Kura 3,5 månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Zalea

Kura 3,5 månaders

Inlägg av Zalea »

Hej

Är mamma till en otroligt charmig Alva. Eftersom jag redan under graviditeten inhandlade Barnaboken har vi följt standardmetoden någelunda sedan hon var liten. Hon har i princip sedan hon var 1,5 månad följt schemat:
Mat 04 - sova vidare
Mat 08 - vaken
Sova 10-12
Mat 12
Sova 14-16
Men sedan på eftermiddagarna/kvällarna har variationen varit rätt stor. Men hon har sovit lite till och ätit för att sedan somna vid 9 -10 på kvällen. Det första nattmålet vid 01 sov hon bort själv innan 2 månaders ålder och jag var oerhört glad och såg att det skulle bli lätt att plocka bort även målet 04.

Men så nu de senaste veckorna har kaoset brutit loss. Dagarna funkar som vanligt, men kvällarna och nätterna har trasslat jättemycket med en trött och gnällig mamma och pappa som resultat. Det hela slutade med att jag fick amma henne till sömns både 1 och 2 gånger på natten - ngt jag inte ens gjort med henne som nyfödd. Även om jag hållt tiderna på dagarna så har hon haft väldigt svårt att somna själv, ligger bara och skriker när vi lägger henne.

Men nu har vi bestämt oss för att följa standardmetoden hela dygnet och kura henne. Dock har vi valt att behålla ett nattmål eftersom hon inte är riktigt 4 månader.

Följande schema har vi:
Mat 08
Sova 9:30-11:00
Mat 11
Sova 12:30-14
Mat 14
Sova 16-16:45
Mat 17
Sova 19-19:45
Mat 20
Sova 21-04
Mat 04
Sova till 08

Vi började igår och det hela har gått bra även om vi fått kämpa en hel del. Men det visste vi om. Men vi är på G och det känns jätteskönt! Inatt vagnade vi henne mellan 02:20 och 04 innan vi tog upp henne och gav henne mat. Men vi var noga med att hon var lugn när vi tog upp henne. Vi hoppas att denna vagning blir kortare idag!

Vi har valt att vagna henne och vi gör det på rygg även om vi vet att magen är det ultimata :oops:. Nu till mina frågor:

1, På dagen när vi lägger henne kan vi ibland få vagna henne i 25 minuter innan hon somnar (max var 40 minuter). Men vi väcker henne sedan enligt schemat. Är det rätt?
2, När skall vi säga ramsan? När hon håller på och somnar eller när hon har somnat? Det känns som om att vi väcker henne med ramsan ibland.
3, Skall vi ramsa mer än vagna i natt. eller när skall övergången från vagning till ramsning ske?
4, Ser fram mot att kunna lägga henne i spjälsängen igen utan skrik och att hon somnar gott. När kan vi börja med det?
5, Ska vi vagna henne vid minsta gny?

Hoppas att ni kan hjälpa oss på vägen med tips och råd
Hälsningar Annelie och Magnus
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Lilla Alva är en ganska gammal dam nu och jag önskar två saker:
1. att du hade fortsatt läsa Barnaboken, gjort som där står, följt den vidare allt efter barnets stigande vördnadsvärda ålder,
2. att du därmed också införskaffat larm och lagt henne på mage.

Hon är klart i stånd att sova åtminstone 11 tim natt, men kommer knappast att göra det på rygg, utan det blir "värre" nu ju äldre hon blir med allt fler och segare uppvaknanden, är jag rädd. Snart kommer hon emellertid att vända sig på mage och därmed kunna sova bättre och längre själv. Varför inte hjälpa henne på traven :?:

Och i vilket fall behöver ni genast införskaffa larm :!: Ryggläget är ingen garanti för någonting (se t ex tråden Läkartidningen - debatt).

Som det är nu har du planerat endast sju timmar sammanhängande nattsömn. Dessutom är det väl sent att börja natten kl 21. Se över ditt schema, tycker jag, och läs gärna om lille Ludvig, 3,5 mån, under "SHN-kuren - så här kan det gå till" i introduktionerna :idea:

Hon behöver inte sex mål utan fyra stora plus nattslurk. Det främjar både aptit (man äter mer åt gången) och sömn.

1. Om du med att ni vagnar 25 menar att ni vagnar 25 min - står vid vagnen och drar den i 25 min - har ni fastnat i det beramade vagningsträsket och måste lva upp tekniken. Den står beskriven under "Sömnen" i Barnaboken och även här i Verktygslådan. Träna med tyngd i vagnen! Ni ska kunna få tyst på henne inom två minuter.

2. Ramsan ska smygas in "bakvägen" tills hon är fyra månader då den ska ta över. Läs på i Verktygslådan så ser du :wink:

3. Vid fyra månader. Läs gärna "Litet PM för fyramånaders älsklingar" under Sova hela natten-fliken på förstasidan.

4. Går inte att besvara generellt. Man måste lyssna av. Man måste framför allt tänka efter och ha klart för sig vad det är man vill med sitt vagnande. Svaret brukar inte bli: "Störa!" :lol: Det är i barnets intresse man ska arbeta här.

Lycka till :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Zalea

Inlägg av Zalea »

Hej Anna och tack för ditt stöd!

Vi har funderat en del själva sedan jag skrev inlägget och har:

1) läst på mer och har numer även boken "Sova hela natten". När vi tittade på dvd:n insåg vi även att om vi vagnade hårt och högg vagnen hade vi inte hajjat tekniken riktigt. Men nu är den som du gör den. Trots detta tar det ett tag med ramsning och vagning innan hon slappnar av så pass att hon kan somna, såväl på dag som vid natt, ca 10-15 minuter innan hon somnar (men vi drar alltså inte hela tiden utan har uppehåll). Det är väldigt mycket höga skrik under den tiden och vi försöker att avvakta och inte gå in till henne men hon jagar upp sig rätt snabbt. Hon tystnar snabbt men så fort vi slutar vagna jagar hon upp sig igen och vi ramsar men den tar ju inte riktgt så vi vagnar igen... Sedan när hon väl somnat så sover hon bra. 45 minutrarna idag gick som på räls (vi använder marginalkvarten).

2) insett att vi inte skall mata henne kl 04. Särskilt inte som hon natten till idag somnade efter 10 minuters dvs 21.10 och sedan sov hela natten och vi var tvungna att väcka henne kl 04 för mat :oops: (hon sov väldigt hårt och var inte så intresserad av att äta egentligen, smartare än mamma och pappa med andra ord :lol: ). Sedan hade vi istället en jobbig tid vid 6-7 snåret. Men hur gör vi för att ändra detta? Dvs lägga vid 20 och vakna vid 6?? Skall vi börja norpa en kvart här och där eller skall vi helt sonika göra om nu eller vänta? Behöver hjälp här känner vi.

När det gäller mage så, ja vi funderar vidare på detta. Hon kommer ju snart att kunna vända sig själv och buffningen funkar ju inte om vi väljer att använda den när vi lägger henne i spjälisen. Men samtisigt sover hon himla bra på rygg oxå... ja, vi funderar vidare.

Som sagt, vi kämpar vidare och läser mer och mer. Funderar allra mest på hur vi skall lösa frågan med matningen 04 inatt alltså....
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Zalea!
Har ni läst det här? http://www.annawahlgren.com/kronikor/feb_2005_mage.htm
Det övertygade mig iallafall.
Zalea

Inlägg av Zalea »

Hej
Vi har idag varit ute och tagit en härlig långpromenad hela familjen. Varit ute i solen och laddat batterierna. Alva har somnat i vagnen under promenaden enligt schemat.

Får skämas över hur otåliga vi varit. :oops: Men det är lätt att bli det när man inte sover och hör mer skrik än man någonsin gjort. Måste se till det positiva, vi håller våra tider och Alva sover även om hon inte somnar exakt när vi vill.

Har läst och läst en massa olika trådar om uppgivna föräldrar som berättar att vips så lossnar det och det är det jag hoppas på. Och jag vet ju att det kommer att göra det, det är ju den vetskapen som gör att jag känner mig motiverad att fortsätta. Men råd och tips på vägen dit kan man ju inte få för mycket av!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, susanneethel :wink: :D

:D Ja, tålamod är ett måste, när man handskas med små barn. Det är så otroligt mycket de ska lära sig och Rom byggdes inte på en dag. De ställer frågor, frågor, frågor. Man måste hitta lugna - betryggande, i ordets rätta bemärkelse - sätt att svara, i handling.

De där andra sjutton bebisarna, som skriker som i sjönöd i rummet bredvid och som du faktiskt genast måste ta hand om, har du tänkt på dem :?: :!:

Attityd av Självklarhet. Attityd av Självklarhet. Kan du ha det som mantra :?: Barn föds som blad på träden. Din lilla älskling är naturligtvis skapelsens mästerverk framför alla andra, men din lilla älskling är fortfarande "bara" ett litet barn. Som är betjänt av enkelhet.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Zalea

Inlägg av Zalea »

Liten rapport påhur det gått

Rådvilliga beslöt vi oss att ta bort 04 målet och flytta fram hennes schema 1,5 timme dvs God morgon kl 0630 och godnat 1930 mitt i kuren. Vi vet att det avråds bestämt men eftersom vi hamnat så fel och Alva sov över 04 målet bestämde vi oss för detta. Vi antog oxå att dagarna efter antagligen skulle bli värre. Det var igår morse som vi ändrade och i natt var alltså första natten efter ändring. Vad hände?
Alva sov på dagen sina första pass men de två 45 minutrarna lyckades vi inte hjälpa henne tillräckligt så att hon kunde förmå sig själv att somna. Hon fick en 5 minutrare vid sista passet och hon hade nog kunnat sova en bra stund till men jag väckte henne. Hon somnade 20:10 efter mycket vagning. Hon började som vanligt skrika så fort vi lade ned henne i vagnen och vi avvaktade men när hon väl börjat så avtar det inte med annat än att vi vagnar. Men sedan somnade hon och vi pustade ut. Och vaknade, ja det gjorde hon inte förrän kl 06! Låg och bökade en stund och jag ramsade och hon lugnade sig men inte så att hon somnade om. Sedan började hon efter 10 minuter att låta mer och då gick vi upp och satte på musik och började vår dag. Sedan när jag läckt igenom hela nattlinnet tog jag upp henne 0625 och gav henne mat. Vi är mycket nöjda med nattens förlopp med andra ord.

Nu är kl 08 och min sambo försöker få henne att komma till ro så att hon kan somna. Samma visa igen. Hon börjar skrika så fort vi lägger henne i vagnen. Vi låter henne vara, ramsar om vart annat men det tystnar ju aldrig så vi tar några tag med vagnen. Hade hon pausat lite hade det kännts lite lättare.

Det var rapporten. Vi kämpar på.

Ja, vi försöker och har i vart fall viljan men tydligen inte den rätta attityden ännu. Attans attans att det skall vara så svårt. Vi peppar varandra och hoppas att det skall lossna snart. Men vad jag förstår efter att ha läst här så är vi ingalunda ensamma om att ha dessa inköriningsproblem. Nu sover hon fick jag rapport på :) 20 minuter tog det.

Skall jobba på självklarheten..... självklart

Tack för ert stöd och engagemang! Vi återkommer.
Zalea

Inlägg av Zalea »

Hej igen och TACK ANNA för din superdupermetod! :heart:

Igår trillade poletten ned hos såväl mor och far som lilla dotter. Vi skippade vagningen och lade henne i sin egen säng och buffade istället. Dock på sidan, så vi valde den gyllene medelvägen man man säga O:)

Vad hände? Jo Alva somnade på eftermiddagen efter 10 minuter gnyendes. Och till natten buffade vi lite och solfjädrade lite och sedan gick vi ifrån. Hon pep till lite och låg och gosade sedan sig själv till sömns. Underbart att se. Givtvis körde vi ramsa+bekräftelseramsa och var mäktigt stolta föräldrar. Hon sov sedan fram till 0130 då hon behövdes lugna med lite buff typ 1 minut och sedan sov :sleep: och sov :sleep: hon så vi var tvugna att väcka henne 0630 i morse! OCh nu ligger hon och sover sin första fm lur och det gick lika lätt att få henne att somna denna gång. Underbart och vi njuter och är så nöjda.

Skrammelbössan fylls gladeligen på.

Kramar
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"