Utragen nattning!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gnilla

Utragen nattning!

Inlägg av Gnilla »

Hej Anna och andra erfarna shn kurare! :D
För ca 2 veckor sen satte vi igång med kuren som funkade mycket bra, MEN, nu efter dessa 2 veckor protesterar han mera än vanligt. :-k Jag har samma rutiner vid nattningen. Skojar och busar, lägger honom, gör solfjädern och ramsar ut. Han ligger inte stilla under solfjädern och vänder sig direkt jag går ut men jag nonchalerar det. När jag kommit ut och tystnat börjar han knarra och höja rösten. Han blir inte hysterisk men då och då ramsar jag lite irriterat. Efter ca 20 minuter sover han. Efter vad jag läst borde han väl somna fortare än så och bara lägga sig ner när jag ramsar?! :?: Gör jag nåt fel eller borde jag göra på nåt annat sätt?! Ikväll struntade jag i hans knarrning och det tog ca 30 min innan han sov. Han knarrade, "dadada-ade" rullade.... :sleep: . Är det ok? :lol:
Vi har följande sovtider: Natt 22-08
Förmiddagslur 10-10.30
Middagsvila 13-15(30)
Kvällslur 19-19.30
Natten sover han utan att jag behöver lägga mig i. Han ropar till nån gång vissa nätter eller knarrar en stund men han sover vidare av sig själv. Men angående läggningen vill jag mycket gärna ha några goda råd! [-o<

Dessutom hade vi tänkt åka till sommarstugan i helgen där han aldrig förut sovit... 8-[ Tänkte köpa en resesäng till honom. Hur gör jag vid nattningen då? Låtsas som om inget har hänt och att allt är som vanligt? :-k

Kram på er erfarna mammor :heart:
Gnilla/
Njuter av livet med Adam -05, Evelina -97
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Men kära nån, det här är ju nattklubb :shock: Varför lägger du honom så sent :?: Han är en gammal man nu och skulle sovit 12 tim natt för längesedan :!: Eller åtminstone 11.

Övertrött är och blir han av sådana sena vanor. Det är som om du skulle lägga dig för natten kl 2. Visserligen efter en middagslur tidigare på kvällen men ändå - hur god blir nattsömnen, i längden :?:

Så jag föreslår att du gör natt kl 20. Läs på i Lathunden och öva upp ramsan :!:

"Tänkte köpa en resesäng till honom. Hur gör jag vid nattningen då? Låtsas som om inget har hänt och att allt är som vanligt?" Hm, ja, vad annars :?: :!:

När du köper resesängen, köp då också en stor skopa Attityd av Självklarhet :lol:

Resesängen och nya stället ska presenteras som en alldeles oerhört trevlig FÖRMÅN. Ett äventyr, en kompis :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gnilla

Inlägg av Gnilla »

:? Nu har jag ju inte fått svar på det som var det mest relevanta i min fråga...Hur lång tid tar det innan han somnar "på fläcken" av ramsningen :?: Ska det överhuvudtaget ramsas under den tid han "knarrar" och "da-da-da-ar" :?: Orsaken till att jag lägger honom kl 22 är att jag provade att natta honom tidigare, vilket resulterade i att han vaknade tidigare också!! Menar du att han sover för lite om han vaknar av sig själv kl 8 på morgonen? :-s Tror du att han fortfarande vaknar kl 8 fast jag lägger honom kl 20? Hur blir det då med dagslurarna? Ska nån av de kortare vilorna dras in helt eller?
Gnilla/
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Gnilla,

Emil och din lille är ju jämngamla så jag tänkte presentera Emil´s schema så får du kanske lite att luta dig emot när du "formaterar" ditt eget.

7.00 God morgon med vällingfrukost (sen brukar han pilla med små smörgåsar när vi äter frukost allihopa vid 8-tiden, någon liten smula kommer nog ner i magen men det mesta hamnar på golvet till hundarnas förtjusning)
9.00-9.45 Sova
10.30 Lunch - äter en portion mat och en portion fruktpuré
12.30-14.00 Sova
14.00 Gröt
16.30-16.50 Sova
17.30 Middag (som lunchen)
18.00 Bad (en av dagens alla höjdpunkter :D )
18.45 Kvällsslurk välling - äter oftast 200 ml
19.00 Sova natt

Hoppas detta kan vara till någon hjälp.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Gnilla! :D

Du HAR fått bra svar :!: Det kan ju vara så att "knarrandet" är pga övertrötthet :wink: Annars får ditt hjärta sjunga duett med min Lillprins Lo framöver...han fick smeknamnet "knorrhane" redan på BB då han knorrar sig (HÖGLJUTT) till sömns! :lol:
Vi gör som så:
Vid-
:idea: Lugnt (men fortfarande högljutt!) knorrande :arrow: ingen åtgärd
:idea: Ledset knorr :arrow: mjuk bekräftelseramsa x1
:idea: Ilsket knorr :arrow: Punktsättande påminnelse! x1
:idea: "HJÄLP-mig-knorr" (sker sällan, men skriver ändå) :arrow: Vi går in (EN av oss! :lol: ), tyst :-$ , kollar läget snabbt, åtgärdar (intrasslad i bodyn/snuttefilten fastnat under stormagen...) SNABBT och tyst, tillrättalägger och UT med en mjuk avkortad ramsa x1

Lotass schema till inspiration:
7.00 God Morgon!
7.15 Frukost (hela familjen) Välling i mugg och plockemacka
9-10 Sova (Lillprinsen sover oftast 45 min här, ibland 20 min men han VILAR/jollrar/knorrar och njuter sin lugna fm-stund)
10.30 Lunch(med alla hemmavarande) - Plockemat tillika efterrättsfrukt och vatten
12.30-14.30 ZOVA.....
14.30 Mellis (med syskonen som kommit från skolan) Gröt och plockefrukt/knäckemacka
ca: 16 Mysstund i soffan med 5min-lur vid behov
17.15 Middag- hela familjen samlad, alla dagar! :heart: Som lunchen.
18.30 Nattslurk - Välling
19.00 NattNatt Lotass.. :sleep:

Kram!
/Fjällmor
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, SusanD :wink: :D Tack, Fjällfolket :wink: :D

Som sagt, du har fått väldigt bra svar.

"Hur lång tid tar det innan han somnar 'på fläcken' av ramsningen", undrar du. Det finns naturligtvis inget minutsvar på det. Ramsan, nattningen, barnet självt sköter inte om det hela åt dig. Det är du som är ledaren. Får han det gedigna skrattet-till-go'nattet? Läggs han kanonglad?

Själva läggningen ska ta högst två minuter. Om och när då ramsan får honom att lägga sig ner och ligga stilla, vilket är en förutsättning för att man ska kunna somna, betyder det inte att han somnar inom två minuter. Eller tre. Eller fem eller femton. Att somna "på fläcken"" är inte det viktiga i kråksången. Det viktiga är att han har förutsättningarna att kunna sova så gott, lugn och fredad för vargen. Och de förutsättningarna ger du/ni. Det kan han inte själv.

"jag provade att natta honom tidigare, vilket resulterade i att han vaknade tidigare också!!" skriver du. Att "prova" är ingen bra idé eftersom det brukat betyda att man "frågar" barnet och väntar sig bekräftelser och godkännande nickningar. Det får man inte. Små barn gör som vi lär dem.

Små barn vaknar till flera gånbger per natt och det gör vi vuxna också, även om vi inte minns det eller vaknar "ordentligt". Så att han vaknar "av sig själv klokan 8 på mogonen" betyder varken att han inte "vaknat" (till) flera gånger tiidigare eller att han är utsövd.

För dig gäller det att tänka efter före, att vara förebyggande, att veta exakt vad du gör och varför - att kort sagt ta ledningen.

Då reagerar barnet med lättnad. När polletten väl trillat ner, vilket tar tre-fyra dygn.

Och den lättnaden märks :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gnilla

Inlägg av Gnilla »

:D NU är jag mycket nöjd över svaren jag har fått! :D :D
Tack alla snälla mammor :heart: :) . Jodå, Adam läggs alltid skrattande och glad. Ramsan sitter, den funkade och funkar nattetid perfekt om det behövs, då svarar han direkt jag har ramsat med att tystna :thumbsup: . Ska försöka ändra chemat lite stegvis nu och se om det blir nån förändring eller så är han också en knorrhane :lol: . När jag lagt honom i sängen så lägger han inte automatiskt ner huvudet utan är tvungen att kolla när jag går ut ur rummet och knorrmaskinen sätter igång, men sen när han somnar så gör han det på mage. När han vaknat kan han ha legat vaken en stund och diskuterat med sig själv innan vi går in, med jubel och godmorgonskratt! :D :heart:

Tack för hjälpen! :heart:

Kram, Gunilla
Gnilla/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"