Är mamma till en otroligt charmig Alva. Eftersom jag redan under graviditeten inhandlade Barnaboken har vi följt standardmetoden någelunda sedan hon var liten. Hon har i princip sedan hon var 1,5 månad följt schemat:
Mat 04 - sova vidare
Mat 08 - vaken
Sova 10-12
Mat 12
Sova 14-16
Men sedan på eftermiddagarna/kvällarna har variationen varit rätt stor. Men hon har sovit lite till och ätit för att sedan somna vid 9 -10 på kvällen. Det första nattmålet vid 01 sov hon bort själv innan 2 månaders ålder och jag var oerhört glad och såg att det skulle bli lätt att plocka bort även målet 04.
Men så nu de senaste veckorna har kaoset brutit loss. Dagarna funkar som vanligt, men kvällarna och nätterna har trasslat jättemycket med en trött och gnällig mamma och pappa som resultat. Det hela slutade med att jag fick amma henne till sömns både 1 och 2 gånger på natten - ngt jag inte ens gjort med henne som nyfödd. Även om jag hållt tiderna på dagarna så har hon haft väldigt svårt att somna själv, ligger bara och skriker när vi lägger henne.
Men nu har vi bestämt oss för att följa standardmetoden hela dygnet och kura henne. Dock har vi valt att behålla ett nattmål eftersom hon inte är riktigt 4 månader.
Följande schema har vi:
Mat 08
Sova 9:30-11:00
Mat 11
Sova 12:30-14
Mat 14
Sova 16-16:45
Mat 17
Sova 19-19:45
Mat 20
Sova 21-04
Mat 04
Sova till 08
Vi började igår och det hela har gått bra även om vi fått kämpa en hel del. Men det visste vi om. Men vi är på G och det känns jätteskönt! Inatt vagnade vi henne mellan 02:20 och 04 innan vi tog upp henne och gav henne mat. Men vi var noga med att hon var lugn när vi tog upp henne. Vi hoppas att denna vagning blir kortare idag!
Vi har valt att vagna henne och vi gör det på rygg även om vi vet att magen är det ultimata
1, På dagen när vi lägger henne kan vi ibland få vagna henne i 25 minuter innan hon somnar (max var 40 minuter). Men vi väcker henne sedan enligt schemat. Är det rätt?
2, När skall vi säga ramsan? När hon håller på och somnar eller när hon har somnat? Det känns som om att vi väcker henne med ramsan ibland.
3, Skall vi ramsa mer än vagna i natt. eller när skall övergången från vagning till ramsning ske?
4, Ser fram mot att kunna lägga henne i spjälsängen igen utan skrik och att hon somnar gott. När kan vi börja med det?
5, Ska vi vagna henne vid minsta gny?
Hoppas att ni kan hjälpa oss på vägen med tips och råd
Hälsningar Annelie och Magnus