Lille Filip skriker lika hysteriskt idag...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Kristin

Lille Filip skriker lika hysteriskt idag...

Inlägg av Kristin »

Hej!

Kommer ni ihåg att jag igår skrev att plutten skrek som en gnu när jag skulle lägga honom hos kompisen???

Han skriker lika HYSTERISKT NU när jag lägger honom hemma :( :(

Han skriker sig HES och hulkar!!!!!!!!!!

Vad göööööööööööööööööra?????????

Han har skrikit så i 10 minuter nu!

Jag ramsar och ramsar. Ingenting hjälper. Lugna Favoriter står på för fullt.

Vågar mig inte på buffning för det lyckades jag inte med igår.

?????????????????????????????????????????????????????

HJÄLP!
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

funkar det inte med solfjädern???? den hade jag tagit till i ditt fall...
hoppas din lilla plutt lugnat ner sig när jag skriver detta dock.. :roll: kram
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Kristin

Inlägg av Kristin »

provade buffning, men det lyckades inte.

Nu har han skrikit i 14 minuter HYSTERISKT!

F-n skall jag misslyckas idag igen???? Vad ÄR det här????

Nu är jag ju hemma ensam????? Jag vacklar rejält. Tar snart upp honom.

:evil: :evil: :evil:

Han är helt hes nu :( :(

K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Nu är han tyst.......hämtar väl andan......
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

en natt vaknade alva till och var helt otroligt ledsen, vet dock inte om hon då fortfarande sov eller var vaken... i vilket fall som helst så la jag då händerna på henne a la solfjädern samtidigt som jag ramsade lugnt och efter ett tag hade hon lugnat ner sig för att sedan somna. jag var också sååå nära att ta upp henne då!! men nu efteråt är jag glad att jag gjorde som jag gjorde :D vad jag vill säga med detta är alltså att jag skulle ha gjort samma sak nu om jag vore i din situation!
Senast redigerad av Lotta Sthlm den mån 10 jan 2005, 17:20, redigerad totalt 1 gånger.
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Kristin

Inlägg av Kristin »

Puh, 18 min av hysteriskt skrik. Det KAN väl ändå inte vara BRA?

Det här är EXTREMT ovanligt, men hände som sagt mig igår hos en kompis. Mina nerver var betydligt bättre idag, ensam, hemma, men inte f-n mår man bra :!:

Senaste gången det tog 20 min att lägga honom för em-lur var 31 dec och då tog det hela 30 min....

Jag blir helt skakis.

TUR att ingen var här! Jag hade definitivt tagit upp honom då! Inför publik hade mina nerver eller självförtroende aldrig klarat.

Nu sover han. Inte var det tack vare mig i alla fall.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

OK, nu är min grabb spooky! Han vaknade precis efter bara 12 min sömn :roll: :roll: :roll: , jollrar och är glad :?: :?:

Jag tog upp honom.

Slutar snart ställa alla dessa frågor. Det är ingen idé att försöka förstå sig på barn.

Kram Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
carina

Inlägg av carina »

Hej Kristin!

Har följt dig och din grabb här på forumet :D . Vår son är i samma ålder :wink: .
Ni har visst 15 timmar 45 min sömn per dygn i schemat?! Kan det möjligen vara så att Filip signalerar till er att ändra lite, dvs minska till 15 timmar? Det ska ju räcka med 15 timmar för en 5 månaders.

Jag gjorde också misstaget att tro att vår plutt inte orkade vara uppe längre än 2 timmar i sträck, han såg alltid så trött ut. Testade först med gamla schemat och marginalkvartar. Han orkar 2,5 timme hur bra som helst nu!

Du kan ju avvakta några dagar och se, men om strulet fortsätter är det nog dags att fundera på nytt schema.

Hoppas det löser sig snart!
Mamma till Oscar 040728
br

Inlägg av br »

hej
Carina har en bra synpunkt! Vår son har "krånglat" under perioder och då har det ibland varit läge att lägga om tiderna!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
kokos

Inlägg av kokos »

Hmmm tror också att det är schemat som behöver uppdateras lite. Vi har samma läge som ni, och det har kommit strulperioder förut då det behövts schemaändring. Var kommer skrikandet ifrån, undrar man. Vi hade strul på morgonluren när killen var 5 månader och då insåg vi efter lite stöd här att han orkade vara vaken längre stunder innan han sov igen.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej alla snälla forumister!

Ni får mig att tänka om lite när det gäller pluttens schema. Vi har ju haft det ett bra tag nu.

Imorse, på hans fm-lur, fick jag faktiskt väcka honom efter 45 min :roll: . Han har så gott som alltid vaknat efter 30-35 min. Likväl hade han inga problem att somna in 11.30 (hans middagslur) som han brukar. Jag fick som vanligt väcka honom kl 14 då middagsluren "ska" vara slut. Hm...jag undrar, jag undrar...

Carina, du fick det till att han sov 15 h 45 min på dygnet och det stämmer egentligen bara på papret. Om han skulle sova 45 min på fm och em-lur DÅ skulle det bli 15 h 45 min , men nu gör han ju så gott som aldrig det.

Hmm....jag tänker.... Morgonluren 1 h 45 min efter "God Morgon" fungerar än så länge mycket bra. Likaså den långa middagsluren fr 11.30 (där han
t o m verkar ha kapacitet/behov till att sova längre eftersom jag nästan alltid får väcka honom. Middagsluren tar han alltid i vagnen utomhus och den inleds alltid med promenad. Kanske är det därför den aldrig krånglar :roll: .

Frågan är om jag skall prova senarelägga em-luren till 16.30 då :?: Han klarar sig inte utan en lur fr 14-19. Idag när jag gav honom nattslurken höll han på och somnade hela tiden. Precis som igår när den krånglade rejält hemma hos kompisen. Jag trodde att den krånglade pga miljö och att jag blev stressad av att ha kompisen omkring mig. Men, idag krånglade den ju igen och då var vi hemma, ensamma....????

Svårt det här...

Jag blir osäker (och DET är ju inte bra), men kanske kör jag på som vanligt EN dag till och om det blir hårdrock i morgon igen så senarelägger jag hans lur på em. (Fast i fredags tog det bara en minut för honom att somna in så.... :roll: :roll: ).

Kan tillägga att jag tycker att han äter lite sämre också, både igår och idag. Men han sover bra på nätterna och humöret på dagarna är på topp...???!!!

Kom gärna med synpunkter :D !

PS! Nattningen gick strålande. Inte ett pip!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

En liten rapport: idag på pluttens em-lur tog jag det säkra framför det osäkra - jag gick ut med honom i vagnen (misslyckas aldrig :) ). Jag gick ut 16.00. Klockan 16.10 visade han första tecknet på trötthet. Då satte jag för suffletten med en liten filt. Ingen reaktion från honom. Kl 16.13 blev han ännu tröttare och 16.15 sov han. Han vaknade nästan exakt 30 min senare :) !

Hm....vet inte hur jag skall göra imorgon. Kanske går jag ut med honom igen. Annars lägger jag honom i sängen, men VÄNTAR då till minst 16.15, kanske t o m till 16.30. Har inte hämtat mig ännu fr de 2 tidigare misslyckandena..
:oops: :cry: . Han sover ju ändå bara 30 min så det spelar ju ingen roll om sovstunden är 16.15-16.45 eller 16.30-17 (bara jag är konsekvent med tiden förstås :wink: ).

Funderar på om jag skall ändra på matschemat också. Har idag var tredje timme, men skall kanske öka till var 3,5 timme. Vill ju gärna att han skall äta mer :roll: . Han har denna vecka "bara" ätit ca 200 ml per mål (med undantag av morgonmålet då han äter mer =D> ) och då får han Baby Semp Plus. Samtidigt får han ju i sig totalt 1000 ml per dygn och det borde väl räcka.
ÄN SÅ LÄNGE fungerar nätterna, men om de skulle krångla DÅ får jag PANIK......

Och nu lite härligt SKRYT :D : idag hade jag föräldrargruppen på besök och efter en promenad gick vi in till mig för att fika. Filip hade somnat enl schemat under promenadens gång, men vaknade till (som vanligt) efter ca 1,5 h. Samtidigt vaknade några fler bebisar (alla stod ute på verandan). Alla mammorna gick ut och hämtade sina barn, men jag stod kvar och vagnade plutten (han sover 11.30-14). Han såg väldigt PIGG ut och jag tänkte "det här går aldrig"... Dock hade jag lilla filten över suffletten. Vagnade, sade ingenting (han skrek ej) och gick till slut in (han hade inte somnat in då). Avvaktade coolt :roll: med baby watchen på. Inte ett ljud hördes. Jag gick ut och tittade och då hade han SOMNAT!!!! :D Och jag som tänkte ta in honom trots att jag vet att han alltid somnar om ](*,) ..

Känndes rätt gött!

Kram
Kristin -en cool mamma 8) :D
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tänk om du kunde ha den coola attityden hela tiden 8) - så mycket lättare allt hade varit då :wink: !

:idea: Han strulade ju med insomnandet dagen efter att det strulade hos kompisen. Alltså - han hade med sej gårdagens erfarenheter och reagerade dagen efter. Inte konstigt alls! Vad man gör då är att konstatera " :roll: oj då - värst vad gårdagen sabbat insomningen. Japp - då är det bara att ta fram verktygen :D !" Inget konstigt med det alls!

:idea: Som jag skerv en annan gång på forumet - Skippa dramat :!: !
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej "Mammut",

tack för peppande ord!

Men jag förstår inte vad du syftar på när du skriver "skippa dramat" :roll: ?

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jo, dramat i allt som händer! Att man noterar precis allt som barnet gör och allt som händer (kring barnet). Och om det inte fortlöper som det "ska" så är det hysteri och haveri. Det kallar jag att man skapar ett drama kring helt vanliga och vardagliga företeelser! Det gör att man per automatik får attityden av självklarhet att försvinna och man saknar tilltro till barnet, sej själv och hela förfarandet kring livet med barn.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"