Kvällstrassel - vad göra??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
jennie27

Kvällstrassel - vad göra??

Inlägg av jennie27 »

Hej Anna och ni andra erfarna visa mammor!

Har en lite kille på 10 veckor som jag, inte kurat, men införde standardmodellen på för 3,5 vecka sedan. Först löst, men med spikade mattider, nattläggning, morgon och lunchlur, men nu allt fastare då jag känner mig säkrare på hans rytm. Efter första fem dagarna var kvällsläggningen enkel med ev marginalkvart och ofta behövde jag inte ens skaka vagnen innan jag gick.

Dagsschemat håller på att falla på plats:
6.30 upp, mat, lek och mys
8.00-10.00 sömn
10.00-11.30 mat, här orkar han nästan aldrig längre än till 11.15
11.30-13.00 sova under hundpromenad, vaknar oftast när vi kommer hem, får gärna sova till 13.30
14.00 mat, social delaktighet, etc.
16-18 sömn, här måste han alltid väckas, vill sova hur länge som helst
18-19.30, mat, bad 19, påfyllning med flaska och ersättning för att sova (och för mamma att slippa "brottas" om påfyllningen inför nattsömnen :( ). Har skjutit fram sömnen då han sällan orkar till 20.
22-22.30 nattmat och sedan ska han sova 8 h, men det har vi inte kommit så långt med ännu. Han har haft hungriga dagar här i veckan, men nu tar vi tag mot 8h!!
Han äter finfint vid 18 men det går sällan ner mer än 60-80 ml efter badet. Dock borde det räcka fint att sova fram till 22 på??? :?: :?:

Nu, sedan 10 dagar ungefär, blir kvällarna allt struligare. Han somnar när han ska, runt 20, utan större trassel, men tar sig här en "icke autoriserad" :shock: "power-nap" om antingen 20 eller 45 min och drar sedan igång "frågorna" i allt större format. Efter att maken och jag sprungit av och an och altenerat vagningen, noga med att inte vagna mer än tills han ligger lugn, i en timme - en och en kvart, orkar vi inte längre utan tar upp honom. Det är meningen att han ska upp vid 22 för att äta nattmat.
När jag tar upp honom, säg 21.15, är han JÄTTEhungrig och äter massor.

Igår somnade han efter kvällstrassel och mat 21.40 sov till 3.40 och sedan 4-6.30 på egen hand. Då han var så fint i fas körde jag idag ovanstående schema enligt punkt och prickar och hade inga problem att få honom att sova enligt "tabell" under dagen. Naturligtvis hoppades jag på att kvällen skulle falla på plats också....Men nej :cry:
Somnade 19.30, vaknade 20.30 och fram till 21.20 fick jag springa av och an och vagna, ibland dåsade han till 10 min och vaknade sedan upp igen. Nu gav jag mig inte och 21.40 är det lungt. Nu ska han ju upp 22 för mat.

Vad gör jag när något har funkat men inte fungerar längre?? Lillkillen förlorar sömn varje kväll genom att ligga vaken eller i bästa fall halvvaken i en hel timme varje kväll :( och vad det gör för makens och mina kvällar kan ni ju bara gissa. :(

Skulle bli så tacksam för lite råd och dåd här!
En goding till son född 0603 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Kanske skulle du bli bättre hjälpt på "Späda barn och små". Han är ju inget kurbarn :wink: utan Standardmodellad, som någon kallade det :lol:

Spontant tycker jag bara han är för stor för att kvällstrassla. Han har passerat 2-månadersgränsen som är ganska markant; då om inte förr brukar schemat sätta sig och barnet "hjälpa till". Han är väldigt mycket större nu än när du införde schemat! Man får justera och han visar nu ganska tydligt sedan tio dagar att det är dags för det.

Jag skulle föreslå att du lägger 20-minutersluren under kvällen, så att han orkar med ett riktigt långt och trevligt program med bad och allt och nattslurk allra sist. Vi vill ha tag i den där aptiten som han visar kl 22. Det målet är alldeles för sent för honom nu och gör det onödigt besvärligt för er alla, för det är det som återverkar så att han får, elle tror att han ska ta sig, "fel" vakentid på sena kvällen. Låter kanske konstigt, men så är det - vågar jag påstå.

Tidigare läggning alltså - kl 20 senast - efter ett lååångt trevligt program med insprängd 20-minuterslur (vid samma tid varje dag). 4 - vargtimmesstart -är en populär tid för nattmål efter vilket man lätt somnar om vid den här åldern och sover kanske 3 tim till, vilket du förstås kan korta av till 6.30 om du vill.

Det här är ett rätt vanligt mönster som brukar falla i god jord. Bestämmerdu dig för att justera schemat och genomföra nyheterna enligt mina förslag här, glöm bara inte att ge det hela minst en vecka innan du ens drömmer om att utvärdera :!:

Ibland är det svårt att hänga med i att små barn faktiskt inte förblir nyfödda :roll: utan växer och utvecklas så att det knakar, och då finns inga "brukar" och "alltid" - utan det var verkligen förr i världen :lol: Så då gäller det att se framåt. Inte bakåt. Inte åt sidorna. Inte jämföra. Utan gå vidare, som han :idea: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
jennie27

Inlägg av jennie27 »

TACK för svar! :D

Såg att schema jag skrivit in var avigt :oops: !

Du har nog helt rätt i att jag inte hängt med i hans utveckling! :shock: 6 veckor och 10 veckor är ljusår skillnad. Jag har tänkt att han fortfarnde verkar trött men liksom sover "sämre" :oops:
Justerade enligt din rekomendation till följande:
7.00 Mat etc.
8.30-10.00 sova
10.00-11.30 Mat etc.
11.30-13.00 Sömn utomhus, promenad
13.00 -15.00 Mat
15.00-17.00 Sömn
17.00-18.30 mat
18.30-18.50 sömn 20 min
18.50-20.00 bad, påfyllning
20.00 Nattsömn
4.00 nattmål, ca 20 min
Då blir det ca 16 h sömn per dygn i stället för som idag, drygt 16,5 h. Enda gången på dagen då det finns en chans att hålla honom vaken i 2 h är under eftermiddagen, annars är det 1,5 h som gäller.

Jag har varit tveksam till nattmål 4, dels därför att han vaknar 2.45 och det är långt kvar till 4..., dels för att han är urpigg vid 4 och gärna gör morgon då. Men, jag ser inte tillbaka eller åt sidorna och kör på detta from i natt. 8) :D

Hur ofta ska jag tänka till angående att han växer och justera schemat därefter? Varannan vecka? Eller vänta på krångel? (Inte gissar jag?) :?:

Imorse försökte vi hålla honom vaken en extra halvtimme (lyckades 20 min innan sammanbrottet) och lägga 8.30 för förmiddagsvilan. (Vi hade haft en bra natt, sömn 21-6.30 med kort koncentrerat nattmål 2.45-3) Men följden blev att det krånglade till sig, han vaknade efter 45 min och kommer inte till ro igen. Brukar inte ha krångel vid 45-skarvarna. Nu kommer han inte orka sitt program 10-11.30 och så strular hela dagen till sig.... Dumt! :cry: Tänkte nämligen som så att jag behöver minska ner dagssömen en timme nu när jag infört 11 h natt. :?

Och så får vi hålla oss hemma en vecka eller så för bilresor strular alltid till programmet.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag skulle tro han "köper" det nya schemat rätt snabbt. Bra att du inte ser tillbaka utan verkligen inser att nya tider stundar :!:

Genom att han "krånglat" i tio dagar/dygn har han som jag skrev på sitt sätt talat om för dig att någonting behövde justeras, med tilltagande ålder och visdom, och det kommer att hända igen. Poängen är just att vänta åtminstone en vecka, helst lite till, innan man bestämmer sig för en justering. Man ändrar inte det som funkar - så länge det funkar, och sedan får alltså barnet väldigt tydligt och konsekvent visa att något inte funkar. Det duger inte att bara trassla en dag eller två! Då har man bara "one of those days..." :shock: som alla kan ha :lol:

Hjälp hnom över 45-min-skarven och tänk på att det viktigaste inte är att han sover varje minut hab "ska" utan att han har förutsättningarna. Håll tiderna! I absolut nödfall kan du alltid kosta på dig en marginalkvart åt endera - eller båda - hållen, utan att det påverkar schemat.
jennie27

Inlägg av jennie27 »

En kort rapport!

Efter en sömnmässig katastrofdag fick vi till kvällsprogrammet perfekt och han åt riktiga, hungriga måltider 17.30 och 19.00 med påföljande bad och påfyllning med flaska.
Somade nästan prick 20 med knapp skakning i vagnen (bästa sövningen på hela dagen!) :sleep: Sov som klubbad till 3.45 då mat bjöds, men han var tröttare än hungrig och kinkade snabbt ur och fick komma ner i vagnen igen där han omedelbart somnade och sov till 6.40 utan pip. :D

Nu var han exeptionellt trött efter gårdagen, men det var ett mycket bra första "försök" på 8 h! Och att han somnade om utan strul vid 4 gladde mig också. Nu var han dock för trött idag för att orka hela vägen till 8.30 då morgonluren skulle börja, fick läggas 8.10 då han kinkat ur totalt. :sleep:

Nu kör vi på nytt program och ser fram mot kommande 10 h sömn. :D :thumbsup:
Åter igen, TACK för hjälpen! :heart:
jennie27

Snabb utveckling - nytt schema!

Inlägg av jennie27 »

Hej Anna!

Jag har lite svårt att hänga med sonens utveckling - det går fort nu - med efterhängset kvällstrassel till följd! Sonen är snart 13 veckor.

Det förra schemat funkade perfekt efter tre dagar och de tre kvällarna likaså. Nätterna sover han kanon med väckning för mat vid 4, en natt denna veckan gick åt skogen pga hans mattrassel men det är en annan fråga och jag tror vi är på G att lösa den nu.
Efter de tre första kvällarna började kvällstrasslet igen trots att schemat under dagen satt "som en smäck" (nja kanske med undantag av morgonluren). Nu har alltså morgonluren börjat trassla den också och jag måste nog se att även här stundar nya tider. Han sover 5+20+5 eller 45 min på morgonen och är sedan pigg, inte arg och grinig - pigg!

Jag har ett nytt schemaförslag som jag gärna tar emot synpunkter på:

7.00 morgon mat, "nakenlek" (blir strax ensamlek (fast naken - han är så förtjust i denna rörelsefrihet, för att inte tala om att kissa i det fria... :D )
8.45 -9.30 sömn, 45 min
9.30-11.30 mat, vaken (har hittills aldrig varit i närheten av att vara vaken så här länge men jag tror att vi närmar oss med en marginalkvart??)
11.30-13.30 sömn (förlänger middagsvilan, här är han trött nu för tiden)
13.30-15.00 mat, vakentid
15-16.30 sömn (förkortar denna lur 30 min för att försöka ordna till kvällen)
18.20-18.40 (ca marginalkvart åt båda håll) powernap 20 min
18.40 mat, bad, kvällsslurk
20.00 natt
4.00 nattslurk

Killen är lite svår att få in i den perfekta standardmodellen då han mycket sällan orkar 2 h vakenpass (mer än när det ska sovas natt har det visat sig :shock: ). Tips på hur man gör? Splittar man upp dagen med små powernaps 5 och 20 min så faller ju allt man försöker att åstadkomma?

Tacksam för synpunkter!
hälsningar
Jennie
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Man kan säga att regeln är att aldrig utvärdera ett nytt schema förrän det fått sätta sig under minst en vecka, och då ska man ha haft et fungerande schema förut, om du förstår vad jag menar. Nu funkade det nya fint i tre dygn, sedan började det krångla här och där, och nu vill du göra om schemat. Det är för tidigt och för otåligt :!: Tycker jag, eftersom du undrar :oops: :lol:

På tjugominutersluren kan man inte lägga marginalkvartar. Den ska vara exakt. Liksom femminutaren, om och när den kommer in i bilden.

Nu har du tagit bort en halvtimme från e m-luren och då är väl kanske det förklaringen till det återtagna kvällstrasslet. Han hinner bli övertrött.

Räkna igenom att den sammanlagda sömntiden/dygn stämmer med hans ålder, spika schemat du har striktare, och följ det till bokstaven! Ju tydligare dess bättre för honom, desto enklare får han att förutse saker och ting och njuta av lilla livet :lol:

Och ge det nu en vecka där du varken ser bakåt eller åt sidorna :wink:
jennie27

Inlägg av jennie27 »

:D Tack snälla för svar!

Jag har en fråga angående detta med 20-minutare. Vi lägger honom alltid vid samma tid, 18.30 men har hittills räknat de 20 min från det att han somnar - vilket kan ta allt från 1-20 min - då han annars har svårt att klara kvällsprogrammet. Är det vikigare att hålla tiden 18.30-18.50 i vårt fall, än att han sover? Ikväll la vi honom punktligt och tog upp honom punktligt - han sov nog inte en sekund, helt ointresserad, men tog sig hyfsat igenom kvällsprogrammet och somnade prick 20.

Angående programmet för övrigt ligger det på dryga 16 h vilket nog är i mesta laget då han strax blir 3 mån men vi traskar på en vecka utan justeringar och hoppas att både fm och em sömn ska falla på plats. Som det är nu blir det liksom antingen eller. :roll:

Den stora anledningen just nu till att få till åtminstonne lite sömn är att han sedan två veckor vägrar äta klarvaken! Det är milt sagt frustrerande och stressande för oss båda, men han äter nästan uteslutande i sömnen, eller när han precis ska till att vakna eller somna. :cry: Flaska tar har även vaken men den har jag hittills bara använt i krislägen och till kvällsslurk. Det svåra blir eftermiddagen då det är fyra timmar mellan maten 13 till maten 17 och han behöver mat för att klara sömnen mellan 15-17. Ömma järngreppet funkar tyvärr inte, (han är kanske lite gammal för det?) då han skriker som han satt i kläm bara jag lägger honom till bröstet. Att försöka tratta in bröstet är helt uteslutet då han redan arbetat upp sig till frenesi. :cry:

Så, schemat är viktigt för att något i hans liv ska vara stabilt, och maten är viktigt för att schemat ska hålla....
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
Hej!
Jag upplevde det som om det var runt 3-4 mån som ömma järngreppet kom in i bilden och det kommer du att använda länge efter det också så inte är han för stor!
I den där perioden var Simon väldigt känslig för ljud och störande moment (människor, blommiga tapeter you name it :roll: :lol: ) under matningen så jag fick acceptera att gå enskilt och amma och faktiskt ha lyset släckt i sovrummet där det då var blommiga tapeter.

Har alltid räknat prick 20 från det att han somnat till dess att jag väckt. Få se om någon rättar mig där.

Jag ska inte röra till det här nu :roll: men om du senare märker att schemat inte trillar på plats kan det vara idé att förlänga sovpasset 9.30 till 1,5 timme? Då kanske han orkar vara vaken längre och äta bättre runt lunch? Småttingar är ju rätt trötta på förmiddagskvisten...

Bara några tankar från mig! :wink:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"