Stående morgongnöl...:)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MerlinK

Stående morgongnöl...:)

Inlägg av MerlinK »

Sonen har i helgen lärt sig ställa sig upp, och det gör han flitigt...Så även på morgonen ca 30 min före utsatt tid sedan någon vecka + att han samtidigt gnölar och tjorvar. På kvällen har det räckt med att lägga honom ner EN gång, (+ ramsa ut) så somnar han sen.

Men när det nu är både gnöl + att han står (och ännu inte kan sätta sig själv så vitt jag vet) + låter som om han behöver hjälp, hur ska jag då göra för att få ordning på det något för tidiga uppvaknandet? Det känns som att det kan vara svårt för honom att lugna sig/somna om stående... :) Samtidigt vill jag begränsa trafiken och helst bara använda ramsan.

Min tanke är att strama upp morgonrutinen (vi har varit med farmor och farfar i helgen och mamman har slarvat med morgonrutinen lite :oops: + fått "hjälp" att ta upp lite för tidigt :) ) - ramsa direkt vid gnöl och sen gå in och lägga honom vb + ramsa ut tills han "ger" sig och klockan hunnit bli godmorgontid + ev marginalkvart efter utsatt tid... I dag har det hittills blivit läggning x 3 på mindre än 10 min, men nu verkar han *peppar peppar* varva ner...

Är detta ett rimligt förfaringssätt??
Mamma till Hjalmar -04 (kurad vid 5,5 mån) och Oskar född sept -06 (säker sovare med hjälp av verktgen!)
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej!
Jag tror ni ska avvakta så mycket det går och sen göra morgon med pukor och trumpeter, ifall han skriker får ni väl rusa in när han andas in. Om han just lärt sig stå så lär han sig sitta fortare än kvickt när han blir trött, det är liksom nästa steg i utveckligen han ska ta så frestas inte att curla honom, det vill säga lägger ner honom hela tiden. Arg, prat, gnäll, gnöl är okej utan åtgärd, ledsen = hjälp att lägga sig ner. Om några dar tror jag han ställer sig upp först lagom till trumpeterna....
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Mindy

Inlägg av Mindy »

Hittade en tråd här som stämmer väl in på vår kille just nu. Mycket stolt och lycklig över att han lärt sig ställa sig upp och praktiserar det mot allt, så även i sängen. :D
Igår och idag har han vaknat 30 min före utsatt tid och ställt sig upp och varit ledsen. Jag har först ramsat (utan att veta om han står) men när han bara blev mer ledsen, svaret lät ungefär som "jag k-a-n ju inte göra som du säger!", så gick jag in och la ned honom och ut med ramsan.
Efter en stund hade han ställt sig igen, jag upprepade samma sak men då fick jag t o m buffa lite för att få honom att lugn sig. Det var igår och han somnade om.
Kände att det blev lite mycket trafik, i morse hörde jag att han nog stod upp men han var inte ledsen så jag ramsade för att markera att det var natt och sedan fick han vara eftersom han inget lät. (Satte dock på babyvakten och hörde att han gruffade på därinne :lol: )

Hur göra här? Han kan inte sätta sig när han ställer sig mot saker på dagtid heller men i sängen är det ju i alla fall mjukt. För att få till omsomnande MÅSTE jag ju lägga ned honom, annars kanske han börjar vakna tidigare och tidigare men jag vill ju inte curla honom... :?
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"