Tre 45-minutare?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Myra

Tre 45-minutare?

Inlägg av Myra »

Hej.

Johanna 8-månader (idag!) har börjat vakna efter 45-minuter vid den långa dagsluren som ska vara 1,5 timme. Sover ute i vagnen. Allt blir riktigt ledsamt och jag har nu börjat fundera på om det kanske är så att vi skulle kunna dra ned den luren till 45 minuter(tycker ni vi gör det enkelt för oss :D :wink: )? Hon sover 45 minuter kl 9 och 45 minuter kl 16 och de lurarna är det inget problem med. Hon sover alltså 3 gånger/dag forfarande men känns som att det inte är läge för två ännu för hon är riktigt trött kl 9,12 och 16. Någon som har förslag? Det blir ju 14,25 h sömn med 12 timmars natt och tre 45-minutare och det kanske är för lite?

Sen har hon sen några (!!) veckor tillbaka vaknat för tidigt på morgonen och jag kämpar på med att "göra ingenting" och läser på andra trådar om små älsklingar som har tidiga morgnar.

/Myra
Mamma till Joel född 0205 och Johanna född 0509
AKS

Inlägg av AKS »

Hej!

Jag har haft precis samma problem. Det löste sig genom att ta långa luren inne i sängen istället för det verkar som om hon inte längre kan sova länge på rygg med fågelkvitter o annat spännande utomhus. Tyckte också det kändes som att 2 lurar inte skulle funka, men från och med idag testar vi med det för hon har börjat ligga o jollra längre varje gång hon ska somna.
/AKS

Mamma till T född september 2005
Mamma till M född august 2010

Två underbara flickor uppfostrade i barnabokens anda sen födseln
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

När min son var i samma ålder sov han två 45-minutare och en 1,5-timmes lur och så 12 timmar natt. 45-minutare 1 på morgonen, 1,5 mitt på dagen och så en till 45-minutare på eftermiddagen. Precis som hos er började han vakna mitt i långluren efter just 45-minuter, och trodde då att han var färdig. Vilket han inte var... :roll: Jag gjorde så här:

Precis innan han skulle sova trattade jag i honom en (liten) extraslurk välling. Kanske mera för min skull än hans. :!: "Man sover gott på Mycket Mätt Mage." 8) När han då hade sovit i 40 minuter satte jag mig i pass med en bok utanför hans rum. (Han sov inomhus.) Vid första oroliga pipet gav jag honom en mycket mjuk, låg ramsa, rakt in i sömnen. Då vaknade han inte på riktigt, utan sov vidare! :D

Den här "miniHugokuren" fortsatte jag sedan med i en vecka (eller var det fem dagar... :roll: ), och därefter behövde han inte längre någon hjälp med att sova över den där sömnskarven. Och när han inte längre behövde den hjälpen så tog jag också bort den där extra påfyllningen av välling...

Lycka till! Hoppas att det löser sig! :wink:
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Hej Myra och Johanna!
Lilla Nova är också 8 mån (denna vecka) och sover också tre pass per dag
Morgonpass 9:00 - 45 min - Provade ett tag med 20 min men hon var trött när hon vaknade så efter en vecka återgick jag till 45 min.
Hon vaknar alltid på pricken 45 min! :lol:
Lunchen kl 12:00 är på 1,5 timmar och vissa dagar sover hon hela utan problem men oftast vaknar hon efter 45 min och ibland behövs en ramsa och det kan ta upp till 10-15 min innan hon somnar om igen.
Hon sover då i spjälisen (övriga pass i vagn)
På seneftermiddagen sover hon 20 min vid 16.
Vårt problem har varit främst insomningen som oftast innebär en del protester och ibland ledsamheter. Fick tips av Anna att lägga henne 15 min tidigare på passen och oj vilken FÖRBÄTTRING :lol: :lol: :lol:
Nova ska vakna 7 på morgonen (12 tim) men brukar vakna när pappa går upp vid 6 (hon har eget rum men tydligen mycket STORA öronen vid denna tid :shock: ) Oftast pratar hon bara men ibland blir hon ledsen och då ramsar jag - inte innan för då blir hon jättearg!
Att vakna tidigare än hon ska började hon med i samband med övergången till sommartid oc det verkar hålla i sig. Ibland sover hon dock hela tiden och får väckas straxt efter sju - detta händer främst på helgerna när det är tyst i huset.
Vet inte om jag hjälpte dig något men hoppas du får lite nya infallsvinklar.
Kram Nova och Alexandra
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
Myra

Inlägg av Myra »

Hej o tack för era svar! Skulle ju helst vilja att hon kan sova långa luren i vagnen för ofta är vi på vift den tiden... Det kanske är så att man får ta en liten minikur och lurpassa vid vagnen så att hon inte hinner vakna till utan kan ge ramsan omedelbart. För om vi är hemma och hon ligger ute i vagnen tar det ju några sekunder innan man är ute vid vagnen. Jag ska testa. :D Den där extra lilla slatten med välling ska jag nog testa (igen, gjorde så tidigare). Hon äter lunch 10.30 men det är inget stort matintag så det kanske är bra med en liten slurk innan sovpasset. Som sagt var tack för era råd, jag återkommer med rapport om hur det går.

AKS, vad ska du ha för tider när du övergår till två dagslurar?

Ang "tidiga-morgon-punkten": Igår morse fick jag henne att somna om och väckte henne 07.10. I morse vaknade hon kl 6.15 som vanligt men låg väldigt tyst, tror att hon låg o halvslumrade om vartannat. Kl 6.57 hörde jag att hon började röra på sig lite så då väckte jag med tjo o tjim! Men jag törs inte ropa hej för så här tycker jag det är hela tiden, väldigt oregelbundet bra/dåliga morgnar....

Storebror har på eget önskemål flyttat ned i källaren o sover där. Ja jag vet :oops: :oops: men han blev så störd av henne varje morgon. Annars delar de rum så att säga men han tyckte det blev jobbigt att ligga o höra hennes gråt och mitt ramsande.....

/Myra
Myra

Inlägg av Myra »

Hmmm undra om hon själv säger till om att hon vill ha en längre lur på fm och därmed bara två dagslurar.... för hon brukar alltid vakna efter 45 minuter vid fm-luren, har aldrig hänt att hon sovit längre MEN nu idag så fortsatte hon sova och jag tänkte att jag får väl se hur länge hon sover... Hon sover än och kl är 10.30 så nu har hon sovit 1 1/2 timme :!: :!: Ska gå o väcka henne nu. Ja få se hur den här dagen blir men det är ju så här när man är mitt i skarven av en förändring....

Har ni gjort så att ni "låtit dem visa" hur de vill sova eller styrt? Kanske jag gjort tokigt nu som låtit henne sova? Ja men jag blev så överraskad för hon brukar alltid vakna efter 45 min som sagt var.

/Myra igen
Myra

Inlägg av Myra »

Hej o hå här har vi sovit mycket idag. Hon sov mellan 13-14.30 och sedan en 20 min lur kl 16 för då var hon trött igen. Jag väckte efter 20 min!
Hmm...klurigt.
/Myra
Myra

Inlägg av Myra »

Jag funderar vidare... :) Hon sov 19-06.40 inatt. Trött igen kl 9 och nu sover hon ännu. Känner mig osäker på vad jag ska ha för "nytt" schema till henne om hon nu verkar vilja sova en längre lur på fm. Tidigare har hon som sagt var vaknat efter exakt 45 minuter men igår o idag väcker jag efter 1 1/2 :!: Igår var hon ändå trött kl 13 och sov till 14.30 men hon orkar ju inte vara vaken från 14.30 till 19 så hon fick en 20 min-lur kl 16.10-16.30 men det blir ju då över 15 timmar sömn totalt och det är väl lite mkt för en 8 månaders?

Tidigare sov hon ju 45 min, 1,5 timme, 45 min men började vakna efter 45 minuter långa luren så därför tänkte jag att hon var i läge för att dra ner på sömnen men nu hips vips verkar det inte så utan istället bara ett längre pass på fm och så får jag kanske ge en 20 min (fick väcka igår, annars hade hon säkert sovit 45 min) vid 16-tiden för att orka ända till kl 19. I så fall blir hennes nya schema 1,5 timme, 1,5 timme, 20 min. :? :?

/Myra
AKS

Inlägg av AKS »

Hej igen!

Tildas nya schema med endast 2 lurar är:

7.00 vakna + äta välling
9.45-10.30 Sova i vagn
10.30 Äta riktig mat
13.30 Äta välling
14.00-15.30 Sova i spjälsäng
16.30 Äta riktig mat
19.00 Äta välling (men har bliivit lite tidigare då hon blivit gnällig)
19.15 Sova natt

Det ser ut att funka bra. Hon blir lite gnällig sista kvarten av vakenperioderna, men går att hålla på gott humör med bokläsning samt sparka fotboll så snart tror jag hon är inkörd på detta.

Jag tyckte också det var svårt att veta hur nya schemat skulle se ut. Jag testade nog lite och läste av henne hur det verkade gå.

Förra gången vi bytte schema från 4 till 3 lurar så visade hon själv en dag att hon var jättepigg vid läggdags så jag tänkte OK, nu ser vi hur länge hon kan hålla sig vaken då och så baserade jag nya schemat på detta.

Lycka till!
/AKS

Mamma till T född september 2005
Mamma till M född august 2010

Två underbara flickor uppfostrade i barnabokens anda sen födseln
Myra

Inlägg av Myra »

Hej. Här kommer en liten rapport om hur det går. Det går väl sisådär... :D Känns som att det börjar vara läge för end 2 lurar per dag så därför har jag hållit ut till 9.30 på fm. Hon sov tidigare 9-9.45 el 9.15-10. Nu drar hon iväg och sover 1,5 timme från 9.30-11. Det känns väl ok om jag sen skulle få henne att sova 1,5 timme till på em men det verkar svårare. Tänkte att 14.30-16 skulle vara bra men hon är jättetrött redan kl 14. Sover då bara 45 min. Hmm.

Idag lade jag henne i vagnen ute vid fm-luren men nä då vaknade hon efter timme. Jag stod och lurpassade och ramsade direkt när hon började gnöla. Hon skrek upp sig omgående och jag drog in henne i garaget :!: och stod där o vagnade o ramsade enl konstens alla regler men oj så arg hon var. Fick lite städat i garaget under tiden :wink: Hoppas inte grannarna hörde :) :? Kl 11 tog jag upp när hon var tyst 5 sekunder. Puh. Vill ju att hon ska kunna sova i vagnen oxå för man är ju o flänger rätt mycket särskilt på sommaren.

Måste bara få nämna att hon somnar utan ett pip varje kväll. Känns helt otroligt. Lägger alltid ner henne på rygg och säger godnatt och vänder på henne. Ikväll vände hon sig själv direkt till magläge när jag lade ner henne på rygg!! Häftigt. Däremot har vi fortfarande problem med tidiga morgnar, ibland gråt, ibland bara ligga o sparka i väggen o prata. Tar aldrig upp före 6.45.

/Myra
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"