Har någon tips på hur jag ska få min flick

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
HannaManna

Har någon tips på hur jag ska få min flick

Inlägg av HannaManna »

För ungefär en vecka sedan läste jag ett inlägg i ett annat diskussionsforum där Anna Wahlgrens SHN-kur nämndes helt kort. Jag hade inte hört om den förut, och började ta reda på. Den vägen hittade jag till den här sidan och det här forumet. Nu har jag läst en del av diskussionerna här, jag har läst om SHN-kuren , verktygen och attityden. Skaffade mig Barnaboken och håller nu på med att läsa den. Jag känner mig nästan frälst, om man kan säga så... Det var verkligen i grevens tid jag "hittade" Barnaboken! Tänk en sån massa fel och dumheter jag kan undvika att ställa till med nu!! Så känns det när jag läser i den :wink:

Jag har en dotter som är född i augusti 2004, hon är alltså 4,5 mån nu. Sovandet har vi haft svårt med nästan ända från början, fram till för några nätter sedan har hon sovit med mig i min säng. Nu har vi tagit hennes egen säng i bruk på allvar, och tre nätter har redan gått riktigt fint! Vi har fast schema som vi följer på dagarna, och även det har det varit lätt och skönt att anpassa sig till.

Nu kommer jag till min fråga. Jag har väldigt svårt att få henne att äta såsom AW rekommenderar.( Hon äter tillsvidare bara modersmjölk.) Hon vill äta bara en ganska kort stund, sedan slutar hon. Jag försöker truga mera, ta paus och sedan truga mera, ta ännu ytterligare paus och byta bröst. Har försökt amma henne med en inställning av självklarhet och lugn, men lyckas inte. Idag åt hon särskilt dåligt, och jag börjar vara lite orolig. Hur kan jag få henne att äta mera? Mjölk finns det, men hur ska jag få den i henne?

Oftast går det till såhär: Jag tar henne till bröstet, och hon börjar suga. Hon håller på kanske fem minuter, och slutar sedan. När jag försöker bjuda på mera och stoppa in bröstet i munnen på henne, eller locka henne till bröstet på nytt vänder hon bara bårt huvudet, börjar svänga sig, krångla och till sist skrika. Det brukar inte heller hjälpa med att ta paus och fortsätta om en stund. Enligt det schemat som jag gjort upp åt oss äter hon fem gånger i dygnet. Hon har vuxit fint, och har hittils ökat i vikt riktigt bra.

Har ni några förslag, så tar jag mer än gärna emot dem!! Det verkar som om det här är ett ställe där man får vänliga och sakliga svar, det känns skönt att jag hittat hit!
lill

Inlägg av lill »

Runt just 4 manader kommer jag ihag att min dotter verkade ata mindre. Jag kommer ihag att jag var jatteorolig over att hon inte at pa ibland 5 timmar pa eftermiddagen. Men hon var glad och pigg, vaxte som hon skulle, vilka alla ar tecken pa att de fatt i sig nog med foda. De blir ju ocksa mycket mer effektiva pa att tomma brostet, min dotter at alltid bara fran ett brost i taget.
bor i USA
liten skrutta juni 2003
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Kul att du hittade hit - det är ett trevligt och bra ställe :lol:

Min tjej var (och är) en snabbätare. Jag matade mx 10 minuter nar hon var i din dotters ålder. Nu äter hon en vuxenportion havregrynsgröt på 5-10 minuter och en flaska välling på 3-5 minuter :shock:

Hon var ändå nöjd och klarade sig i 3,5-4 timmar, så jag var aldrig orolig.

Om hon inte är grinig och gnällig, som om hon vore hungrig, innan hon ska vara hungrig, och att hon är rund och go' så är det inget problem. :lol:

Om hon sovit dåligt och du har bestämt dig för att köra kuren, så är det också så att barn tenderar att äta betydligt mer efter några dygns ordentlig sömn.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
camilla

Inlägg av camilla »

Mina skrottar har aldrig tagit pafyllning, de tar allt i ett svep och da de slutar ata sa SLUTAR de, har lange forsokt "tvinga" i dem pafyllning men insett att det inte gar sa sa lange de okar i vikt och klarar sig utan mat 4 tim framat sa antar jag att de fatt i sig tillrackligt. Detta ar min erfarenhet, Lycka till med kuren!!
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Välkommen hit!

:idea: Precis som de andra säger här så kan du inte göra mer än att truga. Vill hon inte ha mer så lita på det och se vad som händer!

:idea: Jag som är flaskmamma har inga goda amningsråd att ge. Men jag kan däremot berätta att just strax över 4 månader så kunde de mina äta en hel flaska mat i ett svep! Alltså trugades det inte längre vid målen utan det gick 4 timmar mellan matningarna som var över på 5 minuter.

:idea: Det är nämligen så att i den åldern har de sugförmågan och storlek på magsäck som gör att allt slinker ner i ett svep och får plats i magen på en gång. Så om jag översätter det till din berättelse så antar jag att hon sveper mjölken snabbare och får plats med hela målet i magen på en gång. Vad tror du om det?!

:D Lycka till!
HannaManna

Tack, snälla ni!

Inlägg av HannaManna »

Tack för era snabba svar!! Det tröstar ju att höra att andras barn också ätit på samma sätt, och ändå varit glada, nöjda och vuxit fint! Alexandra har aldrig trivats länge vid bröstet, bara så mycket att hon har ätit, och jag har aldrig försökt truga i henne mer än hon verkar vilja ha. Det var nu, då jag började försöka truga i henne flere omgångar som det blev strid med ätandet, och jag blev orolig. Jag får väl då bara lita på att hon äter så mycket hon behöver, och inte tvinga i henne mer än det går. Nu idag har jag tänkt att jag erbjuder henne flere omgångar mat vid ett mål, men om hon blir arg och förtvivlad så godkänner jag hennes åsikt om saken. :) Jag vill inte att hon blir så negativt inställd till bröstet och ätandet att hon slutar äta helt! Om det nu kan finnas risk för det.

I går funderade jag ännu på hur jag nånsin ska ha tid att läsa i Barnaboken, men nu har jag kommit så långt i den att jag har insett att det kan vara LIVSVIKTIGT för att vi ska överleva att jag läser i den alltid en stund på dagen! :D Så nu införs även det på programmet :wink:

Tack för de tröstande orden!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Välkommen hit!! :D

Hon är i den åldern då man ger maten i ett svep.
Bröst 1 följt av bröst 2, och struntar i "insomningsslurken".
Nu ska hon kunna somna själv.

Lycka till!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ge henne inte mer än 20 minuter att äta på (och då i 2 omgångar). Annars blir du fast i ett evigt slattande!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack HannaManna :D för alla dina vackra ord, som får mig att rodna :oops: :oops: :oops: av stolthet och glädje :D Måtte mitt "tionde barn" bli en riktigt god och pålitlig kompis för dig och er :D

Titta i verktygslådan efter "ömma järngreppet" och använd det, med koncentrationen (tillsynes) någon annanstans. Tror det är precis vad lilla älsklingen behöver :D Truga lite lättsamt ett par gånger, så pass du tycker känns bra, men vi vill inte ha några sammanbrott kring måltiderna :roll:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

Hej och välkommen!

Jag har en son som slutade äta pga magsmärtor och som jag i flera månader fick träna för att han skulle komma igång att äta igen - först med flaska och sedan med "gröt" gjord på ersättning och maizena.

Jag vill absolut inte jämföra ditt barn med min son för ditt barn är ju friskt och går upp i vikt, men jag vill bara dela med mig av kunskaper som jag fick av nutritionsteamet på Sachska barnsjukhuset i Stockholm och det är att man måste respektera när barnet säger nej och inte vill äta mer. Barnet måste kunna behålla tilliten till sin älskade mamma och känna att när han/hon säger "nej tack" så blir det respekterat. Annars kommer man lätt in i onda cirklar och barnet upplever måltiderna som något laddat och jobbigt. Måltiderna måste vara lustfyllda och positiva!

Sen, självklart, kan man ju truga ett friskt barn! Går det ner lite till så gör det... Men du säger att ditt barn går upp som det ska i vikt och att det börjar bli laddat vid bröstet och då känner jag att ni kanske är ute på hal is...Hon kanske inte måste trugas, hon kanske får i sig det hon ska ändå?

Gå efter ditt hjärta - du känner vad som är rätt för er!

Kram J
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
HannaManna

Tack snälla ni!

Inlägg av HannaManna »

För uppmuntran och goda råd. Jag har nu helt enkelt slutat truga, om Alexandra verkar att inte vilja ha mera. Och det visar hon nog väldigt tydligt, det känns som att om hon säger nej tack, så är det ingen chans att hon ändrar åsikt. Jag ska göra som Johanna G säger, och respektera det!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"