Vinglande huvud i vagnen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Isolde

Vinglande huvud i vagnen

Inlägg av Isolde »

Jag fortsätter med mina inför kuren-frågor och ställer om en som hamnade längst ner i en lång tråd:

:?: Frida har just lärt sig hålla upp huvudet och gör det gärna. Häromdagen när jag var ute på promenad (hennes första på mage! :D) blev jag förskräckt när hon vaknade och reste huvudet. Insidan på suffletten var väääldigt intressant :wink: och den lilla knoppen svajade oroande vid varje liten knyck med vagnen.

Hur blir det vid vagning, då? Det där lilla huvudet som vinglar och far … det oroliga mammahjärtat (:heart:) tycker det ser farligt och ontigt ut!

:?: När Frida vaknar på natten dröjer det väldigt länge innan hon börjar låta – det första skriket föregås av säkert 5 minuters kravlande och frustande. Sådana aktiviteter leder ofelbart till att hon vaknar till och hojtar (och som sagt sker det bara på natten).

Nu när vi ska vagna henne, ska vi vänta tills hon börjar låta vokalt eller ska vi "klippa" uppvaknandet när kravlandet börjar eskalera och tydligt inte bara är lite allmäna sömnrörelser? Det är väldigt högljutt – vi vaknar i princip aldrig av att hon skriker eller gnäller, utan det är bökandet som väcker oss – så det är ingen tvekan om vad som är vad.
Dotter Frida ?r f?dd 13/10 2004
Stora damen b?rjar ta sina f?rsta steg, och visar prov p? b?de vilja och temperament (detsamma som mammas, stackars barn :lol:)
Isolde

Inlägg av Isolde »

Kom på en fråga till! 8)

Frida vaknar alltid som ett urverk efter 1/2 timme när vi är ute med vagnen och somnar inte om. För mycket intryck, menade bl.a. Anna, eftersom hon låg på rygg. Nu ska hon få ligga på mage även i vagnen i fortsättningen, men vid första magpromenaden (se mitt första inlägg) vaknade hon ändå som om hon beställt väckning. :lol: (Vi promenerar i stan, så det är också ganska mycket att höra som kan intressera en liten person som inte ser något.)

:?: Vad gör jag då? Att fortsätta gå verkar inte fungera. Ska jag stanna till och vagna henne? *kliar mig i huvudet* Eller ska jag ha en filt över suffletten från början så att jag inte ser när hon reser på huvudet och därför inte märker att hon vaknar? 8) (Hon säger ingenting.)
Stora damen b?rjar ta sina f?rsta steg, och visar prov p? b?de vilja och temperament (detsamma som mammas, stackars barn :lol:)
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:lol: Skrattar när jag kommer ihåg Sagas lilla knopp vingla runt i vagnen som om det satt på skaft! Det var så gulligt men såg inte skönt ut...
Anna menar ju att man ska vagna så att ungen får annat att tänka på än insidan av vagnen -nämligen att hålla sig kvar :!: :lol:
Kanske ser bryskt ut inne i stan, så jag gjorde alltid som så att jag vagnade någorlunda lugnt på det hållet som skulle gett henne whiplash om jag tog i för kung och fosterland :wink: , och sen tog jag i ordentligt på tillbakavägen istället -då följde ju liksom huvudet med "ner" igen, och så kunde man ta i på andra hållet också. Tills hon fick upp huvet igen och då upprepade jag övningen... Vet inte om det är "rätt", men så gjorde jag när jag var orolig för det där lilla Sköldpaddehuvudet :roll: .

Angående nattskrik som föregås av kravel (å bara ordet "kravlande" får mig att längta ännu mer efter en liiiten bebis :lol: ) kanske skulle kunna avhjälpas med en direkt Pangramsa? Är inte alls säker på det svaret så man kan ju hoppas att någon klokare håller med eller dementerar!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag hade låtit kravlandet vara - det är faktiskt ett sätt att lära sej att komma till ro! Däremot hade jag vagnat vid första lilla pipet = barnet ber om hjälp att komma till ro. Och då hade det varit riktigt superduperffektiv vagning jag ägnat mej åt så att barnet inte får en chans att skrika upp sej!

:idea: I övrigt - lyssna på Sagomamma!
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

ska man alltså vagna när man är ute på promenad?? innebär detta då att man ska stanna vagnen när bebben blir ledsen, vagna tills bebben blir lugn och sedan fortsätta gå när bebben somnat eller vad ?? jag har ju bara fortsatt gå som om inget hänt när hon vaknat under promenad... :?
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Somnar honom ändå så är det ju ok - men blir det protester så vagnar man besked och går sedan!
Isolde

Inlägg av Isolde »

Jaha, bara för att jag var beredd att vagna vaknade hon inte! :lol: Hon sov som en klubbad säl i 1,5 timme – vi gick på promenaden direkt från föräldragruppen så hon var väl fulltankad med intryck.

Förhoppningsvis bröt det "uppvakningsförtrollningen"! :wink:
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Hej!

Precis som tidigare inlägg har jag också under promenader i stan stannat och vagnat vid behov. Jag har också vid behov en tunn "gardin" som jag fäster på båda sidorna som skärmar av när det behös.

Det ser inte så konstigt ut som man tror :D tänk på att majoriteten av alla människor du möter på stan också hara barn hemma och vet precis hur det är :)

Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Oj, nu försvann mitt halvfärdiga svar i rymden. Dyker det upp igen så ha överseende :!:

Små barns "bökande" är superviktigt för motoriken. Och kan bara ske på mage. Håll tiderna, stirra dig inte blind på själva sovandet utan ge förutsättningarna :!:

Hörselintryck spelar ingen roll. Det gör däremot synintryck, som barnet ska förskonas ifrån när det är dags att sova. Lägg på mage och skärma av med mörkläggningstyg. Du ser nog när lilla huvudet popsar upp och vinglar :shock: Stanna då till, lägg tillrätta med de tre distinkta handgreppen och "vagna" på plats. På varje drag mot eller ifrån dig kan du trycka till lilla huvudet på plats, så att det ligger ner, åt höger, vare sig det tycks behövas eller inte. Det ger en god signal ät lilla barnahjärnan att all aktivitet upphört.
Avsluta vagnandet innan barnet somnat med några snabba skak i handtaget och vänta. Gå vidare sedan :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"