Nu är allt knasigt istället! :(

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
LillaMy
Kontakt:

Nu är allt knasigt istället! :(

Inlägg av LillaMy »

Att mörklägga på dagarna var visst bara en tillfällig lösning. Och nu funkar varken dagsovandet, morgnarna eller nattningen längre. :(

Just nu har Jonna legat upp i sängen i över en halvtimme. Hon bara babblar och babblar fast att hon låter dängtrött. Det är verkligen inget glatt joller utan de de deeeeee... gnyyy eh eh ehhhhhh. Men ledsen är hon inte. Hon varken gråter eller skriker. Däremot har hon varit trött och gnällig ända sedan hon gick upp imorse, precis som hon varit flera dagar nu. Och inte undra på det. De senaste dagarna har hon vaknat kl. 7 varje morgon istället för 7:30 som hon gjort i månader. Hon gråter eller skriker inte utan ligger och gnölar och låter som en gammal dörr.

Och kvällarna har bara blivit värre och värre. Det började med att hon låg längre och längre och da-da-daddade innan hon somnade. Förut tog det kanske 5 min så sov hon, eller max 10. Nu har hon ökat till 20, 30 och närmare 45 minuter. De senaste kvällarna har hon oxå blivit hemskt hemskt ledsen innan hon ska somna. Hon skriker liksom inte utan gråter stilla så att tårarna rinner. Det är fruktansvärt! Och ingenting biter. Buffningen gråter hon mer av och ramsan skiter hon helt i. Hon bara gråter och gråter.

Fy näää... nu har hon börjat gråta nu oxå. Detta är jättejobbigt! :cry:
Mamma till lilla Jonna f. 040315 som i sina f?rsta fem m?nader i livet sov fruktansv?rt d?ligt men sedan, med hj?lp av verktygen, l?rde sej sussa s?tt 12 timmar varje natt vid sju m?n ?lder.
olivia

Inlägg av olivia »

Vad gör du när hon ligger och låter på dagarna? Jag gör ingenting (har också en dotter som ibland kan ligga i upp till 45 minuter innan hon somnar). Hon kan först gnälla till, sedan blir det tyst en stund, så kan hon prata lite, gnälla en stund osv. Men det har blivit mycket bättre sedan jag satte på TV:n på ganska hög volym precis intill hennes rum när hon ska sova. Då somnar hon oftast utan problem och sover hela tiden (har ej mörklagt helt på dagen). Blir hon riktigt ledsen går jag in och lägger henne (står alltid då) och ramsar ut vilket brukar funka. Men det är gräsligt jobbigt när inget funkar... Det jag också har lagt till (förutom TV:n) är mer socialt "arbete" att hon får hjälpa till mer, och så försöker jag hålla på rutiner, vi går ut med hunden vid samma tid t.ex. Hoppas att det bara är en fas och att ni hittar tillbaka till era vanliga vanor med hjälp av envishet och rutiner.
Sommarbebis -08
LillaMy
Kontakt:

Inlägg av LillaMy »

När hon ligger och låter brukar jag dona på i huset lite grann. Men min dotter är oerhört lättstört. Vaknar av minsta lilla. Hon kan va tyst i 10 min men om jag då råkar banga till med ett skåp (en trappa ner från sovrummet) så drar hon igång igen med dadandet. Jag går inte in till henne alltså.

Prooblemet nu är att hon inte somnar alls under hela luren + marginalkvart. Och till slut är det ju dags för lunch/middag eller vad det kan vara.

Innan hon ska sova är hon trött, gnällig och totalt hopplös att ha och göra med. Hon vill inte leka i famnen, inte busa på golvet, inte sjunga imse vimse, ingenting. Hon jäspar, gnuggar sej i ögonen och visar på alla sätt hur trött hon är. Men så fort jag lägger henne, på samma tid som alla andra dagar så får hon genast ny energi. Fattar inte att denna dam inte däckar till slut. Tur vi inte försökte oss på 5MM med henne. Hon hade nog inte sovit alls då.

I somras, innan vi kommit igång ordentligt med verktyg och annat, så höll hon sej vaken i 8 timmar efter sin vanliga sovtid. Vi var då på planet på väg mot USA. Under hela flygresan sov hon en gång efter lång kamp, men vi blev tvungna att väcka henne för att det blev turbulens. Min dotter är ingen man lyfter sovandes ur vare sej säng, bilstol eller vagn. Hon vaknar direkt. Hon har då knappt 6 mån men hade redan helt onaturlig kapacitet att hålla upp ögonlocken. Hade ingen aning om att bebisar kunde va så här. Innan jag fick barn trodde jag i mitt stilla sinne att barn somnade om de var trötta så länge de fått mat, ny blöja och kunde krypa upp till mamma i famnen. Ack så fel jag hade.

Samma kaos blev det i höstas när hon faktiskt lärt sej sova gott om natten och vi försökte ge henne piller i rumpan mot hosta/feber/förkylning. Enl. instruktion här skulle man göra det i sömnen på de små. Jo tjena. Jonna vaknade på direkten och det tog en timme innan hon somnade om.

Just nu känns allt hopplöst. Här sitter jag hemma och kan inget annat göra. Så fort jag åker någonstans måste jag snabbt hem igen för annars sover inte Jonna på hela dagen. Så nog har vi samma tider och rutiner alltid. Vi kan ju inget annat. Det där med att barnen kan sova var som helst och bli nattade av vem som helst är bara lögn. Vi är fast i vårt hus sånär som på en schemalagd hundprommenad varje dag.

Jonna har inte sovit alls på hela förmiddagen nu. Hon skulle sova 45 min men låg i sängen långt längre än det. Till slut fick jag utnyttja ett glatt tillfälle och plocka upp henne. Nu är hon glad igen och leker glatt på golvet men sedan börjar gnällandet igen, som ett brev på posten. Samma varje dag.

Och inte kan man be någon om hjälp heller, ja förutom här inne givetvis! Men alla bekanta man har säger ju bara att det beror på att hon precis fått en tand och har den andra på väg 1/2 mm under tandköttet i överkäken. Eller på att hon är förkyld. Eller på att hon inte har samma sömnbehov om dagen som andra barn. (Tvivlar på att en 10-månaders mår bra av att va vaken hela dagen men det skulle Jonna vara med lätthet om hon fick)

Nää... just nu känner jag mej totaldeppad faktiskt, och inlåst. Jag vill ut och träffa andra mammor och barn! Elller folk överhuvudtaget. Jag är så less på allt gnäll och allt bråk om sömnen. Varför varför vill min dotter inte sluta ögonen fast att hon är så trött att hon inte orkar någonting??

Usch vilken uppsats. Kände att jag var tvungen att skriva av mej all frustration, allt depp och all hopplöshet.
Mamma till lilla Jonna f. 040315 som i sina f?rsta fem m?nader i livet sov fruktansv?rt d?ligt men sedan, med hj?lp av verktygen, l?rde sej sussa s?tt 12 timmar varje natt vid sju m?n ?lder.
Gäst

Re: Nu är allt knasigt istället! :(

Inlägg av Gäst »

LillaMy skrev:Just nu har Jonna legat upp i sängen i över en halvtimme. Hon bara babblar och babblar fast att hon låter dängtrött. Det är verkligen inget glatt joller utan de de deeeeee... gnyyy eh eh ehhhhhh. Men ledsen är hon inte. Hon varken gråter eller skriker. Däremot har hon varit trött och gnällig ända sedan hon gick upp imorse, precis som hon varit flera dagar nu.

:D Detta nämner du i samma andetag som du säger att hon "lätt skulle kunna vara vaken hela dagen". Hur har vi det med attityden :wink: ?!

:?: Hur ser schemat ut?
Gabbimedtv

Re: Nu är allt knasigt istället! :(

Inlägg av Gabbimedtv »

Åh vad jag lider med dig!

Jag vet inte vad jag ska säga till tröst annat än att du inte är ensam.
Min dotter visade redan som nyfödd på neonatalen en helt sjuk förmåga att hålla sig vaken. Hon slutade sova middag när hon var ett år, i perioder fortsatte hon ibland att sova, men ofta inte alls. Hon kan idag vid två års ålder sova 8 timmar och vara vaken en hel dag efter det. Hon sover extremt lite i perioder och mer normalt i andra perioder. Jag känner så väl igen det du beskriver om frustration, trötthet, att inte kunna lämna bort barnet för natten, att känna sig låst, att barnet är väldigt lättväckt och vaknar av minsta rörelse och minsta ljud. Alva vaknade bokstavligt talat när en knappnål föll i golvet. Trots att vi försökte ha radion på som avledande ljudkälla.

Du är inte ensam. Jag vet precis hur det kan vara.

Jag tänkte precis som du när jag fick barn att, vad tusan om barnet är trött är det väl bara att sova, men icke! Alva hade precis som din dotter en ofattbar förmåga att hålla sig vaken. Ett gott råd kan jag ge! Genomför INTE femminutersmetoden. Alvas sömnproblem förvärrades bara. Vi försökte men det slutade med katastrof. Hon blev skrämd av detta och sov bara sämre.

Men för er finns det hopp eftersom ni har börjat i så god tid. Försök framhärda med dina verktyg och din självklara attityd så vet jag det kommer att lösa sig för er. Vi kämpar på nu med Alva men det är svårare att jobba med en tvååring än med en bebis det kan jag lova :)

Om du vill kan du maila mig på gabbimedalva@yahoo.com för jag vet hur det är att ha ett barn som sover väldigt lite och väldigt dåligt och har svårt att komma till ro. Jag vet också hur dålig man känner sig och hur det knyter sig i magen av oro när det lilla barnet är så olikt alla andra "lyckade" barn.

Du gör ett jättebra jobb och jag är helt säker på att du kommer att klara detta med all kunnig hjälp som finns på det här forumet kommer du och din dotter att segrande ur sömnkampen!

Många varma hälsningar från en som vet vad du har att tampas med :)
Gabbi
LillaMy
Kontakt:

Inlägg av LillaMy »

Svarar med sedan för nu är det hundprommenad men vill bara säga två saker helt kort!

Maria - Anledningen till att jag sa att Jonna kan va vara vaken hela dagen är att hon varit det när vi inte varit hemma. T.ex. när vi rest till Dalarna för att hälsa på släkt vilket man ju oxå vill göra ibland. Sist vi gjorde det så sov Jonna ganska precis 7 minuter i bilen mellan två stop. På hela dagen. Jag minns det som det var igår.

Gabbi - Tack för ditt fina svar! Jag hör av mig igen, absolut! Har faktiskt läst en del om dej tidigare på AFF eftersom jag är vän med Sara (m. Viggo). Har flera gånger insett att jag trots allt är lyckligt lottad som hittade hjälp i tid och fick ordning på nättera. För trots att det nu knasat till sej så sover ju Jonna 20-07, men inte 19:30-07:30 som hon gjorde för ett par veckor sedan och gjort i månader!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Måste bara tillägga en sak angående detta med lättväcktheten!

:idea: Alla barn är ju mer eller mindre lättväckta - vad som avgör är vad man gör om de vaknar! Om man då är med på deras noter och ta upp dem utan att ha gett dem besked och utan att få dem att somna om - då blir det bekymmer. Om man isället ramsar ner dem efter uppvaknandet så lär de sej att sova vidare - ljuden (eller rumppiller) till trots.

:idea: Omedvetet eller medvetet går man på tå för att inte väcka dem. Dessa orosvibbar känns ända in i barnahjärnan och det gör att de inte kan somna. På med radion, gå med elefantsteg och slamra på som en toka så ska ni se att det ger resultat! Känn hur ni tar er friheten att bara klampa på i livet utan hänsyn till varken ditten eller datten \:D/ . DET kallas attityd av självklarhet :P ! Det tar en liten kur på några dagar men det piffiga med detta är att barnet inte känner orosvibbarna längre utan tänker att " :shock: vilken handlingskraftig moder jag har - wow, jag kan absolut lägga igen ögonen och lugnt sova :thumbsup: :sleep: !".

:idea: När mitt barn numer tre kom hade (har) hon två storebröder som höll låda när hon skulle sova. Ja, de första månaderna gick det ju bra - men vid 3-4 månader så blev hon väckt av dem. Först fick jag samma känsla som ni har och var ute med de stora när hon skulle sova. Men så blev det dåligt väder och jag fick vara inne. Först hyschade jag dem osv men det var ju såklart ohållbart :roll: :wink: . Då tänkte jag "Nej, vad tusan - nu kör vi!" Så ungarna fick låta hur de än ville (och de var med på noterna \:D/ ) och jag beredde mej på att ramsa dottern. Det var ett evigt ramsande första gången - hon vaknade "hela tiden"! Men jag ramsade på och bakstegade i takt med att tiden gick. Efter en sådan här kur på 2-3 dagar så kan jag meddela att hon kan sova igenom ett världskrig! Men visst - det tog en kur och mitt initiativ till att få rätt på hela saken.

:idea: Tro för inte ett ögnblick att era barn är "onormala" eller vad det nu kan vara. De är bara lite extra nyfikna och behöver således ÄN klarare besked om vad som gäller! Man ska akta sej för att ge sina barn egenskaper som de inte besitter och inte har en chans att säga till er att ni har fel. Det där med självuppfyllande profetior - ni vet :wink: ! Genom att icke ombedda tillskriva barnen dessa egenskaper frånsäger ni er ansvaret att som förälder leda barnet på rätt spår. Ansvaret ligger då istället på barnet och det är inte rätttvist mot någon! Stor ska leda liten - liten ska inte behöva leda stor :!:

8) Det är i alla fall mina tankar!
Senast redigerad av Gäst den tor 13 jan 2005, 13:38, redigerad totalt 3 gång.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Självklart Lilla My, visst kan det var så ! Men om man rannsakar sina njurar så kanske man inte gett dem förutsättningen att sova den dagen då de "tycks kunna vara vakna hela dagen" :wink: .

8-[ Förlåt om jag envisas men allt för ofta har jag hört samma historia vilken har ändrats efter en insats från öm förälder. Du ser ju hur fint natten fungerar - det gick ju att ordna till. Så varför inte dagen?!
LillaMy
Kontakt:

Inlägg av LillaMy »

Vet du... precis så tänker jag oxå! Om natten gick... varför får vi aldrig ordning på dagarna? Jonna har ju sovit gott om natten hur stabilt som helst i evigheter nu. Ändå får vi aldrig någon ordning på dagarna. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra för att hjälpa henne släppa omvärlden för en liten stund och ta sej den vilan hon så väl behöver. Hon är som hyperaktiv i sängen. Hör i baby watchern hur hon rullar omkring och donar. Trots att det inte ens finns ngt att dona med. Hela vägen ner i spjälisen vevar hon som en väderkvarn och så fort hon tuochar botten kastar hon upp huvudet och ålar som en mask. Jag tackar verkligen högre makter för att hon inte kan ställa sej upp.

Skulle sannerligen vilja sätta upp en kamera inne hos henne (mörkerkamera eller nått...) och se vad hon pysslar med innan hon ev. somnar. Har i princip aldrig sett henne sova i sin säng för hon vaknar alltid på stubben när dörren öppnas på morgonen eller efter dagslurarna. (Tyvärr även när en liten katt petar lite försiktigt med tassen på dörren... men det har vi satt stop för nu)

Och förresten, vad gäller den dagen (och ännu en då vi satt på djursjukhusets akut en hel eftermiddag) hon inte sov så fick hon precis samma förutsättningar som alla andra dagar. Vi hade sagt redan innan att Jonna behövde sova de och de tiderna och lade henne i vagnen resp. resesäng (som hon sover gott i om nätterna ute i sommarstugan) precis som alltid.

Och så en konkret fråga. Hur gör jag när hon inte somnar alls under en 45-min-lur? Det ska ju inte vara marginalkvart då. När/Hur ska jag ta upp henne? Hur gör jag när hon vaknar en halvtimme för tidigt under 1,5-timmes luren? Hon är inte ledsen då men somnar inte om heller. Ska man ramsa om de inte är ledsna utan bara vakna? Som jag har fattat det ska man inte det. (Obs! Jag har olika ramsor dag & kväll)

Vårt schema:

7:30 vakna morgon få ny blöja och kläder
ca 8:00 frukost: En stor portion gröt med frukt, vatten att dricka
10-10:45 Sova 45 min
11:00 Lunch: Lagad mat i strl. med en 8-mån burk. Vatten att dricka och frukt till efterrätt.
14:00 Mellanmål: Välling och smörgås
14:15-15:45 Sova eftermiddag
17:00 Middag: Samma som lunch
19:00 Kvällsmat: Välling
19:30 Sova natt

Hon blir 10 mån om ett par dagar och ska alltså enl. mitt schema sova 12 timmar natt och 2 timmar + 15 min på dagen: totalt 14 timmar och en kvart.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: Håll kvar tanken att få ordning på dagarna också!

:idea: Använd och utöva mitt tips om "elephant walk" under sovtiden.

:idea: Ett tips är att gå in och lägga henne på plats (strax efter att du lagt henne; typ 2-3 minuter) med " :evil: nej- nu får det banne mej vara nog"-grepp och attityd. Då störs hon i sitt donande och reagerar genom att bli ledsen = mottaglig för ramsan. Envisas då med ramsan och piggar hon på sej så kör du samma sak igen. Detta för att bryta beteendet! Envisas, envisas och envisas. Elephant walk där emellan. Låt det bli en kur på 3-4 dagar och se till att du har alla sömnpass i sängen så att du får tillgång att agera vid alla sömnpass!

:idea: Vaknar damen under sitt långa pass så hadejag gjort samma som ovan beskrivet - in och BRYT så att du får chansen att ramsa och hon, iom det, chansen att somna om.

:?: Förstår du principen? OBS! till alla andra som läser - detta gör man då man fastnat i vakenheten så som Lilla My har - inte annars!
Senast redigerad av Gäst den tor 13 jan 2005, 16:42, redigerad totalt 2 gång.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Lilla My!
Tungt låter det men det är klart att du fixar det här, dags bryta med gamla invanda mönster och vanor ni nu har fastnat i bara. En liten tanke, kanske skulle du fimpa babyvakten? Hon ligger ju ändå i samma hus som du och du ska klampa omkring med elefantsteg enligt order från FACIT. Babyvakten ökar din koncentration på henne och hon behöver att du slpper henne. När hon avgrundsvrålar hör du henne antagligen iallafall. Ett litet förslag bara, lycka till och KÖR HÅRT! :twisted:
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
LillaMy
Kontakt:

Inlägg av LillaMy »

Har faktiskt tänkt tanken om en liten dag-kur. Har ju aldrig kurat ordentligt med shn eftersom nätterna löste sej efter införande av verktygen. Men nu behöver vi ju tveklöst en sopd-kur. Sova-ordentligt-på-dagen-kuren! :)

Ska prata med sambon ikväll sedan och tillsammans med honom lägga upp en strategi. Har läst som en galning på hemsidan nu och letat tips om dagsömnen men det är väldigt tomt på det! Vet ni om någon som "kurat" dagarna och har erfarenhet av detta? Ja, mer än Mammut själv då!

Ska jobba på ramsan och attityden. Vet att det är oändligt viktigt för en dam an järnvilja som min lilltjeja. :twisted:

Hur ska jag göra när jag lägger henne på plats? Jag känner att jag på något sätt måste börja om från scratch med dagarna, precis som alla andra gör med nätterna när de sätter igång från början. Alla ideér för detta emottages tacksamt!

Och TACK :!: Mammut för all hjälp hittills. När jag läser mina inlägg så ser jag hur tråkig jag låter ibland. Kände bara den stora hopplösheten kasta sej över mej i förmiddags men nu är jag taggad till tusen. Det här ska gå jäklar i min låda!! :o
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D I själva kuren ingår att dagsömnen fungerar. Tillvägagångsättet med tanke och handlande är precis det samma som för natten!

:idea: Du går helt sonika in och tar lilla älsklingen med ett bastant grepp och lägger på plats med solfjädern och håller så - låter henne reagera och gå ner en tonart lägre vad hon hade från starten av solfjädrandet - sedan trycker du till och går med bestämda "nu-får-det-banne-mej-vara-nog-steg" ut ur rummet. På med ramsan och ramsa ner henne med ramsan. Undvik i det längsta att gå in! Elephant walk och buller i övrigt!

:roll: Ibland tycks det mej märkligt... När man läser om bekymmer med sömnen här så har "alla" en attityd av " [-( jag-gör-strikt-enligt-regelboken-men det-funkar-inte-attityd". När man sedan skarpar på ytan så är det "alltid" (ja, faktiskt alltid :wink: ) någon bit som inte följs! Medvetet - visar det sej - dessutom :shock: . Märkligt! Kuren görs inte vare sej av barnet, mej, Anna, forumister eller Gud. Kuren gör man själv och klarar det alldeles fantastiskt bra dessutom - så länge man inte hoppas att barnet själv eller någon annan ska göra det åt en. Tur är väl det - för det är ju ett ypperligt tillfälle att få till det när det bara hänger på att man själv gör "rätt" - helt oberoende av omgivningen eller barnet.

:D Lycka till nu - helt rätt attityd :thumbsup: !
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"