Historien om den lilla snuttungen Isak, 8 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
systernegativ
Kontakt:

Historien om den lilla snuttungen Isak, 8 mån

Inlägg av systernegativ »

Jag har precis insett att jag faktiskt måste göra något aktivt åt Isaks sömnproblem, för de har blivit stora vid det här laget. Jag är ännu inte säker på att det här med sova-hela-natten-kuren är grejen för oss, men jag känner att jag behöver undersöka alla möjligheter, för såhär kan vi inte ha det! Det här är vår historia:

Fram till att Isak var 3,5-4 månader gammal tyckte vi inte att vi hade några större problem med hans sömn. Isak var visserligen en väldigt vaken och aktiv bebis som hade mycket svårt att komma till ro dagtid, och som trots sin späda ålder kunde hålla sig vaken från tolvtiden på eftermiddagen till nio på kvällen. När jag ser på gamla foton så ser jag hans trötta ögon, men då förstod jag inte att han var trött och behövde HJÄLP att somna. Han har alltså hela sitt liv sovit minimalt - men när han väl somnade på kvällen så sov han i hela natten - han kunde med lätthet sova 9-10 timmar trots att han bara var någon månad gammal, och så fyllde han på med mer mat och sen så sov han några timmar till. Han sov från ca 21 till 9 varje natt. Dagtid väldigt lite, men de här supernätterna gjorde att det ändå funkade. Han funkade.

Så vid ca 4 månaders ålder började han tjorva och vakna och vilja äta massor om nätterna. Jag tänkte att det berodde på att han var så himla okoncentrerad under amningarna på dagen och att han helt enkelt behövde äta ikapp lite under natten. Så jag ammade på. "Det är en fas", tänkte jag - det går över! Och lille Isak vaknade oftare och oftare för att amma. "Det är för att han är en sån aktiv bebis", tänkte jag, "han behöver extra närhet och näring, han har inte tid med det här på dagen, han får ta igen det på natten nu. Det är ju bara en fas, det går över!".

Täta nattamningar blev så småningom snuttnätter. Maratonamningar nätterna igenom. Det är ungefär där vi är nu. Fyra månader har gått sedan den här karusellen började, och den snurrar för tillfället fortare och fortare. Jag vill av!

Jag har börjat med att försöka bryta associationen suga=somna, och det har börjat ge resultat nu på dagen och på kvällen. Natten är dock samma fortfarande.

Vi lägger Isak på kvällen vid 19-tiden. Innan får han ofta bada, och vi har en avspänd kvällsritual som dock kan bli lite väl kort emellanåt. Vi lägger honom när han visar trötthetstecken, men går ganska mycket efter klockan också. Efter pyjamaspåklädning och tandborstning får han en flaska välling i en fotölj i hans rum, och så läggs han vanligen ner i spjälsängen vaken, och så vaggar vi honom till sömns (vi har såna där tassar på spjälsängen) och sjunger. Han somnar vanligtvis jättefort, det är sällan problem att lägga honom. Han har hunnit bli väldigt präglad på sången, och det känns väldigt bra för oss att sjunga för honom.

Han somnar alltså. Frid och fröjd. Vi återgår till vårt.

Det är här någonstans det börjar. Efter en halvtimme vaknar Isak och skriker. Hjärtskärande. I ren panik. De senaste nätterna har han SKAKAT där han legat, som att han har riktig ÅNGEST. Det är nog den berömda separationsångesten - mamma var ju här när jag somnade, vart är hon nu??!!

Vi söver om honom, han sover en stund, och så vaknar han. Och vi söver om honom, han sover en stund, och så verkar han ha gått ner i djupsömn och fortsätter sova.

Ända tills vi ska gå och lägga oss.
Standard är att ungen vaknar när vi släcker lampan och sluter ögonen.

Då är jag i regel så trött att jag inte orkar gå emellan och söva om honom eftersom han ändå vaknar varje halvtimme typ, så då får han komma över i vår säng och sova resten av natten med oss. Allt för att få sova, liksom.

Jag har börjat försöka söva om honom utan bröstet nu. Det går bättre och bättre, men han har otroligt svårt att komma till ro utan. Och han vaknar ofta, ofta, ofta.

Dagtid var förut standard att han sov 30 minuter och sedan vaknade med ett illvrål och inte kunde somna om. Nu har jag genom att söva honom i vagnen och konsekvent vagna om honom när han vaknar med skrik lyckats förlänga hans sovtider till ca 1½ timme! :-) Så nu tycker jag faktiskt att sömnen dagtid fungerar suveränt.

Men natten.
Ojoj.

Enda anledningen att jag orkat såhär länge är att jag kan sova medan jag ammar. Men nu börjar det ta ut sin rätt att inte få sova ostört, att inte kunna röra mig som jag vill, att inte kroppen får vila om natten! Biologiskt sett är det säkert suveränt att göra såhär, men jag är ingen stenåldersmänniska :-(

Jag har förstått att jag måste göra något åt hans insomnande och hans sovande, och att det här faktiskt inte kommer att lösa sig av sig själv. För det är ju det jag har hoppats att det ska göra. Han kunde ju sova förut, varför kan han inte nu, liksom. Fast innerst inne vet jag ju att han inte har något som helst minne av att han sov förut, utan att det här är det enda han känner till. Han tror att det går till såhär i den här världen.

Men det känns så svårt att börja.
Vart börjar man?
Hur går man tillväga?
Jag behöver verkligen massor av pepp och coachning!

//Julia med lille Isak, 8 mån - alldeles nya i gamet, och mycket, mycket trötta.
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej Julia och Isak :lol:
Varmt Välkomna hit och klart Isak och du ska få sova ordentligt. Det behöver ni båda.
Jag tycker att du direkt ska beställa boken Sova Hela Natten :P
Läs på allt i verktygslådan samt gamla inlägg för att få inspiration och sparken i rumpan som behövs för att sätta igång!

:idea: När boken kommer så läser du tills ögonen blöder och läser lite till!
:idea: Det viktiga är att du förstår själv hur rätt detta är och vikten av att Isak får sova
:idea: Det pratas mycket om attityen av självklarhet och den måste finnas hos dig när du väl sätter igång att kura.
:idea: Forumet finns alltid för råd och pepp men klappar på axlarna är rätt sällsynt. Konkreta råd får du alltid men vi tycker inte synd om varandra :wink: 8)

Var bor du??

Kramar till er båda och hör av dig när du läst allt som finns på hemsidan så hjälps vi åt att komma igång! :lol:
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
systernegativ
Kontakt:

Hur länge tar det innan boken kommer? Tänkte kanske ta tjuren vid hornen och kura i helgen, för sambon är ledig torsdag-söndag...!

Vi bor i Norrbotten, i Boden närmare bestämt.
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Hej och välkommen till forumet!
Självklart gör du rätt i att undersöka dina olika alternativ,här är ett av dem. SHN metoden är ingen glamour-kur, den gör sig inte själv,den kräver mycket fokuserat arbete, du och din sambo måste tillsammans vara helt på det klara med vad ni vill, och inte ge upp när det känns som tyngst. Om du vill genomföra shn kuren är mitt första råd att antingen införskaffa boken sova hela natten eller barnaboken av Anna Wahlgren, och läs på.

Man får mycket vägledning via länkarna kurens filosofi och verktygslådan, som finns högre upp på sidan, men det är bara utdrag, vill man ha mer kött på benen, vilket du kommer att behöva, så är det lika bra att ta en tripp till bokhandeln. Barnaboken har jag,o ch den har tips förbarn ända frå graviditet till vuxen, och den är verkligen en stöttepelare när allt känns tungt.

Min äldsta var två år när jag hittade hit, och hade att välja mellan sömnmedel till honom eller hitta en alternativ metod. Jag valde SHN kuren. Idag två år senare har jag en son som gillar att sova och som är glad och nyfiken. inte grinig och irriterad pga sömnbrist.

Din son är dessutom troligen mitt uppe i åttamånadersångesten, så en del av skriket är frågor,
ska man verkligen sova ensam?
Vågar jag somna ensam?
Många läskiga vargar smyger runt knuten, och ditt handlande att ta upp honom och låta honomsova i din säng förstärker oron att sova ensam.

Titta över dagsschemat, när vill du att dagen ska börja, och när ska han sova?
Plocka in 5 mål mat däremellan
se till att det blir 10-12 timmar natt,och fyll sdan på med daglurar

ex
7.00 revelj, frukost amning+ ev lite tillägg och lite samvaro
ensamlek i sängen med lite roliga leksaker som bara ses vid ensamlek

eventuellt 30 min vila

10.30 lunch grönsakspuré, fruktpuré och efter det amning eller mjölkersättning

11.00 långlur 1-2 timmar

13.30 mellanmål, gröt + fruktpuré och mjölkersättning eller amning

social delaktighet (förbered middag, vik tvätt mm och låt honom vara delaktig)

ensamlek + vila

17.30 middag grönsak+kött/fiskpuré fruktpure och mjölk/amning

Social delaktighet med tex pappa om han kommit hem från jobbet (du får chansen att vila en stund)

19.00 gröt+fruktpuré och amning tills maten står ut genom öronen
skratt tillgodnatt, 10 minuter nattning

19.30 natten

Föberedelse är absolut viktigast, och attityden ni ska förmedla till sonen, att det är skönt att sova, hankan sova tryggt och att på natten händer ingenting.

När du sedan vacklar känner att du behöver hjälp och goda råd är du alltid välkommen hit, vi försöker alltid hjälpa och ge råd .
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
systernegativ
Kontakt:

Isaks dagschema

Å tack för välkomnande och respons! :-) Jag blir så glad! :)

Isaks dagschema ser för närvarande ut såhär:

7.00 Isak vaknar oftast av att han är bajsnödig. Han är glad och sprallig och får gå på toa och får en ny blöja. Är aldrig hungrig eftersom han ju ätit hela natten. Erbjuder honom gröt när jag äter frukost, men han vill inte ha mer än en-två skedar.

9.00 Har Isak sovit dåligt under natten blir han trött efter två timmars vakentid. Då vill han sova, gärna i 1½ timme, men har han sovit bättre på natten så är han vaken i 3 timmar, och vill bara sova 30-45 minuter.

Under förmiddagen ammar jag honom bara. Ibland bara en gång, och ibland två gånger. Jag ammar honom vanligtvis innan han ska sova. Förmiddagsluren sover han i vagnen, på rygg, med sele - magläge hatar han, och utan sele klättrar han ur vagnen.

11.30 Lunch och fruktpuré efter det. Jag helammade till 6 mån, så vi har ännu inte kommit upp i riktigt full lunchstorlek, utan han äter ca ½ burk, och sen får han två iskubtärningar fruktpuré eller en halv frukt, och sen fyller jag på med amning efter det.

13.30-14.00-tiden Isak blir trött igen och vill sova. Har han sovit länge på förmiddagen vill han sova kortare här, har han sovit kortare på förmiddagen vill han sova ett längre pass här.

:idea: Mycket av problemet med hans småvaknande på kvällarna tror jag beror på det här sena sovpasset. Ibland vaknar han inte förrän vid 16-tiden, och det säger ju sig självt att det är svårt att somna klockan 19 om man vaknat klockan 16 :!: Jag försöker rucka på sovschemat, men det är svårt! För en månad sedan var det perfekt med 1½ timme på förmiddagen och 1½ timme på eftermiddagen för honom, men nu är det för mycket. Vi funderar på om vi ska hålla honom vaken efter 14 för att han ska sova bättre på kvällarna, men vi vet inte? Vad tror ni?

Om Isak somnat före 14 så får han mellanmål när han vaknar (frukt+amning) - då har han ammats innan han somnade. Somnar han efter 14-tiden så får han mellanmål före han somnar (frukt+amning), men då tappar han liksom ett mål på något vis, för han blir ju som en amning kort då. Vanligtvis är han efter sovstunden utan mat tills pappa kommer hem klockan:

17.00 Isak äter middag.

19.00 Isak äter välling och får sova för natten. Han är för trött för att äta en hel flaska, och somnar ofta under tiden. Sedan vaknar han efter en halvtimme och vill ha resten. Sen somnar han ibland för natten, eller också vaknar han en eller två vändor till - då får han dock inget mer käk.

Nattätandet börjar vid midnatt.

Det känns som att han intar en för liten del av sin näring på dagen och en för stor del på natten....
Myra

Inlägg av Myra »

Hej.

Bidrar med ett schemaexempel till :
:arrow: 7 Morgon. 220 ml välling. (Har precis slutat amma).
:arrow: 9-9.45 Sova
:arrow: Lunch vid 10-tiden.
:arrow: 12-13.30 eller 12.30 -14 Sova (har själv lite problem med att hon vaknar efter 45 minuter men det är en annan historia :) )
:arrow: Gröt kl 14
:arrow: 16-16.45 Sova
:arrow: Middag kl 17
:arrow: Välling kl 18.30 och sova kl 19.

PS. Kul med fler norrbottningar, bor själv i Luleå! Det verkar vara väldigt få forumister från norra delen av Sverige...vi får hjälpas åt att sprida vetskap om detta underbara forum!

Som sagt var beställ boken Sova hela natten och läs, läs här på forumet.
Mamma till Joel född 0205 och Johanna född 0509
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

Ännu en norrlänning (vilhelminafjällen) sällar sig till schemaförslagen! :lol:

Här kommer Lillprins Lo's (9 mån) tider:

07.00 God Morgon! \:D/
07.30 Frukost
9-10 Sova :sleep:
10.30 Lunch
12.30-14.30 Sova :sleep:
14.30 Mellis
17.15 Middag
18.30 Nattslurk
19.00 God Natt.. :heart:

Stort Lycka Till!
Kramar
/Fjällmor
systernegativ
Kontakt:

Hej!
Vilket trevligt välkomnande jag fick här! :) Blir så glad :P

Idag har jag lyckats rucka lite på Isaks sovschema, men det återstår att se om det ger resultat. Inatt sov han till 2 i egen säng i alla fall, och jag ammade inte förrän då. Sen ammade jag ändå fyra gånger under natten, men ändå - klart framsteg för oss.

7.00 Morgon
9.00 Mellanmål
9.15-9.50 Isak sover
11.00 Lunch
12.30 Isak somnar

Tanken är nu att han ska sova ett längre sovpass. Får se om han är med i mina planer ;) Igår sov han endast 30 minx2 på hela dagen!

Jag håller fortfarande på och känner mig för om det är rätt för oss med AW, eller om vi bara ska hämta massa inspiration och göra en helt egen - om än inspirerad variant. Positivt med det hela är att jag och sambon äntligen kommit oss för att verkligen prata igenom vart vi själva står. Intressant och mycket nyttigt! :)

Magläget är uteslutet för oss, för Isak hatar att ligga på mage och kämpar emot som det gällde livet när han läggs på mage. Han resonerar som så att på mage så ålar man - det är på rygg man sover. Jag själv är ryggsovare, och förstår honom precis ;) Frågan är lite hur det går att göra SHN-kuren utan magläge? Känns som att buffningen är såpass central? Funkar det med ryggsov och AW? :roll:

Vi har i alla fall bestämt oss för att få bort nattvaket nu i helgen - kosta vad det kosta vill! Onsdag kväll kör vi. Vad det blir återstår att se.

Boken Sova hela natten hinner ju dock inte komma på grund av den här jäkla helgen, någon i närheten som kan förbarma sig över en snedsövd förstagångsmamma? :oops:
Julia med Isak, 8 m?n.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Systernegativ!

Läs tråden "gillar inte magläge" där ger Nancy många kloka tankar o råd. Sonen är med på dina planer så länge du genomför dem med SJÄLVKLARHET och besvarar hans "frågor" med en ATTITYD av att så här ska det vara.

Lite korta reflektioner från mig.
Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
systernegativ
Kontakt:

Elle skrev:Hej Systernegativ!

Läs tråden "gillar inte magläge" där ger Nancy många kloka tankar o råd. Sonen är med på dina planer så länge du genomför dem med SJÄLVKLARHET och besvarar hans "frågor" med en ATTITYD av att så här ska det vara.

Lite korta reflektioner från mig.
Kram Elle
Heh, när det gäller just magläget skulle jag inte vilja kalla det en fråga - det är snarare ett påstående med stort utropstecken :shock:

Men tack för tipset om tråden, ska kolla upp den :)
Julia med Isak, 8 m?n.
systernegativ
Kontakt:

Jag och sambon har kommit fram till att SHN inte är vägen att gå för oss, men jag kommer ändå att bli kvar här på forumet, för jag känner mig väldigt hemma i många andra tankegångar och förhållningssätt här.

Tack så hemskt mycket för den omedelbara respons jag fick här när jag behövde det så mycket. :heart: Vi fortsätter dock på vår egen, något krokigare väg mot målet :)

Julia
Julia med Isak, 8 m?n.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Vi finns här för er och kuren springer inte bort :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"