Vagning på natten + schemafråga

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Åsa R

Vagning på natten + schemafråga

Inlägg av Åsa R »

Hej,
är ganska ny på forumet och vet inte om jag ställer frågan på fel ämne, men testar här. Jag har precis tagit ledning på nätterna, genom att vagna bort ena nattmålet. Min tjej är 5-6 veckor. Nu bestämmer vi dessutom när det är morgon, vilket betyder att dagen har förskjutits. Hittills när hpon har bestämt har det varierat mellan 4.30 - 05.30. Nu börjar vi alltid 06.30 (med marginal). Inför nattvagningen satta jag ett schema, som följer hennes tendenser de senaste 2 veckorna och familjens övriga behov. Detta har vi nu följt så gott det går i tre dagar. I Barnaboken står att schemat bör sättas runt 8 veckor egentligen. Är det för tidigt att förvänta sig att vi kan få ordning på torpet redan nu? Jag frågar därför att det är supersvårt att få henne orka vara uppe när hon ska nu när vi försöker komma in i de nya rutinerna. 2h-passen har vi inte lyckats med en enda gång de här tre dagarna och hon är såååå trött. I princip hela sista timmen hon ska vara varken varje mål skriker hon (frågar). Vi gör verkligen vad vi kan för att underhålla, prata peppande och lugnande. Utan att "trösta". Jag siktar in mig på att ändå hålla på intervallerna mellan målen, dvs 3-4 timmar innan det är dags att börja nytt mål. Hon kan ju inte vänta på maten än. Gör jag rätt?

Så här ser schemat ut:
Mål 1: 06.30-08.00 Mat, umgänge o mys. Sova 08.00-90.30
Mål 2: 09.30-11.30 Mat, umgänge delaktighet. SOva 11.30-13.00
Mål 3: 13.00-15.00 Mat, umgänge delaktighet. Sova 15.00 -17.00
Mål 4: 17.00-19.00 Mat, socialdelaktighet. SOva kvällslur 19-20
Mål 5: 20.00-21.00 Kvällsmål med bad. (Hon har gjort natt vid 20-snåret i flera veckor och är supertrött på kvällen)
Nattmål: 03.00

Vi gjorde aldrig detta med sonen, han var äldre när vi upptäckte fantastiska Anna och dina verktyg och metoder - som jag älskar!

Och två korta vagningsfråga. På natten, nu när vi vagnar bort nattmålet, ska man vagna till de somnat då, eller ha samma förhållningssätt som på dagen, att sluta innan? I den barnabok jag har står på ett ställe att man ska vagna till des somnat in djupt? Finns detta beskrivet på något annat ställe där jag kan läsa mig trygg? Och ska man alltid lägga tillrätta när man påbörjar en vagning på dagen, eller bara första gången vid varje sovpass? Alltså inte när det behövs att man vagnar igen? På natten har jag förstått det som att man inte ska röra barnet, utan bara vagna direkt?

Tacksam om någon kan hjälpa mig skjuta de här dumma vargarna :oops:
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej!
Även jag är ny här, och med en liten kille som är lika gammal (sånär som på en dag :D )!

Har också börjat fundera på schema, men vet inte hur det ska kunna funka, när han MAX är vaken 1,5 timmar hur mkt man än pysslar, dammsuger, går till i tvättstugan i babybjörnen (då ser han ut så här: :shock: , med ett nöjt ansiktsuttryck). Oftast vill han somna efter ca 1 timme, då går det att hålla liv i honom ca en kvart till. Alltså tror jag att jag låter bli schema tills runt tvåmånadersdagen. Natten funkar fint, börjar mellan 21 och 23 och slutar 6.30 med kortkort nattmål vid 3-4tiden. Daglurarna går väl sådär, speciellt på kvällen. Men det är skönt med standardmodellen för jag vet ju att det är sömn han behöver då och inte mat eller ren blöja.

Hoppas du får nåt bra svar, kommer att läsa det ivrigt!!!
:D
Nette

Inlägg av Nette »

Hej Åsa!

Det där med att vara 2 timmar vaken så är något man kan sikta mot men man måste nog se mer på barnets behov. Vår snart 5 månaders dotter är fortfarande vaken mindre än 2 timmar vid de 2 första vakenpassen och även då blir den sista kvarten gråt pga trötthet. Barn är så olika. Endel är ju vakna 2 timmar redan från starten.

Om barnet har en tydlig dygnsrytm så kan du nog hålla på den med hjälp ett schema, annars hade jag nog väntat och sett om en rytm infinner sig. Att bestämma när morgonen börjar tycker jag att är ok, på så sätt får man ju lite ordning på dagen.

Jag har också läst i BB på ett ställe där det står att man ska vagna til sömns men ide´n är nog att sluta vagna innan. Annars kommer du att stå där o vagna hela tiden för barnet vaknar efter en stund när vagnen står stilla. (Har själv varit med om det flera gånger). Barnet ska ju inte sövas med vare sig vagning eller buffning, bara komma i ro för att sedan kunna somna själv. Själv tycker jag att det som fungerar allra bäst är ramsan men den är ju tjejen er inte redo för ännu.

Jag har nog tolkat tillrättaläggandet så att det ska göras bara när man lägger barnet i vagnen. Om du under sovpasset dagtid/natten måste vagna flera gånger så börjar du bara vagna direkt utan att röra vid barnet. Lite större barn som vill hålla huvudet uppe och "krypa" ur vagnen kan behöva läggas tillrätta eller att man trycker ned huvudet ibland som det står i Sova hela natten-boken. Det står utförligare beskrivet i boken än här på nätet så köp den om du inte ännu har den. Den är bra stöd att ha med alla fina exempel. :wink:
Nette

mamma till 2 flickor födda : dec-2005 och okt-2008
Åsa R

Har bestämt mig att följa henne några veckor

Inlägg av Åsa R »

Hej Nette! Nu med ett par dagars distans har vi bestämt att följa hennes rytm ett par veckor till och sikta på 2h vakentid. Blir det inte så så blir det inte... Och tro´t eller ej, nu orkar hon successivt vara med lite till varje dag :)

Ang nattvagning känner jag mig förvirrad - har hittat två ställen i boken där det står vagna till sömns på natten? På dan är vi noga med att sluta när hon lugnat sig och "inte-vagna" dubbelt så länge som vi vagnat för att hon ska lära sig somna själv. Än så länge kan det ibland ta upp till 30 min innan hon somnar djupt, men sen sover hon gott. Förmodar att det har med att göra att hon lär sig somna på egen hand.
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"