig själv. :? Tänkte först att det var tänderna som krånglade, men det är det nog inte. Det verkar vara en paus gällande dem efter att han fick 4 tänder på raken.

Antar att det är 8 mån ångesten och då funderar jag hur jag egentligen skall hantera "gnället"? :?: I vanliga fall han jag inte gett mycket för om han varit gnällig en stund, men nu när det är gnäll från morgon till kväll, så är det lite annat. Hans pappa brukar sitta med honom på golvet i långa stunder, och det verkar fungera. Jag har gjort lite annorlunda, och försökt ta upp honom i det vad jag gör i stället, och försökt hålla vardagen så normal som möjligt. Dvs. jag har nog slagit dövörat till mer och med handling försökt säga att livet går vidare fast han "krisar" lite.

Sedan var det en till grej, där jag VET att vi har klantat oss. Han blir såååå ledsen om man av en eller annan orsak måste ta någonting ur handen på honom. (Kanske något som han inte borde ha, eller så är det matdags el. dyl) Nu river vi ju inte grejer ur händerna på honom precis, men ibland är man ju tvungen att ta bort någoting av honom. Och jisses vilket liv det blir! Nu har vi kanske inte alltid varit så konstanta och ibland gett tillbaka grejen, eller ibland gett något annat i stället. :roll: Dvs. motsagda budskap så det sjunger om! Hur lära alla tre av oss av med detta? "Tack" och "varsågod" leken?

Det var inga stora problem precis denna gång heller, men en liten uppdatering om hur det går för oss om inte annat!

Ja just det; och det är en liten lillasyster till Skruttis som sparkar omkring i mammas mage, fick vi veta!
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Grattis :!: Tänka sig :D Och vad ska det lilla underverket heta :?: Skrutta kanhända :?: Vilken lycka :lol:

Visst är det åttamånadersångest, och jag tycker era respektive strategier låter alldeles utmärkta båda.

Du har förstås läst på i Barnaboken :?: Den här i och för sig korta perioden KAN inte bli särskilt rolig - barnet måste ha tid att möblera om alla hittills kända. förtrogna begrepp och förhållningssätt och det varken går att eller ska förceras. Därför ska man ha det så lugnt som möjligt till det yttre, för det inre står på liten ända :roll: Barnet anpassar sig till detta nya obegripliga - det egna JAGET :shock: :!: - i Simons tid, som det heter (barnaord).

När ni måste ta Saken, bara tacka så kolossalt mycket, och så ge något annat, genast, gärna en intressant välsmakande muta, med ett lika översvallande VARSÅGOD! Följt av TACK, TACK! å barnets vägnar.

Fort ska det gå och gott ska det vara, gärna, i dessa tider. I krig, kärlek och åttamånadersångest är allting tillåtet :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Skruttan heter hon såklart! Det är pappa som döper sina barn, så det blir inte mer påhittigt än så! :D :D

Skruttis är nog inte så "skruttig" som han var när han föddes längre utan riktigt go och rund, men namnet hänger kvar. Han lyssnar faktiskt mer till Skruttis än sitt riktiga namn, så jag tror vi får börja använda dopnamnet snart. Han kan ju inte gå till skolan och tro sig heta Skruttis heller! :D :D
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Skruttan - naturligtvis. Pappas fantasi flödar :lol:

Det är möjligt att det redan är för sent. När mina små minsta inte var så små längre utan skulle byta skola avkrävde de mig ett löfte: "Du får ALDRIG kalla oss Pytte och Lillan. Du får BARA säga våra riktiga namn." Vilket jag snällt gjorde i alla tänkbara skolsammanhang. Efter en vecka i den nya skolan hette de lik förb-t Pytte och Lillan och ingen människa kom ihåg vad de hette egentligen :shock: :lol:

Likadant nu - när de är nära 30... :roll:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Ha ha! :D :D :D Oj, jisses om stackrarna skall heta Skruttis och Skruttan hela livet! :oops: Oh, well... Tacka gud lär de börja skolan i USA och båda smeknamnen låter så fel på engelska att de omöjligt kan hänga mer DÄR. Att de sedan kanske heter Skruttis och Skruttan hemma är en helt annan grej! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"