är ganska ny på forumet och vet inte om jag ställer frågan på fel ämne, men testar här. Jag har precis tagit ledning på nätterna, genom att vagna bort ena nattmålet. Min tjej är 5-6 veckor. Nu bestämmer vi dessutom när det är morgon, vilket betyder att dagen har förskjutits. Hittills när hpon har bestämt har det varierat mellan 4.30 - 05.30. Nu börjar vi alltid 06.30 (med marginal). Inför nattvagningen satta jag ett schema, som följer hennes tendenser de senaste 2 veckorna och familjens övriga behov. Detta har vi nu följt så gott det går i tre dagar. I Barnaboken står att schemat bör sättas runt 8 veckor egentligen. Är det för tidigt att förvänta sig att vi kan få ordning på torpet redan nu? Jag frågar därför att det är supersvårt att få henne orka vara uppe när hon ska nu när vi försöker komma in i de nya rutinerna. 2h-passen har vi inte lyckats med en enda gång de här tre dagarna och hon är såååå trött. I princip hela sista timmen hon ska vara varken varje mål skriker hon (frågar). Vi gör verkligen vad vi kan för att underhålla, prata peppande och lugnande. Utan att "trösta". Jag siktar in mig på att ändå hålla på intervallerna mellan målen, dvs 3-4 timmar innan det är dags att börja nytt mål. Hon kan ju inte vänta på maten än. Gör jag rätt?
Så här ser schemat ut:
Mål 1: 06.30-08.00 Mat, umgänge o mys. Sova 08.00-90.30
Mål 2: 09.30-11.30 Mat, umgänge delaktighet. SOva 11.30-13.00
Mål 3: 13.00-15.00 Mat, umgänge delaktighet. Sova 15.00 -17.00
Mål 4: 17.00-19.00 Mat, socialdelaktighet. SOva kvällslur 19-20
Mål 5: 20.00-21.00 Kvällsmål med bad. (Hon har gjort natt vid 20-snåret i flera veckor och är supertrött på kvällen)
Nattmål: 03.00
Vi gjorde aldrig detta med sonen, han var äldre när vi upptäckte fantastiska Anna och dina verktyg och metoder - som jag älskar!
Och två korta vagningsfråga. På natten, nu när vi vagnar bort nattmålet, ska man vagna till de somnat då, eller ha samma förhållningssätt som på dagen, att sluta innan? I den barnabok jag har står på ett ställe att man ska vagna till des somnat in djupt? Finns detta beskrivet på något annat ställe där jag kan läsa mig trygg? Och ska man alltid lägga tillrätta när man påbörjar en vagning på dagen, eller bara första gången vid varje sovpass? Alltså inte när det behövs att man vagnar igen? På natten har jag förstått det som att man inte ska röra barnet, utan bara vagna direkt?
Tacksam om någon kan hjälpa mig skjuta de här dumma vargarna