Fostran på 8 mån pojke..?

Samtalsforum med barnen i fokus
Tvillingmams

Fostran på 8 mån pojke..?

Inlägg av Tvillingmams »

Hej alla..
Jag hoppas ni kan hjälpa mig med ett problem vi har..Min man tycker att ena killen måste uppfostras lite bättre när det gäller att byta blöjor. Han ligger absolut inte stilla en sekund när det är dags för blöjbyte. Jag som är hemma varje dag med killarna hittar på nya lösningar varje dag när det gäller blöjbyte, men försöker alltid att ha tålamod och säger nej när det behövs. Min fråga är: Kan man fostra 8mån barn till att ligga still vid blöjbyte...? :?
Jag har läst någonstans att fostran kommer först när barnet kommer i trotsåldern...stämmer det..?
Mvh Pernilla
Mamma till flicka -98 och tvillingpojkar -05 uppv?xta med verktyg och kurade 20 jan -06
Mindy

Inlägg av Mindy »

Nej, man kan inte fostra en 8 mån. :?
NEJ kan bli aktuellt vid förtrotsen (18 mån) och som alltid följas av ett JA - en väg ut. Enligt AW så ska ren uppfostran som du uppfattat det inte bedrivas förrän runt 2,5-3 år.

Mina tips är:
:idea: distraherande saker att pyssla med
:idea: underskatta inte mutans betydelse :wink:
(en bit äpple, skorpa etc)
:idea: byxblöja :!: :thumbsup:

Du kommer att få stora problem om du redan nu tänker dig få effekt av ett NEJ. :roll: :wink:

Lycka till och fortsätt gärna läs på sidan så kommer du att förstå andemeningen av hela AW-filosofin :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Mindy :wink: :D Måtte dina ord landa.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Iritea

Inlägg av Iritea »

Hej!

Kan vara en hjälp att tänka WOW :D vilken motorisk utveckling. Hans ålande och vilja att greppa saker vända sig osv är ju delar av en helt fantastisk motorisk och psykisk utveckling´. Hjälper mig att tänka så när killen är som en ål vid matning, blöjbyte och diverse omvårdnad. Går som sagt inte att uppfostra såna små :roll:

Lycka till med er motoriskt hungriga lillkille :D :D :D
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Nej, småpluttar på 8 månader kan inte uppfostras till att ligga stilla på skötbord. Hur skulle det gå till? Med endast 8 månader på jorden och med en kropp som alldeles nyss har lärt sig en massa saker?

Nej, det är faktiskt hans kära föräldrar som får använda sin uppfinningsrikedom och sina massor av års erfarenhet av livet (till skillnad från bebisen) som får se till att hitta på hur man får på en ren blöja på lilla upptäckaren. Och jag vet - det kräver ibland verkligen varenda en av de små grå man har innanför pannbenet!

Ett tips kan vara att erbjuda någon sak som annars inte är riktigt tillåten, tex en mobiltelefon eller liknande. Det brukar kunna vara tillräckligt spännande för att ligga stilla en liten stund.
Och du - män brukar ju vara tävlingsinriktade. Utmana din sambo på vem som kan hitta på flest olika varianter på att få bebben att ligga stilla. Och det ska vara TREVLIGA varianter :shock: :lol:
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Ett litet tips, i all enkelhet, som jag använt mig av många gånger:

:arrow: Byt på golvet!
Det är så mycket lättare att "parera" en aktiv och livsglad liten krabats snabba ryck där än på skötbordet... :lol: :heart: :lol:

Jag hoppas verkligen att du/ni tar in det som skrivs här.

Stora kramar till busråttan!
/Fjällmor
Tvillingmams

Inlägg av Tvillingmams »

Hej alla och tack för svaren...
Min käre man förstår era ord,(jag med) men han är ändå väldigt frustrerad över att en liten parvel på 8 mån har makten över honom, vilket han inte är så van vid :lol: ..Utöver blöjbyte är vi väldigt enade och barnen har världens bästa AWinspirerade föräldrar..
Mvh Pernilla
Mamma till flicka -98 och tvillingpojkar -05 uppv?xta med verktyg och kurade 20 jan -06
Mindy

Inlägg av Mindy »

:idea: Tips för senare (om inte nu?): Vi har ett gäng PIXI-böcker vid skötbordet. Lätt att sticka i näven och just nu ligger sonen lugnt (efter ett illtjut när man lägger ned honom :wink: ) och bläddrar i dem.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Tvillingmams skrev:Min käre man förstår era ord, men han är ändå väldigt frustrerad över att en liten parvel på 8 mån har makten över honom, vilket han inte är så van vid :lol:
:D Oj då - inte van :?: :!: Är hans chef på jobbet inte åtta månader, eller vad :?: :!:

:D Det är en bragd, får jag säga, att tolka en liten åttamånaders gymnastiska övningar som maktövertagande.

:evil: Pinsamt :evil:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tvillingmams

Inlägg av Tvillingmams »

Hej Anna & tack för ditt svar..även att svaret känns i magen..
Jag vill inte försvara min gubbe, mera förklara..Han känner sig maktlös inför sitationen, när det nästan är omöjligt att byta en blöja på pojken utan gråt. Vi provar dagligen med nya grejor, böcker , kex & prutt på mage..osv.
Jag tar åt mig av kritiken och ska läsa vidare om barnuppfostran..
Mvh Pernilla
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ibland måste även små människor få lov att reagera. Och om man då tar tjuren vid hornen och byter snabbt som attan så brukar protesten lägga sig. Ofta är det pruttandet och olika trevliga förslag som barnet "inte orkar med" och protesterar över DET. Svårt att tro - jag vet :wink: :lol: . Men om man raskt och hurtigt byter utam krusiduller så brukar de pusta ut och tänka "Äntligen gjorde han vad han skulle så att vi kan gå vidare i livet! :lol: "
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Go Mammut! :thumbsup:

Tydlig förklaring på det jag försökte säga ovan.. :roll: :lol:

/Fjällmor
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Tvillingmamma :D

Jag har tänkt mycket på dig efter det du skrev i tråden om sonens övingar på skötbordet och era funderingar på huruvida man kan fostra sonen att vara still eller inte.

Jag tror att du kände dig lite "tillplattad" av AW:s svar. AW står alltid på barnens sida :heart: och vi föräldrar får räkna med lite tuffa ord då hon tycker att vi agerar knasigt :roll: :wink:

Hoppas att ni tar till er kritiken på rätt sätt och meddelar oss hur det går :!:

:idea: Jag tänkte lite på detta med kommunikation du och din man emellan. Hos oss var vi väldigt oeniga i början gällande Barnaboken samt att lägga dottern på mage med larm.

Jag fick strida en hel del men numera är maken otroligt tacksam över att jag stod på mig.

Om din man är som min så kanske det inte är så lätt att få honom att läsa på mer :wink: Några tips:

:arrow: sätt post-its vid utvalda stycken i Barnaboken
:arrow: lägg boken på toaletten ifall maken brukar gilla att läsa där...
:arrow: skriv ut sidor/trådar från forumet och gör ett eget litet "kurshäfte" till maken

Min man har några kompisar som är blivande pappor. Varken han eller jag brukar "pracka på" andra våra tankar om barn MEN maken brukar säga såhär: "mitt bästa råd är att skaffa Barnaboken och läsa den INNAN barnet kommer, sen gör ni som ni vill själva men LÄS den åtminstone " (lite skillnad mot hans motstånd innan...)

Sen har jag en snäll liten vädjan också: kan inte äldsta dottern få benämnas med något trevligare än "dåligtsamvetebarn" i din presentation :?: Även om du HAR dåligt samvete för henne är det inte någon konstruktiv benämning varken för henne eller för er. Det går aldrig att backa TIDEN men man kan backa bandet genom att göra annorlunda idag och imorgon :D

:D Varma hälsningar från Nancy
Tvillingmams

Inlägg av Tvillingmams »

Hej Nancy och tack för ditt svar..
Min käre man var också till en början väldigt skeptisk till SHN, men jag fick honom att läsa boken.
Tvillingarna är hans första barn, två barn som är väldigt harmoniska och glada över livet och sin pappa.Jag har min ÄLSKADE flicka på 8 år sen tidigare. Det stormiga förhållandet slutade när dottern bara var 8 mån. Tyvärr fick jag dåligt samvete över att jag kände mig som en dålig mamma som mådde riktigt dåligt under en period.MEN jag reste mig upp och i samma stund träffade jag min älskade vän för livet. Dottern fick också en extrapappa som alltid finns för henne och en mamma som inte har dåligt samvete längre.. Idag kan jag göra saker för mig själv utan att få dåligt samvete för alla andra.
Mvh Pernilla
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej igen :D

Fint att du njuter av nuet istället för att blicka bakåt med ledsamhet :D Roligt att din dotter och din man har fin kontakt.

Nu tjatar jag bara lite ytterligare om att läsa Barnaboken också (och om du redan läst den läsa om den :wink: ) samt få maken din att läsa han med... :wink: :D Jag är övertygad om att den kan stärka er ytterligare i er strävan efter ett bra liv tillsammans med era tre barn :D

Boken ger alla svar ni behöver gällande ex fostran, "gränssättning" och kanske viktigast av allt :arrow: frihet från "skuld" :!: :D

Lycka till :!: :D
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"