Dags att börja om från början :-(

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hegro

Dags att börja om från början :-(

Inlägg av Hegro »

Hej alla!
Min nu 6,5 månader gamla son sov så gott hela natten vid 4 månader efter bara 3 dagars kurande. Tror det "höll i sig" ungefär 1 månad. Kommer inte riktigt ihåg hur det gick till när vi halkade ur men att det var jag som började slöa till är det väl ingen tvekan om :oops:
Plötsligt var det som om han blev arg av både ramsa och buffande. Om han grät innan så blev han skvatt vansinnig om jag försökte göra något åt det. Och rätt som det är så är vi uppe och äter på nätterna igen. Det verkade visserligen som om han hade en period runt 5 månader då han var extremt hungrig även på dagarna. Vilket sen också visade sig på viktkurvan, + 800g på en månad. Men ändå, vi borde ha hållt i det hela bättre.
Just nu känns det som om det är "bråk" varenda gång det ska sovas. Det går aldrig, oavsett om han nästan redan sover, att bara lugnt lägga ner honom. Det ska protesteras in i det sista. Dessutom betydligt krångligare nu när han klarar att vända sig i sängen. Den där lilla rumpan ligger ju inte stilla direkt :roll: När han ligger i vagnen, där det är för trångt för att rulla, så står han nästan på händer och fötter med ändan rakt upp i vädret och illvrålar. En gång somnade han till och med på raka armar och for ihop med en duns sen.
Jobbigt är också att han sedan några veckor tillbaks börjat vakna efter ganska exakt 30 minuter och är otröstlig. Riktigt förtvivlad. Jag har verkligen försökt att söva om och trösta i sängen men det funkar bara inte. Han är alldeles svullen och bara hulkar till slut. Så jag har tagit upp honom en stund och suttit med honom 15-20 min och sen somnar han om och sover vidare.
Enda gången det går att lägga honom utan knot är på natten när han fått mat. Då bara dyker han ner i sängen och borrar in sig i örngottet och somnar om. Så där som jag vill att det ska vara alltid.
Ja, så är nuläget. Men nu känner jag mig redo att ta nya tag igen. Frågan är ju bara hur börjar vi om. Det var ju skillnad första gången då allt var nytt. Nu reagerar han ju på själva verktygen. Hur tar vi oss förbi det? Och några tips på hans plötsliga uppvaknaden? Och hur tusan buffar man en unge som inte alls har några planer på att låta sig buffas? Just nu är det bara en viljornas kamp och jag vill inte "vinna" över honom. Jag vill att han ska tycka om att sova.

Slutligen-kan jag få något förslag på "dagramsa". Vi har använt samma men nu rackarns ska vi göra det här ordentligt!!!
Hegro

Inlägg av Hegro »

och förresten....
Ska jag passa på att flytta in honom till ett eget rum då i samma veva? Jag menar, om vi nu ändå ska samla ihop den där attityden och få ordning på sovandet igen, är det inte lika bra att ta den förändringen på samma gång? Eller blir det för mycket och jag bör vänta med det?
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag tycker att du ska öva upp ramsan till fulländning och ha tillrättaläggande med ev solfjäder so kristilldelning. Glöm inte att han och ni KAN det här så det är bara att verktyga på i samma anda som ni först gjorde! Krångla inte till det genom att tänka för mycket - agera istället :D !

:D Lycka till!
Hegro

Inlägg av Hegro »

Men ramsan fungerade ju först. Då behövde jag oftast bara säga den om han vaknade upp på natten och då somnade han om. Men nu är det som om att ramsan får fart på skrikandet i stället.

Har funderat lite var nånstans vi tappade tråden och jag tror det var när vi flyttade över honom från vagnen till sängen. Det kanske var så att han behövde fråga om det var samma sak som gällde där och det jag gjorde var att tala om att -"nej, i sängen gäller något annat" :oops: Och nu måste han fråga om och om igen eftersom jag sänder olika budskap....Eller låter det galet?

Har du något råd om det eventuella rumsbytet?
Emil 040625 och Lina 061204
Mina älsklingar
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Mycket möjligt att det är så som du beskriver!

:idea: Tänk på att inte ramsa i onödan - ramsa bara när det behövs (riktigt ledset barn) och gör det punktsättande och övertygande. Stegrasskriket under ramsningen så stegrar du också och "ramsar ner" honom i tonart. Så kan det gå i vågor men du envisas å det bestämdaste :P !

:idea: Passa på att byta rum i samma veva!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Hegro!
Alltid sunt med självinsikt. Många okurade föräldrar skulle nog letat orsaken hos barnet men vi vet ju hur det står till egentligen. (Skönt veta vem man ska vara arg på också, hihi.) :D
Jag antar att det ni började slira och fuska med var tiderna, eller? Jag tror att en uppsträckning av klockslagen är en viktig del av omkurning. Håll tiderna så får du hjälp av hans biologiska klocka redan efter några dar. Glädje och skratt är viktigt nu när det ska "bråkas" lite en tid så beväpna dig med humor och ramsa med ett leende när du drar igång den för artonde gången men på samma sätt som om det var den första. (Fast eftersom du skall vara sparsam med ramsan komer det ju inte att bli några arton gånger.) Att ramsa med ett leende på läpparna är sällan fel, det hörs att man ler!
Bekräftelseramsan är väl lika viktig nu som i början, så att du kan trycka på det han gör rätt och inte bara "ramsa ner" det han gör fel, eller är jag galet ute här? Var övertydliga men med stort förtroende för lilleman, han är nog mest arg för att ni förvirrat honom och fipplat till det.
Intressant ananlys av utlösande orsak, kan väl ligga himla mycket i det. Vissa nätter får de ju för sig att fråga på nytt och vi blir då så paffa att vi kan lockas att svara på ett helt annat sätt i tanke att "det här händer ju aldrig, nu har han nog bajsat i byxbenet eller stukat en fot i sängen - bäst jag tar uoo ändå".
Vi är ju inte alltid helt rationella som föräldrar har jag märkt (superrationell i vanliga fall ochnu rena vraket, suck).
Passa på att flytta honom till eget rum, bra ide att förtydliga att nu är det nya gamla regler som gäller.
Lycka till, ni kommer snart att ha en takcsam gosse som somnar med glädje. Bemöt hans gnäll med kräkframkallande munterhet så ger han sig racersnabbt, om inte annat så för att slippa undan :lol: :lol:
Slutligen: vär dagramsa är "sov så gott Emric, ha en skön tupplur" att jämföras med nattramsan "gonatt gonatt Emric, sov så gott".
Dagramsan kan ju vara snarlik bara den inte innehåller ordet natt. En annan idé på dagramsa som inte låter så snuttig är "allt är lugnt gossen, du kan somna nu" (en del tror väl att man är helt puckad när de hör en ramsa..... :lol: )
Kör hårt och backa med stadiga steg!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Hegro

Inlägg av Hegro »

Det är det som är så himla bra med att det här forumet finns :D
Nu känner jag mig verkligen så där riktigt motiverad som jag gjorde från början också. Det här kommer vi att fixa galant Emil och jag. Här ska sovas så det står härliga till :D
Tackar för alla goda råd och uppmuntran.
Emil 040625 och Lina 061204
Mina älsklingar
JH

Inlägg av JH »

Hejar på er! :D

Vår nattramsa är "Nu ska Elsa sova, gonatt, gonatt!" och Dagsramsan: "Nu ska Elsa sova, vi ses snart!" Tyckte det var bra att ha dem lika. Tilläggas skall dock att ramsan sällan funkar för mig på dagen. :oops: Vet inte varför... På natten, OM hon nån gång vaknar - som i går natt :evil: (första gången på 1 månad! :evil: ) så tar den direkt. Men på dan så biter den bara inte :roll:

Ska försöka mig på en "dagskur" och öva in ramsan så att den sitter även då, men det känns mycket svårare på dagen när man står med klockan i hand och vet att "nu är det bara 15 min kvar av detta sovpass!". Antar att det är den känslan som gör att jag blir osäker, som i sin tur gör att ramsan inte låter så bestämd som på natten.... :?

Hmm, bra med lite självrannsakan :twisted:

Lycka till! :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"