Sista dagluren svår

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Vad roligt att han gillade banan! :D :D

Allt kanske löser sig av sig självt med mera mat?? Förutom förkylningen då 8)

Jessica har ätit banan i en vecka - imorgon blir det päron!
Idag efter babysimmet svalde hon en halv plus lång stund vid bröstet :shock: .
Vet inte hur mycket man "kan" ge - Mamman kanske har koll?
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Hej!

Här kommer ett snabbt svar (svärföräldrar på besök).

Bra att du börjat med banan!

Vi började med smakisar när sonen var tre månader (banan, päron, katrinplommon, potatis, majs..). Ett par tre skedar till att börja med för att sedan öka! Du bör kanske dra en gräns vid en halv burk om du vill fortsätta amma :wink:

Havregrynen smular jag sönder i decilitermåttet. Serverar med mosad banan och smör. Jag har struntat i mjölken och haft i mer vatten i stället. Mjölken introducerar jag lite senare.

Ett bra tips är att ge katrinplommonpuré! Så att de små älsklingarna slipper bli så hårda i magen :cry:

Mer mat åt folket :lol:

/ Mamman till sönerna :D
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Renee - hur går det? :D
Renee

Inlägg av Renee »

:arrow: Daglurarna har gått jättebra på sistone :D De intas numera alla utomhus, funkar jättebra nu när man fått in den vanan.
:arrow: Nätterna är lite struliga fortfarande och jag har återupptagit 22-amningen i sömnen för att se om vi kan undvika allt för mkt uppvaknande på natten före kl 05... Det är jobbigt nog med den täppta näsan där snoret nu blir allt tjockare (vilket väl iofs tyder på att det snart gör över - eller?).

Svarade inte på alla dina frågor sist Pia-Lotta:
• Han sover i vårt sovrum och jag har provat med öronproppar, men jag vet inte om det hjälper riktigt. Jag har lagt backandet på is lite eftersom jag upplever att näsan snorar igen om han ligger och gruffar, hojtar, skriker längre stunder. Får väl ta lite omstart på vagnandet när förkylningen är över. Kan nog behövas för han har blivit lite vagningsberoende. Försöker dock hålla mig i skinnet och ffa på dagarna försöker jag vänta i det längsta innan jag springer ut och drar.

• Flaskträningen kommer vi ingen vart med, känns mest som man häller ut en massa BabySemp dagarna i ända till ingen nytta :cry: Hade din lilla tös någon preferens vad gäller flask-/napptyp? Jag har en AventIsis flaska (den som följer med pumpen) och en UltiVent (den övar jag oftast med).

• Banan är kalasgott! Härligt att något bara fungerar utan blod-svett-tårar (eller åtminstone svett) :lol: Är sugen på att prova gröt också, men får kanske ta det lite lugnt så det inte blir för mkt på en gång för lilla magen. När ska ni börja med gröt? Hur har det gått med päron? Vad står på tur efter päron, mer frukt eller potatis/andra grönsaker?
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

God morgon! :D

:arrow: en stor varg för mig var att jag var rädd för att lillan skulle väcka resten av familjen när hon började låta 05.00 på morgonen. Därför stoppade jag i öronpropparna när hon väl började låta (annars ramlar de ut under natten :D ), sover på bäddsoffan i vardagsrummet så långt bort från resten av familjen som det går i vår lilla 3:a. Stora tjejen har aldrig reagerat på natten över lillasyster som låter :D

:arrow: Vad skönt att dagslurarna fungerar!!!

:arrow: Sen hon började med banan för 2 veckor och samtidigt tog flaskan ordentligt har hon inte vaknat före 06.00 längre (marginalkvart ibland) :D Så snart blir det väl att ta tag i 12 tim natt.

:arrow: Jag körde banan i en vecka. Nu har jag kört banan/päron i 3 dgr och började med majsgröt igår. Idag tänkte jag köra morot :D . Jag ammar först - ger henne smakis - ammar mer om hon vill.

:arrow: Har slutat med flaskan kl 10.00 (amning+smakis istället) och kör den på kvällen nu. Hon protesterade först men eftersom jag visste att hon kan :D så hade jag en bra attityd. Hon har svalt mellan 100-150 ml på kvällen.
Vi har bara kört bröstmjölk i flaskan än så länge. Den pumpar jag ut på morgonen. Vi har en Aventis men denna gång har jag kört Dr.Brown. Jag tror nyckeln till framgång (som Aw skrev) samma tid VARJE dag och att få in rätt grepp så att sugreflexen stimuleras.

Hoppas förkylningen går över snart!!
Renee

Inlägg av Renee »

God Morgon!
Här har vi varit uppe för tidigt idag med, "same precedure as every morning" om man säger... Tyvärr vaknar storebror sedan ett tag tillbaka på tok för tidigt och går inte att övertyga om att han ska sova vidare tills vi kommer in och säger godmorgon... Fram tills nyligen har han bara vaknat enstaka ggr mitt i natten pga mardröm, i övrigt sovit som en stock från kväll tills vi gjort godmorgon. Inga problem heller i första månaderna efter lillebrors ankomst. Om han vaknat för tidigt har han legat kvar och sjungit/pratat/filosoferat tyst och kanske t.o.m somnat om, men aldrig tjoat eller klättrat ur.

Han blev aldrig kurad efter punkt och pricka men har sovit exemplariskt bra sedan han för drygt 1,5 år sedan (när han var 1,5 år alltså) fick eget rum, mörkläggn.rullgardin, fast mat- o sovschema, skrattet till godnattet, samt mamma med attityd :D

Vi körde mao aldrig ramsning osv eftersom allt vände mha alla andra verktyg som jag införde i väntan på att jag skulle känna mig redo för SHNkuren enligt alla konstens regler inkl ramsa. Alltså funkar det inte riktigt att dra igång ramsa kl 06 när han tycker han ska gå upp liksom lillebror :( Vet inte hur vi ska lösa det riktigt, för att lägga honom för natten kl 18 går inte heller. Så kanske jag ska sluta vara rädd att han blir väckt när lillebror sätter igång morgonstrulet runt 5-tiden - storebror vaknar ju ändå :cry: Jobbigt att inte få rätt på det då han behöver sin sömn så här mitt uppe i trots och allt!

Jaha, nu kom jag utanför ämnet igen - jag har också tänkt på det här med kackelvarning... å andra sidan har jag själv hittat trådar som slutat mitt i och som jag saknat en fortsättning på, så jag fortsätter och låtsas som ingenting :roll: :wink:

:?: Kör du burkar eller färska päron, egenkokt morot osv? Ska du ge gröt OCH andra smakisar samtidigt? Vid olika mål eller? Amma först och smakis sedan - minskar det risken för att de tröttnar på bröstet i förtid tro?
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Hej igen,

Mosade banan men har kört burkar på banan/päron moset. Har köpt morot på burk också. Tycker det är okej med burk när det är så små mängder men planerar att göra eget när det börjar bli lite större mängder och man är hemma. Är man ute på stan är det ju smidigt med burkar.

Jag ammar ena bröstet först för att jag tyckte det var så svårt att amma efter med den stora tjejen, hon blev bara arg eftersom hon var mätt.

När portionerna blir större om någon vecka så vänder jag nog på steken.

Jag ammar när hon vaknar 06.00.
Kl 10.00 ammar jag och ger sen smakis (idag morot)
Kl 14.00 ammar jag
kl 17.00 ammar och ger sen lite gröt med frukt
Kl 19.00 ger jag flaska med bröstmjölk.

Nu har jag precis ammat henne och hon fick upp stora mängder :(
Jag undvek mjölkprodukter ett par dagar och tyckte det blev bättre med kräkningarna så nu ska jag ringa Barnläkarmottagningen för att göra prover.
Renee

Inlägg av Renee »

Glömde ju skriva GRATTIS till sovmorgonen (ända till 06 alltså)!!! :thumbsup: :sleep: Härligt, härligt! Ser fram emot den dagen här också.

Drömmer om den dagen båda sover 12 timmar och trotset är över för Ottos del, så vi sedan kan vila upp oss i god tid tills BÅDA trotsar samtidigt: 3 resp 6 år :shock: :lol:

Man kanske skulle börja med lite gröt så smått nästa vecka...? :wink:
Renee

Inlägg av Renee »

Glömde ju: vad kämpigt att hon börjat kräka igen! :shock:
Hoppas verkligen det var nåt tillfälligt bara. Eller har hon kräkts någon mer gång efter det att jättekräkningarna upphörde för ett tag sedan?

Vad tyckte hon om gröt då? Vi hade premiär på majsgröt med mosad banan till ikväll, men det var lite skumt tyckte lille mannen... Vi får se vad han säger om päron som det blir premiär på i morgon förmiddag.

Nappflaskan: en fundering... Nappen till UltiVentflaskan är för 2 mån+ (eller kanske t.o.m. 1 mån+? Minns inte riktigt) och BabySempen droppar rätt så lätt ur den. Han borde alltså få in en del "mjölk" i munnen som bara rinner ner trots att han inte suger ordentligt på nappen. Har hittills tänkt att det är positivt eftersom han då smakar att det kommer nåt mumsigt ur den där gummigrejen. Men kanske han behöver mer motstånd för att fatta att han ska TA I?!
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Dessa magtömningar som hon körde med 1ggr/dag har upphört men mest hela tiden med små korta uppehåll på ett par dagar kräks hon forfarande mkt. Det är definitivt mer än bara överskottskräk och hur noga man än rapar henne kan det komma kräk 1 timme senare. Under en matperiod på ca 40 minuter kräks hon på mig vid varje rap (mao ca 3ggr) och sen oftast ytterligare någon gång innan hon ska sova igen. :( :?

Jag byter kläder rätt många gånger per dag. 8)

Jag har bokat tid hos Barnläkaren men hon måste vara 5 månader. Läkarna och BVC spontana reaktion är att jag matar henne för mycket men vad ska jag göra - hon tackar ju nästan aldrig nej till bröstet och maten sväljer hon med glädje? Det märks direkt när hon fått för lite - då sover hon dåligt på sina dagslurar på en gång.

Idag provade vi morot. Gröt gillar hon - som sagt - allt jag serverar går ner :D har även kört med ersättning en kväll då jag glömt pumpa på morgonen.

Inatt ska vi köra 12 timmar för första gången :D \:D/
Hon har sovit till 06.00 utan uppvaknande i 1 1/2 vecka så nu kör vi!!
Mamma vill också sova till 7.00 som resten av familjen.
Återkommer med rapport.
Renee

Inlägg av Renee »

Låter verkligen kämpigt med kräkningarna! Och det borde ju inte bero på för mycket mat, särskilt inte om du märker att hon sover sämre de dagar hon äter mindre. (Hur kan de förresten veta vad som är för mycket eftersom du ammar de flesta målen?! Lite svårt att veta precis hur många ml hon får i sig då...? :-k )

Så härligt att hon har bra aptit och gillar det som serveras :D
Päron var OK men gröten är som sagt skum. Så skum att man ryser när det där sträva, konstiga kommer in i munnen - trots att skedarna är toppade med mosad banan :roll:

Lycka till med 12-timmarsprojektet! Heja, heja!! Vi har en bit kvar här... att bara få sova till 6 vore en DRÖM om man säger :lol:
Ser fram emot rapport!

Renee

Inlägg av Renee »

HALLELUJA!! I natt sov han hela vägen till kl 6 utan att behöva vagnas en enda gång!!!!!!!!!!!! :D :D :D

Han vaknade såklart vid 5 och lät lite, men jag behövde inte göra någon insats alls, för han redde ut det själv och somnade om och vaknade sedan nöjt utan skrik fem minuter i sex \:D/

Kanske gröten gör lite nytta? Har provat lite majsgröt till kvällsmålet några kvällar nu och det gör kanske susen? Eller var det de nyutsläppta kossorna med vårspring i benen som nyss blivit utsläppta i dalgången intill som råmade sövande i soluppgången :lol:

I vilket fall som helst ska detta nu firas med mörk choklad och lite capuccino ute på solvarma trädäcket!
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

HEJA HEJA HEJA!!!! =D> =D>

Vad skönt! Nu går det framåt ska du se! :D
Det är ju ung vid samma tidpunkt (och efter lika lång tid) som det till slut lossnade för oss.

Vi är inne på andra natten med 12 timmar.
Hon får smakis-grönsak (+amning) på dagen, majs-havre gröt (+amning) till middag och babyplus semper till kvällsslurk.

Första natten knorrade hon 15 min vid 6-tiden - sov sen till 7.
Andra natten knorrade hon 3 (!!!) minuter vid 6-tiden och blev väckt 7. :sleep:

Schemat på dagen känns skönt och som ett naturligt steg. Däremot blir hon lite övertrött vid 18-tiden och då har jag fått ge henne en 5-minuters.

Har börjat göra om vårt sovrum så att våra tjejer inom kort kan ta över det tillsammans. :D :D
Renee

Inlägg av Renee »

Roligt att det går bra med er 12-timmarsnatt! :D Underbart! Och snart dags för delat barnrum - spännande! Då blir det kanske snart spjälis ist f vagn också eller? Börjar bli lite ont om plats på längden här när man lägger tillrätta lille långman numera :)

Hur gjorde du med nya tiderna på dagen? Det var bara förmiddagsluren som blev kortare nu eller hur var det? Middagsluren ligger kvar och eftermiddagsluren var redan 45 min.
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

3:e natten blev inte lika bra som de 2 första men jag tycker ändå att det går lysande. Hon gör ju inga ljud ifrån sig förns tidigast 06 på morgonen. Framför allt är det superskönt när båda barnen somnar 7 på kvällen :D

Hon sover nu
9-9.45
12-13.30
15.30-16.15
Hon är väldigt trött efter långa luren och blir övertrött vid 18-tiden men schemat får sätta sig en vecka innan jag ev gör några ändringar. Ev skulle jag behöva förlänga långa sömnen till 2 tim.

Det bästa är att mattiderna fortfarande är desamma som tidigare.

Min tjej är inte så lång mest rund :D så än så länge funkar vagnen.
Jag har fixat hennes blivande hörna i vårt rum. Skenor i taket och mörkt tyg. Där får hon ligga i vagnen tills natten sitter ordentligt sen blir det spjällis.

Har det blivit fler sova-till-06-nätter?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"