Sover hon ovanligt ofta/mycket - 8-mån älskling

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Novas mamma

Sover hon ovanligt ofta/mycket - 8-mån älskling

Inlägg av Novas mamma »

Jag undrar lite över hur ofta en 8-månaders ska sova under dagen.
Hade hoppats att vi snart skulle kunna minska antalet lurar men istället har Lillan blivit ÄNNU tröttare och orkar vara vaken mindre än vanligt.
Är detta ett vanligt problem :?:
När jag läser andra trådar kring barn i samma ålder verkar de kunna vara vakna 3-3,5 timmar i stöten - vilket är en omöjlighet för min lilla prinsessa.
Hennes schema för 2 veckor sedan var följande:
7 - vaknar
9-9:45 sover
12-13:30 sover
16:16:20 sover
19- natt

Trodde hon var mogen för 20 min på morgonen och provade under 1 vecka men det fungerade inte alls.
Dessutom har vi haft problem med ledsamma läggningar så jag fick rådet av Anna att lägga en kvart tidigare och det fungerar hur bra som helst - somnar lätt efter knappt något gnöl.
Men nu sover hon alltså mer än vanligt och är uppe kortare tid :? Och jag som ville ha henne vaken mer :wink: Själviskt jag vet.....
Nu har hon följande tider
7 - vaknar
8:45 -9:30 sover
11:45-13:30 sover
15:45-16:15 (somnar vid 15:50 cirka)
18:45 natt

Hon är ständigt glad på dagarna , visserligen lite tendens till 8-mån ångest med en del plötsliga gråtattacker utan anledning som dock går över lika fort som de kommer.
Är det några fler små barn som sover lika ofta som Nova?
Tror inte det är någon idè att lägga två längre pass för hon har alltid haft svårt att sova långpass under dagen.
Tacksam för råd
Ska tilläga att hon de senaste veckorna varit kraftigt förkyld och hostar mycket under både natt samt dagspass vilket gjort henne tröttare men nu verkar hon må lite bättre även om hon fortfarande hostar mycket på natten.
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag hade en sjusovare också. Vi ändrade från tre till två lurar precis när Vera var 8 månader. Det var lite segt i början men vi använde då istället marginalkvartar både på långluren och på kvällen. Efter någon vecka så gick det bra med de nya tiderna. Vi hade långlur på förmiddagen. Först kl 9.30, sedan sköt vi den framåt och när hon var ett år så låg den 10.30. Och 45-minutaren runt 14-tiden.

Jag skulle alltså välja två lurar 45 minuter + 1,5 timma (eller tvärt om), istället för tre, men det får ni ju känna efter själva vad ni tror är bäst.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

Min Lillprins Lo är också en riktig sjusovare (precis som sin storasyster!) och är 9 mån.
Han sover:

natt 19-07
fm 9-10
em 12-30-14-30
OCH en .ev mysstund/kortlur på 5 min. vid 16 vid behov... :D

Marginalkvartar och tidigare läggning används också vid behov. Och det funkar alldeles utmärkt :wink:

Hoppas förkylningen blir bättre!
/Fjällmor
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag får ihop det till 14 tim 45 min. Inget ovanligt alls. Inte är det det minsta ovanligt heller med tre dagslurar för en åttamånaders!

Däremot har du lite märkliga tider. S k naturliga sömnrytmpass är 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim.

Allt annat kan bli konstigt på så vis att barnet kan vara trött länge efter "fel" sorts sömn.

Så strama upp schemat efter "rätt" pass och väck lilla älsklingen exakt efter det. Ge det hela fem dagar minst, konsekvent och noga, och se om hon inte snart verkar piggare!

45-min-luren som det då blir på e m (om du nu vill följa mina råd) kommer du sedan snart att kunna skära ner till tjugo minuter, och därefter är den luren det första som faller bort. Om tre veckor - en månad, kanske.

Välkommen åter :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Tack alla.
Några frågor.
Jag trodde att man skulle behålla det längre (45 min) sovpasset på förmiddagen istället för eftermiddagen. Hon är också betydligt tröttare på förmiddagen än eftermiddagen.
Har jag missuppfattat eller har du skrivit fel Anna :?:
Jag siktar på det råd som står i SHN dvs minska 45 till 20 min samt behålla lunchpasset på 1,5 timme - länge.
Anledningen till konstiga tider är att jag använder marginalkvart.
Jag tror att du menar att jag ska ändra dessa till fasta tider om det fungerar bättre, eller hur :?:
Då blir det ju 45 min, 20 min och 1,5 tim.
Hur lång tid ska hon få på sig att somna :?:
OBS - hon gråter inte utan ligger med öppna ögon ( i vagnen, på mage)
På långa passet (i spjälisen) kan hon gnälla lite , prata och snurra runt innan hon kommer till ro, vilket hon sköter själv.
Nu kan det ta allt från 2 min till 15 min och jag brukar vara hård just på 45 min passet och ta upp efter 45 min. Dock är jag inte lika strikt på 20 min passet utan om hon somnar efter 15 min , låter jag henne sova 20 min då vilket jag vet är fel.....
Hur gör jag om hon somnar efter 10 min :?: Ska jag låta henne sova 5 min då trots att det egentligen är 10 min kvar för att hamna i rätt sömnpass :?:
Är det fel att lägga henne tidiagre för att ge henne tid till ro innan sovtiden börjar :?: Eller gör det henne bara förvirrad :?: :?
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen

Jag vet inte vad du missuppfattar, men 45-minutaren på fm behålls, medan den på em blir 20 minuter och så smånignom försvinner. Så läser jag det Anna skriver.
Undrar du över vad jag skriver så hade vi från början 1,5 timmes sovpass på fm och sedan två 45-minutare på dagen. Sedan tog vi bort en av 45-minutarna. Men det behöver du ju inte bry dig om, det var eget påhitt för att det passade oss.

Inga marginalkvartar på korta lurar 5, 20 eller 45 minuter ska vara så långa från det att de somnar. Om 45-minutarn tenderar att dra ut på tiden, så går det ju att väcka efter 20 minuter istället, annars är det sovtiden som gäller. De långa (1,5-timman) ska väckas vid utsatt tid +/- 15 minuter.

Läggning ska göras på utsatt tid!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"