Jag har en dotter som är född i augusti 2004, hon är alltså 4,5 mån nu. Sovandet har vi haft svårt med nästan ända från början, fram till för några nätter sedan har hon sovit med mig i min säng. Nu har vi tagit hennes egen säng i bruk på allvar, och tre nätter har redan gått riktigt fint! Vi har fast schema som vi följer på dagarna, och även det har det varit lätt och skönt att anpassa sig till.
Nu kommer jag till min fråga. Jag har väldigt svårt att få henne att äta såsom AW rekommenderar.( Hon äter tillsvidare bara modersmjölk.) Hon vill äta bara en ganska kort stund, sedan slutar hon. Jag försöker truga mera, ta paus och sedan truga mera, ta ännu ytterligare paus och byta bröst. Har försökt amma henne med en inställning av självklarhet och lugn, men lyckas inte. Idag åt hon särskilt dåligt, och jag börjar vara lite orolig. Hur kan jag få henne att äta mera? Mjölk finns det, men hur ska jag få den i henne?
Oftast går det till såhär: Jag tar henne till bröstet, och hon börjar suga. Hon håller på kanske fem minuter, och slutar sedan. När jag försöker bjuda på mera och stoppa in bröstet i munnen på henne, eller locka henne till bröstet på nytt vänder hon bara bårt huvudet, börjar svänga sig, krångla och till sist skrika. Det brukar inte heller hjälpa med att ta paus och fortsätta om en stund. Enligt det schemat som jag gjort upp åt oss äter hon fem gånger i dygnet. Hon har vuxit fint, och har hittils ökat i vikt riktigt bra.
Har ni några förslag, så tar jag mer än gärna emot dem!! Det verkar som om det här är ett ställe där man får vänliga och sakliga svar, det känns skönt att jag hittat hit!